Gå til innhold

CDON vil refundere kjøpesummen for defekt produkt - jeg vil ha nok til å kjøpe tilsvarende produkt


Aetius

Anbefalte innlegg

Det rettferdige vil være 12500 minus bruksfradrag på ca 4000, slik at bare 8500 betales tilbake betales synes jeg. I hvertfall ville jeg være kjempefornøyd med å få igjen kjøpesummen (12500) etter 3 år.

Strengt tatt skal man også regne forsinkelsesrenter fra kjøpstidspunktet, og det er ifølge regjeringen.no ca kr 3995. Vanlig praksis er å se bort fra begge deles, da de vanligvis går ca opp-i-opp.

 

Uansett kjøpsprisen er det ikke urimelig å kunne kreve omlevering. Hva om jeg f.eks kjøpte varen på et supertilbud? Skal det være slik at man har mindre reklamasjonsrett på produkter som er kjøpt for en god pris? Hva om den norske kronen har svekket seg i mellomtiden (som f.eks er tilfelle her), slik at produktet innen reklamasjonsfristen er over, har blitt vesentlig dyrere i Norge, men ikke i landet der det er produsert? Å ta innkjøpsprisen i betraktning er en slippery slope.

 

Det er heller ikke en urimelig utgift for selger når feilen i dette tilfellet skyldes en designfeil i prosessoren, og selger kan dermed få tilbake sine utgifter av importøren, som igjen får sine utgifter refundert av produsenten, som igjen får sine utgifter tilbake fra Intel. Det er mye storkapital her, og det er ikke rimelig at det er den svakeste parten (forbrukeren, dvs meg) som skal bære hele byrden her. Spesielt med tanke på at feilen skyldes en produksjonsfeil.

 

Den produksjonsfeilen gjorde for øvrig at Synology utvidet sin garanti fra 3 til 4 år, og da jeg var i kontakt med dem i januar fikk jeg beskjed om at de gladelig ville erstatte enheten, men de anbefalte meg å ta saken med selger i stedet, da de ville kunne være mer fleksible. Ved å heve kjøpet mot min vilje har CDON tatt fra meg den muligheten, da jeg ikke lenger har noen enhet å sende i retur til Synology, slik at de kan sende meg en ny eller i alle fall fungerende erstatning.

 

Jeg synes heller ikke det er noe rimelighet i at jeg som forbruker, og som helt uforskyldt har blitt utsatt for en produksjonsfeil, skal måtte betale 5-6000 kroner for å få tilgang til dataene som ligger på de 12 harddiskene som stod i enheten. Så vidt meg bekjent er det ingen annen måte å få tilgang til de på, enn å sette inn minst 10 av dem i en tilsvarende enhet (siden den kjørte i RAID6).

Endret av Aetius
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har med dette hatt et nas i tre år til ~ null kostnad.

Synes ikke dette er noen dårlig deal , tvert imot.

Nei, kostnaden er ikke null. For det første har CDON hatt pengene mine i tre år, og rentene fra det ville som nevnt vært 3995 kr.

 

For det andre koster det meg 5-6000 kroner ekstra å få tilgang til de 40 TB som lå på diskene. Det er ikke akkurat kostnadsfritt.

Endret av Aetius
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, kostnaden er ikke null. For det første har CDON hatt pengene mine i tre år, og rentene fra det ville som nevnt vært 3995 kr.

 

For det andre koster det meg 5-6000 kroner ekstra å få tilgang til de 40 TB som lå på diskene. Det er ikke akkurat kostnadsfritt.

Jo kostnaden din er tilnærmet null.

Renter og bruksfradrag nuller hverandre ut.

 

La oss si jeg kjøper en ny bil i 2016 til 800 000 NOK.

Om man dår hevet kjøpet er det helt bak mål å forvente utbetalt kjøpesummen på 800 000 i 2019.

 

Om jeg kjøpte bilen på kampanje (-50.000) eller årets modell koster 1 million i 2019 har ikke noe med heving av kjøp.

Du får utbetalt det du kjøpte varen for minus bruksfradrag/verditap .

 

Butikken eller produsenten har ikke noe ansvar for dine data.

Endret av syar2003
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg hadde en lignende disputt med Komplett for et år siden. Jeg hadde kjøpt en vare på tilbud som røk etter kort tid. De ville tilbakebetale kjøpssummen, men på grunn av tilbudet var ikke det nok penger til at jeg kunne kjøpe et tilsvarende produkt. Komplett sendte meg pengene og nektet plent å diskutere saken videre. Jeg koblet inn Forbrukerrådet, og så fort de kom på banen fikk pipen en annen lyd. «Her har det skjedd en stor feil,» mente plutselig Komplett og betalte meg pengene jeg trengte til å kjøpe et fullgodt alternativ.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg hadde en lignende disputt med Komplett for et år siden. Jeg hadde kjøpt en vare på tilbud som røk etter kort tid. De ville tilbakebetale kjøpssummen, men på grunn av tilbudet var ikke det nok penger til at jeg kunne kjøpe et tilsvarende produkt. Komplett sendte meg pengene og nektet plent å diskutere saken videre. Jeg koblet inn Forbrukerrådet, og så fort de kom på banen fikk pipen en annen lyd. «Her har det skjedd en stor feil,» mente plutselig Komplett og betalte meg pengene jeg trengte til å kjøpe et fullgodt alternativ.

