Gå til innhold

Her stjeler de en Tesla på bare 30 sekunder


Anbefalte innlegg

Jeg uthevet det som ikke stemmer. Dette.

Om hemmeligheten sendes på lufta eller ikke har ikke så mye å si. Teoretisk sett skal den ikke sendes, men faktumet er at de stjeler bilen og kjører avgårde med den.

Jo, det har veldig mye å si.

 

Om den delte hemmeligheten lekker kan nøkkelen dupliseres. Det kan man ikke gjøre med et relayangrep. Relayangrepet baseres på at man har indirekte adgang til nøkkelen ved at man er fysisk nær nok med eget utstyr, enten en vanlig mottaker innenfor noen meter, eller en hi-gain antenne som rettes mot nøkkelen.

 

Når man så stjeler en bil med et relayangrep så har man fortsatt ikke nøkkelen. Når den så hensettes får man den ikke i gang igjen. Noen biler vil så langt jeg vet bare la deg fortsette å kjøre med redusert effekt om nøkkelen ikke detekteres om bord under kjøring, så tyvene er stort sett begrenset til å kjøre den rett på henger og så slakte den for deler eller modifisere den slik at de kan starte den med en helt annen nøkkel.

 

Hadde nøkkelens hemmelige kode blitt plukket opp ville angriperen i ro og mak kunne lagd sin egen nøkkel som ville vært en fullstendig erstatning for den orginale. Bilen ville da kunne brukes normalt med denne nøkkelen. Dette oppnår man ikke med et relayangrep, så denne typen tyveri gir dermed tyven vesentlig mindre merverdi enn om selve nøkkelen skulle latt seg duplisere, noe som naturligvis påvirker hvor mange som er villige til å gjøre denne typen forbrytelser.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Det er imidlertid litt irriterende å måtte skrive inn en kode hver gang du skal starte bilen."

Jeg vil nå heller si at det er enten den lille bagatellen av å taste en kode, eller risikere at noen finner på denne metoden.

Evt. Kan du jo investere i et skap/safe som blokkerer radiosignaler. Men da sper du jo liksom på med mer penger når du har gratisløsningen av en 4-siffer PIN

 

Om jeg skulle hatt en El/Hybridbil tar jeg gjerne en PIN om jeg skal ha den typen beleilighet av å kunne låse opp bilen uten fysisk bruk av nøkler.

Lenke til kommentar

"Det er imidlertid litt irriterende å måtte skrive inn en kode hver gang du skal starte bilen."

Jeg vil nå heller si at det er enten den lille bagatellen av å taste en kode, eller risikere at noen finner på denne metoden.

Evt. Kan du jo investere i et skap/safe som blokkerer radiosignaler. Men da sper du jo liksom på med mer penger når du har gratisløsningen av en 4-siffer PIN

Akkurat den introduksjonen av pin på tesla kom av en alvorligere svakhet med de tidligere keyfob'ene (De lagde nye som fjernet dette problemet, i løpet av fjoråret om jeg husker riktig) De brukte et i utgangspunktet ganske svakt kryptosystem (DST40) med 40 bits nøkler. Som de i tilegg gjorde noen feil med ved implementasjonen ved å bare sende tilbake en 24 bits hash. Dermed kan man med en forhåndsberegnet database smalne ned antallet mulige nøkler til 2^16 ved å sende en falsk challenge til keyfob'en, og se alle de nøklene som kan produsere det resultatet. Da er nøkkelrommet redusert nok til at det kan brute-forces med bare en rasberry Pi.

 

Resultatet er at den orginale nøkkelen bare trenger å være i nærheten av angriperen noen sekunder så har angriperen klonet nøkkelen og kan kjøre bort bilen i ro og mak, samt har en fullt fungerende nøkkel.

 

Å oppbevare nøkkelen i et faradaybur er dermed ingen god sikring da angriperen trenger bare være i nærheten en gang hvor du bruker bilen, for så stikke av med den senere.

 

De kunne oppgradere software i bilen til et bedre kryptosystem, men selve keyfoben må byttes fysisk.

Lenke til kommentar

Ja stemmer det er Nissan leaf og den er ikke den eneste, men klart det finnes biler der de er gjemt og godt er det :)

Sånn til observasjon.

Har kikket på tre leafs jeg har kjørt forbi i dag (dems høyre side). Både gammel og ny type. Og ikke noe nøkkelhull. Men alle med den stygge blanke chrome døråpneren som ikke er lakkert i bilens farge (forøvrig samme som Tesla)

Tydeligvis er håndtaket med nøkkelhull kun den ene førerdøren.

