Gå til innhold

Hvorfor har vi ikke dødsstraff i Norge?


Anbefalte innlegg

50 minutes ago, Invader Zim said:

Jeg sympatiserer med ofrene.

Trur du verkeleg berre at folk som er i mot deg berre ikkje kjenne til smerten du vise til eller? Det er vel det du seie, at eg ikkje kan relatere til ofre av kriminelle handlingar?

Trur du verkeleg det?

Og er det verkeleg ein vei du ynskje argumentere?

Endret av Drunkenvalley
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Drunkenvalley skrev (1 time siden):

Trur du verkeleg berre at folk som er i mot deg berre ikkje kjenne til smerten du vise til eller? Det er vel det du seie, at eg ikkje kan relatere til ofre av kriminelle handlingar?

Trur du verkeleg det?

Og er det verkeleg ein vei du ynskje argumentere?

Stort sett, jeg kjenner deg ikke så jeg kan ikke si noe sikkert om din personlige historie og ja. 

Endret av Invader Zim
Lenke til kommentar
On 11/15/2019 at 6:55 PM, storpolitikeren said:

Hvorfor har vi ikke dødsstraff i Norge?

Ikke si fordi det skjer justismord og vi kan drepe uskyldige. Da kan jeg bare si at vi kan fjerne all straff. Uskyldige blir dømt hele tiden. Etter å ha sittet 21 år i fengsel uskyldig er livet ditt ødelagt.

Jeg synes at Norge har greid seg relativt greit uten noen dødsstraffordning.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Invader Zim said:

Jeg er ikke interessert nok til å spørre. Du betyr like lite for meg som jeg gjør for deg. 

Du er ein løgnar og ein hyklar då altså. Du påstår at du har sympati for ofre, men det har du jo tydeleg ikkje når du så spontant og frivillig dropper det. Samtidig påstår du at du ynskje rettferdighet for ofre, men igjen virker dette veldig selektivt - som er per definisjon ikkje rettferdig i det heila.

Vore flink i å tygga på dei beina dine då ass.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (3 timer siden):

Du er ein løgnar og ein hyklar då altså. Du påstår at du har sympati for ofre, men det har du jo tydeleg ikkje når du så spontant og frivillig dropper det. Samtidig påstår du at du ynskje rettferdighet for ofre, men igjen virker dette veldig selektivt - som er per definisjon ikkje rettferdig i det heila.

Vore flink i å tygga på dei beina dine då ass.

Uenig. Du må gjerne lese min første post om igjen. Jeg har da altså ikke endret mening.

Lenke til kommentar
10 minutes ago, Invader Zim said:

Uenig. Du må gjerne lese min første post om igjen. Jeg har da altså ikke endret mening.

Eg hugse eit par nøkkel-ord du valgte.

15 hours ago, Invader Zim said:

Jeg sympatiserer med ofrene.

Men det augeblikket du prate med nokon som du påstår du sympatisere med, så er du villig til å kaste vekk alt. Kva anna er du enn ein løgnar og hyklar då?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Drunkenvalley said:

Då har du valgt ein ganske arbitrær definisjon.

Nei, du har valgt en rar definisjon. Forvaring er ikke automatisk livstid. De fleste som sitter på forvaring sitter ikke resten av livet. 

Ny rettssak hvert 5 år der bevisbyrden er på staten, ellers slippet de ut. Stor sjanse for feilbehandling og uetisk løslatelse. 

Lenke til kommentar
1 minute ago, debattklovn said:

Nei, du har valgt en rar definisjon. Forvaring er ikke automatisk livstid. De fleste som sitter på forvaring sitter ikke resten av livet. 

Ny rettssak hvert 5 år der bevisbyrden er på staten, ellers slippet de ut. Stor sjanse for feilbehandling og uetisk løslatelse. 

Nei, det er ikkje ein ny rettsak. Det er jo direkte fantasi. Prosessen for den vurderinga er jo noko heilt anna enn du påstår.

Endret av Drunkenvalley
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (2 timer siden):

Eg hugse eit par nøkkel-ord du valgte.

Men det augeblikket du prate med nokon som du påstår du sympatisere med, så er du villig til å kaste vekk alt. Kva anna er du enn ein løgnar og hyklar då?

Dette er et forum. Jeg har ingen grunn til å skulle tro på deg dersom du skulle begynne å spinne en fortelling om at ditt barn ble drept av en som driver den lokale videoutleien (eller tilsvarende). Uansett om så skulle være tilfellet, så gratulerer, du er nok langt under normalt anfektet av slikt.

Husk at jeg er i samme situasjon.

Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (2 timer siden):

Nei, det er ikkje ein ny rettsak. Det er jo direkte fantasi. Prosessen for den vurderinga er jo noko heilt anna enn du påstår.

Såvidt meg bekjent er prosessen nettopp slik han beskriver. 21 år +5 år av gangen med ny vurdering for hver gang. Med mindre loven er endret til det du påstår. Andre som er idømt forvaring er for lengst ute av dette.

