Gå til innhold

Slik tjener elbilene på å få et gir til


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For normale elbiler så får jeg håpe de dropper girkassen for å spare 5%, da det vil legge til vesentlig mer feilkilder enn uten. De færreste trenger mer enn 150 kmt i toppfart.

Nå som Tyskland har gående en debatt om å avskaffe fri fart på autobahn så ser jeg ingen grunn til å tilby voldsomme topphastigheter. Dekk blir også lettere å konstruere, billigere etc om topphastigheta begrenses noe.

 

2020 Roadster skal ha topphastighet på over 400 km/t og gjøre 0-100 km/t på 2 sekunder, med kun ett gir, så det er ikke snakk om store kompromisser.

Roadster 2020 har 3 motorer. Jeg antar de har ganske ulik utveksling for å kunne tilby godt kraft i både lave og høye hastigheter.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Roadster 2020 har 3 motorer. Jeg antar de har ganske ulik utveksling for å kunne tilby godt kraft i både lave og høye hastigheter.

Neppe. Det vil kreve så mye effekt å opprettholde 400+ km/t at alle motorene må være giret for det. Det betyr trolig at motorene er giret med omkring 5:1, i stedet for 10:1 som er mer vanlig.

 

Lavere giring reduserer tilgjengelig moment ved lavere hastighet. Men 2020 Roadster har nok tilstrekkelig moment til å pulverisere dekkene opp til omkring 100 km/t, uansett. Det handler mer om å holde kreftene tilbake.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 3
Lenke til kommentar

2020 Roadster skal ha topphastighet på over 400 km/t og gjøre 0-100 km/t på 2 sekunder, med kun ett gir, så det er ikke snakk om store kompromisser.

 

Er det bekreftet at denne bare skal ha ett gir? Jeg har hele tiden tatt det som en selvfølge at de kom til å bruke gir på denne, i.o.m. den ekstreme akselerasjonen, toppfarten og rekkevidden den skal ha. Rimac ser jo ut til å få det til å fungere ganske så bra på sine biler med dobbel-clutch-girkasse, så jeg synes det er rart hvis ikke Tesla også benytter denne løsningen på den nye Roadsteren.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Litt eldre elbiler har også gir. Jeg husker jeg kjørte en Kewet med manuell girkasse. Det var vanskelig å gire i fart, så i praksis stoppet man, skiftet gir, slapp ut clutchpedalen, og ga gass for å kjøre i det "nye" giret. Den lille bilen hadde til og med hengerfeste, men noe særlig større enn en sykkelhenger kunne den ikke dra.

Lenke til kommentar

Er det bekreftet at denne bare skal ha ett gir? Jeg har hele tiden tatt det som en selvfølge at de kom til å bruke gir på denne, i.o.m. den ekstreme akselerasjonen, toppfarten og rekkevidden den skal ha. Rimac ser jo ut til å få det til å fungere ganske så bra på sine biler med dobbel-clutch-girkasse, så jeg synes det er rart hvis ikke Tesla også benytter denne løsningen på den nye Roadsteren.

Det er vel ikke helt bekreftet. Men sjansen for at de ønsker gjenta "suksessen" med girkasse i første generasjon Roadster er heller liten.

 

Og jeg kan ikke se behovet for girkasse. Med 5:1 giring bør den klare de oppgitte spesifikasjonene.

Lenke til kommentar

Logisk. Alu og stål er billigere enn kobber, så en giring gjør det mulig å ha både bra aks og høy toppfart med mindre motor. Det er nok en grunn til at Formula e har gir.

 

Nja, det er vel ZF som ser nye inntekts muligheter men det gir økt kompleksitet. Dette er ikke ønskelig for en vanlig forbruker.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Dette spådde jeg for lenge siden! Siden drivlinjen er så enkel og robust blir de nødt til å tilføre ekstra kompleksitet for å opprettholde planned obsolescence.

Så enkel og robust er den nok ikke, mer enn nok av elektroniske gremlins på elbiler, og i særdeleshet de av typen amcar.

Foreløpig er det lite som tyder på bedre levetid eller bedre holdbarhet over tid enn for konvensjonelle drivlinjer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Et enkelt mekanisk gir med to trinn,

tja den dagen man skal flytte en tung henger på lite plass. Om det er for å få rolig respons og godt moment.

Det med roligere respons er viktig ved

Mindre bevegelser. Men kan vel også løses elektronisk.

Men for toppfart....?

Bare tull for vanlige folk, man greier fint å havne på gravlunden med "vanlige" topphastigheter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enkelheten ift. motor og driftsystemet i en elbil er en av de store fordele med elbil. Det er et lukket og enkelt system man aldri rører. Å tilføre mer kompleksitet er bare dumt.

 

Verksteder synes kanskje noe annet.

 

Det eneste man må passe på med en elbil er å ha på spylevæske, dekk/dekkttrykk, viskere og at bremsene ikke ruster. Særlig enklere blir det ikke å ha bil.

 

Marerittet og verkstedsregninger med ICE biler vil jeg aldri tilbake til.

Endret av Theo343
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Enkelheten ift. motor og driftsystemet i en elbil er en av de store fordele med elbil. Det er et lukket og enkelt system man aldri rører. Å tilføre mer kompleksitet er bare dumt.

 

Verksteder synes kanskje noe annet.

 

Det eneste man må passe på med en elbil er å ha på spylevæske, dekk/dekkttrykk, viskere og at bremsene ikke ruster. Særlig enklere blir det ikke å ha bil.

 

Marerittet og verkstedsregninger med ICE biler vil jeg aldri tilbake til.

Vent til elbilene blir 8 år+ og med 300-400 på telleren. Det blir nok ikke særlig annerledes. Blir fort sånn at reparasjonene blir dyrere enn bilens verdi.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Husker ikke hva bilen heter, men den som Richard Hammond kjørte av veien med, og brant opp, fra Balkan har gir kasse.

 

For normale elbiler så får jeg håpe de dropper girkassen for å spare 5%, da det vil legge til vesentlig mer feilkilder enn uten. De færreste trenger mer enn 150 kmt i toppfart.

 

Kommer vel mye an på hvor kompleks de har tenkt å gjøre denne girkassen.

Om det skal vere et manuelt valg, eller på død og liv så komplisert at den skaper minst så mange bekymringer som den er tenkt å løse... det siste er

sikkert å forvente.

Er det bare for toppfarten sier jeg bare, ..."spar meg".

Man kan vel også gjøre en trefas elektromotor flertrinns ved å ha forskjellige antall polpar innkoblet.

Lenke til kommentar

Vent til elbilene blir 8 år+ og med 300-400 på telleren. Det blir nok ikke særlig annerledes. Blir fort sånn at reparasjonene blir dyrere enn bilens verdi.

Begynner å bli flere Model S som har rundet 400tusen nå. Det er jo vanlige drivakslinger og drivknuter som naturligvis blir slitt, men med tanke på at bilene gjerne har 400+ hk på hver aksling så holder dem overraskende godt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...