Gå til innhold

Her stjeler de en Tesla på bare 30 sekunder


Anbefalte innlegg

 

"Tesla sier at det attpåtil er 90 prosent lavere risiko for at en Tesla stjeles, sammenlignet med snittbilen i USA"...

 

Sier kanskje litt om hvor lite attraktiv elbiler er for amerikanske biltyver?

Tja, kreves vel en del ekstra styr med å få blokkert internettilgangen kjapt. Og hva er vel en Tesla uten internett? Ikke får man superladdet heller. Så bilene kan vel bare plukkes og selges i deler, men Tesla er vel ikke noe bil folk skrur særlig mye på enda.

 

Er vel lettere å omsette en bil som er kjørbar etterpå.

Enda lettere å omsette biler folk VIL kjøre etterpå. Tesla har vel fortsatt ikke vunnet amerikanernes gunst ennå?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enda lettere å omsette biler folk VIL kjøre etterpå. Tesla har vel fortsatt ikke vunnet amerikanernes gunst ennå?

Tja, bilen forblir vel ikke nødvendigvis i landet da.

 

Var i Albania en tur i sommer, og der kjører jo alle rundt i nye Merchedeser stjelt fra andre land. Tillogmed politiet kjører stjelt ny Merchedes der.

 

Men spørs om en Tesla er noe interessant for dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Går det ikke an å bare bygge inn et lite akselerometer i hver nøkkel, der den ikke sender noe form for signal om den ligger helt i ro?

 

Litt dumt om den ligger i gangen og "leter" etter en bil å låse opp.

 

Kan sikkert legge nøkkelen ned i en boks man isolerer med aluminiumsfolie.

Blir vel en ting de begynner å selge snart.

 

...etter et søk på google så ser jeg at det er en ting folk faktisk selger.

Var på flytur nylig og parkerte på flyplassen, la nøkkelen i alufolie da jeg gikk bort fra parkeringsplassen. Funker fint det, men ikke elegant :)

Lenke til kommentar

 

Enda lettere å omsette biler folk VIL kjøre etterpå. Tesla har vel fortsatt ikke vunnet amerikanernes gunst ennå?

Tja, bilen forblir vel ikke nødvendigvis i landet da.

 

Var i Albania en tur i sommer, og der kjører jo alle rundt i nye Merchedeser stjelt fra andre land. Tillogmed politiet kjører stjelt ny Merchedes der.

 

Men spørs om en Tesla er noe interessant for dem.

Du påstår at albanere ikke er miljøbevisste?

Lenke til kommentar

Du påstår at albanere ikke er miljøbevisste?

Nei men påstår at ett land som har 40 varmegrader, dårlig mobildekning og ingen ladestasjoner er litt uegnet for en Tesla.

 

Forøvrig bruker dem flåter med tau der til å frakte biler da de ikke har råd til å bygge bruer. Med vekta på elbilene skal de virkelig bli sliten av å dra tauene.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

tesla implementerte 2factor authentification (key fob + cryptograph) I 2018 men var ikke denne bilen 2019 modell? det er idiotene som jobber innen sikkerhet hos tesla jeg sikter til

 

Hva er det som er idiotisk med disse personene? 

 

De hadde nok ikke aktivert 2 factor sikkerheten, og da hjelper det jo ikke såklart. Som millioner av andre biler der ute i verden som kjører samme teknologi. Det er en industri standard, ikke noe Tesla sine utviklere har funnet på. 

Lenke til kommentar

hvordan vet du at 2 factor authentification var ikke aktivert I denne bilen? det som er idiotisk er at folk tror at 2 factor sikkerhet er bombesikker ogsaa tar det 30 sekunder aa hacke, det er historie som gjenntar seg selv og folk laerer ikke

 

Nå sa jeg ikke at de ikke hadde gjort det, jeg antok at den ikke var aktivert. Klart det kan hackes det også, bare til å se på pinkoden til folk det, evt mer drastiske metoder. Men det gjør det sikrere, da en vet at disse nøklene lett lar seg missbrukes. 

 

Hvordan skal de lære? Mye rare greier her..

