Gå til innhold

NVIDIA GeForce RTX 30xx tråden


Nizzen
Melding lagt til av Jarmo

Vennligst ikke ta AMD vs. Intel diskusjoner i denne tråden :)

Anbefalte innlegg

Theo343 skrev (1 minutt siden):

Nja når det varierer fra 320W til 380W så er det definitivt en brukbar forskjell. Noen er også uthevet med 400+W som jeg da anntar betyr at det nå finnes custombios som hever det ytterligere.

https://www.overclock.net/threads/official-nvidia-rtx-3080-owners-club.1753932/

Watt er 1 ting. Hva de faktisk kan kjøre på er noe annet. Såvidt jeg har sett, så er det veldig få kort som klarer å kjøre så veldig mye over 2000Mhz stabilt under load over tid (har sett noen som klarte 2100MHz, men antar at det var litt mer eksotiske kjøleløsninger enn det som kommer på korta). De fleste kortene ser ut til å klare 1950-ish helt fint (noen må senke voltage). 

Da er veldig liten forskjell (fra mitt perspektiv, jeg driver ikke med ekstremoverklokking). 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
5 minutes ago, MrMarbles said:

Watt er 1 ting. Hva de faktisk kan kjøre på er noe annet. Såvidt jeg har sett, så er det veldig få kort som klarer å kjøre så veldig mye over 2000Mhz stabilt under load over tid (har sett noen som klarte 2100MHz, men antar at det var litt mer eksotiske kjøleløsninger enn det som kommer på korta). De fleste kortene ser ut til å klare 1950-ish helt fint (noen må senke voltage). 

Da er veldig liten forskjell (fra mitt perspektiv, jeg driver ikke med ekstremoverklokking). 

Neida, forskjellen er definitivt ikke stor men når vi får 5-10FPS forskjell i en tittel som RDR2 med bare litt tweaking på 3080 kort med lav PL så kan det være verdt det. Ønsker man å ha stabil FPS mot en grenseverdi kan det være avgjørende. Det er også gode luftkjølere på flere av 3080 korta. Strix som man snakker om utmerker seg men man får hentet ut noe fra de "billige" korta også.

Kjølingen har så langt ikke vært noe problem på eks. Ventus 3X OC og på 70-77% er den veldig stillegående.

PS.
Riktignok er ikke RDR2 en god tittel å bruke som referanse men resultatene var konsekvent lavere uten klokk og konsekvent høyere med klokk.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
MrMarbles skrev (1 time siden):

Vurderer det samme. Får se hvordan Inno3D-kortet funker og støyer (får det i dag). Tenker jeg lett kan selge det til samme pris jeg gav for det når TUFen endelig blir sendt ut.

Fikk mitt i går og hører ikke noe til støy og klokket enkelt opp 800 på minne og 150 på core.
Ikke testet så noe mer, så dro egentlig bare et tall ut av rompa og testet, kan nok ha mere å gå på.

Virker som et solid kort :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fikk mitt Ventus 3x OC i går, rett ut av boksen igjennom steam:

image.png.7c5b7d84721c26cc229f15a15c6b595c.png

image.png.3f4c230c12d2736ccb554f98a1a77e96.png

Blir bra med ny CPU/HK/RAM også meget snart :D

Edit: kan også legge til at tempen så ut til å holde godt under 80 grader under begge disse og en liten runde med COD:MW. Jeg har stock luftkjøling, et Fractal Design Define XL R2 Black Pearl kabinett, som er litt lydisolert og kun en vifte i front, bunn og bak. Det som er helt sikkert dog, er at resten av arbeidsdagen blir laaaaaaaaaang...

Endret av dTd
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
dTd skrev (14 minutter siden):

Fikk mitt Ventus 3x OC i går, rett ut av boksen igjennom steam:

image.png.7c5b7d84721c26cc229f15a15c6b595c.png

image.png.3f4c230c12d2736ccb554f98a1a77e96.png

Blir bra med ny CPU/HK/RAM også meget snart :D

Edit: kan også legge til at tempen så ut til å holde godt under 80 grader under begge disse og en liten runde med COD:MW. Jeg har stock luftkjøling, et Fractal Design Define XL R2 Black Pearl kabinett, som er litt lydisolert og kun en vifte i front, bunn og bak. Det som er helt sikkert dog, er at resten av arbeidsdagen blir laaaaaaaaaang...

Blir nydelig når du får oppgradert den CPUen der ja. 7 år gammel nå :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (6 minutter siden):

Bare fra 1080Ti har det vært en enorm forskjell. Har ikke så mange benchmarker å vise til men i noen spill er det 50-100% i FPS (uten DLSS). Med DLSS er det bare helt vilt de økningene man får.

Sjekket litt her:
https://www.3dmark.com/search

Og selv om det er en god del å hente ved å oppgradere CPU, ser det ut som det fortsatt er mest å hente på å oppgradere GPU, selv om den nok vil bli en flaskehals i enkelte sammenhenger. 
De testene som jeg har sett tyder også på at CPU først blir seriøs flaskehals når FPS øker over det som (for meg) er nødvendig, typisk 150-200+.

Edit: Har en 1440p- 165Hz-skjerm, men klarer meg fint med godt under 100 fps. Har i det siste spilt RDR2, MSFS2020 som de tyngste titlene. 

Endret av KalleKanin
  • Liker 1
Lenke til kommentar
41 minutes ago, MrMarbles said:

Blir nydelig når du får oppgradert den CPUen der ja. 7 år gammel nå :D

Det blir bra ja! Gleder meg til det 😁

 

8 minutes ago, KalleKanin said:

Hva var resultatet før oppgradering? (Hva hadde du før?)
Selv har jeg et 1080-kort som jeg vurderer å oppgradere.

Min CPU er en i5 9600K og håper den holder litt til...

Hadde et asus strix 1070 før, kjørte kun timespy med det dog, og fikk følgende: 

image.png.adcd89fe1d8b35f994c608c927c8602a.png

 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
2 minutes ago, KalleKanin said:

Ah, en ganske heftig ytselsseforbedring :) 
Men blir nok bra med ny CPU++, men enig i prioriteringen med å kjøpe GPU først.

Ja, for din del som har 9 gen er det vel ikke like mye å hente som fra min 4 gen :p 

Jeg skulle jo egentlig oppgradere alt i samme slengen, men siden det tok litt ekstra tid å få 3080 så bestemte jeg meg for å vente å se hva amd har å vise frem på torsdag. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...