Gå til innhold

Norske F-16 skal selges – må komme andre nasjoner i forkjøpet for å få best pris


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan vi ikke beholde dem som ekstra kampkapaistet.?

 

Luftherredømme er svært viktig under strid og F35 kan være spydspissen, så kan f16 være baktroppen som tar ut mål systematisk når F35 har nøytralisert motstand.

 

Når det tar minst 15 år skaffe seg jagerfly, sier det seg selv at det er fornuftig å beholde de vi har.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Skal vi rote like mye med salget av disse som med F-5-ene? ;-)

Og Hercules-ene, som fortsatt står lagret i USA? (burde man bygget om et par til skogbrannbekjempelse? Burde vel vært marked ellers i europa for dette også nå, slik situasjonen har vært de siste årene. Vanlig i USA at disse eldre benyttes. Flyene ble vel i utgangspunktet oppgradert en del før de ble "pakket vekk", bl.a. med nye vinger.

 

2021 høres ellers optimistisk ut for full innfasing av F-35...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kan vi ikke beholde dem som ekstra kampkapaistet.?

 

Luftherredømme er svært viktig under strid og F35 kan være spydspissen, så kan f16 være baktroppen som tar ut mål systematisk når F35 har nøytralisert motstand.

 

Når det tar minst 15 år skaffe seg jagerfly, sier det seg selv at det er fornuftig å beholde de vi har.

 

Problemet er å ha nok flygere og øvrig personell til dette, samt at det koster å bare HA flyene også. De skal vedlikeholdes stadig hyppigere etter hvert som de eldes.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Kan vi ikke beholde dem som ekstra kampkapaistet.?

 

Luftherredømme er svært viktig under strid og F35 kan være spydspissen, så kan f16 være baktroppen som tar ut mål systematisk når F35 har nøytralisert motstand.

 

Når det tar minst 15 år skaffe seg jagerfly, sier det seg selv at det er fornuftig å beholde de vi har.

 

Skjønner tankegangen din men kostnaden ved å holde disse i stand med reservedeler og kompetanse vil bli ekstremt høy. Det er jo kritisk mangel på folk mange steder som det er og det vil ikke bli bedre av å holde to systemer i gang lenger enn man må.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Forstår ikkje hensikta med å selge fly som "kan fortsatt ha en verdi", då må det vell være betre å sette flya på lager og gi pilotane vedlikeholdsflyging på simulator.

På den måten har vi ein reserveberedskap som vi kan tørke støv av dersom trusselbiletet skulle endre seg.

 

Med tanke på at vi har valgt å fortsette å kjøpe amerikanske fly for å ha nærheit til det amerikanske militære flymiljøet, så kan det vell ikkje være vanskeleg å sitte på dei gamle F-16 flya.

 

 

Reint politisk så er det vell også meir fornuftig at Norge tek kostnaden med å ikkje selge jagerflya til ein eller anna røvarnasjon som treng flya til å undertrykke ei eller anna etnisk gruppe?

Og i alle fall dersom restverdien på flya er svært liten.

Lenke til kommentar

Kan vi ikke beholde dem som ekstra kampkapaistet.?

 

Luftherredømme er svært viktig under strid og F35 kan være spydspissen, så kan f16 være baktroppen som tar ut mål systematisk når F35 har nøytralisert motstand.

 

Når det tar minst 15 år skaffe seg jagerfly, sier det seg selv at det er fornuftig å beholde de vi har.

 

1 stk F35, kan ta ut 15 stk F16 alene i luftkamp.

Det sier seg selv at de ikke har noe verdi for oss ,når vi har fått flere F35 i drift. Som andre nevner er det også svært dyrt og beholde 57 fly som koster 20 millioner i service i året pr stk.pluss at de er gått 6000 flytimer og beregnet levetid er 8000 timer før en må ta full rebuild som er grisedyrt pr fly.

 

Bra at Norge satser på et forsvar de andre land kan "tro" på. Så hvis vi topper dette med og lære Marinen å kjøre båt ref Helge Ingstad som er det flaueste eksempel på dårlig sjæmannskap i nyere historie..... så er det håp.

