Gå til innhold

Her er Porsche Taycan: 93 kWh batteri, to gir, pris langt over millionen


Anbefalte innlegg

Skal man følge "TURBO" tankerekka så kommer det vel en Carrera entry model eller to senere, og de får helt andre priser.

Markedsavdelinga virker som de ikke har en ide om hvordan de skulle lansere en el-bil. Skal man også følge hvordan Porsche alltid har lansert bilmodeller, så er logikken at de rimeligste kommer først, deretter større, raskere og dyrere modeller.

Men "TURBO", hva f tenkte de på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med slike priser tror jeg fort bilen kan bli en flopp. Billigere versjoner kommer, men likevel er nok markedet for en slik bil relativt lite, selv i Norge.

Vi får håpe de klarer å selge nok biler til at det ikke blir et tapssluk, dette er vel en bil som typisk produseres og selges 20 til 30 tusen av per år, globalt.

Endret av kremt
Lenke til kommentar

Hvorfor blande inn billigbiler inn i denne tråden som handler om en reindyrka sportsbil?

Appappapp! I følge enkelte jeg kjenner som bryr seg om slikt så er Porsche Taycan *ikke* en sportsbil, den har nemlig feil antall dører!

 

 

Den er en elektrisk sedan med lang rekkevidde og høy ladeeffekt. Og noen sportslige egenskaper selvsagt. :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tek.no dere er nå rapportert til Forbrukertilsynet. Når dere er så store som dere er så burde dere ta det journalistiske ansvaret deres mer alvorlig. Håper dere får tilsnakk for dette. Som journalister skal dere være nøytrale i sakene deres, og med dagens sak og flere saker tidligere så har dere vist at dere ikke evner dette. Fiks tabellen deres og gi et mer riktig bildet av dagens elbilmarked.

 

Her er klagen til Forbrukertilsynet:

 

«Tek.no’s siste sak om Porsche Taycan, hvor de har laget en sammenlikningstabell for de mest populære elbilene på markedet og hvordan de måler seg mot Taycan, har utelatt Tesla Model 3 og bare listet de dyreste versjonene av Model S og X, noe som ikke er et riktig sammenlikningsgrunnlag når de også inkluderer elbiler fra Audi m.f som er mye billigere enn Taycan og samme pris som de billigste Teslaene som altså er utelatt fra sammenlikningen. Denne tabellen er med på å guide prospektive elbilkjøpere men tabellen gir ikke et riktig inntrykk av markedet og elbilene som er der i dag. Dette er heller ikke førstegangen Tek.no har gjort dette og den eneste forklaringen er at det eksisterer en bias innad i organisasjonen som er ute etter å sverte Tesla og bare fremheve tyske bilprodusenter. Siden Tek.no er en veldig stor nettside med mange lesere så er det viktig at Forbrukertilsynet tar tak i dette for å hindre spredning av villedende informasjon.»

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tek.no dere er nå rapportert til Forbrukertilsynet. Når dere er så store som dere er så burde dere ta det journalistiske ansvaret deres mer alvorlig. Håper dere får tilsnakk for dette. Som journalister skal dere være nøytrale i sakene deres, og med dagens sak og flere saker tidligere så har dere vist at dere ikke evner dette. Fiks tabellen deres og gi et mer riktig bildet av dagens elbilmarked.

 

Her er klagen til Forbrukertilsynet:

 

«Tek.no’s siste sak om Porsche Taycan, hvor de har laget en sammenlikningstabell for de mest populære elbilene på markedet og hvordan de måler seg mot Taycan, har utelatt Tesla Model 3 og bare listet de dyreste versjonene av Model S og X, noe som ikke er et riktig sammenlikningsgrunnlag når de også inkluderer elbiler fra Audi m.f som er mye billigere enn Taycan og samme pris som de billigste Teslaene som altså er utelatt fra sammenlikningen. Denne tabellen er med på å guide prospektive elbilkjøpere men tabellen gir ikke et riktig inntrykk av markedet og elbilene som er der i dag. Dette er heller ikke førstegangen Tek.no har gjort dette og den eneste forklaringen er at det eksisterer en bias innad i organisasjonen som er ute etter å sverte Tesla og bare fremheve tyske bilprodusenter. Siden Tek.no er en veldig stor nettside med mange lesere så er det viktig at Forbrukertilsynet tar tak i dette for å hindre spredning av villedende informasjon.»

 

De skriver jo at det er en sammenligning med andre premium el-biler og ikke de mest solgte. Da er det vel helt naturlig å ikke ta med modell 3 da denne ikke har byggkvaliteten som kvalifiserer til å være premium. Selv om det helt sikkert finnes folk som mener noe annet?

Lenke til kommentar

De skriver jo at det er en sammenligning med andre premium el-biler og ikke de mest solgte. Da er det vel helt naturlig å ikke ta med modell 3 da denne ikke har byggkvaliteten som kvalifiserer til å være premium. Selv om det helt sikkert finnes folk som mener noe annet

 

Nå er jeg ikke på linje med han du kommenterer. Men de sammenligner med S/X, men ikke model 3. 

