Gå til innhold

Hvorfor har vi ikke dødsstraff i Norge?


Anbefalte innlegg

On 1/10/2020 at 4:26 PM, Drunkenvalley said:

Det er ikkje snakk om manipulert eller ei, men med mindre gjerningsmannen går bort til kamerat og stykker trynet opp i den vil den neppe vera ein særdeles sterk måte å identifisera nokon utover einkvar tvil når det først gjeld liv og død.

Problemet er ikkje kvaliteten, eller om det er manipulert, osv. Det er rett og slett enklare enn det - om dei ikkje er særskilt synlege kan det ganske solidt argumenteres mot at det var dei som var fanga på bilete.

På godt og vondt er nok den gjennomsnittlege personen komfortabel med å sei "Ja, det må vera personen som politet har presentert ut i fra dei fakta som er presentert," men vil dei vera lika komfortabel med å sei det når vedkommendes liv henger i tråden?

Ble ikke Nokassaken delvis avgjort ved at man så på ganglaget til de avbildede? Ikke noe man dømmer folk til døden for, kanskje.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
fokkeslasken skrev (5 timer siden):

Det jeg nok lurer på er hvorfor. Hvilken hensikt tjener det?

Rettferdighet, beskyttelse og kostnad. Som jeg har gjentatt mener ikke jeg det er rett at en morder skal sitte noen promiller av sitt liv i fengsel for så å gå videre med sitt liv "som om ingenting har skjedd" mens offer og pårørende er borte/har mistet sine og ofte under forferdelige omstendigheter.

Enkelte handlinger kan man bare ikke si "unnskyld" for og forvente tilgivelse. Jeg synes det er ille med et rettsvesen som tillater det og synes ikke det er rett.

Jeg har heller ikke fullstendig tiltro til "rehabilitering". Mennesker som er i stand til enkelte handlinger mangler rett og slett noe og samfunnet er best tjent med å fjerne disse uten at de skal bli en overstadig bekostning på staten når det kan unngås. (Argumentet med at det er dyrere å henrette noen enn å ha dem i fengsel på livstid som enkelte tilfeller i USA trenger ikke å være malen).

fokkeslasken skrev (5 timer siden):

Anser du all annen straff enn dødsstraff som en smekk på hånden?

Det kommer an på proporsjonene. Ta f.eks skremsel videoene til kartellene i Sør Amerika hvor ofrene blir holdt i live og bevisste i timesvis mens de filmes og tortureres med amputeringer, flåing,voldtekt osv. 20 år i fengsel ville vært en smekk på hånden  i et slikt tilfelle.

fokkeslasken skrev (5 timer siden):

Jeg prøver virkelig å forstå hva du mener her. Så hvis man ikke er for dødsstraff så føler man ikke på ofrenes smerte?

Det er jo egentlig et vanskelig spørsmål å svare på. Det kommer jo helt an på hva du legger i de ordene.

La meg si det sånn; dersom mine barn ble bakbundet og tvunget til å se på hverandre bli voldtatt og deretter henrettet etter tur og dette var filmet med gjerningsmannen identifiserbar. "Din rettferdighetssans" gir gjerningsmannen et par tiår i fengsel (Maks) før han går videre med livet sitt omtrent som om ingenting har hendt (fordi han har oppført seg i fengsel og blir vurdert som "rehabilitert" av en akademiker). Jeg må leve med viten om at mine barn måtte kjenne på slik ubeskrivelig frykt og lidelse i sin siste tid samtidig som de er borte for alltid.

Hvis du da skulle fortalt meg at personen har "betalt sin straff til samfunnet" og vi er "skuls" samtidig som du sier at du "føler på min smerte" så er det for meg motstridende.  Men "føler på" kan like godt bety at du er "klar over" at jeg har det vondt - men du bryr deg gjerne ikke så mye som jeg hadde forventet fordi du står tross alt på utsiden og du stemmer da også for en politikk som pålegger slik urettferdighet.