Lenke til kommentar

Kan vi ikke beholde dem som ekstra kampkapaistet.?

 

Luftherredømme er svært viktig under strid og F35 kan være spydspissen, så kan f16 være baktroppen som tar ut mål systematisk når F35 har nøytralisert motstand.

 

Når det tar minst 15 år skaffe seg jagerfly, sier det seg selv at det er fornuftig å beholde de vi har.

Det er ikke mangel på fly, men mangel på piloter, bakkemannskap, driftspenger, reservedeler osv. Å drifte en større flypark gir ingen mening, i hvert fall når du tar med i betraktningen kostnaden med å duplisere all logistikk og vedlikehold. Flyene har ikke engang samme våpensystemer.

Endret av likferd
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det utelukkende negativt for menneskeheten hvis de ikke blir solgt.? Hvem den typiske kjøper av pent brukt F16? Kanskje det er nok våpen i verden. Sikkert god aluminium i de flyskrogene... Smelt de om og lag noe nyttig. "Lettvekts-gåstoler" til de gamle, trehjulssykler til barna. Rullestoler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Kan vi ikke beholde dem som ekstra kampkapaistet.?

 

Luftherredømme er svært viktig under strid og F35 kan være spydspissen, så kan f16 være baktroppen som tar ut mål systematisk når F35 har nøytralisert motstand.

 

Når det tar minst 15 år skaffe seg jagerfly, sier det seg selv at det er fornuftig å beholde de vi har.

 

1 stk F35, kan ta ut 15 stk F16 alene i luftkamp.

Det sier seg selv at de ikke har noe verdi for oss ,når vi har fått flere F35 i drift. Som andre nevner er det også svært dyrt og beholde 57 fly som koster 20 millioner i service i året pr stk.pluss at de er gått 6000 flytimer og beregnet levetid er 8000 timer før en må ta full rebuild som er grisedyrt pr fly.

 

Bra at Norge satser på et forsvar de andre land kan "tro" på. Så hvis vi topper dette med og lære Marinen å kjøre båt ref Helge Ingstad som er det flaueste eksempel på dårlig sjæmannskap i nyere historie..... så er det håp.

Det er derfor vi skal bruke våre F35 til å avskjære og ta ned fiendtlige fly. F16 kan ta mange oppdrag hvor land og sjømål bare skal tas ut. F16 er fortsatt ett formidabelt jagerfly som kan øke vår stridsevne formidabelt dersom det skulle bli bruk for det.

Kampevme pr. mrd må være sjeldent lavt med tanke på at vedlikehold kan holdes betydelig lavere med mindre flytid.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kan vi ikke beholde dem som ekstra kampkapaistet.?

 

Luftherredømme er svært viktig under strid og F35 kan være spydspissen, så kan f16 være baktroppen som tar ut mål systematisk når F35 har nøytralisert motstand.

 

Når det tar minst 15 år skaffe seg jagerfly, sier det seg selv at det er fornuftig å beholde de vi har.

 

Dersom ikke Forsvaret hadde ivret så ekstremt etter å bruke penger på å ødelegge etablert infrastruktur, kunne disse maskinene enkelt vært kjørt inn i et fjellanlegg og blitt preservert for langtidslagring sammen med nødvendig utstyr og vårt reservedelslager. Det er ikke slik at et jagerfly blir fullstendig ubrukelig dersom man ikke følger vedlikeholdsintervallene til punkt og prikke og bruker en formue på dette! Vi har i dag et "nasjonalt flygende klenodium" i en F-104G som beviser at man kan få gamle fly luftdyktige igjen, og jeg vil påstå at en godt preservert F-16, i en tørr og temperert fjellhall, kan gjøres luftdyktig etter 10 års lagring (eller mer) av mobilisert reservepersonell og flys av tidligere F-16 flygere dersom "endrede verdenspolitiske forhold" vil kreve dette! Under "slike forhold" vil det sannsynligvis også være umulig å skaffe nye fly, for ikke å snakke om årene det tar å trene nye piloter. En gammel og rusten F-16 flyger krever nok bare noen timer i luften før gamle ferdigheter vekkes til live. Dette var faktisk en vanlig mentalitet "i gamle dager", men "nyliberalistisk blåruss" har maktet å kjøre denne typen kunnskap inn i glemmeboken! Et sorgens eksempel på dette er hvorledes Forsvaret har hugget opp full brukende AG3 og MG3 uten tanke for at det er "2 generasjoner nordmenn der ute" som i en krisesituasjon har nødvendig kunnskap og ferdigheter til å verne nasjonen i en krise og eventuell krig! I dag vil disse generasjonene trå til med "nikkers, armbind og antikvariske Krag Jørgensen"!

