Gå til innhold

NVIDIA GeForce RTX 30xx tråden


Nizzen
Melding lagt til av Jarmo

Vennligst ikke ta AMD vs. Intel diskusjoner i denne tråden :)

Anbefalte innlegg

9 minutes ago, Nizzen said:

V

Velkommen til forumet :D

Dette har vært postet noen ganger før i denne tråden, men ikkje lett å vite når tråden er som en formel 1 bil. Her går det fort unna ?



Takk! Var ikke så fristende å lese for langt bakover i de 379 sidene ifra begynnelsen av året ? Sitter og sikler på et 3080 selv, men må jo smøre meg med tålmodighet uansett nå, når de både er så vanskelige å få tak i og muligens har dette problemet. NVIDIA vil nok ikke si noe før de er sikre. Ellers kan smellen bli verre for alle involvert. Men jo lengre tid det går, jo fler muligens overklokklobotomerte kort lages! Puh! Uansett har jo overklokking mer eller mindre innebygd risiko og er jo ikke garantert noe mer enn stock hastighet i utgangspunktet.

Veldig mange virker veldig sikre på at det er et kapasitatorproblem, men det kan vel like gjerne være et relatert problem eller et kombi-problem som bare dukker opp under visse omstendigheter og på enkelte kort som av en eller annen grunn er ekstra følsomme mens andre kjører helt greit.

Let's blame the hardware gremlins!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En ting man vet med 100% sikkerhet er at du har gode og dårlige chips. Dårlige chips trenger høyere volt for å være stabil. Kondensatorer under gpu har som hovedoppgave å hindre at spenningen faller på gpu fordi vrm alene er for treg. 1x SP-CAP er treigere enn 10x parallellkoblet MLCC. Det er ikke rart at EVGA med 420watt bios måtte bytte til raskere MLCC.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Thorny said:

Ser at Elkjøp har fått inn åtte forskjellige modeller, to ifra hver fabrikant, av MSI, Gigabyte, Asus og PNY.

Hvorfor det står at 3080/3090 som lagervarer. (I call BS) for å si det mildt....

Fra Elkjøp Isabella:

 

 
Vi er nødt til å ha disse skjermkorten fra MSI med status som 100+ på nettlager for å muliggjøre forhåndsbestilling.
Dette er også grunnen til at vi har den gule bannern på produktsiden med "Forventet lev. jan 2021" samt en tekst under med "Vi har ikke varen på lager, forventet levering i starten av 2021." ?

-------
 
Selvfølgelig ønsker vi ikke å være misvisende, det er derfor det er satt opp banners og informasjon på produktsiden med info rundt tilgjengelighet. ?
Som nevnt tidligere er vi nødt til å ha lagerstatusen sånn for å muligjøre førhåndsbestilling på varen. Dette grunnet systemtekniske årsaker. ?
Hilsen Isabella
Endret av Nizzen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
oOF skrev (15 minutter siden):

Da burde kanskje prissidene gjøre noen endringer...

Det er verre hos Komplett - gå inn på et 30xx-kort, samme hvilket, og se på "Kunder som så på dette produktet så også på".

Der står det en aktiv "Kjøp"-knapp på alt av 30xx-kort, men man får i praksis bare en feilmelding hvis man trykker på den.
"Beklager, produktet du forsøkte å kjøpe er ikke tilgjengelig. Dersom du ønsker å få beskjed når produktet blir tilgjengelig, gå til produktsiden og trykk "OVERVÅK"."

Går man derimot inn på produktsiden står det "Motta varsel" - og "Varsle" er hva som burde stått på alternative produkter også istedet for en Kjøp-knapp. Men begrensinger i Kompletts systemer har det vært en del av i det siste.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
Aetius skrev (5 timer siden):

Jeg blir bare mer og mer forønøyd med min spontanbestilling av 3080 TUF OC. OK, så var jeg to dager for seint ute til å havne først i køen, men:

  • Kortet får ros over hele linja.
  • Det er blant de rimeligste.
  • OC gir kanskje (!) en bittelitt større sjanse for bedre binning.
  • Det ser ut til å være ett av de få kortebne som helt slipper unna "kondensatorgate".

