Gå til innhold

Hva er alternativet til bompenger? 5 kr mer i avgift per liter vil garantert hjelpe


Anbefalte innlegg

Tromsø har hatt lokal bensinavgift i staden for bompengar i nokre år. Fungerte ikkje det bra der? Det er vanskeleg å differensiere med rushtidsavgift etc, men det er jo ein enkel måte å samle inn pengane på. Ei viss fordelingseffekt får ein òg. Folk med dyre og tunge bensinslukarar betaler meir enn folk med mindre bilar.

 

 

Svar til Sturle S:

Det er fint at du påpeker miljøpåvirkningen biler har i landet vårt når du sier at "Folk med dyre og tunge bensinslukarar betaler meir enn folk med mindre bilar". Miljøpåvirkningen av "dyre" biler i landet vårt skal på ingen måte undervurderes, den kalles misunnelse.

 

Det ligger i sakens natur at en "bensinslukar" sluker mer bensin enn en mindre/ikkebensinslukende bil. Derav følger det at eier av slukeren kjøpe mest bensin og derved betaler mest i avgifter. Dermed får han som "fortjent" uten at det har noe som helst med bilpris eller fordelingseffekt å gjøre.

 

Da jeg i sin tid bygget hus med stor egeninnsats hadde jeg en dyr BMW som jeg "brukte til best". Den brukte 0,82 l/mil. I skittent arbeidstøy kjørte jeg en falleferdig og billig, men fullt godkjent VW. Den brukte 2,2 l/mil. Skjønner?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det ble egentlig bestemt på stortinget for mange år siden at penger fra oljefondet skulle kunne brukes til ekstraordinære investeringer i infrastruktur.

 

 

Svar til okhustad:

Om det du påpeker er riktig, så må det jo sies at FrP, som den største bomveimotstander av alle, og i tillegg har Finans- og Samferdselsminstrene, har vært ufattelig tafatte når de ikke har utnyttet denne muligheten til å betale kontant for et effektivt veinett i landet vårt - det må jo kunne kalles "ekstraordinære investeringer i infrastruktur". Det er ikke rart FrP mister stemmer. De aller fleste nordmenn vil mene at det blir feil om vi i vår generasjon spiser, drikker og fester opp de ekstraordinære oljeinntektene vi har i disse tider, men ingen vil mene at det er feil å bruke "oljepenger" til bygge ut landet på en måte som også kommer fremtidige generasjoner til gode. Unntaket kan være Støre som uttalte nylig på Dagsrevyen at bruk av oljepenger er å stjele av pensjonen til fremtidige generasjoner - snakk om gjøk. Ikke rart at Ap også mister stemmer!!

Endret av Hårek
Forstår ikke sitatfunksjonen
Lenke til kommentar

Teknisk sett er oljefondet Statens Pensjonsfond utland, og pensjonsreformene kom og vil fortsette å komme fordi fondet ikke vil dekke inn alle framtidige pensjoner, så som så ofte før har Støre helt rett. Pinlig korrekt, og pinlig dårlig på å selge sitt budskap.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Utfordringa med å legge på drivstoffsavgifta er at berre fører til at fleire går over til elbilar, og at det blir færre og færre som er med på å ta rekninga.

 

Den enklaste og mest korrekte måten å ta inn pengar til å bygge ut vegar på er å kreve inn vegavgift via forsikringsselskapa slik at bilistar betalar avgift etter kor mykje dei køyrer. Ulempen med den måten å kreve inn avgift på er at det ikkje lenger blir brukarfinansiering, mesteparten av avgiftene vil då kome frå bilistar som ikkje bruker den aktuelle vegen.

 

Når ein fyrst er i gong så burde ferjebilletten bli finansiert på same måten, då betalar alle bilistar ein tilpassa som som gir rett til å bruke heile norges vegnett inkludert ferjer, nyvegar, bruer og tunnelar.

 

Synes ikke det er noe problem at flere går over til å kjøre elbil. Det kan jo føre at det blir mindre global oppvarming.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Antar du lenker til denne fordi du mener det er noe kritikkverdig her.

 

Mener du at prosjektet bare skulle forlatt veianleggene og ikke ryddet opp etter seg?

Eller mener du eventuelt at oppryddingen ikke burde vært budsjettert inn i prosjektet?

 

Fantastisk at folk biter på sånne saker uten å tenke seg om.

Lenke til kommentar

Mulig det er dyrt, men man får jo knapt et lyskryss uten at det koster millionbeløp. Her er det altså en liten andel av et prosjekt til flere milliarder, ser i en artikkel fra 2009 at de skulle hente inn 9 mrd i Sande. Det virker mye mer kritikkverdig for meg når totalkostnaden er dobbelt så høy som veien, og privateide bomselskaper stikker av med milliarder av dette, enn at de også rydder opp etter seg.  

Lenke til kommentar

Mulig det er dyrt, men man får jo knapt et lyskryss uten at det koster millionbeløp. Her er det altså en liten andel av et prosjekt til flere milliarder, ser i en artikkel fra 2009 at de skulle hente inn 9 mrd i Sande. Det virker mye mer kritikkverdig for meg når totalkostnaden er dobbelt så høy som veien, og privateide bomselskaper stikker av med milliarder av dette, enn at de også rydder opp etter seg.  