Lenke til kommentar

 

 

Kan vi ikke beholde dem som ekstra kampkapaistet.?

 

Luftherredømme er svært viktig under strid og F35 kan være spydspissen, så kan f16 være baktroppen som tar ut mål systematisk når F35 har nøytralisert motstand.

 

Når det tar minst 15 år skaffe seg jagerfly, sier det seg selv at det er fornuftig å beholde de vi har.

 

1 stk F35, kan ta ut 15 stk F16 alene i luftkamp.

Det sier seg selv at de ikke har noe verdi for oss ,når vi har fått flere F35 i drift. Som andre nevner er det også svært dyrt og beholde 57 fly som koster 20 millioner i service i året pr stk.pluss at de er gått 6000 flytimer og beregnet levetid er 8000 timer før en må ta full rebuild som er grisedyrt pr fly.

 

Bra at Norge satser på et forsvar de andre land kan "tro" på. Så hvis vi topper dette med og lære Marinen å kjøre båt ref Helge Ingstad som er det flaueste eksempel på dårlig sjæmannskap i nyere historie..... så er det håp.

Det er derfor vi skal bruke våre F35 til å avskjære og ta ned fiendtlige fly. F16 kan ta mange oppdrag hvor land og sjømål bare skal tas ut. F16 er fortsatt ett formidabelt jagerfly som kan øke vår stridsevne formidabelt dersom det skulle bli bruk for det.

Kampevme pr. mrd må være sjeldent lavt med tanke på at vedlikehold kan holdes betydelig lavere med mindre flytid.

Vi bør beholde flyene, eller en større del av dem. De kan brukes til andre oppdrag en de som er tiltenkt F-35, som f.eks. støtte til stridsvogner og infanteri, angrep på fiendtlige stridsvogner og infanteri + en rekke spesialoppdrag der btuk av F-35 vil være som "å skyte spurv med kanoner".

Javisst vil det koste, men det er sannelig på tide at Norge bruker mer penger på forsvar. Det norske forsvaret ble jo nærmest utradert etter den kalde krigens avslutning. Det vil ta "en generasjon" å bygge opp et nytt moderne forsvar. Slik det er nå, går det for tregt. "Svette i fredstid er spart blod i krigstid."

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Kan vi ikke beholde dem som ekstra kampkapaistet.?

 

Luftherredømme er svært viktig under strid og F35 kan være spydspissen, så kan f16 være baktroppen som tar ut mål systematisk når F35 har nøytralisert motstand.

 

Når det tar minst 15 år skaffe seg jagerfly, sier det seg selv at det er fornuftig å beholde de vi har.

Det er ikke mangel på fly, men mangel på piloter, bakkemannskap, driftspenger, reservedeler osv. Å drifte en større flypark gir ingen mening, i hvert fall når du tar med i betraktningen kostnaden med å duplisere all logistikk og vedlikehold. Flyene har ikke engang samme våpensystemer.

Det finnes allerede masse penger tilgjengelig på forsvarsbudsjettet, dersom man bare sluttet å bruke 60% av budsjettet på administrasjon...! At en leirkommandant må betale leie for sin egen flaggstang, eller at Forsvarsbygg (tidligere Forsvarets Bjørnetjeneste) river det forsvaret ikke prioriterer å leie av seg selv, men lar kjøretøyparken stå ute og ruste, eller å bruke penger på å legge ned en flystasjon for så å bygge opp ny "innerst i en av våre mest turbulente fjordarmer"....listen er så lang at den når helt frem til ordet "femtekolonist"!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...