Gå til innhold

Nav avslører trygdemisbruk ved å spore IP-adresser


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

>Kva er sannsynlegheita for at ein brukar i Norge blir registrert på ei IP-adresse frå eit anna land?

 

Den er ganske lav/ikke eksisterende. En ISP skal ha ganske god stålkontroll på hvilke IPadresser de har og gir ut.

Da gjør du noe med vilje, for eksempel Opera sin VPN tjeneste.

 

Eller gjør som XKCD som tuller med ARIN sin GeoIP database :p

 

 

geoip.png

Endret av emva
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Blokker IP-addresser fra andre land enn norge i å levere meldekort, så slipper man kontrollere i ettertid.

 

Ulempen med det er at då vil dei som prøver å jukse møte på den sperra og dermed gå via VPN for å sende meldekort som då blir langt vanskeligare å oppdage.

 

Er nok mykje lettare å ta mange av jukserane ved å berre markere meldekort som er sendt inn frå utlandet.

Lenke til kommentar

Blokker IP-addresser fra andre land enn norge i å levere meldekort, så slipper man kontrollere i ettertid.

 

For noe tull. Man har da lov til å være i utlandet på ferie. Man skal jo da selvfølgelig melde inn på meldekortet at man har ferie. "Problemet" er jo at man må melde inn hver 14.dag på etterskudd. Så man kan ha 14 dager innmeldt for tid i Norge og så være på ferie uken etter. Melder man så 14 dager sener at man var arbeidssøkende så har man jo et problem. Så IP kan jo være en indikasjon på at man MÅ sjekke nøyere. Men IP-sjekk alene alene er det ikke til hjelp.

Og så har man jo VPN/Proxyer, for ikke å nevne enda bedre, bare logge inn med RDP/Teamviewer etc på PCen hjemme og melde ifra "100% fra Norge".

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Blokker IP-addresser fra andre land enn norge i å levere meldekort, så slipper man kontrollere i ettertid.

 

For noe tull. Man har da lov til å være i utlandet på ferie. Man skal jo da selvfølgelig melde inn på meldekortet at man har ferie. "Problemet" er jo at man må melde inn hver 14.dag på etterskudd. Så man kan ha 14 dager innmeldt for tid i Norge og så være på ferie uken etter. Melder man så 14 dager sener at man var arbeidssøkende så har man jo et problem. Så IP kan jo være en indikasjon på at man MÅ sjekke nøyere. Men IP-sjekk alene alene er det ikke til hjelp.

Og så har man jo VPN/Proxyer, for ikke å nevne enda bedre, bare logge inn med RDP/Teamviewer etc på PCen hjemme og melde ifra "100% fra Norge".

Ja, det er lov å være på ferie, men da mister man samtidig dagpengene sine. Kan jo forstå at man ikke vil det.

Lenke til kommentar

 

Blokker IP-addresser fra andre land enn norge i å levere meldekort, så slipper man kontrollere i ettertid.

 

Ulempen med det er at då vil dei som prøver å jukse møte på den sperra og dermed gå via VPN for å sende meldekort som då blir langt vanskeligare å oppdage.

 

Er nok mykje lettare å ta mange av jukserane ved å berre markere meldekort som er sendt inn frå utlandet.

"markere meldekort som er sendt inn frå utlandet."

Hvordan da mener du, hvis man f.eks. benytter seg av VPN?

Lenke til kommentar

Kva er sannsynlegheita for at ein brukar i Norge blir registrert på ei IP-adresse frå eit anna land?

 

Det hender seg jo ein gong i blant at signalet blir kasta rundt slik at PC'en blir forvirra på kor den er i verden, og det skyldes vell at den anslår lokasjon basert på IP-adressa?

 

Veldig sannsynlig.

Blir PCen forvirra?

Lenke til kommentar

>Kva er sannsynlegheita for at ein brukar i Norge blir registrert på ei IP-adresse frå eit anna land?

 

Den er ganske lav/ikke eksisterende. En ISP skal ha ganske god stålkontroll på hvilke IPadresser de har og gir ut.

Da gjør du noe med vilje, for eksempel Opera sin VPN tjeneste.

 

Eller gjør som XKCD som tuller med ARIN sin GeoIP database :p

 

 

geoip.png

 

Jammen, er dette virkelig så vanskelig å forstå? Det er folk som er på ferie eller av en eller annen grunn er utenlands. Hytte i Sverige kanskje.

