Gå til innhold

Her er Porsche Taycan: 93 kWh batteri, to gir, pris langt over millionen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Porsche brukte en preproduction. Vi vet ikke hvilke vekt, software og dekk endringer Porsche har gjort, alt blir bare synsing fra din side. VAG har jo bevist at de ikke er til å stole på tidligere, hvorfor skal jeg ta dem for god fisk her?

Du må jo spørre deg selv rundt logikken til at Porsche løy, når bilene nå når test-sjåfører som garantert kommer til å sjekke tallene? 

 

Tesla Model S lades opp til 4.2V for å kunne få til de raskeste tidene. 

 

De raskeste tidene ved drag-banene hos elbiler er gjort med 100% SoC. 

Lenke til kommentar

En helt orginal preproduksjonsbil, ja, med udefinert tilstand.

Mener du at folk ikke vil få til de samme tidene med en Porsche Taycan nå som de når testere, og kunder på sikt? 

 

Skal man sammenligne tall og WLTP rekkevidde, så glemmer folk som regel at Tesla stresser batteriene ekstra for å få X% ekstra rekkevidde. Litt ytelser får man også ved 100% SoC kontra 90%.

 

https://insideevs.com/news/333028/tesla-model-s-p100dl-acceleration-tests-at-various-battery-charge-levels-video/

"The results are as expected. Higher state of charge equals a quicker car."

"Power output is most definitely affected to, with the 10% run showing max power of 329 kW, while the full charge run had output of 576 kW."

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar

0,22 er supert, og er nok godt hjulpet av en lav høyde vs lengde. Men det er ikke *så* imponerende sett i forhold til forbruket. Bilen sløser bort mye energi.

 

Jeg vet ikke om det er motorkontroller/motorene som sløser mye energi, om det er vekt/dekk eller om Porsche har overdrevet når de sier 0,22, men resultatet er i hvert fall betydelig høyere forbruk enn Model S.

 

Det kan være flere grunner til høyere forbruk sammenlignet med Model S. 

Om det er fordi Porsche er konservativ, at bilen har høyere vekt, at den er skreddersydd for å være mer sportslig og forutsigbar slik at den ofrer effektivitet for tilregnelighet. (Hvor Tesla kanskje tenker mer på energi gjenvinning på bekostning av ytelse reduksjon, ser jeg for meg at Porsche her heller har fokus på å holde ytelsen konstant/repeterbar og heller dumper/sløser energi). -ingen hemmelighet at dette kun er basert på å 'tenke-høyt', har ingen kilde for å støtte påstanden.

 

Denne bilens hovedfokus er jo ikke å konkurrere mot Tesla Model S (en 7 seter familie bil som det alltid likes å sies her på formet), men mot andre sportsbiler. Effektivitet er kanskje ikke det aller viktigste når en skal overbevise sportsbiler som Porsche Panamera og 911. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du må jo spørre deg selv rundt logikken til at Porsche løy, når bilene nå når test-sjåfører som garantert kommer til å sjekke tallene?

 

Tesla Model S lades opp til 4.2V for å kunne få til de raskeste tidene.

 

De raskeste tidene ved drag-banene hos elbiler er gjort med 100% SoC.

Tror ikke det er så mange "test-sjåfører" (mener du reviewers?) som kjører så bra som Lars Kern, det var veldig imponerende. Ikke at jeg tror at Tesla vil klare å slå tiden, men det er vell ingen regulering rundt slik testing på ringen så vidt meg bekjent. Så å påstå at bilen er helt original blir bare synsing, fra filmen kan man jo allerede få med seg annet førersete, veltebur og da er vell mest sannsynlig baksetene også tatt ut.

Lenke til kommentar

Tror ikke det er så mange "test-sjåfører" (mener du reviewers?) som kjører så bra som Lars Kern, det var veldig imponerende. Ikke at jeg tror at Tesla vil klare å slå tiden, men det er vell ingen regulering rundt slik testing på ringen så vidt meg bekjent. Så å påstå at bilen er helt original blir bare synsing, fra filmen kan man jo allerede få med seg annet førersete, veltebur og da er vell mest sannsynlig baksetene også tatt ut.