Endret av Invader Zim
Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (7 timer siden):

 

Løgn? Du har ikkje forsøkt gjera heimaleksene dine då. Det er komediskt enkelt å avkrefta eller bekrefta om det er løgn. Eg er ikkje i nærleiken så anonym som du later til å tru. Skjønt, det forutsette at du har ein facebook konto visst - eg trudde postar ville vera synlege uten, men tydeleg ikkje.

Fordi eg har ein meining annleis enn di eiga? Er du verkeleg der på landet? Nei, nå er det berre flaut å vera i same landet som deg om du trur noko så dumt.

Men for den saks skyld, kva forskjell gjer det for sympatien din igjen? Seie du at du ikkje har sympati fordi eg er, som tanta mi vågte seg på til å kommentera, 'sterk'? Eg skulle ikkje tru det var mogleg å berre fortsetta å grava i slikt imponerande tempo som du driv med her.

Løgnar og hyklar begynne å bli veldig snille ord no.

Drive eg og påstår at du har ljugd om livet ditt? Nei, eg har kun sagt at du driv med løgn fordi du aktivt demonstrere prinsipper som går tvert i mot det du sjølv sa dei var berre timar tidligare.

Hm. Ja, eg sitte og lese meg gjennom det meir no, men fleste kilder eg har sett før beskrev det som ein vurdering som må leveres innen 3 mnd før dommen utløper, men når lese enkelte andre kan eg no sjå at ordlyden indikere ein form for rettsak. Gitt den korte fristen trur eg framleis det er noko vesentleg mindre enn ein tradisjonell kriminell rettsak, men eg kan sjå at eg må bita det sure eplet på dette punktet.

Jeg bruker ikke tid på å undersøke hvem folk er her på forumet. Du virker til å ta dette alt for personlig. Som jeg sa - om du kan tilgi i den grad så deg om det.

fokkeslasken skrev (5 timer siden):

Så ingen omstendigheter rundt hendelsen kan virke formildende selv om en video av det finnes? Kanskje morderens egne barn var holdt fanget?

Nei, men man kan avslutte straffen man fordeler og gi en oppreisning så langt det er mulig. Noe som er vanskelig om vedkommende er vansiret for livet eller blitt gjort til en en sosial pariah.

Ingen taler for dette. En god balanse mellom straff og overgrep er vel å foretrekke.

Jeg kan langt på vei se at det kan virke greit nok. Da mest fordi man er helt sikker på hvem som gjorde det. Men hva skal det tjene til?

Hva er verre? Dødsstraff eller råtne bort i et hull for resten av livet? Selv setter jeg en femmer på sistnevnte.

Jeg har aldri foreslått å fjerne en rettssak. Jeg er heller ikke enig i at å sitte i fengsel er verre enn å avlives. (Kanskje om vi snakker fengsel i enkelte andre land - men for min del har jeg jobbet i fengsel så jeg er godt kjent med hvor komfortabelt dét er her til lands.

fokkeslasken skrev (5 timer siden):

Det man har gjort så langt er å lete etter spor av kompresjonsalgoritmer, samt man kan se på histogrammer på deler av bildet som avviker fra resten. Fargegjengivelse, metning, pluss en haug andre greier, er veldig vanskelig å gjøre riktig rent matematisk selv om det er relativt lett å lure det menneskelige øyet.
Men dessverre er vel dette kun en overgangsmetode. Datakraft er eksponesiell og å skape et manipulert bilde som lurer selv matematiske analyser er vel bare et tidsspørsmål.

Man kan definere akkurat de parametre man ønsker i den grad man føler er nødvendig for å være sikker på at identiteten er god nok.

At teknologien for manipulasjon blir bedre er helt sikker. Parametre må oppjusteres deretter.

Drunkenvalley skrev (20 minutter siden):

Snodig at ein fortsette med same løgnen. Er det verkeleg om rettferdighet og sympati til ofre? Det lukte jaggu meg ikkje slikt for meg slikt du har behandla meg i denne tråden, med påstander om at eg ljug om mi smerte.

Les gjerne mine poster om igjen om det hjelper. Jeg mener jeg er tydelig om hva jeg mener. Du mener at ingen bevis noensinne kan være sterke nok og er villig til å fengsle til tross for dette og til tross for at du mener fengsel er verre enn dødsstraff. Vi er åpenbart uenige om dette.

