Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Dama ble fornærmet over at jeg sa vi er ca like pene


Anbefalte innlegg

Kris85:

Quote

Det er klart at en som kommer fra dårlige kår som gjerne må ta ansvar for seg selv, ta voksne avgjørelser som barn og kanskje opplevd ting et barn ikke skal oppleve "modnes" raskere

Ved å ty til ytterpunkter skyter man seg selv i foten. Traumer som barn er et helt annet tema. Man kan fint starte en modningsprosess tidlig og riktig ved å ha gode mentorer, rollemodeller osv. som barn så jeg ville ikke blandet dette. Det handler absolutt ikke om å "fjerne barndommen". Barndommen er en viktig del av modningsprosessen.

Det er ingen automatisk korrelasjon mellom å starte modningsprosessen tidlig og komme fra dårlige kår. Det er jo en ønsketanke for de som leter etter unnskyldninger for å ikke klare seg selv før man er 35. :) I noen tilfeller ser man nok dette men det handler nok  heller om oppdragelse.

Gode familiekonstillasjoner, gjerne både far og mor., gode besteforeldre osv. bør tvert i mot bidra til en god oppdragelse. Før vår tid hadde man gjerne en hel "stamme" til å oppdra barna og sørge for at de fikk riktig livsvisdom inn med dryppmetodikken, fra et tidlig tidspunkt.

"It takes a village to raise a child" har mye sannhet og "glemt" visdom i seg. At enkelte som ble tvunget til å bli voksne tidlig og derav "bli voksne" tidlig er et helt annet tema som ei heller bør ha "doom og gloom" i seg om man ser seg rundt i samfunnet.

Quote

Alt som blir langtids-modnet smaker som regel best.

Hvis modningsprosessen utsettes og startes når man er 30 så blir det sjelden en god vin Kris :) Det har du helt rett i.

En lang modningstid må ikke forveksles med en sen start. Alle bønder eller de som driver med "frukt og grønnsaker" vet hva som skjer da og det rimer kanskje på "spoiled". Hva bøndene gjør med dette bør vi kanskje ikke gå inn på.

Quote

Jeg syns egentlig det er bra at voksen-livet blir utsatt litt. At man kan flakse litt med vingene når man er 18, 19 og midten av 20-åra. Ligge litt rundt, drikke og kose seg og leve livet før man "etablerer seg". 

Jeg var med deg helt til at "å ligge litt rundt" ble forbundet med å kose seg. Ja, jeg var også en av de som "lå litt rundt" og trodde det var tøft før en viss alder, men det betyr ikke at jeg forsvarer den mentaliteten som mer moden. 

Quote

Å flakse litt rundt og oppleve livet

Helt klart og definitivt. Dette ble/blir jo ofte brukt som en måte å bli mer voksen på. Ut å se verden, prøve deg litt på egenhånd, lære litt og se andres virkelighet. Det vokser man mye på.

Men igjen, ikke forveksle dette med å rave bøttefull rundt på sydenturer og kaste opp dårlig kebab til man er 35. Litt ja, men det har blitt ganske ekstremt.
 

Quote

Folk er forskjellige, og ei på 25 som ikke vet hva renter er, melder seg på Ex on the Beach eller hva nå enn disse reality-greiene dreier seg om... Vel, hu gir kanskje samfunnet noe annet en konservativ og moden, "kjedelig" moden person på samme alder. Så vil folk dømme hverandre for alt dem kan, fra alle ulike retninger. 

1. "moden" behøver på ingen måte være "satt", "siræva", kjedelig osv. Heldigvis er ingen i min omkrets det. 
2. Folk er forskjellige og heldigvis er de det.  Livet hadde vært kjedelig ellers, men jeg velger fortsatt folk som behandler sine medmennesker med verdighet og respekt.
3. Voksen barnlighet/barnslighet må ikke forveksles med umodenhet. 
4. Når vi snakker om realityshow anbefaler jeg "100% Norske Rednecks" eller hva det heter. Modenhet handler ikke om å ikke tørre å være barnlig/barnslig. (jeg forsvarer på ingen måte all oppførsel som vises der).

