Gå til innhold

Utvikler tjener 480k med master og 3års erfaring i Oslo.


Visum

Anbefalte innlegg

Visum skrev (3 minutter siden):

Utfordringen hans er at bedriften har flere fagområder, der fleste stillingene i bedriften er besatt av ufaglærte som arbeider med enkle administrative oppgaver (de har sjeldent mer enn videregående som høyeste fullførte utdanning). Tariffavtalen deres er derfor tatt utgangspunkt for disse, og dermed ikke tatt hensyn til de som har mastergrad osv. Minstelønna i tariffavtalen er lavere 480k, nærmere 350k tror den er.

Første problemet han gjorde var å takke ja til nybegynnerlønn i 2014, og forsåvidt begynne med denne lønna i 2016. Deretter bare fått lønna økt med indeksen.

Forsto jeg det riktig:

Han hadde fått samme lønnsutvikling om 5 år uavhengig om han var organisert eller ikke.

Ja, når en har tariffavtale følger en denne tariffavtalen. Man er bundet av avtalen om en er organisert eller ikke(normalt sett, som sagt aldri hørt om noen som sidestiller dette).

 

Vill han ha endring i avtalen(høyere lønn for master utdannede) må han nesten involvere seg i organisasjonen. Bli med på forhandlingene osv. Men å kun melde seg inn vill ikke gjøre en slik forskjell, såklart. 

Stort sett følger lønn stilling uansett og ikke utdanningsnivå. Du sier mange uten utdanning jobber der, da sier det også noe om kunnskapsnivået for arbeidet. Han bør nok revurdere selskapet og søke på mer passende stillinger ift hans kunnskaper.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Salvesen. skrev (3 minutter siden):

Ja, når en har tariffavtale følger en denne tariffavtalen. Man er bundet av avtalen om en er organisert eller ikke(normalt sett, som sagt aldri hørt om noen som sidestiller dette).

 

Vill han ha endring i avtalen(høyere lønn for master utdannede) må han nesten involvere seg i organisasjonen. Bli med på forhandlingene osv. Men å kun melde seg inn vill ikke gjøre en slik forskjell, såklart. 

Stort sett følger lønn stilling uansett og ikke utdanningsnivå. Du sier mange uten utdanning jobber der, da sier det også noe om kunnskapsnivået for arbeidet. Han bør nok revurdere selskapet og søke på mer passende stillinger ift hans kunnskaper.

Han har stilling som utvikler og jobber som det. Denne avdelingen er liten. Jeg skal be han om søke nye jobber eller be sjefen om mer lønn.

Endret av Visum
skrivefeil
Lenke til kommentar
Visum skrev (1 minutt siden):

Han har stilling som utvikler og jobber som det. Denne avdelingen er liten. Jeg skal be han om søke nye jobber eller be sjefen om mer lønn.

En annen ting er jo å søke litt rundt på jobber, sjekke markedet å få input om lønnsnivå og om han er attraktivt i markedet. Dette kan så igjen brukes til å be om høyere lønn i nåværende bedrift om han ønsker å være der. 

Lenke til kommentar
Visum skrev (39 minutter siden):

Det var nytt. Hvordan vet du at man ikke får høyere lønn av å organisere seg? Jeg har hørt det motsatte, at det lønner seg å være organisert i forhold til lønn og lignende.

Hvordan ser du for deg at dette foregår? Det hjelper lite å troppe opp en dag og si "jeg har meldt meg inn i X jeg vil ha høyere lønn".

På den andre siden kan man som fagorganisert være med å påvirke hva organisasjonen skal prioritere, man får bedre innsikt i hvordan man ligger lønnsmessig og man kan få hjelp fra organisasjonen. Men det løser ingen ting på kort sikt i min erfaring. 

Lenke til kommentar

Det er vel fritt frem til å bytte jobb? Han kan søke litt job og se kva slags tilbud han får. Han kan også ta det opp med sjefen og spørre på ein fin måte om det er mulig å få høyre lønn i samhold med markedet.

Men som nevnt, det kommer jo direkte på kor flink han er. Er han dårlig, så trur ikkje sjefen er særlig interesert i å beholde han...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
Visum skrev (16 timer siden):

Det er strengt tatt tabu å snakke om lønn. Det er vel derfor man ikke gjør det.