 

Model 3 er hakket over S ift premium i mitt hode. Har kjørt 2 S og nå 3, den er langt bedre på de fleste områder. Men om det er center display som definerer premium så har du gjerne rett. Ellers overgår 3 S lett, dessverre. 

Lenke til kommentar

 

De skriver jo at det er en sammenligning med andre premium el-biler og ikke de mest solgte. Da er det vel helt naturlig å ikke ta med modell 3 da denne ikke har byggkvaliteten som kvalifiserer til å være premium. Selv om det helt sikkert finnes folk som mener noe annet

 

Nå er jeg ikke på linje med han du kommenterer. Men de sammenligner med S/X, men ikke model 3. 

 

Model 3 er hakket over S ift premium i mitt hode. Har kjørt 2 S og nå 3, den er langt bedre på de fleste områder. Men om det er center display som definerer premium så har du gjerne rett. Ellers overgår 3 S lett, dessverre. 

Mulig kjøreopplevelsen er bedre på 3 enn på s, men det er tatt noen snarveier, dessverre, som gjør at man ikke kan plassere denne i premium klassen. Men det er vel litt sånn det har blitt i Norge om dagen. Man godtar feil og mangler bare man får spart penger på drivstoff. Om en bil må et par ganger innom verksted til tross for at den er splitter ny, virker å være helt i orden for folk. Men det skal jo ikke være sånn. Har hatt flere 3 års leasingavtaler på forskjellige merker og aldri opplevd en eneste feil på noen av de. Mulig det er sjelden, men det er faktisk i mitt hue sånn det skal være. En ny bil skal kunne gå de første leveårene uten feil.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Mulig kjøreopplevelsen er bedre på 3 enn på s, men det er tatt noen snarveier, dessverre, som gjør at man ikke kan plassere denne i premium klassen. Men det er vel litt sånn det har blitt i Norge om dagen. Man godtar feil og mangler bare man får spart penger på drivstoff. Om en bil må et par ganger innom verksted til tross for at den er splitter ny, virker å være helt i orden for folk. Men det skal jo ikke være sånn. Har hatt flere 3 års leasingavtaler på forskjellige merker og aldri opplevd en eneste feil på noen av de. Mulig det er sjelden, men det er faktisk i mitt hue sånn det skal være. En ny bil skal kunne gå de første leveårene uten feil.

 

Hvilke snarveier er tatt ift S? 

 

Jeg har hatt 3 biler fra Tesla, uten store feil. Faktisk ingen som har ført til stans. Noe småtteri har det vært, men det har jeg også hatt med andre merker. Så dine "poenger" faller vekk for meg. 

Lenke til kommentar

 

Mulig kjøreopplevelsen er bedre på 3 enn på s, men det er tatt noen snarveier, dessverre, som gjør at man ikke kan plassere denne i premium klassen. Men det er vel litt sånn det har blitt i Norge om dagen. Man godtar feil og mangler bare man får spart penger på drivstoff. Om en bil må et par ganger innom verksted til tross for at den er splitter ny, virker å være helt i orden for folk. Men det skal jo ikke være sånn. Har hatt flere 3 års leasingavtaler på forskjellige merker og aldri opplevd en eneste feil på noen av de. Mulig det er sjelden, men det er faktisk i mitt hue sånn det skal være. En ny bil skal kunne gå de første leveårene uten feil.

 

Hvilke snarveier er tatt ift S? 

 

Jeg har hatt 3 biler fra Tesla, uten store feil. Faktisk ingen som har ført til stans. Noe småtteri har det vært, men det har jeg også hatt med andre merker. Så dine "poenger" faller vekk for meg. 

You just made my point? Hvis du regner driftsstans som store feil og andre ting som småtteri, så har du ikke høye krav. En ny bil skal ikke behøve å besøke et verksted, uansett merke. Og med flere teslaer i ditt eie, så har du kanskje rukket å studere line up i karosseriet og lakk. Kult med mye tek, lang rekkevidde og rå fremdrift, men skulle ønske de kunne fullført «mesterverket». Men sikkert bare jeg som er kravstor og pirkete?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Glasstak som er skjevt og at bilen som ny må til detailer føler ikke jeg er småtteri. Det viser bare at du har en annen terskel for hva som er større og små feil enn alle andre Salvesen.

Og sammenlikningsgrunnlaget blir jo litt feilaktig når eneste nybilen du har hatt er Tesla.

Endret av syar2003
  • Liker 3
Lenke til kommentar

You just made my point Hvis du regner driftsstans som store feil og andre ting som småtteri, så har du ikke høye krav. En ny bil skal ikke behøve å besøke et verksted, uansett merke. Og med flere teslaer i ditt eie, så har du kanskje rukket å studere line up i karosseriet og lakk. Kult med mye tek, lang rekkevidde og rå fremdrift, men skulle ønske de kunne fullført «mesterverket». Men sikkert bare jeg som er kravstor og pirkete

 

Det er jo litt rart at du klarer å "lage ett poeng" ut av feil du faktisk ikke kjenner til. La meg presisere:

-Sete som laget lyd, sannsynligvis monteringsfeil men nytt sete montert.