 

(Så noen poster jeg først hadde oversett)

Lenke til kommentar
19 minutes ago, Invader Zim said:

Jeg bruker ikke tid på å undersøke hvem folk er her på forumet. Du virker til å ta dette alt for personlig. Som jeg sa - om du kan tilgi i den grad så deg om det.

Nei jøss, gjer eg det? Kven var tosken som påsto at eg er lite eller ikkje uberørt? Påstår at eg ljuge uten nokon tegn til bevis?

Nei, du har ikkje noko å gå på. Du eige ikkje sympati. Du eige ikkje sans av rettferdigheit. Det seie eg fordi du, igjen, med dine eigne ord aktivt uttrykke kor mykje forakt du har for noko så grunnleggande.

Du påstår du bryr deg. Men om dei du påstår ikkje støtte meiningane dine er dei tydeleg ikkje verdt noko for deg. Då eige du hverken sympati eller eit ynskje om rettferdigheit.

Endret av Drunkenvalley
Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (21 minutter siden):

Nei jøss, gjer eg det? Kven var tosken som påsto at eg er lite eller ikkje uberørt? Påstår at eg ljuge uten nokon tegn til bevis?

Nei, du har ikkje noko å gå på. Du eige ikkje sympati. Du eige ikkje sans av rettferdigheit. Det seie eg fordi du, igjen, med dine eigne ord aktivt uttrykke kor mykje forakt du har for noko så grunnleggande.

Du påstår du bryr deg. Men om dei du påstår ikkje støtte meiningane dine er dei tydeleg ikkje verdt noko for deg. Då eige du hverken sympati eller eit ynskje om rettferdigheit.

Jeg tror du har sporet fullstendig av her.  Ja, jeg er fortsatt for dødsstraff som en del av straffereaksjonene.

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Invader Zim said:

Jeg er uenig.

Bryr meg ikkje om du er uenig. Du er ein løgnar og ein hyklar. Du klarte ikkje holda maska i meir enn eit par timar.

Du har demonstrert at du tydeleg berre bryr deg om ofrene har same meining som deg. Er dei som meg, nei eg har jo ikkje følelsar seie du, eller eg ljuge seie du. Påstår du likevel at du har sympati? Det er løgn.

Samtidig påstår du at du ynskje rettferdigheit. Men korleis kan ein tru at du eig nokon sans av rettferdigheit,  men du har ikkje emne til å behandla folk likt, som du sjølv demonstrere. Eller skal du no prøve påstå at den forakten du vise er korleis du vise sympati?

Endret av Drunkenvalley
Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (11 minutter siden):

Bryr meg ikkje om du er uenig. Du er ein løgnar og ein hyklar. Du klarte ikkje holda maska i meir enn eit par timar.

Du har demonstrert at du tydeleg berre bryr deg om ofrene har same meining som deg. Er dei som meg, nei eg har jo ikkje følelsar seie du, eller eg ljuge seie du. Påstår du likevel at du har sympati? Det er løgn.

Samtidig påstår du at du ynskje rettferdigheit. Men korleis kan ein tru at du eig nokon sans av rettferdigheit,  men du har ikkje emne til å behandla folk likt, som du sjølv demonstrere. Eller skal du no prøve påstå at den forakten du vise er korleis du vise sympati?

Jeg tror ikke vi kommer noen vei med hverandre :p. Du mener fengsel etterfulgt av frihet alltid er rettferdig. Jeg gjør fortsatt ikke det. 

Mitt syn og mine meninger angående dødsstraff er uendret siden jeg kom inn i diskusjonen.

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Invader Zim said:

Jeg tror ikke vi kommer noen vei med hverandre :p. Du mener fengsel etterfulgt av frihet alltid er rettferdig. Jeg gjør fortsatt ikke det. 

Mitt syn og mine meninger angående dødsstraff er uendret siden jeg kom inn i diskusjonen.

Om du ynskje ha ein samtale om dødsstraff og fengsel var det kanskje ikkje ein smart avgjørelse å påstå at du bryr deg om rettferdighet og har sympati for nokon, og samtidig ta ein feit skit på den same motivasjonen.