Ellers får dere ha en fin natt Kris85 og Buffy :) Nattskiftet her er heldigvis snart over.
 
Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Theo343 skrev (1 time siden):

Nei? Ikke har jeg sagt/skrevet det og ikke "preker" jeg det til mine unge. Tvert i mot er det viktig å "skynde seg sakte" mens man er ung og forstå at å lykkes ikke dreier seg om å vite fra 15-23 hva man ønsker å bli. Altså rett mot "insta gratification" mentaliteten. Vet man det er det flott, men man er ingen failiure bare fordi veien var noe mer snirklet.

Man kan bli litt rådvill ift. hvem du egentlig adresserer deg til. Tenker du at "tidligere generasjoner hadde det tøffere" eller brukes "du" formen mer direkte. Eller er det noe helt annet du har rotet deg ned i her?

Igjen, jeg tror du forveksler meg med en du mener å kjenne eller ha ubehagelige erfaringer med. Jeg er ingen av dem Buffy. Hvilken situasjon og tenker du på 90-talls generasjonen? 80-talls generasjonen? 70-talls generasjonen eller hvor er vi nå? 
 

Det er med fokuset på fremtiden at man lufter bekymringene for nåtiden. Det er jo nettopp slik at det man ser mye av nå ikke har fokuset på fremtiden men "insta gratification" her og nå.


Det er jo ikke rart man stagnerer i dag når dette er retorikken man skal forholde seg til ? Eller kanskje vi bare er vitne til umodenheten jeg henviste til. Var dette det du ønsket å få frem på din måte Buffy?

 

Men ikke la meg stå i veien for nattens eskapader ;)

''Bla bla bla bla bla' herseteknikk bla bla bla bla vrir om på ting så vi plutselig snakker om noe helt irrelevant bla bla bla, etc'

Svar på innlegget eller bare la vær å svare overhode. Er ikke interessert i å kverulere videre med en person som har ingen intensjoner om å faktisk ha en debatt og som er så svak i argumentene sine at de må ty til personangrep. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gode innspill Theo343. Ser at det jeg skrev ikke helt samspiller med hva jeg egentlig mener, men det har vel litt med at jeg sitter oppe i halvsøvne kl 4 om morgenen og skriver innlegg. ? 

Å være "moden" er egentlig et utrolig dårlig ord, når jeg tenker meg om. Alle har sin oppfatning av hva det innebærer. I positiv eller negativ forstand. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, BuffyAnneSummers said:

''Bla bla bla bla bla' herseteknikk bla bla bla bla vrir om på ting så vi plutselig snakker om noe helt irrelevant bla bla bla, etc'

Svar på innlegget eller bare la vær å svare overhode. Er ikke interessert i å kverulere videre med en person som har ingen intensjoner om å faktisk ha en debatt og som er så svak i argumentene sine at de må ty til personangrep. 

 

Nå skriver du det jeg hadde lyst til å skrive men ikke gjorde. Jeg tenkte jeg skulle forholde meg saklig til innlegget ditt selv om det var vanskelig.

Hele innlegget ditt var det du her forsøker å påstå at mitt var.

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Kris85 said:

Gode innspill Theo343. Ser at det jeg skrev ikke helt samspiller med hva jeg egentlig mener, men det har vel litt med at jeg sitter oppe i halvsøvne kl 4 om morgenen og skriver innlegg. ? 

Å være "moden" er egentlig et utrolig dårlig ord, når jeg tenker meg om. Alle har sin oppfatning av hva det innebærer. I positiv eller negativ forstand. 

Helt enig, "moden" er et dårlig ord. Ofte utilstrekkelig å beskrive mye med ett ord.

Trøtte er vi alle sammen, men det jeg ofte får ut av gode debatanter som deg Kris85, er at vi alle vokser på en god debatt :).

Noen ganger tvinges man til å reflektere og havner på steder man tidligere ikke har vært. Så jeg takker for at du bidrar til det.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
6 minutes ago, BuffyAnneSummers said:

Åh, I beat you to the punch? Too bad, so sad.