-En lykt som manglet en diode(mer enn nok lys, men kosmetisk så det ikke bra ut)

-12V batteri, byttet da bilen mente det ikke var godt nok

 

Altså, veldig små feil og dette er over 3 biler. Når jeg kjørte bmw byttet jeg seter på alle og det var pga slitasje. Alle mine biler som har vært kjørt på garanti har vært innom for fiks, kjørte Tyskere før. 

Lenke til kommentar

Glasstak som er skjevt og at bilen som ny må til detailer føler ikke jeg er småtteri. Det viser bare at du har en annen terskel for hva som er større og små feil enn alle andre Salvesen.

Og sammenlikningsgrunnlaget blir jo litt feilaktig når eneste nybilen du har hatt er Tesla.

 

Altså, ja glasstaket på min siste bil er ikke 100% beint. Men, det har ingen påvirkning på funksjonen. Det er ikke mye det står om, men det er ikke beint, nei. For meg gjør det ingenting, muligens jeg som er rar der. Ellers har ikke denne bilen vært innom detailer.

 

Hvorfor er det feilaktig da de fleste bilene jeg har hatt har vært innenfor garantitid? Gjelder det bare om de hentes på butikk? Rare greier "dere" kommer med... 

 

Hvor mange nybiler har du hatt? 

Lenke til kommentar

Altså, ja glasstaket på min siste bil er ikke 100% beint. Men, det har ingen påvirkning på funksjonen. Det er ikke mye det står om, men det er ikke beint, nei. For meg gjør det ingenting, muligens jeg som er rar der. Ellers har ikke denne bilen vært innom detailer.

 

Hvorfor er det feilaktig da de fleste bilene jeg har hatt har vært innenfor garantitid? Gjelder det bare om de hentes på butikk? Rare greier "dere" kommer med... 

 

Hvor mange nybiler har du hatt?

 

Mange. Jeg har mistet tellinga.

Rare motsvar du kommer med.

Lenke til kommentar

 

You just made my point Hvis du regner driftsstans som store feil og andre ting som småtteri, så har du ikke høye krav. En ny bil skal ikke behøve å besøke et verksted, uansett merke. Og med flere teslaer i ditt eie, så har du kanskje rukket å studere line up i karosseriet og lakk. Kult med mye tek, lang rekkevidde og rå fremdrift, men skulle ønske de kunne fullført «mesterverket». Men sikkert bare jeg som er kravstor og pirkete

 

Det er jo litt rart at du klarer å "lage ett poeng" ut av feil du faktisk ikke kjenner til. La meg presisere:

-Sete som laget lyd, sannsynligvis monteringsfeil men nytt sete montert.

-En lykt som manglet en diode(mer enn nok lys, men kosmetisk så det ikke bra ut)

-12V batteri, byttet da bilen mente det ikke var godt nok

 

Altså, veldig små feil og dette er over 3 biler. Når jeg kjørte bmw byttet jeg seter på alle og det var pga slitasje. Alle mine biler som har vært kjørt på garanti har vært innom for fiks, kjørte Tyskere før. 

Men om du i dine øyne ikke har opplevd store feil, så er jo det flott. Poenget mitt dreier seg ikke kun om deg og ditt. Som jeg skrev da jeg kom med poenget, så virker det som at det er kommet en allmenn aksept hos nordmenn for at nye biler blir levert med noen feil her og der. Og dette unnskyldes ofte med at det er nye modeller eller ny teknologi. Vi har hatt 3 volvoer, 1 Kia, 2 Audier og 2 BMW på leasing oppigjennom. Og iløpet av avtaleperioden har ingen måtte inn for utbedring av feil. Og par av disse har vært helt nye modeller på ny plattform. Jeg hadde ikke vært veldig fornøyd om noen av disse måtte inn for å fikse på småting. Men det er bare meg og min forventning til en ny bil. Og så kan du ha dine forventninger. Deg om det.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er vel 370 000 for billigste model 3 i Norge nå. Når dem klarer å få i gang produksjonen av tekstilseter og slikt blir det vel ikke langt fra 300 000 for en.

 

Så du ser likheten mellom Porsche og Tesla sine pris rykter?

 

Begge har sagt det skal komme.

Ingen har levert enda.

 

Om noe så er det Tesla som har "løyet" lengst. Model 3 har vært til salgs såpass lenge nå, og vi ser fremdeles ikke versjonen vi ble lovet. Taycan er jo ikke solgt enda engang.

 

Det er alt for tidlig å trekke konklusjoner for Porsche sitt prisløfte, spesielt om Porsche leverer det som står i artikkelen, at rimeligere versjon kommer senere i år.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...