Gå til innhold

Egentlig skulle de lage vannpumpe. Nå kan de revolusjonere elmotoren i stedet


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Minner litt om den revolusjonerende generatoren som folk kunne ha i hagen hjemme for å lage strøm.

Teknologien var helt klar men oppfinnerne bak manglet noen investorer, for 20 år siden.

En skulle ikke få se hva som var inne i en svart boks, men dette var fremtidens energi.

Her også får vi se utsiden av noe som skal revolusjonere elektromotoren, men uten noen forklaring av virkemåten.

Kanskje svindel dette også, men litt rart dersom oppgående ingeniører ikke forlanger mer enn et bilde av utsiden.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Her også får vi se utsiden av noe som skal revolusjonere elektromotoren, men uten noen forklaring av virkemåten.

Kanskje svindel dette også, men litt rart dersom oppgående ingeniører ikke forlanger mer enn et bilde av utsiden.

 

Hæ? Er det sånn at du tror det TU publiserer er alt som er publisert om denne motoren? Hvis du vil vite mer om hvordan motoren fungerer er det ikke mer enn et 5-sekunders google søk unna.

 

Det er ikke noe hokus pokus her såvidt jeg kan se. Prinsippene bak motoren virker for meg solide. (Jeg er ikke ekspert innen elektromekanikk, bare elektronikk, så jeg kan ta feil) Det gjenstår å se om det fungerer i praksis, så vi får la tiden vise.

 

Her er en video med litt mer info: https://www.youtube.com/watch?v=8gO60bt6rqk

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Minner litt om den revolusjonerende generatoren som folk kunne ha i hagen hjemme for å lage strøm.

Teknologien var helt klar men oppfinnerne bak manglet noen investorer, for 20 år siden.

En skulle ikke få se hva som var inne i en svart boks, men dette var fremtidens energi.

Her også får vi se utsiden av noe som skal revolusjonere elektromotoren, men uten noen forklaring av virkemåten.

Kanskje svindel dette også, men litt rart dersom oppgående ingeniører ikke forlanger mer enn et bilde av utsiden.

 

Vel, kan det bekreftes at den er patentert, burde det være noe i det.

At den siste versjon av elmotoren er oppfunnet tror jeg i allefall ikke.

Smartmotoren kan vel nevnes, som har redusert vekt med bruk av andre metaller.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hæ? Er det sånn at du tror det TU publiserer er alt som er publisert om denne motoren? Hvis du vil vite mer om hvordan motoren fungerer er det ikke mer enn et 5-sekunders google søk unna.

 

Det er ikke noe hokus pokus her såvidt jeg kan se. Prinsippene bak motoren virker for meg solide. (Jeg er ikke ekspert innen elektromekanikk, bare elektronikk, så jeg kan ta feil) Det gjenstår å se om det fungerer i praksis, så vi får la tiden vise.

 

Her er en video med litt mer info:

Så videoen, men fant ikke en overbevisende forklaring.

Også de med energiboksen i hagen hadde laget film, så slik sett ligner det mye på dette opplegget.

Har undervist om asynkronmotoren og "kortslutningsmotoren" er en genial motor, og en fikk assosiasjoner til denne motoren når en så videoen.

3-fase nettet lager et felt som får en nokså massiv klump til å rotere ved at det dannes strømmer internt i rotor.

Skulle tro det var vanskelig å få til noe som var enklere, men startegenskapene forbedres ved å lage viklinger i rotor.

Er fortsatt tvilende, men en skal aldri si "aldri". 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Usikker på hva man skal mene om denne saken. Synes være en ren kombinasjon av radial- og aksial flux maskiner.

 

AFRF.jpg

Upraktisk. Permanentmagnetene omslutter armaturen med viklingene. Der patenten deklarerer at smultringtunnelen av magneter er stasjonære (stator,) mens viklingene er tenkt rotere. Orker ikke lese langt nok til å finne ut hvordan Mr. Hunstable har tenkt føre frem strøm til en viklingene på rotor, men antar det blir sleperinger. En annen side av samme sak er hvordan Mr. Hunstable tenker hente ut kraften fra en rotor fullstendig omsluttet av en magnettunnell. Tipper Fig. 4 i patentet gir svar på den saken. Den toroidale magnettunnellen synes på sin side være konfigurert som et Halbach array. Et siste spørsmål er da hvordan Mr. Hunstable tenker bli kvitt spillvarme fra en slik innelukket tunnel.