Lenke til kommentar

At bilane er blitt lettare å stjele pga at teknologien ikkje er sikker nok er da ganske normalt. Blir dog noko meir sært at dette er broren sin lånebil da begge tydeligvis har sine respektive tesla-biler på service. Sitter dog ikkje att med ein følelse av at tesla er smart å stjele. Sjansen for at låne-teslaen får behov for service med påfølgande nødmodus synast overveldande.

 

Dette var dagens beste!!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sikkert noen narkomane på høyeste lsd rus. Ingen edrue mennesker stjeler en Tesla. Omman skal begynne å råkjøre, så er jo batteriet tomt etter 20 km.

Det avhenger da veldig av SoC.

Stjeler noen en hvilken som helst annen bil med ICE motor og nesten tom tank kommer ikke en sånn bil langt heller om det råkjøres.

Lenke til kommentar

Går det ikke an å bare bygge inn et lite akselerometer i hver nøkkel, der den ikke sender noe form for signal om den ligger helt i ro?

 

Litt dumt om den ligger i gangen og "leter" etter en bil å låse opp.

 

Dette er ikke noen fullgod løsning. Mange av disse tyvene opererer nær kafeer o.l. hvor eierne har nøkkelen i lomma og dermed holder den i live.

 

 

Har satt en pinkode. Det tar 2 sek å taste inn. Den tiden er det verdt.

 

Da forsvinner også noe av bekvemmeligheten.

 

 

Hvilken bilprodusent har gått tilbake til "vanlig" nøkkel? Jeg kjenner til 0 produsenter...

 

Forøvrig bruker de fleste samme teknologi som det her missbrukes, Tesla har gått vekk i fra dette i sine nyeste biler og bruker nå RFID/Blåtann/HTTP POST på sine nyere biler.

Dette er ikke noe svar på problemet. Angriperne bryr seg overhode ikke om innholdet i meldingen. Angrepet består i å utnytte at bilene bare bruker signalstyrke på å detektere om nøkkelen er nær nok. Angriperen plukker dermed bare opp signalet og forsterker det nær bilen.

 

Det som kommer som et svar på denne typen angrep er TOF (Time-of-flight) måling av nøkkelen. Dette består i at bilen og nøkkelen gjør en avstandsmåling for å tillate at bilen åpnes eller startes. Avstandsmålingen baseres på at man måler tiden det tar for et RF signal å propagere fra bilen til nøkkelen og tilbake. Siden returmeldingen må krypteres med den delte hemmeligheten mellom bilen og nøkkelen kan ikke en fremmed sender gjøre dette handshaket, og et relayangrep vil ikke fungere siden du uansett ikke kan få frem ett signal raskere enn lyshastigheten.

 

Prinsippene for å gjøre TOF målinger er kjent, men man må ha en radio som støtter dette. Man kan fint implementere slikt over bluetooth, men ikke alle bluetooth radioer kan støtte det. (Man trenger en fasedetektor i radioen og en del ekstra informasjon fra modemet som normalt ikke blir med opp i protokollstacken.) På bilsiden er det også gjerne ønskelig med flere antennerfor å gjøre dette robust. Bruk av mobiltelefon som nøkkel vil ikke være forenelig med dette inntil det er standardisert og mobilene har fått ny hardware som støtter en slik standard.

 

Vet du sikkert at det er slik det fungerer? At en radiosender med et lite batteri kan sende hele tiden i 3-5 år?

Jeg vet ikke, men dette høres ikke logisk ut. Jeg ville tro at det er bilen som sender ut signaler, og nøkkelen svarer når den er innen rekkevidde.

De sender ikke hele tiden, de sender korte meldinger noen ganger i sekundet. Det går helt fint å ha noen års levetid på en knappecelle og gjøre dette. Å motta istedet for å sende medfører gjerne MER strømforbruk. Selv om sending gjerne har litt mer effekt en mottak, må man motta en del lengre siden man ikke kan sende kontinuerlig (Det vil jamme andre radioer) og hvis du ikke vet eksakt når du skal lytte må du lytte lenge nok til å kunne høre en melding, så totalenergien brukt blir gjerne større.

Endret av sverreb
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...