Gå til innhold

NVIDIA GeForce RTX 30xx tråden


Nizzen
Melding lagt til av Jarmo

Vennligst ikke ta AMD vs. Intel diskusjoner i denne tråden :)

Anbefalte innlegg

19 minutes ago, PgUp said:

Det er ingen spillutviklere som vil lage et spill som krever mer enn 8GB VRAM. Det sier seg selv når absolutte majoriteten av gamere ikke har et kort med 8gb VRAM. 

Og hvorfor skal de da ikke kunne bare sette ned kvaliteten til Low, mens de med mer VRAM og kraftigere GPU kan spille på høyere kvalitet? 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
N o r e n g skrev (46 minutter siden):

Jeg har nå oppdaget et spill som sliter med 4GB VRAM: Horizon Zero Dawn. På et 4GB-kort forsvinner store deler av naturen og figurene blir redusert til Nintendo 64-kvalitet

Men så er spillet en elendig port også da.

Horizon er helt klart en elendig port. Det klarer til og med å bruke opp PCIe 3.0 båndbredden, noe den virkelig ikke burde trengt.

Virker som Horizon overfører veldig mye data mellom CPU og GPU per frame.

Lenke til kommentar
MariusJS skrev (4 minutter siden):

Og hvorfor skal de da ikke kunne bare sette ned kvaliteten til Low, mens de med mer VRAM og kraftigere GPU kan spille på høyere kvalitet? 

Den psykologiske effekten av at du kjøper et spill og må sette kvaliteten på Low er ikke helt heldig. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
3 hours ago, MariusJS said:

RIP hardware.no bruktmarked :(

Dette hadde jeg helt glemt, men det var en fantastisk tid når man hadde det markedet. En venn ble bare for få dager siden svindlet i en byttehandel på finn.no (fikk en laptop som etter noen timer viste seg å ha kjente hardware problemer) og det var en ubehagelig opplevelse.

Personlig har jeg vært heldig og enten funnet ålreighte folk her både å kjøpe fra (til og med fått noen minnebrikker) eller selge til.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Nizzen said:

Det er blitt populært å skrive at 10GB ram er litt snaut i 4k. INGEN viser til noen tester som viser at dette faktisk stemmer. Det KAN bli for lite i noen spesielle tilfeller, men i de fleste tilfeller så cacher spilla bare mere siden skjermkorta har mere vram. Altså spilla krever det ikkje, men det bruker det. Er en vesentlig forskjell. 
 

COD spilla er helt ville på å bruke mye vram, men spillet går like smooth på skjermkort med 6GB vram som 11GB.

Svar fra nVidia:

 

Why only 10 GB of memory for RTX 3080? How was that determined to be a sufficient number, when it is stagnant from the previous generation?

[Justin Walker] We’re constantly analyzing memory requirements of the latest games and regularly review with game developers to understand their memory needs for current and upcoming games. The goal of 3080 is to give you great performance at up to 4k resolution with all the settings maxed out at the best possible price. In order to do this, you need a very powerful GPU with high speed memory and enough memory to meet the needs of the games. A few examples - if you look at Shadow of the Tomb Raider, Assassin’s Creed Odyssey, Metro Exodus, Wolfenstein Youngblood, Gears of War 5, Borderlands 3 and Red Dead Redemption 2 running on a 3080 at 4k with Max settings (including any applicable high res texture packs) and RTX On, when the game supports it, you get in the range of 60-100fps and use anywhere from 4GB to 6GB of memory. Extra memory is always nice to have but it would increase the price of the graphics card, so we need to find the right balance.

Støtter dette. Jeg har ikke spilt i 4K men i 3840x1600 i ca. 3-4 år nå og selv med heftig modding av spill med 4K eller høyere teksturer så har jeg slitt med å komme over 7GB vram bruk. Tror jeg i noen tilfeller har sett 8 tallet uten å huske tittelen. Som regel har det ligget på maks 6 tallet en plass (eks. RDR2).

Dette snakket med at 8GB kan bli lite håper jeg er PR snakk og at de med 10Gb ikke vil få problemer med for lite vram. Dvs. det hadde overasket meg om det ble tilfelle. Ellers lurer jeg veldig på hva de egentlig snakker om når de omtaler dette ift. neste konsollgenerasjon for jeg kan ikke huske å ha sett at de skal ha så veldig mye mer enn 8-10GB dedikert til vram.

Konsollgenerasjonen driver ofte spillutviklingen og ser vi på hva som kommer nå så tror jeg ikke man er dårlig stilt med 10GB. (men jeg kan ta feil og ha gått glipp av hva de tenker rundt minnebruken)

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
31 minutes ago, PgUp said:

Det er ingen spillutviklere som vil lage et spill som krever mer enn 8GB VRAM. Det sier seg selv når absolutte majoriteten av gamere ikke har et kort med 8gb VRAM. 

 

image.png.07dbd4d47f30e6bc38f3853fb427599e.png

Ser den. Men så er det ho ikke noe krav med 4k. Men noen av oss bruker 4k med 144Hz skjermer alikevel. Amd skjermkorta sies kommer med 16gb og de nye konsollene har det vel også.

Så som future proofing for de kommende 2 åra i 4k med 144Hz er vel 3090 det sikkreste valget?

