Gå til innhold

NAV-skandalen - hvordan overvåker NAV befolkningen ?


Ove38

Anbefalte innlegg

Mulig NAV ikke er helt oppdatert, men folk flest har tilgang på både smarttelefon og flyreiser.

Særlig Danmark og Sverige er ekstremt nærme for mange norske byer.

 

Smarttelefonen har satellittforbindelse sålenge du er på båten, gratis roaming i EU/EØS, og kan brukes til å bestille flyreise på kort varsel.

Å automatisk anta at noen som oppholder seg i utlandet ikke kan reise hjem på relativt kort varsel for et plutselig oppstått jobbtilbud, fremstår som merkelig.

 

Har NAV for vane å ringe klienter klokken tre om natten og skrike "DU HAR FEM MINUTTER PÅ DEG TIL Å MØTE OPP PÅ NAV-KONTORET FOR Å FÅ NY PRAKSISPLASS!!!" ?

Kan de ikke oppføre seg som normale mennesker, og gi folk normalt varsel for sånne oppmøter?

Dermed er det fullt mulig å reise litt de dagene du ikke er på tiltak.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Merker meg at flere her inne og i andre tråder slår sammen avklaring, sykepenger og arbeidsledighet. 

 

Arbeidsleidghetstrygd er IKKE blant ytelsene som det nå ses på. Her er regelverket klart og du må fremdeles holde deg i Norge for å ha rett til ytelser (med visse unntak). 

 

Folk kan forøvrig være på avklaring i årevis uten noen spesielle tiltak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

Shame on you , Nav.....double shame !

 

(and shame on you , mom)

 

Hilsen Nicky og Alex , SF

--------------------------------------

 

Håper Nav får seg en smekk av Elden og Co

Endret av Slettet+9817324
Lenke til kommentar

"kollektiv kollaps"

 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/qLx6Oo/de-avsa-uriktige-nav-dommer-forferdelig?utm_content=row-1&utm_source=vgfront

 

- det er på mange måter en treffende beskrivelse.

 

Jeg mistenker at slike fenomen kan oppstå, når det finnes "understrømmer" i samfunnet som ønsker "harde tak" mot ett eller annet, og dette overskygger da fakta. For det manglet jo ikke kunnskap i denne konkrete problematikken om EØS reglene mht. til trygder/ytelser. Det skal ha vært er utvalg i 2012 (Brochman-utvalget) som helt tydelig klargjorde overfor myndighetene at EØS forordningen gikk foran norske regler. Allikevel ender det altså opp motsatt.

 

Det får meg til å lure på om det også kan finnes andre saks-områder vs. EØS der norsk offentlig "sannhet" er løgn? Slikt kan være vanskelig å oppdage, nettopp fordi vi alle er utsatt for samme indoktrinering.

Lenke til kommentar

Tidslinje i korrespondanse og møter viser hvordan NAV ledelsen og departementet prøvde å tviholde på ulovlighetenene ved å foreta kosmetiske justeringer

 

https://www.nrk.no/norge/trygdeskandalen_-nav-provde-a-holde-saken-unna-efta-domstolen-1.14764857

 

Kan ikke skjønne annet enn at noen hoder må rulle i kjølvannet av dette? (de det gjelder får nok uansett solide fallskjermer og etterlønn med seg, og blir neppe å se i en "nav-kø"

Lenke til kommentar

Spørsmålene var noe slikt som "... har du hatt ferie eller fravær" og "... har du vært forhindret fra å ta arbeid".

 

Er man i utlandet, har men vel enten ferie eller er forhindret fra å ta ethvert arbeid som måtte dukke opp, men svarte man ja på en av disse, ble man trekt i utbetalingene, derfor svarte nok de aller fleste "nei", selv om de ikke befant seg i Norge.

 

Man er ikke alltid på ferie fra et tiltak om man er bortreist og det er det disse spørsmålene er siktet inn mot. Får man et brev i juli om at man skal ha et møte på NAV i oktober er det null problem for NAV om vedkommende tar en ukes Danmarkstur i august. Så denne praksisen har kun vært rent maktmisbruk. Som en annen skrev: NAV ringer ikke mennesker klokken 3 på natta midt i julehelgen og ber dem møte opp på NAV-kontoret dagen etter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"kollektiv kollaps"

 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/qLx6Oo/de-avsa-uriktige-nav-dommer-forferdelig?utm_content=row-1&utm_source=vgfront

 

- det er på mange måter en treffende beskrivelse.