Lenke til kommentar

 

33 minutes ago, Invader Zim said:

Dette er et forum. Jeg har ingen grunn til å skulle tro på deg dersom du skulle begynne å spinne en fortelling om at ditt barn ble drept av en som driver den lokale videoutleien (eller tilsvarende).

Løgn? Du har ikkje forsøkt gjera heimaleksene dine då. Det er komediskt enkelt å avkrefta eller bekrefta om det er løgn. Eg er ikkje i nærleiken så anonym som du later til å tru. Skjønt, det forutsette at du har ein facebook konto visst - eg trudde postar ville vera synlege uten, men tydeleg ikkje.

33 minutes ago, Invader Zim said:

Uansett om så skulle være tilfellet, så gratulerer, du er nok langt under normalt anfektet av slikt.

Fordi eg har ein meining annleis enn di eiga? Er du verkeleg der på landet? Nei, nå er det berre flaut å vera i same landet som deg om du trur noko så dumt.

Men for den saks skyld, kva forskjell gjer det for sympatien din igjen? Seie du at du ikkje har sympati fordi eg er, som tanta mi vågte seg på til å kommentera, 'sterk'? Eg skulle ikkje tru det var mogleg å berre fortsetta å grava i slikt imponerande tempo som du driv med her.

Løgnar og hyklar begynne å bli veldig snille ord no.

33 minutes ago, Invader Zim said:

Husk at jeg er i samme situasjon.

Drive eg og påstår at du har ljugd om livet ditt? Nei, eg har kun sagt at du driv med løgn fordi du aktivt demonstrere prinsipper som går tvert i mot det du sjølv sa dei var berre timar tidligare.

44 minutes ago, Invader Zim said:

Såvidt meg bekjent er prosessen nettopp slik han beskriver. 21 år +5 år av gangen med ny vurdering for hver gang. Med mindre loven er endret til det du påstår. Andre som er idømt forvaring er for lengst ute av dette.

Hm. Ja, eg sitte og lese meg gjennom det meir no, men fleste kilder eg har sett før beskrev det som ein vurdering som må leveres innen 3 mnd før dommen utløper, men når lese enkelte andre kan eg no sjå at ordlyden indikere ein form for rettsak. Gitt den korte fristen trur eg framleis det er noko vesentleg mindre enn ein tradisjonell kriminell rettsak, men eg kan sjå at eg må bita det sure eplet på dette punktet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 1/10/2020 at 3:14 PM, Invader Zim said:

Når det gjelder dødsstraff så er det jo ikke verre enn at det krever så sterke beviser som f.eks video av hendelsen.

Så ingen omstendigheter rundt hendelsen kan virke formildende selv om en video av det finnes? Kanskje morderens egne barn var holdt fanget?

On 1/10/2020 at 3:14 PM, Invader Zim said:

Når det gjelder omgjørelse av offentlig uthenging så kan man heller ikke gi tilbake år tilbrakt uskyldig i fengsel.

Nei, men man kan avslutte straffen man fordeler og gi en oppreisning så langt det er mulig. Noe som er vanskelig om vedkommende er vansiret for livet eller blitt gjort til en en sosial pariah.

On 1/10/2020 at 3:14 PM, Invader Zim said:

Det er jo heller ikke bra om man blir så redd for å gjøre feil at man avstår fra å gjøre noe som helst.

Ingen taler for dette. En god balanse mellom straff og overgrep er vel å foretrekke.

On 1/10/2020 at 3:14 PM, Invader Zim said:

- ikke at jeg vil bagatellisere å bli dømt til døden for noe man ikke gjorde, men er noen f.eks filmet mens man halshugger en annen så ser jeg ingen grunn til at man ikke skal få dødsstraff.

Jeg kan langt på vei se at det kan virke greit nok. Da mest fordi man er helt sikker på hvem som gjorde det. Men hva skal det tjene til?

Hva er verre? Dødsstraff eller råtne bort i et hull for resten av livet? Selv setter jeg en femmer på sistnevnte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 1/10/2020 at 4:08 PM, Invader Zim said:

Hva mener du "standarden være den samme"?  Mitt synspunkt er at vi burde ha dødsstraff som en del av beskyttelsen. Beviskravet bør være det høyeste. Jeg kan ikke se for meg noe høyere enn videobevis f.eks med en minimum oppløsning. Nå vet jeg ikke hvilke krav en digital etterforsker har før man med rimelig sikkerhet kan si at en video ikke er manipulert, men jeg regner med at man kan sette krav til slike filer i en grad der svært få vil være i stand til å skjule/plante spor og i tillegg fjerne spor av modifikasjon i en gitt sak.

Det man har gjort så langt er å lete etter spor av kompresjonsalgoritmer, samt man kan se på histogrammer på deler av bildet som avviker fra resten. Fargegjengivelse, metning, pluss en haug andre greier, er veldig vanskelig å gjøre riktig rent matematisk selv om det er relativt lett å lure det menneskelige øyet.
Men dessverre er vel dette kun en overgangsmetode. Datakraft er eksponesiell og å skape et manipulert bilde som lurer selv matematiske analyser er vel bare et tidsspørsmål.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...