Lenke til kommentar
2 minutes ago, magnusavr said:

Ser den. Men så er det ho ikke noe krav med 4k. Men noen av oss bruker 4k med 144Hz skjermer alikevel. Amd skjermkorta sies kommer med 16gb og de nye konsollene har det vel også.

Så som future proofing for de kommende 2 åra i 4k med 144Hz er vel 3090 det sikkreste valget?

Future proof er å kjøpe toppmodellen av skjermkort HVER gang. Ingen ting annet er futureproof. ?
Futureproof er også å kjøpe den raskeste cpuen tilgjengelig til sitt bruk. 

Endret av Nizzen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det var vel en utvikler som mente at 8GB kunne bli for lite om et par år i 4K, men det høres rart ut om Nvidia selger 3080 med 10GB uten å tenke på 4K gaming. Mange av 3080 kundene vil jeg tro ønsker høyerer oppløsning enn 16:9 1440p.

Om ikke annet får man ha litt is i magen frem til 24. september. 

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
2 minutes ago, BadCat said:

Det er for lite minne på 3080 til å kjøre to skjermer. Når de ikke skal ha >=12 GB på 3080 kunne de like gjerne hatt 6 eller 8.

Det er et godt poeng :) Simrigg entusiaster med opptil 3 skjermer vil nok ikke se på noe annet enn 3090. Selv er jeg i ultrawide verden og tenker ikke flere monitorer i spill lenger.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
19 minutes ago, Nizzen said:

Future proof er å kjøpe toppmodellen av skjermkort HVER gang. Ingen ting annet er futureproof. ?
Futureproof er også å kjøpe den raskeste cpuen tilgjengelig til sitt bruk. 

Det fine med å kjøpe topp modellen er jo at den normalt også er akkurat det de neste 2 åra :)

Hinter du til min 3900x nå :p. Den blir oppgradert straks neste ryzen er her.

Tviler på at neste ryzen blir flaskehals for rtx 3090 i 4k?

Endret av magnusavr
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Vakuum skrev (26 minutter siden):

Horizon er helt klart en elendig port. Det klarer til og med å bruke opp PCIe 3.0 båndbredden, noe den virkelig ikke burde trengt.

Virker som Horizon overfører veldig mye data mellom CPU og GPU per frame.

Jeg er rimelig spent på hvordan det spillet blir på 3080 med PCIe 4.0

Av en eller annen grunn oppnådde jeg ikke 98-99% GPU utilization i 3440x1440 med 2080 Ti, men samtidig økte ytelsen betraktelig med lavere oppløsning

Lenke til kommentar
2 minutes ago, N o r e n g said:

Jeg er rimelig spent på hvordan det spillet blir på 3080 med PCIe 4.0

Av en eller annen grunn oppnådde jeg ikke 98-99% GPU utilization i 3440x1440 med 2080 Ti, men samtidig økte ytelsen betraktelig med lavere oppløsning

Sleng gjerne inn en benchmark her:
❤️

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis man bruker andre features i kortet er det bedre med 60/70 hver gang det kommer nye egenskaper enn å sitte med tidligere toppmodell. Man kan også kjøpe og selge 70 fire ganger til prisen av 90.

Driver man med produktivitet er det ofte bedre å ha siste generasjon enn høy ytelse. Det hjelper ikke å betale 3k for å oppgradere videoeditoren hvis man ikke har grafikkort som støtter nye features.

Det hjelper ikke å ha et 3090 hvis det kommer nytt encode i neste generasjon.

Kjøp så kraftig som nødvendig, men å kjøpe kraftigere enn nødvendig for at det skal vare lenge er ikke nødvedigvis det beste. Plutselig er det en ny feature i 4060 som gjør 3090 obsolete.

Sier ikke noe på å kjøpe 3090 hvis man kan utnytte det nå.

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

BadCat skrev (30 minutter siden):

Hvis man bruker andre features i kortet er det bedre med 60/70 hver gang det kommer nye egenskaper enn å sitte med tidligere toppmodell. Man kan også kjøpe og selge 70 fire ganger til prisen av 90.

Driver man med produktivitet er det ofte bedre å ha siste generasjon enn høy ytelse. Det hjelper ikke å betale 3k for å oppgradere videoeditoren hvis man ikke har grafikkort som støtter nye features.

Det hjelper ikke å ha et 3090 hvis det kommer nytt encode i neste generasjon.

Kjøp så kraftig som nødvendig, men å kjøpe kraftigere enn nødvendig for at det skal vare lenge er ikke nødvedigvis det beste. Plutselig er det en ny feature i 4060 som gjør 3090 obsolete.

Sier ikke noe på å kjøpe 3090 hvis man kan utnytte det nå.

Er det nye features på 3080 som trumfer 2080Ti eller er det kun ytelsesøkning innenfor det eksisterende?

Lenke til kommentar
OddZen skrev (3 minutter siden):

Er det nye features på 3080 som trumfer 2080Ti eller er det kun ytelsesøkning innenfor det eksisterende?

 

Anbefaler at du sjekker ut nvidia streamen. tror den varer rundt 30 min, men så vidt jeg husker så var det et par spesielle ting som feks "video to 3d" og at man kan fjerne bakgrunnen dersom man streamer (istedenfor greenscreen) jeg tror dette var forbeholdt 3000 serien. + en del andre kule AI ting.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...