Gå til innhold

Playstation 5 - Generell diskusjon


LarZen

Blir Playstation 5 en større suksess enn sin forgjenger?  

717 stemmer

  1. 1. Blir Playstation 5 en større suksess enn sin forgjenger?

    • Ja.
      420
    • Nei.
      95
    • Like stor.
      64
    • Altfor tidlig å si noe om.
      114
    • Vet ikke.
      25


Anbefalte innlegg

Nimrad skrev (24 minutter siden):

Enkelt og greit med konsoll, men online FPS-spill og ytelse skriker PC lang vei altså. Ikke bare får du bedre ytelse, men å spille online FPS med håndkontroller er bare kjipt.

Iforhold til å spille FPS med mus så føler jeg at når jeg styrer med håndkontroller så styrer jeg våpenet - med mus styrer jeg crosshair. Lever meg mer inn i varianten med håndkontroller, men har langt bedre k/d med mus på pc. Møter flere hackere også på pc i f.eks Warzone, så jeg vurderer nesten å hacke sjæl noen ganger. Litt for mange "synske" spillere der ute, også streamere ser jeg.. Playstation og crossplay off fikser den biffen og skaper en jevnere lekeplass for alle; noe jeg setter mer pris på enn HD-ultragrafikk i 240hz.

Men å sammenligne konsoll vs pc rent ytelsesmessig faller på sin egen urimelighet. Grafikkkortet alene koster jo like mye eller mer en en hel konsoll.

Ingen flere tips på headset forrsten? Er fortsatt helt i villrede ass. Turtle Beach 700 ble også foreslått. Hva er det folk her har til PS5'en, og funker det?

Endret av Retroman
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Retroman skrev (46 minutter siden):

Iforhold til å spille FPS med mus så føler jeg at når jeg styrer med håndkontroller så styrer jeg våpenet - med mus styrer jeg crosshair. Lever meg mer inn i varianten med håndkontroller, men har langt bedre k/d med mus på pc. Møter flere hackere også på pc i f.eks Warzone, så jeg vurderer nesten å hacke sjæl noen ganger. Litt for mange "synske" spillere der ute, også streamere ser jeg.. Playstation og crossplay off fikser den biffen og skaper en jevnere lekeplass for alle; noe jeg setter mer pris på enn HD-ultragrafikk i 240hz

Valid points, men det er vel få som vil trekke frem konsollspilling når ytelse og online FPS er kriteriene. FPS-spill er der håndkontroll-spilling passer dårligst og i kompetitiv online FPS er mus/tastatur helt overlegent. Og på konsoll vil du veldig fort være låst til 60fps (som i bilder per sekund), selv på online-spill. Hvertfall om man ikke har siste nye innen TV eller spiller på 1080p-skjerm med 120hz panel.

Retroman skrev (50 minutter siden):

Men å sammenligne konsoll vs pc rent ytelsesmessig faller på sin egen urimelighet. Grafikkkortet alene koster jo like mye eller mer en en hel konsoll.

Konsoll er definitivt billigere, men sammenligningen må gjøres for de som lurer på om de skal kjøpe konsoll eller PC til spilling. 

Lenke til kommentar
Kittel2 skrev (1 time siden):

Noen som vet hvordan jeg kan få HDRen til å alltid være på? Virker som den skrur seg av hver hang ps5en går i hvilemodus.

Dette er jo ett av ankepunktet med PS5, den er alltid på (så fremt den er aktivert under innstillingene) uavhengig om spillene støtter det eller ei. Dette er egentlig helt latterlig at de ikke en gang har klart å implementere en automatisk funksjon som detekterer om spillet støtter HDR eller ei.

Endret av Mala
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (8 minutter siden):

Overlegent i forhold til dine egne preferanser kanskje, men ikke alle andres. Det er smak og behag, for min egen del liker jeg langt bedre å spille FPS på konsoll med stikker og foran tv-en. Ikke alle bryr seg om den råeste ytelsen eller presisjonen, eller at det skal være noe særlig kompetitivt. Slik tror jeg mange tenker. 

Jeg foretrakk faktisk å spille Cyberpunk på PC hooket opp til OLED'en , med Xbox One controller. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mala skrev (15 minutter siden):

Dette er jo ett av ankepunktet med PS5, den er alltid på (så fremt den er aktivert under innstillingene) uavhengig om spillene støtter det eller ei. Dette er egentlig helt latterlig at de ikke en gang har klart å implementere en automatisk funksjon som detekterer om spillet støtter HDR eller ei.

Men det er på innstillingene den skrur seg av. Må sette den til «automatisk» hver gang. Noen løsning på dette?

Lenke til kommentar
Kittel2 skrev (6 minutter siden):

Men det er på innstillingene den skrur seg av. Må sette den til «automatisk» hver gang. Noen løsning på dette?

Hvilke alternativer har man der, OFF,ON og Automatic? Min står på auto og har ikke lagt merke til at den slår seg av. Prøv å force ON? 

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (49 minutter siden):

Det er smak og behag, for min egen del liker jeg langt bedre å spille FPS på konsoll med stikker og foran tv-en. Ikke alle bryr seg om den råeste ytelsen eller presisjonen, eller at det skal være noe særlig kompetitivt. Slik tror jeg mange tenker.