Jeg fortalte han det, men han sier om dette kunne løst seg hvis han organiserte seg. Han lurer på om man bør bli medlem i fagorganisasjonen i bedriften hans.

Det som løser det er når han er klar over sin egen verdi og er villig til å «krangle». Han må vite hva han tilbyr bedriften, hva han er verdt og så MÅ han sondere markedet etter andre stillinger 

 

Det fungerer slik at han selger sin kompetanse til arbeidsgiver. Da må han selge til den som er villig til å betale mest. Samtidig må han vite hva han selger og hvordan hans vare står seg sammenlignet med andre. 

Lenke til kommentar
hhstrand skrev (På 23.12.2019 den 12.17):

Altfor lavt. Greit at man trives, men det er ingen grunn til å drive veldedighet. De fleste arbeidsgivere i Oslo hadde ikke blunket om han ba om 600k, og han kunne helt sikkert fått mye mer enn det også.

Jeg fikk 570K i forrige jobb etter 1 år, men måtte da forhandle litt for å komme meg opp dit. Var på et annet uformelt jobbintervju før jeg sluttet og ble på slutten av møtet spurt om forventninger til lønn. Jeg sa at det var nok ikke aktuelt å ta jobben for noe særlig mindre enn 750K. Dette var visst helt uproblematisk og de ønsket å invitere til et nytt intervju, men jeg takket nei av andre årsaker.

Om jeg hadde sagt at jeg så for meg 600K, så hadde de nok lagt seg der og definitivt ikke tilbudt meg 750K.

Så ja - pengene ligger der ofte, men man får de ofte dessverre ikke uten at man spør om de eller bytter jobb.

Det som er tragisk er at arbeidsgivere gjerne prøver å betale minst mulig og gjerne akkurat så lite at du ikke er misfornøyd nok til at du slutter. Ofte fører det til at de mister arbeidstakere de helst skulle beholdt. Men det er mulig det er et sjansespill de totalt sett tjener på ettersom mange faktisk enten ikke vet hva de er verdt, synes det er ubehagelig/slitsomt å bytte jobb eller ikke tør å forhandle lønn. 

For min del hadde jeg nok fortsatt å jobbe i forrige jobb en stund til om lønnsutviklingen og lønnsystemet var bedre. For deres del ble det et tap ettersom det er svært vanskelig å få tak i erfarne folk i min bransje og som har nøyaktig den kompetansen jeg har. 

 

Lenke til kommentar

Hadde jeg vært vennen til trådstarter hadde jeg vært litt slu og trolig gått frem på følgende måte:

Husk at sjefen din ikke vil tape ansikt eller bli satt til veggs eller presset. Å komme med et ultimatum vil typisk fungere dårlig, så sant du ikke er helt uvurderlig (usannsynlig ettersom lønnen alt er lav). Derfor er det bedre å være litt ydmyk, listig og høflig, men samtidig vise at du ikke er helt fornøyd og faktisk kan forsvinne om det ikke skjer noe.

Forsøk først å se om du kan søke noen andre jobber og få deg et tilbud. Her vil spørsmålet om lønn alltid komme opp og de spør enten rett ut hva du tjener nå eller hva du forventer at lønnen skal ligge på. Da finner du ut hva en utvikler med din erfaring/utdanning tjener i Oslo. La oss si det er 600K. Da kan du enkelt si at du per dags dato tjener ligger på 600K og at siden jobbytte innebærer litt risiko, så ønsker du i hvert fall tilsvarende lønn, men helst noe høyere. Er de interessert og kan tilby dette, så får du det. Eller minimum 600K. 

Om du ikke ønsker å ta en hvit løgn som over, så kan du heller svare litt vagt og si at du ikke ønsker å gi detaljer om lønnen din, men at du ligger rundt snittet og ikke ønsker å bytte jobb for noe under 600K. Burde være uproblematisk.