Finnes da nok av kompetente sjåfører som nå jobber som "reviewers". 

 

Poenget er at Porsche reklamerer for at bilen vil klare å prestere jevnt over, ulikt Tesla som mister effekt jo lengre ned i SoC man kommer. Samt at en Tesla gjør slike tider med 100% SoC, mens Porsche har en øvre cut-off som sikrer batterikvalitet i større grad, og er nok nærmere 90% SoC enn 100%. 

 

Poenget da er at Porche Taycan presterer jevnt over som om den konstant var ved 90% SoC. 

Med en Tesla, så ser man at ytelsene minker jo lengre ned i SoC% man kommer. 

 

Så kommer spørsmålet: Hvordan ser Teslas WLTP tall, dragtider etc om man målte fra 90% SoC? Plutselig vil man nok se at ytelsene er mer og mer fordelaktig Porsche. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar

Poenget er at Porsche reklamerer for at bilen vil klare å prestere jevnt over, ulikt Tesla som mister effekt jo lengre ned i SoC man kommer. Samt at en Tesla gjør slike tider med 100% SoC, mens Porsche har en øvre cut-off som sikrer batterikvalitet i større grad, og er nok nærmere 90% SoC enn 100%.

Det er vel ganske sikkert Taycan vil tape effekt utifra SOC. Tror ikke Porsche har sagt noe annet. Dette er bare sånn li-ion batterier fungerer. Spenningen faller med SOC, noe som gjør at for samme effekt må dra mer og mer strøm. Og mengden støm man kan trygt ta ut av batteripakken uten å skade den ligger fast, uavhengig av SOC.

 

Når Taycan gir ut 560 kW med en batteripakke på 93 kWh, så er de på ca 6C. Når da spenningen faller med omkring 25% ved lav SOC må man øke strømmen 33% for samme effekt, og samme effekt vil utgjøre 8C. Tviler sterkt på at batteriene Porsche har benyttet seg av takler 8C.

 

Men heldigvis faller spenningen sakte til å begynne med, før den faller raskere og raskere. Altså over ~60% SOC er det liten variasjon i ytelse. Skulle Tesla klare å øke fra 4,2V til 4,3V uten at batteriet tok fyr, så ville det utgjøre omkring 2,4% økt ytelse.

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar

Det er vel ganske sikkert Taycan vil tape effekt utifra SOC. Tror ikke Porsche har sagt noe annet. Dette er bare sånn li-ion batterier fungerer. Spenningen faller med SOC, noe som gjør at for samme effekt må dra mer og mer strøm. Og mengden støm man kan trygt ta ut av batteripakken uten å skade den ligger fast, uavhengig av SOC.

 

Men heldigvis faller spenningen sakte til å begynne med, før den faller raskere og raskere. Altså over ~60% SOC er det liten variasjon i ytelse. Skulle Tesla klare å øke fra 4,2V til 4,3V uten at batteriet tok fyr, så ville det utgjøre omkring 2,4% økt ytelse.

Nå aner jeg ikke hvor lett spenningen forflyttes innenfor et 400v system kontra et 800v system, men det kan jo hende det ligger noe der. Poenget er jo at Porsche legger et poeng i at deres bil vil ha en jevnere flyt av prestasjoner nedover i state of charge kontra konkurrentene. Og rekordene de har vist, er jo der for å vise dette. Så det blir spennende å se Tesla nå prøve seg på nytt. Dog jeg håper de ikke tukler for mye med bilen for å få til et løp kun for å skryte av et tall ingen andre klarer å reprodusere i etterkant. 

 

Jeg opplever en annen profil enn det du beskriver her? Et fall ned til 80% går mye kjappere fra 100%, enn fra 80% til 60%. Det samme gjelder fra 20% til 0%. Når man flyr drone så følger man jo med på dette hele tiden. 

 

Men på en bil som en Tesla Model S, så ser man nok ikke dette i like stor grad i en 0-100 km/t test, siden bilen uansett sliter med feste ved 100% SoC som ved 80% SoC. Dog, kjører man samme test opp til 200 km/t så vil det være mye mer synlig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men heldigvis faller spenningen sakte til å begynne med, før den faller raskere og raskere.