 

Videoen indikerer at Mr. Hunstable også tenker rotere endeveggen(e) med sine magneter relativt radielt monterte magneter, for derigjennom oppnå feltsvekking. Det må bli mye mekanisk leamikk. Videoen gir videre assosiasjoner tilbake til dette Kypriotiske firmaet som skulle selge motorstyring for induskjonsmotorer som dynamisk endret det effektive antall poler og spenn, mens maskinen roterte. Husker ikke lenger navnet på det firmaet. Ja, og så avslutter videoen med å fortelle at man trenger en AC-til-DC omformer mellom motorstyringa og motoren… Skeptisk…

Endret av 1P4XZQB7
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Slik eg forsto denne EL-motoren er den børsteløs, dvs at koparviklingane står i ro og motoren får forskjellig bruksområde etter korleis man kobler koparviklingane saman. Det som vil begvege på seg er innerdel(magneter) og ytterdel(magneter) samt endane(magneter) og desse vil da betre utnytte koparviklingane ved å høste både inner og ytter axial flux + radial flux. I tillegg synast det som at man kan oppnå feltsvekking ved å justere korleis desse magnetene står i forhold til kvarandre(innderdel/ytterdel/endane) noko som skal gje motoren større bruksområde og dermed fjerne behovet for ei girkasse.

 

Det kan sjå ut som om 3 børstelause motortyper er putta inn i ein og samme motor og dermed utnytter den energien man putter inn meir effektivt. Når di så i tillegg kan justere feltsvekkinga ser eg kvifor di meiner di har 4 motorer i ein.

 

Prismessig burde ikkje denne motoren bli noko særlig dyrare å produsere. Viss man legger til grunn at motoren virker som førespeila, kan den bli dyrare i salg pga effektivitet og større bruksområde.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg stusset ved første setningen:

Dobbelt så mye moment. Dobbelt så høy ytelse. Lavere strømforbruk, og med det ti prosent lenger rekkevidde

 
La gå at jeg aldri har hørt at en elektromotor har en rekkevidde (tipper dette går på journalistens regning), men dersom denne motoren i en elbil skulle føre til 10 prosent større rekkevidde måtte virkningsgraden ha økt med 10%. Når ganske normale elektriske motorer allerede i lang tid har hatt >90% virkningsgrad så leser jeg ut fra denne setningen at motoren har en virkningsgrad på ca 100% eller kanskje over eller motoren sammenliknes med ganske dårlige motorer. Og da begynner jeg å tvile.

Endret av trikola
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Jeg stusset ved første setningen:

 

La gå at jeg aldri har hørt at en elektromotor har en rekkevidde (tipper dette går på journalistens regning), men dersom denne motoren i en elbil skulle føre til 10 prosent større rekkevidde måtte virkningsgraden ha økt med 10%. Når ganske normale elektriske motorer allerede i lang tid har hatt >90% virkningsgrad så leser jeg ut fra denne setningen at motoren har en virkningsgrad på ca 100% eller kanskje over eller motoren sammenliknes med ganske dårlige motorer. Og da begynner jeg å tvile.

 

Hadde de sagt f.eks 10% lengre rekkevidde ved 100km\t hadde jeg vært mer tilbøyelig til å kjøpe den da bedre effektivitet på høyere turtall eller annen utveksling kan være utslagsgivende, men 10% lengre rekkevidde generelt høres litt spesielt ut, i hvert fall sammenligna med perma-magnet motorer som ofte ligger over 90% i utgangspunktet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette er en motor med permanentmagnet og konsentrerte viklinger. De sier de kan emulere flere polsett, og da er det kanskje variabel omkobling mellom de forskjellige settene med viklinger. I tillegg er feltsvekking (som er nødvendig for å få turtallet høyere uten at spenningen stiger proporsjonalt) utført ved å forskyve permanentmagnetene slik at statoren slipper å utføre feltsvekkingen. En annen fordel med det er at man slipper at all elektronikken blåser til himmels dersom feltsvekkingen feiler pga. feil i utregning av polhjulsvinkel.

 

Looks good to me!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg stusset ved første setningen:

 

La gå at jeg aldri har hørt at en elektromotor har en rekkevidde (tipper dette går på journalistens regning), men dersom denne motoren i en elbil skulle føre til 10 prosent større rekkevidde måtte virkningsgraden ha økt med 10%. Når ganske normale elektriske motorer allerede i lang tid har hatt >90% virkningsgrad så leser jeg ut fra denne setningen at motoren har en virkningsgrad på ca 100% eller kanskje over eller motoren sammenliknes med ganske dårlige motorer. Og da begynner jeg å tvile.