Når du har fått et tilbud er det på tide å kontakte sjefen din for en samtale. Her ville jeg sagt at jeg har blitt oppsøkt av en headhunter og at du ikke egentlig ønsker å bytte jobb, men lot deg overtale til en uformell samtale og at det her ble antydet at de ønsker å betale 650K om de velger å gå videre med en ansettelse. Si at du aller helst ønsker å bli i nåværende jobb, men at dette er såpass mye penger at det er vanskelig å ikke vurdere det. Spør videre om sjefen din eventuelt kan tilby deg en lønnsøkning som gjør at du i det minste kan nærme deg tilbudet du har fått. Eventuelt kan du supplere med lønnstatistikk som viser at du faktisk ligger under snittet.

Er du heldig og faktisk ønsker å bli i jobben (personlig hadde jeg vært skeptisk til å bli i en jobb som så tydelig underbetalte meg), så kan du oppleve at sjefen din faktisk gir deg et nytt lønnstilbud. Er han kjip og viser lite forståelse/vilje til dette, så bytter du jobb. 

Det finnes andre fremgangsmåter også (du kan for eksempel bare kontakte sjefen din for en samtale og si at du nettopp har oppdaget at du ligger under snittet og høre hva han tenker om det), men jeg ville nok gjort det slik.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DukeRichelieu skrev (11 timer siden):

Det som er tragisk er at arbeidsgivere gjerne prøver å betale minst mulig og gjerne akkurat så lite at du ikke er misfornøyd nok til at du slutter.

Tragisk? Noe annet ville vært dårlig business.

Hvis en arbeidsgiver kan få 2-3 gode år ut av en underbetalt ansatt pleier det å være en god deal.

Men det er en del naive arbeidsgivere der ute som betaler utviklerne sine så dårlig at de omtrent snur i døren, og det er ikke ønskelig for noen. Det er tydeligvis mange ledere som sliter med å innse at utviklerne som jobber for dem er langt mer attraktive blant rekruttere enn de selv er.

Lenke til kommentar
hhstrand skrev (31 minutter siden):

Hvis en arbeidsgiver kan få 2-3 gode år ut av en underbetalt ansatt pleier det å være en god deal.

Nei, det er en dårlig deal. Det tar som regel en god stund før en er skikkelig produktiv i en organisasjon. Da er det dumt at de man har lært opp slutter etter 2-3 år. Det er utrolig kostbart å ha så høy turnover og noe de fleste bedrifter jobber for å unngå.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
On 12/21/2019 at 10:43 PM, bas said:

Det høres veldig lite ut. Mitt inntrykk er at markedet skriker etter softwareutviklere, og enkelte bedrifter gir t.o.m de ansatte en fin sum i belønning hvis de klarer å rekruttere, så hvis vedkommende er rimelig oppgående i faget så tror jeg han er i en god posisjon for å kunne forhandle lønn ("true" med å bytte jobb f.eks).

Ville advart sterkt mot å "true med å bytte jobb". Hvis sjefen setter seg på bakbeina og ikke gir deg det du vil ha, og du blir værende fordi du faktisk liker jobben, så vet alle nå at du kommer med "trusler" du ikke gjennomfører.

 

ALDRI bruk den taktikken med mindre du faktisk er klar til å si opp. Dette er lønnsforhandling 101.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
hhstrand skrev (11 timer siden):

Tragisk? Noe annet ville vært dårlig business.

Hvis en arbeidsgiver kan få 2-3 gode år ut av en underbetalt ansatt pleier det å være en god deal.

Men det er en del naive arbeidsgivere der ute som betaler utviklerne sine så dårlig at de omtrent snur i døren, og det er ikke ønskelig for noen. Det er tydeligvis mange ledere som sliter med å innse at utviklerne som jobber for dem er langt mer attraktive blant rekruttere enn de selv er.

Det tenker jeg avhenger av forretningsmodellen og hvor enkelt det er for det firmaet å skaffe arbeidskraft. Jeg vet at i større konsulentselskap er det rimelig vanlig med en høy turnover, men disse er så populære at de alltid får tak i nye folk og beholder nok sultne folk som fortsetter å klatre stigen. I tillegg er dette store organisasjoner og selskap som har såpass mange at de ikke går under om en eller flere personer slutter.