Lenke til kommentar

Det medfører i så fall store problemer for dem som faktisk ønsker å jobbe, men sliter med å finne en tilrettelagt arbeidsplass som helsen takler.

Om de skal plages med daglig oppmøte og tulleoppgaver, er det ingen grunn til å fortsette å prøve. Da er det bedre å bli erklært ufør.

 

De som faktisk er dokumentert fysisk uføre vil da ha null problemer med å levere slik dokumentasjon til NAV og avklare den aktuelle problemstillingen.

Nå da folk leverer meldekort fra Irak eller Thailand, eller da helt friske unge mennesker synes daglig oppmøte (akkurat som på de fleste jobber ellers!) er liksom et problem, da tror jeg at du og hele denne gjengen har et problem med å skjønne at de som ikke gidder å jobbe eller synes det er helt OK å leve av resten av samfunnet i et eksotisk land er direkte kriminell svindel.

Slike "kutt", eller rettere sagt sparing av ellers bortkastede penger er helt nødvendige og bør heller komme til gode til de som faktisk har sakelige grunner til hvorfor de er uten inntekt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

da tror jeg at du og hele denne gjengen har et problem med å skjønne at de som ikke gidder å jobbe eller synes det er helt OK å leve av resten av samfunnet i et eksotisk land er direkte kriminell svindel.

 

Ikke dra meg inn i dette. Jeg har jobbet 100% i årevis.

 

Det jeg misliker er NAVs innblanding i folks privatliv.

Å tvinge folk som ennå ikke vet om de er 100% uføre til daglig oppmøte og kjedelige unyttige oppgaver, vil bare få en del av dem til å slutte å lete etter noe tilrettelagt som de kan mestre.

 

At de i tillegg logger IP er uakseptabelt.

Skulle ikke folk på NAV kunne bevilge seg en billig dagstur til Danmark eller Sverige, uten å spørre NAV først?

Jeg snakker IKKE om folk som flytter til Thailand og bor der.

 

Jeg kjenner folk i den situasjonen jeg beskriver, og det er vanskelig å få dem med på utlandstur.

De tør ikke. NAV kan sjekke mobilaktivitet, kredittkortaktivitet osv.

 

Hvorfor skal de miste dagpengene/trygda om de blir med på en dagstur til Danmark med Color Line?

De er jo som sagt på NAV, så de går ikke glipp av jobb og skole.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

da tror jeg at du og hele denne gjengen har et problem med å skjønne at de som ikke gidder å jobbe eller synes det er helt OK å leve av resten av samfunnet i et eksotisk land er direkte kriminell svindel.

 

Ikke dra meg inn i dette. Jeg har jobbet 100% i årevis.

 

Det jeg misliker er NAVs innblanding i folks privatliv.

Å tvinge folk som ennå ikke vet om de er 100% uføre til daglig oppmøte og kjedelige unyttige oppgaver, vil bare få en del av dem til å slutte å lete etter noe tilrettelagt som de kan mestre.

 

At de i tillegg logger IP er uakseptabelt.

Skulle ikke folk på NAV kunne bevilge seg en billig dagstur til Danmark eller Sverige, uten å spørre NAV først?

Jeg snakker IKKE om folk som flytter til Thailand og bor der.

 

Jeg kjenner folk i den situasjonen jeg beskriver, og det er vanskelig å få dem med på utlandstur.

De tør ikke. NAV kan sjekke mobilaktivitet, kredittkortaktivitet osv.

 

Hvorfor skal de miste dagpengene/trygda om de blir med på en dagstur til Danmark med Color Line?

De er jo som sagt på NAV, så de går ikke glipp av jobb og skole.

Man kan reise til utlandet ingen problem, man kan bare ikke få dagpenger samtidig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Man venn blir altså gitt mindre penger om han blir med meg på en dagstur med Color Line?

Hvorfor? Er dette et stort problem for NAV?

 

Jeg har aldri forsvart folk som bor i Irak og Thailand mens de mottar penger fra NAV.

Men jeg synes det er uverdig å hindre folk en kort tur til et naboland.

 

Mine bekjente har vært utredet i årevis, og måtte gi opp flere lærling/praksisplasser av helsemessige årsaker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...