Ingen el-motorer har maks effektivitet over hele belastningsområdet. Såvidt meg bekjent er det vanlig med ~95% effektivitet ved ~75% belastning. Det de hevder er ikke bedre maks effektivitet, men bedre effektivitet ved lavere belastning som vil redusere energiforbruket når bilen holder konstant hastighet (avhengig av hastighet og stigning selvsagt).

Endret av Deimos_Anomaly
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Slik eg forsto denne EL-motoren er den børsteløs, dvs at koparviklingane står i ro og motoren får forskjellig bruksområde etter korleis man kobler koparviklingane saman. Det som vil begvege på seg er innerdel(magneter) og ytterdel(magneter) samt endane(magneter) og desse vil da betre utnytte koparviklingane ved å høste både inner og ytter axial flux + radial flux. I tillegg synast det som at man kan oppnå feltsvekking ved å justere korleis desse magnetene står i forhold til kvarandre(innderdel/ytterdel/endane) noko som skal gje motoren større bruksområde og dermed fjerne behovet for ei girkasse.

 

Det kan sjå ut som om 3 børstelause motortyper er putta inn i ein og samme motor og dermed utnytter den energien man putter inn meir effektivt. Når di så i tillegg kan justere feltsvekkinga ser eg kvifor di meiner di har 4 motorer i ein.

 

Prismessig burde ikkje denne motoren bli noko særlig dyrare å produsere. Viss man legger til grunn at motoren virker som førespeila, kan den bli dyrare i salg pga effektivitet og større bruksområde.

Da forstår jeg ikke hvordan de forsyner de roterende viklingene med strøm. Ei heller hvordan viklingene kan rotere når de er fullstendig omsluttet av ikke-roterende magneter på alle sider. Videoen mangler minst to viktige forklaringer..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Slik eg forsto denne EL-motoren er den børsteløs, dvs at koparviklingane står i ro og motoren får forskjellig bruksområde etter korleis man kobler koparviklingane saman. Det som vil begvege på seg er innerdel(magneter) og ytterdel(magneter) samt endane(magneter) og desse vil da betre utnytte koparviklingane ved å høste både inner og ytter axial flux + radial flux. I tillegg synast det som at man kan oppnå feltsvekking ved å justere korleis desse magnetene står i forhold til kvarandre(innderdel/ytterdel/endane) noko som skal gje motoren større bruksområde og dermed fjerne behovet for ei girkasse.

 

Det kan sjå ut som om 3 børstelause motortyper er putta inn i ein og samme motor og dermed utnytter den energien man putter inn meir effektivt. Når di så i tillegg kan justere feltsvekkinga ser eg kvifor di meiner di har 4 motorer i ein.

 

Prismessig burde ikkje denne motoren bli noko særlig dyrare å produsere. Viss man legger til grunn at motoren virker som førespeila, kan den bli dyrare i salg pga effektivitet og større bruksområde.

Da forstår jeg ikke hvordan de forsyner de roterende viklingene med strøm. Ei heller hvordan viklingene kan rotere når de er fullstendig omsluttet av ikke-roterende magneter på alle sider. Videoen mangler minst to viktige forklaringer..

 

Viklingane roterer ikkje på video. Det er magnetene som roterer saman med akslingen.

Endret av Maabren
Lenke til kommentar

Så alle permanentmagnetene er rotoren? Inkludert de på yttersiden av spolen? I så fall, hvordan har viklingene kontakt med chassiet? Hvor er de koblet til både mekanisk og elektrisk? Er de ytre permanentmagnetene kun et "skall" som igjen må ha en ytre stasjonært chassi? Jeg ser for meg noen problemer med å kjøle viklingene når de er lukket inne i flere "skall" med lite eller ingen termisk kontakt mellom de.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

"Dobbelt så mye moment." - Javel.

"Dobbelt så høy ytelse."- Hvis man med "ytelse" mener "effekt" er jo dette en følge av den foregående påstanden, hvis vi antar at alt skjer på samme turtall.

"Lavere strømforbruk" her begynner det å skurre. Men man kan jo selvsagt øke spenningen. Problemet er at dagens EL-motorer allerede har rund 95% virkningsgrad (nær optimalt drifts-punkt) så elektrisk effekt inn kan ikke reduseres vesentlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...