 

Kjørte også forbi en Jaguar iPace og Tesla model 3 og hos Jaguar er det til motsetning ordentlig pent gjennomført.

Åpner er i flukt med karosseri og lakkert i bilens farge.

 

 

.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Sånn til observasjon.

Har kikket på tre leafs jeg har kjørt forbi i dag (dems høyre side). Både gammel og ny type. Og ikke noe nøkkelhull. Men alle med den stygge blanke chrome døråpneren som ikke er lakkert i bilens farge (forøvrig samme som Tesla)

Tydeligvis er håndtaket med nøkkelhull kun den ene førerdøren.

 

Kjørte også forbi en Jaguar iPace og Tesla model 3 og hos Jaguar er det til motsetning ordentlig pent gjennomført.

Åpner er i flukt med karosseri og lakkert i bilens farge.

 

 

.

Jepp, da fantes det altså biler med nøkkelhull enda:)

Lenke til kommentar

Det er det vell ingen som har sagt heller.

Kanskje ikke direkte men du gjorde et nummer ut av synlig nøkkelhull sammen med «ikke pent».

Jeg har i ettertid av diskusjonen begynt å se nærmere på biler og finner at chrome håndtak gjør de mest synlige enten det er en liten sprekk før nøkkelhull der eller ikke.

For leaf er det at dørhåndtakene er i chrome som gjør de fremtredende.

Er de lakkerte i bilens farge selv om de har en bitteliten nøkkelsprekk kan det se bedre ut «overall».

Det er iallefall min mening. Er ikke noen tilhenger av chrome detaljer da det er så 70ish. Vi er kanskje uenige og det er greit.

 

Uansett hva folk mener om utseende og estetikk er det subjektivt og veldig individuelt.

Mange driver med de-chroming av biler (inkl Tesla) av en grunn. Og har notert at det er et ettermarked for tesla dør handle wraps i kjøretøyets farge eller sort/carbon.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Kanskje ikke direkte men du gjorde et nummer ut av synlig nøkkelhull sammen med «ikke pent».

Jeg har i ettertid av diskusjonen begynt å se nærmere på biler og finner at chrome håndtak gjør de mest synlige enten det er en liten sprekk før nøkkelhull der eller ikke.

For leaf er det at dørhåndtakene er i chrome som gjør de fremtredende.

Er de lakkerte i bilens farge selv om de her en bitteliten nøkkelsprekk kan deg se bedre ut «overall».

Det er iallefall min mening. Er ikke noen tilhenger av chrome detaljer sa det er så 70ish. Vi er kanskje uenige og det er greit.

 

Uansett hva folk mener om utseende og estetikk er det subjektivt og veldig individuelt.

Mange driver med de-chroming av biler (inkl Tesla) av en grunn. Og har notert at det er et ettermarked for tesla dør handle wraps i kjøretøyets farge eller sort/carbon.

Tenk så mye støy for en enkel mening om ett nøkkelhull... Som du sier, folk er forskjellige. Ikke verre enn det.

Lenke til kommentar

Tenk så mye støy for en enkel mening om ett nøkkelhull... Som du sier, folk er forskjellige. Ikke verre enn det.

Ja - tenk det du ... om du ikke hadde dratt frem det overhode :-/

Og tusen takkk for at du klassifiserer innleggene og meningene mine som støy.

Det sier jo sitt :(

Endret av syar2003
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Enkleste er jo en sånn som dette:

 

https://profiled.no/butikk/faraday-shielding

 

:ph34r:

Det kommer jo an på hvor paranoid du vil være. Slike ujordede faradaybur her ikke ubegrenset effekt. Jeg har sett testing av RF linker fra innsiden av stålkontainere (Shippingkcontainere) og ser vi får signal ut med omkring 70dB attenuering. Selv om man har et temmelig tett bur er ikke jordingen perfekt så buret i seg selv blir en koplet antenne. De posene du viser til er verken veldig tette eller har noe jording å snakke om, så jeg vil ikke forvente at de slår en mer innbitt angriper.

 

Man kan fint finne antennegain på 20-30dB, og en sensitiv mottaker kan plukke ut signalet på omkring -100dBm (Det sendes sannsynligvis på omkring -10 til 0dBm), så selv om det ligger i en slik pose er det helt tenkbart at en angriper på utsiden av huset (men ikke langt unna) kan plukke opp signalet om vedkomne kan sikte inn en antenne.

Endret av sverreb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...