Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Dama ble fornærmet over at jeg sa vi er ca like pene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
BuffyAnneSummers skrev (2 timer siden):

Det vet vi jo ikke før disse har vært sammen over lengre tid og bevist at folk i 20åra i dagens samfunn kommer til å holde sammen at vi kan dra slike konklusjoner. 

Neida, jeg er enig i at teorien min var ganske tynt begrunnet. Det er selvfølgelig mye enklere å skille seg nå enn det var for bare 30 år siden.

Jeg mener ikke heller at det nødvendigvis er negativt at folk skiller seg når ekteskapet ikke fungerer. Det var bare ment som en kommentar til påstanden din om at folk gjør bedre partnervalg etter fylte 30 år.

Lenke til kommentar

I øst-europa er det ganske vanlig at folk som ønsker å skille seg eller gå fra hverandre så langt de kan unngår dette.... Fordi de ikke har råd. De har gjerne en liten leilighet på deling, og ikke den friheten vi har i Norge der man kan flytte ut på dagen med hjelp fra det offentlige om man ønsker det. Stram økonomi tvinger folk til å holde sammen av praktiske årsaker. Dessuten er mange land i øst også vesentlig mer religiøse enn i Norge. Noe som også gjør det vanskelig med skilsmisse. 

Jeg er spesielt godt kjent med at dette er et stort problem blant annet i Russland, der damer nærmest blir holdt som sex-dukke slave i sitt eget hjem, utsatt for vold og behandler med alt annet enn respekt. Fordi mannfolka vet at de aldri kan/klarer å flytte eller gå fra dem. Dessverre er det slik i mange land.

Det ble nevnt at folk var lengre gift før i tia her i Norge også. Ja, det er ikke mer enn 50 år tilbake så var Norge er nokså fattig land og vesentlig mer religiøst. Det er ikke mer enn to-tre generasjoner tilbake før man ble sett på som uekte, dersom man fikk barn utenfor ekteskap. Tidene forandrer seg. 

I dag er det ekstremt mye enklere å treffe folk enn før i tia med tekniske hjelpemidler og større sosial aksept for å .. ehhh, prøvekjøre får man kjøper. Det er fordeler og ulemper med alt her i verden. ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er 100% for å prøvekjøre før du kjøper. Tenk deg så trist du blir hvis du er blitt hjernevasket til å tro på det finnes kun en rett i hele livet ditt for deg, så når du tar det første og beste og så finner ut av at dere ikke passer sammen seksuelt? Hva skal dere gjøre da? Holde ut resten av livet for å leve ''skikkelig'' i færre og færre sine øyne, eller å drite i hva folk sier og leve det beste livet du kan? 

I know what I'm gonna do! 

Jeg ble forresten forsøkt indoktrinert da jeg var yngre. thank fuck it failed

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest b5e04...ae7
BuffyAnneSummers skrev (3 minutter siden):

Jeg er 100% for å prøvekjøre før du kjøper. Tenk deg så trist du blir hvis du er blitt hjernevasket til å tro på det finnes kun en rett i hele livet ditt for deg, så når du tar det første og beste og så finner ut av at dere ikke passer sammen seksuelt? Hva skal dere gjøre da? Holde ut resten av livet for å leve ''skikkelig'' i færre og færre sine øyne, eller å drite i hva folk sier og leve det beste livet du kan? 
 

Eller omvendt, at man innfinner seg å bli i et dårlig forhold, men det ene som er bra er det seksuelle. Også tvilholder man litt på det fordi man ikke tør å "prøvekjøre" noen andre....

Anonymous poster hash: b5e04...ae7

Lenke til kommentar
Gjest b5e04...ae7 skrev (2 minutter siden):

Eller omvendt, at man innfinner seg å bli i et dårlig forhold, men det ene som er bra er det seksuelle. Også tvilholder man litt på det fordi man ikke tør å "prøvekjøre" noen andre....

Anonymous poster hash: b5e04...ae7

YES! Absolutt. Man burde ikke settle down. Jeg trodde eksen var en gud i senga.. det var før jeg fikk mer erfaring ?