 

Jeg mistenker at slike fenomen kan oppstå, når det finnes "understrømmer" i samfunnet som ønsker "harde tak" mot ett eller annet, og dette overskygger da fakta. For det manglet jo ikke kunnskap i denne konkrete problematikken om EØS reglene mht. til trygder/ytelser. Det skal ha vært er utvalg i 2012 (Brochman-utvalget) som helt tydelig klargjorde overfor myndighetene at EØS forordningen gikk foran norske regler. Allikevel ender det altså opp motsatt.

 

Det får meg til å lure på om det også kan finnes andre saks-områder vs. EØS der norsk offentlig "sannhet" er løgn? Slikt kan være vanskelig å oppdage, nettopp fordi vi alle er utsatt for samme indoktrinering.

 

Men det positive vi ser i denn saken er at sannheten ALLTID kommer for en dag. Til tross for en "kollektiv kollaps" vil sannhetens øyeblikk alltid komme før eller siden, selv om man går rundt i årevis og tenker "ja nå har det virket bra så slik blir det nok alltid". Nei, dette beviser at man har alt å tape på å ikke spille med åpne kort. Like greit at de nå innrømmer at de har "feiltolket" over hele fjøla. Dette gjelder ikke bare "kontantytelser"; det gjelder nok skal man tolke regelverket riktig også folketrygdrettigheter i EØS-området. Det neste som vil komme frem er nok hvordan utflyttede nordmenn innenfor EØS har blitt fratatt medlemskapet i den norske foketrygden og dermed blitt fratatt en rekke rettigheter.

Lenke til kommentar

Tidslinje i korrespondanse og møter viser hvordan NAV ledelsen og departementet prøvde å tviholde på ulovlighetenene ved å foreta kosmetiske justeringer

 

https://www.nrk.no/norge/trygdeskandalen_-nav-provde-a-holde-saken-unna-efta-domstolen-1.14764857

 

Kan ikke skjønne annet enn at noen hoder må rulle i kjølvannet av dette? (de det gjelder får nok uansett solide fallskjermer og etterlønn med seg, og blir neppe å se i en "nav-kø"

Dukker nok opp mye grums fremover nå.. Ikke bare i NAV men også i rettsvesenet.

 

Enden på visa blir vel at alle skylder på hverandre, "har missforstått, feiltolket" osv.

Endret av Simkin
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Merker meg at flere her inne og i andre tråder slår sammen avklaring, sykepenger og arbeidsledighet. 

 

Arbeidsleidghetstrygd er IKKE blant ytelsene som det nå ses på. Her er regelverket klart og du må fremdeles holde deg i Norge for å ha rett til ytelser (med visse unntak). 

 

Foreløpig er det snakk om ytelsene sykepenger, arbeidsavklaringspenger og pleiepenger, men det er høyst trolig at dette kan gjelde andre ytelser også, man undersøker nå om det finnes saker vedrørende dagpenger, og i enkelte tilfeller også uføretrygd, som er behandlet feil på samme grunnlag.

 

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/5dbbe9aeae31830011c12fe7

Endret av 0laf
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dukker nok opp mye grums fremover nå.. Ikke bare i NAV men også i rettsvesenet.

 

Enden på visa blir vel at alle skylder på hverandre, "har missforstått, feiltolket" osv.

 

Og hvorfor skulle egentlig denne siste tolkningen være noe mer korrekt enn den man har brukt sålangt?

 

Registrerer jo ellers at mange gleder seg over utviklingen, men det langsiktige resultatet av at man kan ta på månedslange ferier overalt i europa for arbeidernes skattekroner må nødvendigvis bli at ydelserne må reduseres og det vil jo også ramme de som har et reelt behov. 

Lenke til kommentar

 

Registrerer jo ellers at mange gleder seg over utviklingen, men det langsiktige resultatet av at man kan ta på månedslange ferier overalt i europa for arbeidernes skattekroner

 

Det medfører ikke mer skattekroner når vedkommende uansett har krav på ytelsen. Om han/hun sitter hjemme, eller på hytta i Sverige blir dermed ett fett. (så lenge de overholder avtaler og fremmøte med NAV)

 

Man kan jo for så vidt mislike selve ordningen slik også myndighetene åpenbart gjør, men da burde jo Norge heller reservert seg mot selve direktivet i sin tid. Og ikke skyte på mottakerne.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det neste som vil komme frem er nok hvordan utflyttede nordmenn innenfor EØS har blitt fratatt medlemskapet i den norske foketrygden og dermed blitt fratatt en rekke rettigheter.

