Gå til innhold

Redningsselskapet: båtførerkurs uten erfaring er skremmende


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke båtførerprøven, og kjører en liten nok båt til at jeg slipper dette. Selv føler jeg at jeg har god kontroll på sjøen, samt har lest meg opp på tegn og anføringshjelpemidler som er i den fjorden jeg kjører båt i. Jeg har sett villmannskjøring i denne fjorden mange ganger.

 

Jeg er også med venner på båttur i andre sjøvann, flere av vennene mine har tatt båtførerprøven, men jeg mener at de fremdeles tar mange feil valg. Måten de navigerer i trange områder, brå bevegelser o.l.. - Erfaring er viktig, jeg mener at det burde være krav for å faktisk prøvekjøre i båt som en del av opplæringen, at man får vite hva som skjer hvis man gjør det ene eller det andre.

Lenke til kommentar

Med tanke på kor grunnleggande enkelt det er å bestå ei teoretisk ferdigheitsprøve, så meiner eg at det viktigaste fyrste steget er å innføre krav om avlagt ferdigheitsprøve for alle som er ute i båt uavhengig av alder og størrelsen på båten.

 

Eg har full forståelse for at redningsselskapet har dårlig erfaring med båtførarar som har skumlest teorien og avlagt båtførerprøve utan kurs eller praktisk båterfaring, men eg er overbevist om at det er mykje farlegare at ein kvar person født før 1980 kan føre båt opp til 15 meter utan å ein gong kunne vikepliktsreglane til sjøs.

 

 

Framtidas båtførerkurs burde nok også ha ein praktisk del, men det viktigaste er å få luka vekk alle som i dag fører båt utan ein gong teoretisk forståing for kva dei held på med.

Lenke til kommentar

Intensivkursene kan ikke ha annet formål enn å motta beviset. 8t + eksamen på mandag er glemt før tirsdagen begynner. Det er altså minimalt med læring.

 

Normalt burde et båtførerbevis være et "sertifikat" - det må vel bli klasse 8 eller 9 - som dokumenterer at man er kunnskapsmessig og erfaringsmessig skikket til å føre - OG ha ansvaret for andres liv - på baljene som sertifikatet/beviset gir rett til å føre.

 

Slik er det ikke, så båtførerbeviset i seg selv er verdiløst. Sminker man grisen vil det fortsatt være en gris.

Lenke til kommentar

Har ikke noe godt inntrykk av intensivkurs. Jeg deltok på et som hadde bestått-garanti. Under eksamen kom jeg til et spørsmål jeg ikke forsto, så jeg spurte om jeg hadde tolket det riktig, men jeg fikk bare svaret servert av instruktøren uten at jeg en gang ba om det.

Lenke til kommentar

Som på land er det personens holdninger og impulskontroll som bestemmer adferd. På tross av opplæringen de måtte ha.

Er oppvokst ved fjæra, da vi var små fikk vi prøve oss på robåt, påhenger og

motorbåt, men med klare beskjeder om å bruke vettet.

Og vett fikk vi selv om vi hadde de spennende i prosessen.

Det er en blitt motesak å overdrive alt

i dag, og det tror jeg ikke er god læring.

Lenke til kommentar

Det er vel uansett umulig å ta båtførerprøven seriøst så lenge noen har vedtatt at den kun skal gjelde personer født etter 1980... Dersom de som vedtok kravet faktisk mente at prøven, og eventuell kunnskap man skal tilegne seg for å bestå den, var nødvendig, så må man jo anta at kravet ville gjelde alle. Selv de som er 40 år i dag (som bare var ungdommer da kravet ble innført i sin tid) er jo gamle nok til å slippe unna hele greia.... Lite snakk om det hver gang det diskuteres om prøven er for enkel.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

De må da huske på at de samme personene for noen få år siden kunne gjøre det samme uten lappen og uten kurs..

Båten jeg "bodde" i for noen år siden har jeg ikke lengre lov til å kjøre, det er smått skremmende det også.

Syntes det var merkelig at jeg kunne kjøre båt over 20 år av mitt liv, så plutselig ikke ha lov.

 

Var under inntrykk lover ikke hadde tilbake virkende effekt. Skulle da gjelde dem som blir myndige etter loven er satt i kraft.

Lenke til kommentar

Mens alle andre som opplærer i båtførerprøven er useriøse siden de bare har 8 timer opplæring ?

 

Kanskje på tide at redningsselskapet får monopol på dette, så de kan ta bedre betalt.

16 timer er alt for lite det også ja. Anslår at jeg hadde rundt 30 timer, og det var ok fordi jeg hadde sterk interresse og lærte meg pensum på rams, i tillegg til at jeg hadde holdt på med båt på en eller annen måte siden 4-års alderen. Men det var for 150 år siden.

Lenke til kommentar

Båtførerprøven kunne kanskje blitt slått sammen med det internasjonale båtførerbeviset ICC, som krever en praktisk prøve. Dermed hadde det også bare vært et sertifikat å forholde seg til som også kan brukes i utlandet.

Ja, det er en veldig god idé. Hele strukturen der er god med flere trinn opp til Yachtmaster Sail/Power commercial er det vel.

Strukturen inkluderer også vedlikehold/drift og skiller mellom seil og motor.

 

https://www.rya.org.uk/Pages/Home.aspx

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...