Da er jeg faktisk ganske happy med å måtte vente til 1. november på levering, slik at jeg rekker å se tester av Big Navi før pengene forsvinner ut av kontoen.

Etter det som har kommet frem så er jeg fornøyd med å ha inne bestilling på et Strix OC 3080 selv. Får jeg snappet opp et FE før Strix blir sendt så blir det nok et slikt dog.

Endret av Simkin
Lenke til kommentar
1 hour ago, Thorny said:



Veldig mange virker veldig sikre på at det er et kapasitatorproblem, men det kan vel like gjerne være et relatert problem eller et kombi-problem som bare dukker opp under visse omstendigheter og på enkelte kort som av en eller annen grunn er ekstra følsomme mens andre kjører helt greit.
 

På norsk heter det kondensator. Opprinnelig het det "condenser" på engelsk, men det er gått bort fra i nyere tid.

9f7adbed82e2b8b2c4fba8e876eb-should-teac

Kondensator

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen andre som har hatt problem med gamebundle: https://www.nvidia.com/en-us/geforce/news/30-series-watch-dogs-legion-bundle/

La inn en bestilling på Aorus 3080 Xtreme 17. Sep. Da fikk jeg med gamebundle.

La inn ny bestilling på Aorus 3090 Xtreme 24. Sep. Da fikk jeg ikke med gamebundle. 

Kontaktet kundeservice, som da hevdet at det ikke var gamebundle på 3090 og Aorus kort, dette stemmer jo ikke, da gamebundle gjelder alle Ampere kort, og at jeg fikk gamebundle på 3080’n som er Aorus kort.

Dette hadde ikke vært problematisk om jeg ikke har vurdert å sende 3080’n i retur eller selge det videre. 

Mitt spørsmål, noen andre som har fått problem med å få gamebundle på sin bestilling av 3090 kort? :) 

 

Lenke til kommentar
9 minutes ago, Emile the rat said:

Noen andre som har hatt problem med gamebundle: https://www.nvidia.com/en-us/geforce/news/30-series-watch-dogs-legion-bundle/

La inn en bestilling på Aorus 3080 Xtreme 17. Sep. Da fikk jeg med gamebundle.

La inn ny bestilling på Aorus 3090 Xtreme 24. Sep. Da fikk jeg ikke med gamebundle. 

Kontaktet kundeservice, som da hevdet at det ikke var gamebundle på 3090 og Aorus kort, dette stemmer jo ikke, da gamebundle gjelder alle Ampere kort, og at jeg fikk gamebundle på 3080’n som er Aorus kort.

Dette hadde ikke vært problematisk om jeg ikke har vurdert å sende 3080’n i retur eller selge det videre. 

Mitt spørsmål, noen andre som har fått problem med å få gamebundle på sin bestilling av 3090 kort? :) 

 

Hm, har ikke svar på dette, men det vekket et  annet spørsmål hos meg:

Hva er det som dikterer om man får gamebundle eller ikke, mht datoer? Bestillingsdato? Leveringsdato? Ifølge nVidia løper kampanjen fra 17. september til 29. oktober, og de skriver at du må ha "kjøpt" kortet i denne perioden. Men hva er egentlig "kjøpt" når man ikke uten videre får lagt inn en bestilling engang? Jeg la inn min bestilling 19. september og estimert levering er 1. november. Altså bestilte jeg i kampanjeprioden, men det er mulig pengene ikke trekkes før den er over. Så får jeg bundle eller ikke? Aner ikke.