You chose the "gutter", I just didnt. Men kos deg der :) Skivebom er det jo alltid når du føler deg frem i den verdenen. Som sagt tidligere Buffy, baiting, projisering og alt det du gjentatte ganger forsøker deg på fungerer ikke.

Endret av Theo343
  • Liker 4
Lenke til kommentar
1 hour ago, BuffyAnneSummers said:

Det er bare mer aksept for at folk er umodne lengre nå enn før, fordi vi når sitter med bevis som vi ikke hadde da på at det å bli moden tar mye lengre tid enn først antatt. Husk at det er variasjoner i dette.

Og er det virkelig så galt? Er det virkelig så galt å la 15åringer-18 vente før de tar en avgjørelse som vil påvirke dem mens de prøver å vokse og etablere seg som voksne og finne ut av hvem de egentlig er? Er det virkelig så galt at de fikk mulighetene du aldri fikk? Jeg skjønner at du er frustrert, for hvorfor skal de få det enklere når du ikke hadde det så lett? Men fokuset vårt nå burde være mot fremtiden, hva vi kan gjøre for fremtidige generasjoner, så de ikke ender opp i samme situasjon du befant deg i. 

Når man leser dette blir det jo vanskelig å ta det du skriver seriøst Buffy. Det blir litt som at man ikke ser skogen for alle trærne. (flisene i øynene for alle glørne som kastes eller hvordan man skal formulere det).

Ellers må du gjerne påpeke hvor jeg tyr til "personangrep" fremfor at jeg faktisk spør om du kan utdype disse påstandene så man lettere forstår hva du faktisk snakker om? :)

Mange gode poeng kan forsvinne i støyen av annet.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

"jeg gjør ikke jobben for deg"? En klassiker i ansvarsfraskrivelse.

Å be deg utdype hva du mener med dine vage men direkte "personbeskrivelser" er definitivt ikke personangrep men å adressere bruk av det. Å først begå en handling (personangrep) for så å dytte skylden til den andre er noe jeg anbefaler at du revurderer å drive med. Ei heller å skrike ned debatanter med personlige angrep, det reflekterer sjelden bra på deg selv. 

Ellers tilbake til TS, jeg håper du finner ut av det :) Kaffepause over og mandagsmøter i gang.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Gjest b5e04...ae7

 

BuffyAnneSummers skrev (På 16.11.2019 den 13.00):

vil bare poengtere at jeg ikke mener at man skal se etter den ''perfekte partner''. De finnes ikke. 

Sant. Selv anser jeg det som en viktig egenskap at man "bygger hverandre opp" (teit uttrykk?), noe jeg ikke får inntrykket av fra førstepost.. (selv om alle jo har forskjellige egenskaper de verdsetter). Kan kanskje være lurt å lese noe av det hun sa til deg for å minne deg på hvordan hun ser på deg. Greit nok at ingen er perfekte, men er mye man ikke burde tolerere også. 

 

Theo343 skrev (På 17.11.2019 den 3.35):

TS, dette er et stort "red flag" og jeg hadde nå vurdert en annen partner. Dette vitner om narsisisme.
I verste fall noe mer alvorlig, i beste fall det man kan kalle "spoiled" i ordets rette betydning.

Jeg mener selvsagt ikke å rakke ned på din partner, men du kan enten velge å se det som at din partner fortsatt er ganske umoden og kan unnskyldes slike dumheter. Men som regel er det "mer der det kom fra".

Tydelig varsellampe ja. Lurer litt på hvorfor mange velger å ikke rømme når de merker varsellamper? (skyldig i det selv)

Mumriken skrev (På 15.11.2019 den 21.30):

Mulig at du kan legge ut bilde av dere? Slik vi får satt det litt i perspektiv :)

Tror TS er en veldig pen fyr...