Edit: vil bare poengtere at jeg ikke mener at man skal se etter den ''perfekte partner''. De finnes ikke. 

Endret av BuffyAnneSummers
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke bare hjernens fysiologiske utvikling som er viktig. Ens spirituelle, intellektuelle og emosjonelle utvikling er like viktig. Hva er "moden", "voksen" og "pen"? Noen er som små barn hele livet, andre blir ansvarlige og vise i tidlig alder fordi de har riktige psykologiske oppvekstfaktorer og astrologiske energier rundt seg.

Endret av Taurean
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Taurean skrev (3 timer siden):

Det er ikke bare hjernens fysiologiske utvikling som er viktig. Ens spirituelle, intellektuelle og emosjonelle utvikling er like viktig. Hva er "moden", "voksen" og "pen"? Noen er som små barn hele livet, andre blir ansvarlige og vise i tidlig alder fordi de har riktige psykologiske oppvekstfaktorer og astrologiske energier rundt seg.

Nettopp. Selv tok jeg ansvar for barn som ikke var biologisk mitt når jeg var 20 og da var det selvfølgelig ett veloverveid valg der barnet stod like mye i fokus som meg og moren. Hjernen vår var vel ikke istand til dette egentlig, utifra enkeltes syn.

Det dreier seg om hva man har lært i de årene man har levd, hvilke verdier og oppdragelse man har hatt, samt selvfølgelig livserfaringen/hva man har opplevd. 

Lenke til kommentar
D0vendyret skrev (5 timer siden):

Nettopp. Selv tok jeg ansvar for barn som ikke var biologisk mitt når jeg var 20 og da var det selvfølgelig ett veloverveid valg der barnet stod like mye i fokus som meg og moren. Hjernen vår var vel ikke istand til dette egentlig, utifra enkeltes syn.

Det dreier seg om hva man har lært i de årene man har levd, hvilke verdier og oppdragelse man har hatt, samt selvfølgelig livserfaringen/hva man har opplevd. 

Er enig i det igjen. Én ting jeg skal nevne er at selv om en ung person er aldri så ansvarsfull og empatisk anlagt, med en aldri så økonomisk og psykologisk stabil familie og krets rundt seg, så har man begrenset livserfaring. Man har rett og slett ikke levd så mange år. Risikoen for en "brist" eller en "sjeleendring", om jeg kan kalle det dét, kan være større når man er yngre, for man oppdager og utforsker flere og flere sider av livet, og i denne prosessen kan man finne nye retninger og tankesett som forandrer ens syn på hele livet. Dette kan endre verdibasen vår slik at ting som fikk stor verdi tidligere, nå får mindre verdi og dermed mindre ressursinnvilgning. Da blir det mer pliktbasért etikk og livsvilje i stedet for lystbasert.

Men, føler man seg klar for et livsvarig ansvar i så ung alder og føler man har alt på plass, og føler det ikke er forhastet, så holder ikke jeg folk tilbake. Jeg er for at folk gjerne også skal være litt opp i alderen før de tar på seg ansvar for barn, men jeg er enig i det vi diskuterer, at unge voksne -kan- ha like gode forutsetninger som en 30-50-åring i å være en forelder og leder. Mye fordi at mye dreier seg om tilfeldigheter.

Det man må vokte seg mot er selvtilfredshet og selvgodhet. Dét er begynnelsen på slutten av alle ting. Selv-tillit- er fint, i riktige doser. Men for mye, da lukker man mulighetene for eventuelle farer.

"You shouldn't expect to be happy, you should expect to be halfway content with your lots, because if you get too complacent you lose your desire, to better yourself as a person - not necessarily with money or popularity, but as a human being" - Lemmy ^^

Ca 13:35

 

 

Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers skrev (På 15.11.2019 den 15.29):

Det tar hjernen opptil 30 år å bli helt ferdig utviklet. Ingen burde egentlig tenke på seriøse forhold før de nærmer seg 30. 