 

Har også hatt en helt lik sak mot Komplett hvor de uten videre betalte ut kjøpssum som ikke holdt, til tross for hundrevis av tilsvarende varer på lager. Måtte også få forbrukerrådet på banen, og det endte med omlevering etter mye om og men.

 

Ville definitivt hørt med Forbrukerrådet her, selv om det fort går noen måneder. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg prøvde å lese litt om dette med å flytte diskene inn i en ny enhet. Ser at dette går bare mellom noen NAS modeller. Typisk med samme eller flere diskplasser. Samme fabrikat, og ofte enda flere begrensinger. Sitter derfor med inntrykket av at en burde ha backup av dataene. Fordi RAID tåler en disk feiler (2 på RAID 6), men om NASen går istykker så er man ille ute. Nå vet jeg ikke så mye om dette, men dette er inntrykket jeg har. Egentlig så burde en kunne sette diskene inn i en ny NAS som har plass til alle diskene, men føler meg ikke sikker på dette.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Tror det beste hadde vært å fått Synology til å reparere eller levere en erstatnings vare. Slik dere nevnte i en av de første postene her, jeg tenker da på "innbytte-programmet".

Ja, men det går jo ikke nå som CDON har hevet kjøpet mot min vilje, og beholdt den defekte NASen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg prøvde å lese litt om dette med å flytte diskene inn i en ny enhet. Ser at dette går bare mellom noen NAS modeller. Typisk med samme eller flere diskplasser. Samme fabrikat, og ofte enda flere begrensinger. Sitter derfor med inntrykket av at en burde ha backup av dataene. Fordi RAID tåler en disk feiler (2 på RAID 6), men om NASen går istykker så er man ille ute. Nå vet jeg ikke så mye om dette, men dette er inntrykket jeg har. Egentlig så burde en kunne sette diskene inn i en ny NAS som har plass til alle diskene, men føler meg ikke sikker på dette.

Jeg kunne ikke vente lenger og kjøpte meg en DS2419+ for egen regning. De 12 diskene fra DS2415+ ble satt i den i riktig rekkefølge, og alt var oppe og fullt ut fungerende på under 10 minutter. Innstilloinger, data, brukerkontoer, rubbel & bit.

 

Men det er klart, det ville neppe funket i en NAS som ikke hadde plass til 12 disker og som kjørte en veldig forskjellig versjon av OSet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ikke nødvendigvis lik sak, men husker Dustin i sin spede start solgte meg Nikon 70-200 VRII, den kom aldri på lager hos dem selv om andre fikk den. Tilslutt hevet Dustin kjøpet, og uttalte cocky nok "Det er bare å ringe forbrukerrådet, vi har snakket med dem og er skråsikker i vår sak, de sier vi har rett".

Vel, jeg sendte klage etter de hevet kjøpet, og fikk noe senere 4000 kr i erstatning fordi de hadde hevet kjøpet, og min merkostnad som følge av det var 4000 kr. Det var ca 20-30% merkostnad. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ikke rart ting er dyrt her i Norge med så forhandlerfiendtlige forbrukerlover :wow:

Hva er galt med at forhandler skal oppfylle avtalen da?

 

Om forhandler oppgir at de har en ting på lager, de sender ut bekreftelse på mottatt bestilling, de reserverer pengene dine. Er ikke det en avtale? Og er ikke den lik alle andre avtaler gjort i samfunnet?

 

Om noen ikke oppfyller en avtale må de ta kostnaden som andre har pga av det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ikke rart ting er dyrt her i Norge med så forhandlerfiendtlige forbrukerlover  :wow:

Nå har jo større forhandler råd til å ha slikt risiko, tenk på privatpersoner som kan gå konkurs om ikke reprasjon er mulig.

 

Hvis man ikke hadde slik vern ved kjøp av biler, også var ikke reprasjon mulig.  og ny bil koster over 1 millon kr.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Her er CDON på syltynn grunn. Du har aldri bedt om å heve produktet, du har bedt om å få det reparert. At ikke de klarer å reparere det, er ikke ditt problem. Jeg har en ganske sterk mistanke om at dersom CDON reklamerer videre til Synology, så vil de få tilsendt den nyere modellen i stedet, om det faktisk er tilfelle at samme modell absolutt ikke er å finne lenger. Uansett, tapet til CDON i denne saken blir en sak mellom CDON og Synology, og det er irrelevant for deg.

 

Jeg opplevde noe lignende på Biltema. Returnerte en dings som var defekt. I stedet for å reparere/gi meg ny, gav de meg en tilgodelapp på beløpet jeg hadde betalt. Jeg plukker med meg en ny dings, og går i kassen, gir tilgodelappen, og blir bedt om å betale 50 kr.

Da viser det seg at prisen på produktet har økt med 50 kr siden jeg kjøpte det, så tilgodelappen var da ikke nok til å kjøpe det samme produktet på nytt. Jeg prøver å fortelle de at jeg reklamerte på produktet, og bad aldri om noe tilgodelapp. Ikke mindre enn 3 ansatte måtte jeg forklare reklamasjonsreglene for, uten å lykkes.

Endte med at jeg bare betalte de 50 kr, men siden det ble litt prinsippsak, skrev jeg likegodt en mail til Biltema, og fikk svar et kort tid hvor de beklaget, og refunderte 50 kr til kontoen min.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...