Jeg foretrekker også håndkontroller i de fleste spill, FPS også, men jeg spiller ikke kompetitiv online FPS. 

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (1 minutt siden):

Jeg foretrekker også håndkontroller i de fleste spill, FPS også, men jeg spiller ikke kompetitiv online FPS. 

Jeg klarer ikke spille med mus og tastatur jeg. Prøvde det back in the day før jeg fikk meg PS1, endte med å kjøpe meg en kontroller til PCen i stedet. Det er bare helt feil for meg. Kontroller er logisk og naturlig.

Endret av RaptorStrike
Lenke til kommentar

Har en rar bug på min PS5. 

Ved sikkerhetskopiering fra PS4 til PS5 via ekstern harddisk kopierte jeg over hhv. Disney + og Viaplay. På ett eller annet tidspunkt sletta jeg de (inne på PS5), så appene viser ikke inne under MEDIA. Men, hvis jeg leter dem frem i appstoren så får jeg ikke alternativ om å installere, kun åpne. Og når jeg åpner dem så får jeg bare opp feilmelding omm at appen ikke blir funnet.

Noen som har en ide om hva jeg kan gjøre, foruten fabrikkgjenoppretting?

Lenke til kommentar
unik42 skrev (42 minutter siden):

Har en rar bug på min PS5. 

Ved sikkerhetskopiering fra PS4 til PS5 via ekstern harddisk kopierte jeg over hhv. Disney + og Viaplay. På ett eller annet tidspunkt sletta jeg de (inne på PS5), så appene viser ikke inne under MEDIA. Men, hvis jeg leter dem frem i appstoren så får jeg ikke alternativ om å installere, kun åpne. Og når jeg åpner dem så får jeg bare opp feilmelding omm at appen ikke blir funnet.

Noen som har en ide om hva jeg kan gjøre, foruten fabrikkgjenoppretting?

Kanskje en longshot, men hvis det er noe tull med biblioteket til PS5-brukeren din - kanskje det funker hvis du oppretter en ny bruker og installerer appene på nytt via den. Så ligger de installert på PS5'en når du logger på med "din egen" bruker igjen?

Lenke til kommentar
Kittel2 skrev (1 time siden):

Men det er på innstillingene den skrur seg av. Må sette den til «automatisk» hver gang. Noen løsning på dette?

Kanskje ikke helt det samme, men det er en rar bug på TV'en min (Samsung Q9fn) som av og til slår av HDR på HDMI-portene, og da blir HDR slått av på konsollene mine også. Vet ikke hva slags TV du har, men kanskje det er noe i TV-instillingene hos deg også som trigger dette?

Lenke til kommentar
RaptorStrike skrev (1 time siden):

Jeg klarer ikke spille med mus og tastatur jeg. Prøvde det back in the day før jeg fikk meg PS1, endte med å kjøpe meg en kontroller til PCen i stedet. Det er bare helt feil for meg. Kontroller er logisk og naturlig.

Jeg spilte CS 1.6 halvseriøst back in the day, så det ligger latent i meg at kompetitiv FPS er best på mus/tastatur. Men nå for tiden er det historiefokuserte spill som trigger meg mest da jeg blir overkjørt i all online-spilling. Det er ikke det at jeg syns kontroller er mer logisk/naturlig, men gud bedre så digg det er å sitte i sofaen og spille foran TV-en fremfor kontorstolen.

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (20 minutter siden):

Når man setter opp ny PS5 så bør man passe på å ha sin gamle PS4 Pro og evt. PS4 påslått i nettverket samtidig og pålogget? Deretter logge på med samme bruker på PS5?

Min Pro var koblet bort på det tidspunktet :p Hva tenker du på? Overføring av innhold?

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (2 timer siden):

Jeg foretrekker også håndkontroller i de fleste spill, FPS også, men jeg spiller ikke kompetitiv online FPS. 

Men så lenge alle som spiller bruker det samme verktøyet (kontroller eller mus/tastatur) så blir det jo rettferdig uansett? Folk som spiller kompetitiv FPS på konsoll driter da vel i at en annen versjon av det samme spillet har en annen kontrollmetode?

Lenke til kommentar
henrikwl skrev (15 minutter siden):

Men så lenge alle som spiller bruker det samme verktøyet (kontroller eller mus/tastatur) så blir det jo rettferdig uansett? Folk som spiller kompetitiv FPS på konsoll driter da vel i at en annen versjon av det samme spillet har en annen kontrollmetode?

Godt mulig det, ja. Jeg er ikke oppdatert på hvor mye cross-play det er. Men jeg vet uansett at veldig mange sverger til tastatur/mus nettopp fordi det føles veldig restriktivt å bruke en stikke til å sikte med, selv om alle har samme restriksjoner. For å gi et eksempel: Jeg ville aldri spilt et FPS med d-pad, selv om det hadde vært rettferdig fordi alle andre gjorde det.

Poenget var vel uansett å gi et velmenende råd til en som spurte om PS5 var et godt valg for en som utelukkende bryr seg om "ytelse i online-FPS". Nettopp "ytelse i online-FPS" er konsollspillings største svakhet i mine øyne. 

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...