For mindre selskap vil det være en helt annen situasjon og bare tapet av én enkelt medarbeider kan være økonomisk ulønnsomt både på kort og lang sikt. Å ansette noen er alltid risikabelt fra arbeidsgivers perspektiv. Er det en nyutdannet eller en uten svært lik erfaring, så vil det typisk ta en gjennomsnittlig nyansatt 1-2 år før han er på samme nivå som en som har jobbet i firmaet i 1-2 år. Alt annet likt.

Derfor må det nødvendigvis bli en avveining fra arbeidsgivers side hvordan han velger å belønne sine ansatte. Men jeg tipper at en arbeidsgiver angrer på at han ikke gav 50K ekstra i året den dagen en dyktig ansatt velger å si opp hvis grunnen faktisk er misnøye med lønnen. Har selv opplevd å få smuler ved lønnsforhandling, men tilbud om langt mer når oppsigelsen var et faktum. Da er det dessverre gjerne for sent.

Som en liten apropos er jeg overrasket over hvor vanskelig det er å få tak i erfarne folk i min bransje (byggingeniør). Dette vet jeg fra ulike kilder. Nyutdannede er lett. Erfarne folk er vanskelig å få tak i.

Lenke til kommentar
21 hours ago, DukeRichelieu said:

Som en liten apropos er jeg overrasket over hvor vanskelig det er å få tak i erfarne folk i min bransje (byggingeniør). Dette vet jeg fra ulike kilder. Nyutdannede er lett. Erfarne folk er vanskelig å få tak i.

Det er ikke noe spesielt lettere å få tak i dem i IT bransjen heller. De fleste av oss sitter ofte på gode jobber med gode betingelser.

 

Når det kommer til kompisen din Visum. 480k var omtrent det jeg fikk som nyutdannet bachelor for 3 år siden. Han kan fort få 700-800k om han bytter jobb i dag og lønn er det han først og fremst ser på.

Lenke til kommentar
20 minutes ago, DukeRichelieu said:

Slik du beskriver det er det nesten ikke vanskelig å få 800K heller? :) 

Kommer jo helt an på hva man ser etter, jeg har 800k med bachelor og litt under 4 år med erfaring. Men kommer jo an på hva han kan, om han er lett å selge, om han har lyst til å jobbe som konsulent(ofte lettere å få litt høyere lønn der).

Er han villig til å ta mer risiko og ta deler av lønna provisjonsbasert så kan han vel også komme opp enda høyere enn 800 000 også.

Selv staten har jo begynt å lønne helt greit om dagen. Har en kompis som begynte å jobbe fast hos NAV og som har litt mindre erfaring som kompisen til OT. Han fikk vel litt over 650k.

Lenke til kommentar
xaco skrev (3 timer siden):

Er han villig til å ta mer risiko og ta deler av lønna provisjonsbasert så kan han vel også komme opp enda høyere enn 800 000 også.

Nåja. 800K er over 90. persentilen for TS så det er ikke nødvendigvis så lett å 800K eller mer i lønn. Forøvrig er det generelt riktig at med høyere risiko så følger det høyere lønn.

Lenke til kommentar

Kompisen min har snakket med sjefen sin og han har sagt at kompisen kan få 50.000 i lønnsøkning nå. Mer enn det kan han ikke få nå.
Det betyr at han har en lønn på 530.000 fra 2020 med 3 års erfaring og master i Oslo.

Er 530.000 med master og 3 års erfaring virkelige så ille? Kan dette være nedre ventil 95%?

Kompisen sier også at han kjenner folk i Bergen som tjener 460.000 med mastergrad og 2 års erfaring og at han tror lønnen hans ikke er spesielt dårlig ved at han jobber in-house.

Lenke til kommentar

Flott at han har fått økt lønnen!

Om det er lavere enn 5. persentil har jeg ikke nok data til å svare på, men at det fortsatt er lavt er det ikke tvil om.

Når du sammenligner må du også ta i betraktning at dette er privat sektor og lønnsnivået ligger vesentlig høyere der enn stat/kommune.

Inhouse betaler neppe vesentlig dårligere enn konsulentbransjen. Men du har andre lønnsmodeller. Men det er vel noen unntak innenfor konsulentbransjen hvor den enkelte tar høy risiko selv, hvor lønnen er tilsvarende høy. Men her snakker vi ikke om medianlønn eller uerfarne utviklere som kompisen din.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...