Det er ikke helt presist. Spenningen faller veldig raskt til rundt 3.8V, så faller det ganske sakte til ca 3.6V, etter det faller spenningen over en klippe, og man bør avslutte utladingen ganske raskt (overutlading ødelegger cellene tvert)

 

Forøvrig kan det bli vanskelig for Tesla å gjøre noe rekordforsøk neste uke. Det later ikke til at de har booket banen: https://www.roadandtrack.com/car-culture/a28942079/tesla-model-s-nurburgring-lap-attempt-porsche-taycan/

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er ikke helt presist. Spenningen faller veldig raskt til rundt 3.8V, så faller det ganske sakte til ca 3.6V, etter det faller spenningen over en klippe, og man bør avslutte utladingen ganske raskt (overutlading ødelegger cellene tvert)

 

Forøvrig kan det bli vanskelig for Tesla å gjøre noe rekordforsøk neste uke. Det later ikke til at de har booket banen: https://www.roadandtrack.com/car-culture/a28942079/tesla-model-s-nurburgring-lap-attempt-porsche-taycan/

Jeg er alt for "may the best car win", men et litt bekymret over at Tesla (Elon Musk) kanskje har tatt en "bite off more than one can chew" her..

 

Men uansett, may the best car win :) Peace!

Lenke til kommentar

Da har Taycan tatt turen fra Niagara Falls til New York: https://newsroom.porsche.com/en/2019/products/porsche-taycan-niagara-falls-road-trip-new-york-city-18578.html

 

De kjørte 250 miles og hadde 39 miles rekkevidde igjen, som betyr 465 km rekkevidde. Betydelig mer enn rekkevidden Porsche selv oppgir. Det sies ikke ble om bilen var fulladet før start eller ikke. Dermed er det nok som mange forventet: Porsche har som vanlig konservative tall på ytelsen og vi kan altså forvente både raskere aks og lengre rekkevidde enn oppgitt.

 

"Det sagt så tar det vel et par år før Taycan sin mest naturlige sammenligning blir Tesla Roadster 2020."

 

Nei, roadster er en liten to seter, Taycan er 4(5) seter og er nesten 5 meter lang.

 

 

Og de bytter ikke bil i Formula E lenger. En klasse Porsche stiller i fra og med kommende sesong.

Endret av thklinge
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Forøvrig kan det bli vanskelig for Tesla å gjøre noe rekordforsøk neste uke. Det later ikke til at de har booket banen: https://www.roadandtrack.com/car-culture/a28942079/tesla-model-s-nurburgring-lap-attempt-porsche-taycan/

De kan ha booket gjennom noen andre (for å unngå at det lekker ut i forkant). Det at de ikke har booket direkte sier lite. Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da har Taycan tatt turen fra Niagara Falls til New York: https://newsroom.porsche.com/en/2019/products/porsche-taycan-niagara-falls-road-trip-new-york-city-18578.html

 

De kjørte 250 miles og hadde 39 miles rekkevidde igjen, som betyr 465 km rekkevidde. Betydelig mer enn rekkevidden Porsche selv oppgir. Det sies ikke ble om bilen var fulladet før start eller ikke. Dermed er det nok som mange forventet: Porsche har som vanlig konservative tall på ytelsen og vi kan altså forvente både raskere aks og lengre rekkevidde enn oppgitt.

Nå står det ingenting om hvordan det ble kjørt. Legger man seg bak en lastebil kan man strekke rekkevidden en god del.
Lenke til kommentar

Det er tydeligvis vanskeligere for andre å akseptere at Taycan ikke har den beste rekkevidden. WLTP testen og EPA testen er *standardiserte* tester. Det er det beste sammenligningsgrunnlaget man har.

Produsentene kan frivillig redusere rekkevidden de annonserer, Tesla har også gjort dette med 3 rwd vs awd ble annonsert med lik epa for å skjule at awd er mindre effektiv.

Men så klart, for Tesla menigheten er det viktig å slenge så mye dritt man kan om andre produsenter for å fremheve seg selv og sin produsent.

Kjøreturen Porsche tok her ble sikkert tatt uten interiør, hvac off og coasting bak en 18-wheeler i 50 mph for å klare denne rekkevidden  :roll:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...