Gå til innhold

NVIDIA GeForce RTX 30xx tråden


Nizzen
Melding lagt til av Jarmo

Vennligst ikke ta AMD vs. Intel diskusjoner i denne tråden :)

Anbefalte innlegg

1 minute ago, G said:

Vent nå litt. TV-er kjører som regel på HDMI da. OLED gaming-TV-en min vil helst ha HDMI 2.1 da.

Ellers en digresjon om VRAM og RTX-synsing rundt VRAM, her fra TechYesCity som var litt interessant å lytte til:

 

Fortell om innholdet, så slipper vi å se videoen. Gjør du det, så gjør du forumet bedre for folk som har lite tid til overs :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
G skrev (9 minutter siden):

Vent nå litt. TV-er kjører som regel på HDMI da. OLED gaming-TV-en min vil helst ha HDMI 2.1 da.

Ellers en digresjon om VRAM og RTX-synsing rundt VRAM, her fra TechYesCity som var litt interessant å lytte til:

 

Sant det, rota med det og HDMI 2.1.

Da forstår jeg ikk hva som er så big fuss med DP 2.0, innen vi får skjermen som virkelig trenger dette er det vel enda en ny generasjon ute :) 

Lenke til kommentar
9 minutes ago, Emile the rat said:

Sant det, rota med det og HDMI 2.1.

Da forstår jeg ikk hva som er så big fuss med DP 2.0, innen vi får skjermen som virkelig trenger dette er det vel enda en ny generasjon ute :) 

Jo sant nok. Med unntak av for den som virkelig ønsket alt over en USB-C kabel da, skjermsignal, USB-datatrafikk, lyd og strøm i en og samme kabel, jamfør VESA sin beskrivelse av DP 2.0. Veldig aktuellt på laptops vil jeg anta framover, når det kvernes ut på samlebåndet. Kan like gjerne være at laptops velger seg HDMI de også :laugh: Hvilken HDMI-standard støtter USB-C pluss høyoppløste TV-signal ala 4K/8K/10K/16K i høy refresh, HDR og all slags ekstra bjeller?

Quote

DP 2.0 Configuration Examples

With the increased bandwidth enabled by DP 2.0, VESA offers a high degree of versatility and configurations for higher display resolutions and refresh rates. In addition to the above-mentioned 8K resolution at 60 Hz with HDR support, DP 2.0 across the native DP connector or through USB-C as DisplayPort Alt Mode enables a variety of high-performance configurations:

Single display resolutions

One 16K (15360×8640) display @60Hz and 30 bpp 4:4:4 HDR (with DSC)
One 10K (10240×4320) display @60Hz and 24 bpp 4:4:4 (no compression)


Dual display resolutions

Two 8K (7680×4320) displays @120Hz and 30 bpp 4:4:4 HDR (with DSC)
Two 4K (3840×2160) displays @144Hz and 24 bpp 4:4:4 (no compression)


Triple display resolutions

Three 10K (10240×4320) displays @60Hz and 30 bpp 4:4:4 HDR (with DSC)
Three 4K (3840×2160) displays @90Hz and 30 bpp 4:4:4 HDR (no compression)
When using only two lanes on the USB-C connector via DP Alt Mode to allow for simultaneous

SuperSpeed USB data and video, DP 2.0 can enable such configurations as:

Three 4K (3840×2160) displays @144Hz and 30 bpp 4:4:4 HDR (with DSC)
Two 4Kx4K (4096×4096) displays (for AR/VR headsets) @120Hz and 30 bpp 4:4:4 HDR (with DSC)
Three QHD (2560×1440) @120Hz and 24 bpp 4:4:4 (no compression)
One 8K (7680×4320) display @30Hz and 30 bpp 4:4:4 HDR (no compression)


“Being an open standards body comprising more than 280 member companies across the electronics value chain gives VESA a unique vantage point to anticipate the needs of the display market several years out and add new capabilities to our standards ahead of demand,” stated Alan Kobayashi, VESA

 

Endret av G
Lenke til kommentar
Just now, lals said:

gitt at ryktene er riktig og RTX 3090 har en TDP på 350 watt, vil en 750 watt PSU være nok? resten av systemet er en overklokken 10700k og 2 SSD.

Ingen stress i kjeledress :)

Når jeg kjører ETT 2080ti Rog white, så bruker kortet 320-350w alene med stock bios. Siden ingen bruker 100% av cpu og gpu SAMTIDIG, så er det iallefall ikkje noe problem med mindre enn 650w heller. Men om man absolutt vil, så klarer man jo å overgå 650w.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
G skrev (1 minutt siden):

Jo sant nok. Med unntak av for den som virkelig ønsket alt over en USB-C kabel da, skjermsignal, USB-datatrafikk, lyd og strøm i en og samme kabel, jamfør VESA sin beskrivelse av DP 2.0. Veldig aktuellt på laptops vil jeg anta framover, når det kvernes ut på samlebåndet. Kan like gjerne være at laptops velger seg HDMI de også :laugh:

Man får vel alt av datatrafikk over på vanlig DP 1.4 i dag? 

Chroma subsampling med høy refresh rate er vel eneste problemet i dag (slik jeg ser det), men forskjellen er jo minimal og ikke eksisterende med mindre man kjører Quadro, Firepro og applikasjoner i ren 10-bit. Til slikt bruk pleier man ikke å pushe fps, og da holder DP 1.4. 

I fremtiden, når HDR spill blir vanlig, og vi får 4K skjermer på 200hz eller ultrawides på 300hz så vil DP 2.0 ha noe for seg, men til dagens monitorer holder DP 1.4. Tror det er derfor nVidia venter, fordi det koster mer, i tillegg til at den vanlige forbruker ikke vil ha noe spesiell nytte av deg, annet enn at det høres kult eller bra ut. 

Min tanke iværtfall.

Dersom det skulle komme skjermer i fremtiden som trenger DP 2.0, vil nok nVida komme med refresh som har 2.0. Men per i dag tror jeg ikke nVidia ser nytten. 

Mulig jeg tenker helt feil her, men fasiten får vi om noen dager :) 

Lenke til kommentar
1 minute ago, Emile the rat said:

Man får vel alt av datatrafikk over på vanlig DP 1.4 i dag? 

 

Det kan så være, men muligens ikke ekte USB-C hastigheter parallellt med skjermsignalet, tipper det går i noe sånn som DP 2.0 serverer. Kan ihvertfall håpe å tolke det dit (kompromissløst).

Lenke til kommentar
11 minutes ago, PgUp said:

Så dere som skal kjøpe kortet; hvilke andre specs på pcen planlegger dere å ha?

Blir vel til å se på de endelige prislappene først tenker jeg. Denne type hardware har jo blitt svært dyr etterhvert, og ingen bedring i sikte enda?

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...