Anonymous poster hash: b5e04...ae7

Lenke til kommentar
Gjest b5e04...ae7 skrev (1 time siden):

 

Sant. Selv anser jeg det som en viktig egenskap at man "bygger hverandre opp" (teit uttrykk?), noe jeg ikke får inntrykket av fra førstepost.. (selv om alle jo har forskjellige egenskaper de verdsetter). Kan kanskje være lurt å lese noe av det hun sa til deg for å minne deg på hvordan hun ser på deg. Greit nok at ingen er perfekte, men er mye man ikke burde tolerere også. 

 

Anonymous poster hash: b5e04...ae7

Ikke ett teit uttrykk overhodet. Det er faktisk det alle burde se etter, de som bygger dem opp, og unngå de som bryter deg ned. 

Gjest b5e04...ae7 skrev (1 time siden):

 

Tydelig varsellampe ja. Lurer litt på hvorfor mange velger å ikke rømme når de merker varsellamper? (skyldig i det selv)

Anonymous poster hash: b5e04...ae7

Veldig mange som ikke gjør det fordi de blir fortalt å ikke forhåndsdømme folk. Det er fint å lære unger toleranse, men noe forhåndsdømming er faktisk utrolig sunt og kan redde deg fra potensielt livsfarlige situasjoner. Er direkte uansvarlig å ikke oppfordre folk til å være på vakt når man skal velge partner. 

Også har vi the sunken cost fallacy. ''Jeg har brukt så mye tid på dette forholdet, hvis jeg bare holder ut litt til, gjør ting riktig denne gangen, etc etc'' hindrer folk fra å jump ship når skipet helt tydelig har begynt å synke og de burde redde seg selv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers skrev (På 22.11.2019 den 0.06):

Ikke ett teit uttrykk overhodet. Det er faktisk det alle burde se etter, de som bygger dem opp, og unngå de som bryter deg ned. 

Veldig mange som ikke gjør det fordi de blir fortalt å ikke forhåndsdømme folk. Det er fint å lære unger toleranse, men noe forhåndsdømming er faktisk utrolig sunt og kan redde deg fra potensielt livsfarlige situasjoner. Er direkte uansvarlig å ikke oppfordre folk til å være på vakt når man skal velge partner. 

Også har vi the sunken cost fallacy. ''Jeg har brukt så mye tid på dette forholdet, hvis jeg bare holder ut litt til, gjør ting riktig denne gangen, etc etc'' hindrer folk fra å jump ship når skipet helt tydelig har begynt å synke og de burde redde seg selv. 

Stor foskjell på forhåndsdømming og dårlig magefølelse. Forhåndsdømming er ikke en positiv ting, mener jeg. 

Du finner ingen i dag som ikke har problemer. Ofte ligger det noe under overflaten som trigger problemene. I et parforhold er det vitkig å bli kjent og trygg på partneren. Et negativt trekk betyr ikke automatisk at mennesket er farlig eller noen man burde komme seg unna. Det kommer helt an på hva det negative trekket er. 

Jeg skrev innledningsvis at han burde dumpe dama, men i ettertid er er jeg uenig i det. Vi vet ikke hvordan hun er ellers. Og utsagnet hennes om at han burde tenke på henne som penere kan ha 1000 bakgrunner. Ett av dem kan være veldig dårlig selvtillit og selvforakt pga tidlige hendelser osv. 

Forhåndsdømming vil være å drite i å skjønne seg på personen og heller dømme ut ifra et trekk som kanskje kan bearbeides. Selvfølgelig er det situasjonsbestemt. Vold og mishandling går selvfølgelig ikke under samme teori.

Folk i dag er lette på triggeren når det kommer til å avslutte forhold fordi folk takler rett og slett ikke motstand, diskusjoner eller problemer. Forhold er en jobb, ikke noe absolutt som bare er positivt.

Endret av Disorder
Lenke til kommentar

Nå krangler du bare om semantikk. Ellers takk.

Har skrevet gjentatte ganger at den perfekte partner ikke finnes, les innleggene mine nøyere før du svarer meg igjen er du snill. 

Den eneste siden vi vet noe om er den TS forteller oss og jeg syns det er den infoen vi burde forholde oss til, selvsagt har en pannekake to sider, men vi har kun den ene siden. We gotta make due with what we have. Spekulasjoner blir noe helt annet igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...