 

vet ikke om denne saken er slikt du tenker på, men denne karen betaler norsk skatt og folketrygdavgift men fikk regning på 800 000 slengt i fleisen

 

https://www.nrk.no/ostfold/inge__68_-fikk-regning-pa-800.000-fra-sykehuset-1.14461433

 

mens i andre sammenhenger har man inntrykk av at folk som ikke har tilknytning til Norge i heletatt, kommer hit å får helsetjenester.

Lenke til kommentar

Husker tilbake til denne diskusjonen...

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1755029

 

Viser det seg altså at mine bekjente, som ble utredet for helseproblemer og var på flere tiltak og vikariater, likevel kunne ha blitt med på dagstur til Danmark de dagene det ikke var avtalte NAV-møter og tiltak?

 

Uansett, begge personene jeg omtalte i 2007 er nå uføretrygdet.

Det er på mange måter en lettelse, for da blir man behandlet med mer verdighet.

Kanskje ikke relevant, men har vært i utlandet i over en mnd mens jeg gikk på AAP. Om jeg husker korrekt kunne jeg søke om å få beholde AAP i utlandet i opp til én mnd. Brukte så oppsparte midler (feriepenger?) på det resterende oppholdet. Var iallefall uproblematisk når det ble avtalt/søkt med veileder/NAV.

Lenke til kommentar

Og hvorfor skulle egentlig denne siste tolkningen være noe mer korrekt enn den man har brukt sålangt?

 

Registrerer jo ellers at mange gleder seg over utviklingen, men det langsiktige resultatet av at man kan ta på månedslange ferier overalt i europa for arbeidernes skattekroner må nødvendigvis bli at ydelserne må reduseres og det vil jo også ramme de som har et reelt behov. 

 

JEG er ikke nødvendigvis for at folk skal reise på månedslange ferier mens de er på AAP etc, men det er ganske langt fra det som er kjernen i saken her.

 

Her har Nav BEVISST enda de visste det var imot regelverket, fortsatt en praksis som har ruinert folks liv. et statlig organ, og mest sannsynlig er dette villet politisk også.

 

Det som kommer fram nå viser egentlig status på det Politiske/statlige Norge.

 

Men det er i det minste bra de blir så fullstendig avkledd som nå, og jeg håper de røsker opp alt dritet, for det er garantert mer som kommer frem.

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

JEG er ikke nødvendigvis for at folk skal reise på månedslange ferier mens de er på AAP etc, men det er ganske langt fra det som er kjernen i saken her.

 

Her har Nav BEVISST enda de visste det var imot regelverket, fortsatt en praksis som har ruinert folks liv. et statlig organ, og mest sannsynlig er dette villet politisk også.

 

Det som kommer fram nå viser egentlig status på det Politiske/statlige Norge.

 

Men det er i det minste bra de blir så fullstendig avkledd som nå, og jeg håper de røsker opp alt dritet, for det er garantert mer som kommer frem.

 

NAV: - Å reise på handletur til Strømstad en lørdag, er regelbrudd 

Lenke til kommentar

Jo, det stemmer. De spør om ein har vært på ferie og annet fråvær. Om ein er sykmeldt, så står det specefikt om "utlandet".

11635335.jpg?chk=D6DB20

 

 

 

 

 

 

Det der er ikke et bilde av et meldekort for AAP, det er et bilde av et søknadsskjema for sykepenger. To helt forskjellige ting. Skal du ha fakta på det rene her må du presentere spesifikt et bilde av et elektronisk meldekort for AAP.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det der er ikke et bilde av et meldekort for AAP, det er et bilde av et søknadsskjema for sykepenger. To helt forskjellige ting. Skal du ha fakta på det rene her må du presentere spesifikt et bilde av et elektronisk meldekort for AAP.

om du ikkje greier å lese første gong, la meg prøve ein gong til "De spør om ein har vært på ferie og annet fråvær". Fint om du leser før du svarer og sprer falskt "fakta".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...