Bomselskapene er IKKE privateide. De er eid av fylkeskommunene. Du må sørge for å stille med korrekt informasjon i stedet for å kaste frem tullball.

Lenke til kommentar

Nå er det også sånn at infrastruktur kommer hele samfunnet til gode, også de som ikke har bil, for kollektivtrafikken, ambulanser, varetransport osv osv. Da burde vel alle være med å betale for infrastrukturen, ikke bare bilistene? Protestene var ikke så store når det ble krevd inn bompenger for nye veier, men da bypakkene som omfatter mye mer enn det skulle finansieres kun av bilistene ble det ikke spiselig lengre. Det er vel rett og rimelig at alle betaler for dette, og det kan gjøres via skatten uten at man merker det, og de med lavest inntekt ville slippe rimeligst unna. Veiprising er både dyrt og komplisert, og blir smør på flesk siden vi allerede betaler avgifter på drivstoffet, og de som bruker mest drivstoff betaler mest. I så fall er det enkleste å slenge på enda en avgift på drivstoffet i stedet for veiprising, men urettferdigheten vil være der ennå, det blir kun bilistene som skal særskattes for at alle bypakkene, mens de som bruker det (kollektiv/gang og sykkelveier osv) får alt gratis.

Vi har hatt en ekstra drivstoffavgift i Tromsø i mange år uten større protester fordi vi har sett at vi har fått bedre infrastruktur, om enn ikke så høy avgift som forfatteren foreslår, og de som har kjørt mest, har betalt mest.

Dekk utgiftene via skatteseddelen så alle er med på spleiselaget, øk den gjerne med en prosent eller to, så blir det mer rettferdig for alle.

Lenke til kommentar

Nå er det også sånn at infrastruktur kommer hele samfunnet til gode, også de som ikke har bil, for kollektivtrafikken, ambulanser, varetransport osv osv. Da burde vel alle være med å betale for infrastrukturen, ikke bare bilistene?

Slik er det jo da også. Det er vel ingen veiprosjekter som er 100% bompengefiansiert. 30-70% later på meg til å være normalen.

 

Protestene var ikke så store når det ble krevd inn bompenger for nye veier, men da bypakkene som omfatter mye mer enn det skulle finansieres kun av bilistene ble det ikke spiselig lengre. Det er vel rett og rimelig at alle betaler for dette, og det kan gjøres via skatten uten at man merker det, og de med lavest inntekt ville slippe rimeligst unna.

Hva mener du med å ikke merke det? Du vil i så fall få økt skatt, det vil du nok merke. Å øke skatteinngangen tenderer også til å være en enveisgate. Skattenivået settes sjeldnere ned enn det settes opp. Så vær forsiktig med hva du ønsker deg.

 

Forøvrig er en del av hensikten med bomringer rundt byene å begrense trafikk i tilegg til å hente inntekter. De kunne etter mitt syn vært flinkere til å rendyrke akkurat det konseptet*, men uansett er det altså en del av hensikten. Om du hadde økt f.eks eiendomsskatten istedet for å kreve inn bompenger ville du nok sett vesentlig mye mer kø på veiene og siden mye trafikk (Og dermed bompenger) kommer fra nabokommuner vil nok beboerne i byene komme dårligere ut av et slikt bytte.

 

*) I oslo burde det f.eks vært billigere å kjøre i ytre by enn i sentrum, men dette har byrådet aktivt gått inn for å hindre selv om de hadde muligheten til å rette på dette.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hva med å fjerne all beboerparkering i Oslo?

Skal man fjerne biler fra Oslo så kan man begynne med de som bor der og har bil :). Disse bilene står ofte parkert 24/7 i tillegg og tar opp verdifult areal i byene, eller brukes fra ene kanten til andre kanten av byen.

 

Fjern all beboerparkering og selg det til private aktører, man tjener nok en del kroner på det også for å finansiere trygge sykkelveier. Alternativt kan noe av beboerparkeringen gjøres om til korttidsparkering på 2-3 timer for tjensteleveranser slik at næringslivet har muligheter.

 

Og fjern for guds skyld alt som subsidierer billigere parkering for by/oslo borgere. Å bo i en by som sier "nei til billister" er ikke forenlig med å eie bil selv. 

 

Så kan man samtidig utvide støtte til å kjøpe el-sykkel også utenfor bygrensene slik at flere (de som kjører bil inn i byen) enn de med villa i byen har råd til å kjøpe el-sykkel.

 

Når man så har gått til livs på bileierskap I eks. Oslo så kan man begynne å bygge om alle parkeringsgarasjene til terasseblokker ol. til ungdsomsklubber og treningsareal for unge, så løser man litt problematikk der samtidig.

 

Gå foran som et godt eksempel kjære byborger.

 

EDIT:
Hvilket parti ønsker å fjerne all beboerparkering i Oslo? Jeg stemmer i så fall på dem :)

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...