Endret av Aetius
Lenke til kommentar
1 minute ago, Aetius said:

Hm, har ikke svar på dette, men det vekket et  annet spørsmål hos meg:

Hva er det som dikterer om man får gamebundle eller ikke, mht datoer? Bestillingsdato? Leveringsdato? Ifølge nVidia løper kampanjen fra 17. september til 29. oktober, og de skriver at du må ha "kjøpt" kortet i denne perioden. Men hva er egentlig "kjøpt" når man ikke uten videre får lagt inn en bestilling engangs? Jeg la inn min bestilling 19. septem,ber og estimert levering er 1. november. Altså bestilte jeg i kampansjeprioden, men det er mulig pengene ikke trekkes før den er over. Så får jeg bundle eller ikke? Aner ikke.

Det står på nvidia sine sider at det kan ta opp til 14 dager å få sendt koden på epost og om du ikke får den før det burde du kontakte kunde service hvor du handlet kortet. Vil ikke tro de gir deg koden før du faktisk har mottat det og betalt derimot. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Aetius skrev (7 minutter siden):

Hm, har ikke svar på dette, men det vekket et  annet spørsmål hos meg:

Hva er det som dikterer om man får gamebundle eller ikke, mht datoer? Bestillingsdato? Leveringsdato? Ifølge nVidia løper kampanjen fra 17. september til 29. oktober, og de skriver at du må ha "kjøpt" kortet i denne perioden. Men hva er egentlig "kjøpt" når man ikke uten videre får lagt inn en bestilling engang? Jeg la inn min bestilling 19. september og estimert levering er 1. november. Altså bestilte jeg i kampanjeprioden, men det er mulig pengene ikke trekkes før den er over. Så får jeg bundle eller ikke? Aner ikke.

På min første bestilling 17. Sep ble gamebunde lagt inn i handevognen når ordre ble bestillt, men på bestillingen den 24. lå kun skjermkortet i handekurven.

Så hos proshop blir gamebundle bekreftet ved bestilling. Men fikk kun bekreftelse på gamebundle ved kjøp av 3080.

Lenke til kommentar
BB8bit skrev (3 timer siden):

Det er jo Asus TUF kort med MLCC array som også krasjer: 

 

 

 

Iflg. EVGA så er problemet knyttet til POSCAPs, se følgende statement fra dem:

"During our mass production QC testing we discovered a full 6 POSCAPs solution cannot pass the real world applications testing. It took almost a week of R&D effort to find the cause and reduce the POSCAPs to 4 and add 20 MLCC caps prior to shipping production boards"

ASUS forandret også til MLCC på sine kort før release, så POSCAPs er definitivt en problemkilde.

 

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Emile the rat said:

På min første bestilling 17. Sep ble gamebunde lagt inn i handevognen når ordre ble bestillt, men på bestillingen den 24. lå kun skjermkortet i handekurven.

Så hos proshop blir gamebundle bekreftet ved bestilling. Men fikk kun bekreftelse på gamebundle ved kjøp av 3080.

Jeg fikk ikke gamebundle i handlevognen når jeg bestilte 3090.

delivery.thumb.JPG.695be2a6ba925599f311e38149f667ef.JPG

Lenke til kommentar
Nizzen skrev (1 time siden):

Hvorfor det står at 3080/3090 som lagervarer. (I call BS) for å si det mildt....

Fra Elkjøp Isabella:

 

 
Vi er nødt til å ha disse skjermkorten fra MSI med status som 100+ på nettlager for å muliggjøre forhåndsbestilling.
Dette er også grunnen til at vi har den gule bannern på produktsiden med "Forventet lev. jan 2021" samt en tekst under med "Vi har ikke varen på lager, forventet levering i starten av 2021." ?

-------
 
Selvfølgelig ønsker vi ikke å være misvisende, det er derfor det er satt opp banners og informasjon på produktsiden med info rundt tilgjengelighet. ?
Som nevnt tidligere er vi nødt til å ha lagerstatusen sånn for å muligjøre førhåndsbestilling på varen. Dette grunnet systemtekniske årsaker. ?
Hilsen Isabella

Da burde kjøp knappen vært: Forhåndbestille.. slik at kunden ikke blir forvirret. Det som ER forvirretende er 100+ lager.. 2 helt forskjellige ting.. bummer.. elkjøp på sin beste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...