Gå til innhold

NVIDIA GeForce RTX 30xx tråden


Nizzen
Melding lagt til av Jarmo

Vennligst ikke ta AMD vs. Intel diskusjoner i denne tråden :)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-p4PIYwb6

Noen som har erfaring med Proshop (inno3D?) og retur? Er det noe som går til leverandør eller er det ikke sjanse å få byttet kortet nå om dagen?

Mitt 3080 krasjer stadig vekk den siste måneden. Har prøvd det meste utenom reinstall av Windows eller i teste det i en annen PC. Når jeg spiller låser alt seg i 10-20 sekunder stadig vekk, se bildet under. Det eneste som hjelper er å kjøre "Debug Mode" i Nvidia Control Panel.

 

 

 

2021-04-16 15_27_28-Window.png

Endret av Slettet-p4PIYwb6
Lenke til kommentar
1 minute ago, =Øyvind= said:

Noen som har erfaring med Proshop (inno3D?) og retur? Er det noe som går til leverandør eller er det ikke sjanse å få byttet kortet nå om dagen?

Mitt 3080 krasjer stadig vekk den siste måneden. Har prøvd det meste utenom reinstall av Windows eller i teste det i en annen PC. Når jeg spiller låser alt seg i 10-20 sekunder stadig vekk, se bildet under. Det eneste som hjelper er å kjøre "Debug Mode" i Nvidia Control Panel.

 

 

 

2021-04-16 15_27_28-Window.png

Hvilket hovedkort har du og har du nyeste bios på dette? kan være det berømte pcie/usb helvete hvis du ikke har nyeste agesa. (Hvis du har intel så vet jeg ikke.) 

Lenke til kommentar
2 minutes ago, =Øyvind= said:

Har MSI X570 Tomahawk og 5900X. Har oppdatert det meste av drivere men ikke BIOS på et par måneder, skal teste det.

Selv med nyeste bios har jeg fortsatt litt smårusk. Hadde rtx 30X0 crasher ca 1 gang hver 1-2 dager i flere mnd med "nvlddmkm" selv ved idling på desktop + usb problemer, dog hadde jeg ikke noe frysing av noe slag som det du har. Nå i det siste har jeg bare usb av/på rusk som jeg ser tydelig hver gang siden jeg har usb lydplanke med display.

Andre "fixer" du kan prøve er å skru av global c-states hvis du i tillegg har usb problemer og sette pcie til gen 3 (eller gen 4. prøv begge) manuelt i bios for pcie problemer, da mister du gen4 på m.2 hvis du har dette men.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6
6 minutes ago, shinsengumi said:

Selv med nyeste bios har jeg fortsatt litt smårusk. Hadde rtx 30X0 crasher ca 1 gang hver 1-2 dager i flere mnd med "nvlddmkm" selv ved idling på desktop + usb problemer, dog hadde jeg ikke noe frysing av noe slag som det du har. Nå i det siste har jeg bare usb av/på rusk som jeg ser tydelig hver gang siden jeg har usb lydplanke med display.

Andre "fixer" du kan prøve er å skru av global c-states hvis du i tillegg har usb problemer og sette pcie til gen 3 (eller gen 4. prøv begge) manuelt i bios for pcie problemer, da mister du gen4 på m.2 hvis du har dette men.

Har hørt om USB-problemene men har ikke merket noe til det selv. nvlddmkm krasjer kun i spill, alt låser seg så løsner det etter 10-20 sek. Av og til går skjermene i svart, spesielt om jeg trykker på et annet vindu med musepeker, den fungerer av og til.

Har vel Gen4 m.2 men utnytter nok ikke den ekstra båndbredden, skal sjekke det ut!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6
4 hours ago, shinsengumi said:

Hvilket hovedkort har du og har du nyeste bios på dette? kan være det berømte pcie/usb helvete hvis du ikke har nyeste agesa. (Hvis du har intel så vet jeg ikke.) 

Nå har jeg spilt i 1 time uten krasj etter ny BIOS, kanskje det var løsningen! :woot:

Prøver å undervolte litt igjen nå.

 

edit: Kjørt 2 timer på 0,9V uten problemer, ser bra ut.

Endret av Slettet-p4PIYwb6
Lenke til kommentar
32 minutes ago, SirreStrikk said:

Sikkert blitt spurt om tidligere, men er det normalt at VRAM tempen på 3080 ligger på 90-100 under load? GPU tempen er ikke mer enn 50-60

Både 3080 og 3090 (og snart 3080ti) kommer med gddr6x som blir svært varm og ikke throttler før 110 grader. Under 100 bør ikke være noe som helst problem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
13 hours ago, =Øyvind= said:

Nå har jeg spilt i 1 time uten krasj etter ny BIOS, kanskje det var løsningen! :woot:

Prøver å undervolte litt igjen nå.

 

edit: Kjørt 2 timer på 0,9V uten problemer, ser bra ut.

Setter du bare core voltage eller kjører du voltage curve i afterburner med powerlimit justering? vil anbefale custom curve i tilfelle

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6
3 hours ago, shinsengumi said:

Setter du bare core voltage eller kjører du voltage curve i afterburner med powerlimit justering? vil anbefale custom curve i tilfelle

Har en en custom curve ja. Ser mange som kjører greit på veldig lav spenning, varierer kanskje en del fra kort til kort.

Lenke til kommentar

Det eneste problemet slik jeg ser det er at man ikke (før man bytter pads) får spilt med viftene på 50% slik kortet er ment med mindre man også er så hardt rammet at kortet throttler. Må nemlig under 100 C for å få lavere turtall på vifter og helst 5-10 C under.

Slik går nå dagene 110 C 24/7. I beste fall er det 108 noen timer om natta.

image.png.916cb860b6ad99cb656d873d7dffdae7.png

image.png.3e71d9b8099cdc29f343931577702724.png

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Win10 april updaten kan også skape problemer i spill.
https://www.bleepingcomputer.com/news/microsoft/nvidia-staff-suggests-rolling-back-windows-10-update-to-fix-game-issues/

Evt. kan man forsøke dette.

Quote

Could this be an issue with the GPU scheduler?

Someone with the troubles should try disabling it under System -> Display -> Graphics Settings -> "Hardware Accelerated GPU Scheduling".

 

Endret av Theo343
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg måtte hjelpe broderen med pc-en her forleden. Programmer lukket seg selv uten noen beskjed. Så ikke ut som en krasj eller noe slikt, og det var ikke noe mønster i hva som ble lukket. Programmer som Notepad, diverse spill og enkelte Windows-programmer lot seg ikke bruke, men task-manager og antivirus fungerte. Så det så ikke ut som årsaken var et virus heller.

Etter tre !!! timer fant jeg ut at de faktisk krasjet, via event viewer -> Application logs så stod det at programmene krasjet på grunn av en spesifikk DLL.

Et raskt søk etter denne DLL filen så fant jeg mange andre med samme problemet. Og årsaken var utdatert "Asus GPU TweakII".

Det er en eldre versjon av dette programmet, sammen med en ny Windows oppdatering som er årsaken. Så vet dere det om dere får problemer med programmer som ikke klarer å starte skikkelig.

Løsningen: Oppdater (eller fjern) Asus GPU TweakII

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...