Men du vil ikkje erkjenne at dette var ein dum ide du hadde. I staden gravde du deg ned i det og påsto ein rekke tull om meg. Dette nekter du gjera noko med, sjølv om det berre er din eigen feil at du har endt opp kor du er i samtalen.

Enten ljug du om motivasjonen din, eller så har du berre gravd deg eit hol du er for stolt til å prøva grava deg ut av.

Endret av Drunkenvalley
Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (2 minutter siden):

Om du ynskje ha ein samtale om dødsstraff og fengsel var det kanskje ikkje ein smart avgjørelse å påstå at du bryr deg om rettferdighet og har sympati for nokon, og samtidig ta ein feit skit på den same motivasjonen.

Men du vil ikkje erkjenne at dette var ein dum ide du hadde. I staden gravde du deg ned i det og påsto ein rekke tull om meg. Dette nekter du gjera noko med, sjølv om det berre er din eigen feil at du har endt opp kor du er i samtalen.

Enten ljug du om motivasjonen din, eller så har du berre gravd deg eit hol du er for stolt til å prøva grava deg ut av.

At jeg ikke har har tillit til noen personlige historier du skulle finne på å skrive ned (du insinuerer stadig til noe, men jeg biter ikke på) er bare noe du blir nødt til å takle.

Lenke til kommentar
3 hours ago, Invader Zim said:

Jeg tror ikke vi kommer noen vei med hverandre :p. Du mener fengsel etterfulgt av frihet alltid er rettferdig. Jeg gjør fortsatt ikke det. 

Mitt syn og mine meninger angående dødsstraff er uendret siden jeg kom inn i diskusjonen.

Jeg foreslår at du eksporteres til et land som har dødstraff. Gjerne et barbarisk velde, hvor du sikkert kan få jobb som bøddel.

Flertallet i Norge ser ut til ikke å like å ha dødsstraff. Om du har en god grunn for å mene at flertallet i Norge ønsker noe annet enn fraværet av dødsstraff så vil jeg gjerne høre om det. Helst med kildehenvisning til noe som kan antyde dette.

Lenke til kommentar
G skrev (2 timer siden):

Jeg foreslår at du eksporteres til et land som har dødstraff. Gjerne et barbarisk velde, hvor du sikkert kan få jobb som bøddel.

Flertallet i Norge ser ut til ikke å like å ha dødsstraff. Om du har en god grunn for å mene at flertallet i Norge ønsker noe annet enn fraværet av dødsstraff så vil jeg gjerne høre om det. Helst med kildehenvisning til noe som kan antyde dette.

"hvis du ikke liker det så flytt" poster i en diskusjon er alltid like irriterende :) - om det ikke var ment som en trussel?

(noen som vet hvordan man kopierer sitater med det nye forumet? Enkelte ting er går igjen så ofte at man kan bruke de samme svar mange ganger)

Jeg har selv insinuert  i denne tråden at jeg nok tror flertallet ikke vil ha dødsstraff. Du må finne noen som er uenig med deg om du vil diskutere dét. Og det er ikke meg.

 

Endret av Invader Zim
Lenke til kommentar
2 hours ago, Invader Zim said:

"hvis du ikke liker det så flytt" poster i en diskusjon er alltid like irriterende :) - om det ikke var ment som en trussel?

(noen som vet hvordan man kopierer sitater med det nye forumet? Enkelte ting er går igjen så ofte at man kan bruke de samme svar mange ganger)

Jeg har selv insinuert  i denne tråden at jeg nok tror flertallet ikke vil ha dødsstraff. Du må finne noen som er uenig med deg om du vil diskutere dét. Og det er ikke meg.

 

Ok, takk for et opplysende svar. Jeg har ikke lest hver eneste side i tråden. Det er viktigere ting i livet, som å leve det sånn utenom forumet som jeg bruker alt for mye av min tid på. Samt kanskje å krangle med religiøse og andre morsomme aktiviteter.

 Hva er så dine aller beste argumenter for dødsstraff, dersom du må begrense deg til å nevne et eller maks. to argumenter? Og det neste spørsmålet mitt til deg, blir selvsagt følgende: Ville du likt jobben som bøddel?

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...