 

BuffyAnneSummers skrev (4 timer siden):

Hysterisk at du tar at det ikke finnes nyanser ut fra innlegget mitt. Les det en gang til. Sier ingenting som er absolutt slik du påstår.

Blir vel ikke mer seriøst enn med barn involvert og ingen burde egentlig tenke på det før de nærmer seg 30.

Endret av D0vendyret
La til kommentar og understreking
Lenke til kommentar

TS, dette er et stort "red flag" og jeg hadde nå vurdert en annen partner. Dette vitner om narsisisme.
I verste fall noe mer alvorlig, i beste fall det man kan kalle "spoiled" i ordets rette betydning.

Jeg mener selvsagt ikke å rakke ned på din partner, men du kan enten velge å se det som at din partner fortsatt er ganske umoden og kan unnskyldes slike dumheter. Men som regel er det "mer der det kom fra".

På den annen side om du synes det temaet føltes greit å ha og kun var misfornøyd med hennes syn på saken så er dere kanskje match likevel.

Quote

Det tar hjernen opptil 30 år å bli helt ferdig utviklet. Ingen burde egentlig tenke på seriøse forhold før de nærmer seg 30. 

Kanskje hos enkelte, men normalt sett er hjernen ferdig utviklet rundt 23 og sliter man med å oppføre seg som et modent individ før 30 så har man kanskje også andre issues som ikke kan skyldes (les ansvarsfraskrives) på bekostning av hjernens biologiske utvikling.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
On 11/15/2019 at 3:40 PM, frohmage said:

Er det rundt denne alderen noen kvinner finner ut at de vil fire litt på kravet om mannens utseende for å heller finne en som har betydelig bedre økonomi enn dem selv?

Eller at dette er det nye 18 for mange i dag? Jeg ser med skrekk og gru på hvordan mange 30ish åringer oppfører seg som bortskjemte, egoistiske og direkte umodne individer i dag. Det hjelper ikke om du har mastergrad eller doktorgrad så lenge du fortsatt fremviser oppførsel som et ungt, umodent individ (les under 18) og har "lyter" man forventer at du la fra deg i barnehagen. Det er bare en ting som er verre en arroganse og det er umoden arroganse.

I dag kaller man det "voksent" å fremme seg selv for å lykkes (hvor sannhet og integritet er det første offer), før i tiden lærte vi 5-åringer at dette ikke er en god egenskap.

Har vi alle vært litt dumme, selvsentrert og egoistiske på veien til 30? Selvsagt, men i dag virker det å være normen heller enn unntaket. "Målet helliger midlet" virker å ha blitt tøft.

PS.
Selvsagt drar man ikke alle over en kam men man kan miste  litt troa på fremtiden når man ser hvordan store deler av ung mentalitet er i dag.

Men, desto mer glad blir man de gangene man ser flott, fantastisk ungdom (under 18) og unge (under 25) som får frem det beste i sine medmennesker og ser at ikke alt dreier seg bare om seg selv og "klikken sin".

EDIT:
Dette må heller ikke forveksles med "voksen barnlighet/barnslighet" som er noe helt annet.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er bare mer aksept for at folk er umodne lengre nå enn før, fordi vi når sitter med bevis som vi ikke hadde da på at det å bli moden tar mye lengre tid enn først antatt. Husk at det er variasjoner i dette.

Og er det virkelig så galt? Er det virkelig så galt å la 15åringer-18 vente før de tar en avgjørelse som vil påvirke dem mens de prøver å vokse og etablere seg som voksne og finne ut av hvem de egentlig er? Er det virkelig så galt at de fikk mulighetene du aldri fikk? Jeg skjønner at du er frustrert, for hvorfor skal de få det enklere når du ikke hadde det så lett? Men fokuset vårt nå burde være mot fremtiden, hva vi kan gjøre for fremtidige generasjoner, så de ikke ender opp i samme situasjon du befant deg i. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Quote

Og er det virkelig så galt? Er det virkelig så galt å la 15åringer-18 vente før de tar en avgjørelse som vil påvirke dem mens de prøver å vokse og etablere seg som voksne og finne ut av hvem de egentlig er?

Nei? Ikke har jeg sagt/skrevet det og ikke "preker" jeg det til mine unge. Tvert i mot er det viktig å "skynde seg sakte" mens man er ung og forstå at å lykkes ikke dreier seg om å vite fra 15-23 hva man ønsker å bli. Altså rett mot "insta gratification" mentaliteten. Vet man det er det flott, men man er ingen failiure bare fordi veien var noe mer snirklet.

Quote

Jeg skjønner at du er frustrert, for hvorfor skal de få det enklere når du ikke hadde det så lett?

Man kan bli litt rådvill ift. hvem du egentlig adresserer deg til. Tenker du at "tidligere generasjoner hadde det tøffere" eller brukes "du" formen mer direkte. Eller er det noe helt annet du har rotet deg ned i her?

Quote

...så de ikke ender opp i samme situasjon du befant deg i. 

Igjen, jeg tror du forveksler meg med en du mener å kjenne eller ha ubehagelige erfaringer med. Jeg er ingen av dem Buffy. Hvilken situasjon og tenker du på 90-talls generasjonen? 80-talls generasjonen? 70-talls generasjonen eller hvor er vi nå? 
 

Quote

Men fokuset vårt nå burde være mot fremtiden, hva vi kan gjøre for fremtidige generasjoner,

Det er med fokuset på fremtiden at man lufter bekymringene for nåtiden. Det er jo nettopp slik at det man ser mye av nå ikke har fokuset på fremtiden men "insta gratification" her og nå.


Det er jo ikke rart man stagnerer i dag når dette er retorikken man skal forholde seg til ? Eller kanskje vi bare er vitne til umodenheten jeg henviste til. Var dette det du ønsket å få frem på din måte Buffy?

 

Quote

YES! Absolutt. Man burde ikke settle down. Jeg trodde eksen var en gud i senga.. det var før jeg fikk mer erfaring ?

Men ikke la meg stå i veien for nattens eskapader ;)

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Akkurat som frukt og grønt modnes mennesker forskjellig utifra vekstvilkår. 

Det er klart at en som kommer fra dårlige kår som gjerne må ta ansvar for seg selv, ta voksne avgjørelser som barn og kanskje opplevd ting et barn ikke skal oppleve "modnes" raskere. Vedkommende har kanskje ønske om å bli selvstendig raskere, og kan ikke forvente like mye støtte fra familien som andre.

Også andre igjen - med familier der det blir stilt null krav. Du er et barn til langt opp i 20-åra, det blir tilrettelagt og alt blir servert foran deg. Pappa kjøper leilighet til deg og du kjører rundt i egen bil som står i foreldrene dine sitt navn. Rosa iPhone 11 er årets julegave.

Jeg syns egentlig det er bra at voksen-livet blir utsatt litt. At man kan flakse litt med vingene når man er 18, 19 og midten av 20-åra. Ligge litt rundt, drikke og kose seg og leve livet før man "etablerer seg". 

At man er "sent utviklet" blir tolket i negativ forstand ser jeg. Men er det ikke bra at man har noen år i 20-åra der man er litt bekymringsløs og i fest-modus. Det er først når man skjønner betydningen av kjipe "voksen ting" som effektiv rente, underholdsbidrag og etteroppgjør, regress og kasko. Jeg leste at 7 av 10 mellom 18 og 20 åringer i dag ikke vet hva ordet renter betyr. Urovekkende, ja, men det forteller litt om hvor godt vi har et i Norge. Når man kan leve så bekymringsfritt som det. 

Alt som blir langtids-modnet smaker som regel best. :) Om man er "moden" som 20-åring, 25 eller 30-åring for den saks skyld spiller vel pent ingen rolle. Folk er forskjellige, og ei på 25 som ikke vet hva renter er, melder seg på Ex on the Beach eller hva nå enn disse reality-greiene dreier seg om... Vel, hu gir kanskje samfunnet noe annet en konservativ og moden, "kjedelig" moden person på samme alder. Så vil folk dømme hverandre for alt dem kan, fra alle ulike retninger. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...