Gå til innhold

Vurderer å kjøpe brukt elbil. Faremomenter?


Taurean

Anbefalte innlegg

Det åpenbare er batteriet. Hvordan blir batteriet "utbrukt", og hvor mye koster det å skifte batteripakke?

 

Har sett en del Nissan Leaf på Finn.no til ca 70 000 - 100 000. De er oftest 7-9 år gamle. En ny Leaf koster ca 200 000 (mulig jeg husker feil).

 

Vil bare ha noen generelle tanker.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Over tid mister batteriene evnen til å lagre energi. Det svekkes raskere dersom man hurtiglader mye, så det er bedre å finne en bil som er ladet mest på hjemmelader. De fleste bilprodusenter garanterer i dag at batteriet har minst 70 % kapasitet igjen etter 8 år, og de har sannsynligvis lagt inn store marginer her, så det kan antas å holde mye lenger. Dersom du kjøper en bil som er eldre enn 8 år, sjekk likevel status på batteriet. Selv om det skulle være bra, kan en plutselig feil oppstå på en eller flere celler, og dersom ikke enkeltceller kan byttes, er bilen trolig klar for resirkulering.

 

Det som er viktig er at du velger en bil som passer til ditt bruk. En eldre Leaf har en praktisk rekkevidde på 7-13 mil på en lading, avhengig av kjørestil, hastighet og bruk av klimaanlegg. Dersom du pendler noen mil hver vei, og ikke har lademulighet på jobben, kan en eldre bil, med mindre batterikapasitet enn en ny bil, ha for kort rekkevidde, og da blir det bare bryderi. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gamle leaf hadde vel verken kjøling eller varming av batteriene.

Så kan enten være helt ødelagt, eller passelig OK alt etter hvor mye forrige eier har brydd seg.

 

Kjøp heller en nyere leaf, Peugeot e208, Hyundai Kona eller Tesla model 3 (koster vel nermere 350 tusen da men da får du virkelig morro elbil)

Lenke til kommentar

Nyeste Leaf er mye finere enn de gamle og hadde glatt betalt 100k for en nyere utgave (Om jeg hadde vært i markedet..)

Nye Leaf er fortsatt ikke særlig fin, og den mangler selvfølgeligheter som justerbart ratt (den har kun opp/ned, ikke ut/inn). Uansett, hvis man ikke har 100k ekstra å bruke på bil, spiller det ingen rolle.

Lenke til kommentar

Kjøp heller en nyere leaf, Peugeot e208, Hyundai Kona eller Tesla model 3 (koster vel nermere 350 tusen da men da får du virkelig morro elbil)

Ettersom TS tydeligvis er i markedet for en bil til 70-100k, er ingen av disse forslagene innenfor rekkevidde. Uten å kjenne til behovet som TS skal ha dekket med elbil er det vanskelig å foreslå noen konkret, som ikke blir helt generelt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Leaf har ett tilbud i Japan der de bytter til oppussede batterier for halv pris. Rett over 20000. Men usikker på om de gjør dette i Norge også. Om ikke så er det snakk om 40 000.

 

Det finnes verktøy for å sjekke tilstanden på batteriene til leaf. Får ut cellespenning osv. Tror det heter leafspy

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jøss, her var det liv! Takker for svar så langt.

 

 

Ettersom TS tydeligvis er i markedet for en bil til 70-100k, er ingen av disse forslagene innenfor rekkevidde. Uten å kjenne til behovet som TS skal ha dekket med elbil er det vanskelig å foreslå noen konkret, som ikke blir helt generelt.

Egentlig bare sjekker jeg markedet. Budsjett er vel ca 50 000.

 

Jeg blir usikker når dere skriver at bilen er klar for resirkulering når batteriet celler og lignende begynner å bli ødelagt. Finnes det virkelig ingen måte å sjekke dette? Virker som en stor risikofaktor.

 

Jeg kommer antageligvis til å eie bilen til den blir for dyr å reparere.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Jøss, her var det liv ^^ takker for svar så langt.

 

 

 

Egentlig bare sjekker jeg markedet. Budsjett er vel ca 50 000.

 

Jeg blir usikker når dere skriver at bilen er klar for resirkulering når batteriet celler og lignende begynner å bli ødelagt. Finnes det virkelig ingen måte å sjekke dette? Virker som en stor risikofaktor.

 

Jeg kommer antageligvis til å eie bilen til den blir for dyr å reparere.

Har noen sagt at den er klar for resirkulering når batteriene gir seg?

 

Leaf tilbyr resirkulerte batterier. Altså batteripakker som er fikset, kommer fra ødelagte biler osv til halv pris. Altså 20000 kroner. Men dette er i Japan. Usikker på hvordan det håndteres her hjemme.

 

Så om en kjøper en leaf med "ødelagt" batteri til lav pris må man ut med 20-40000 for å få ett tilnærmet nytt batteri eller helt nytt i øvre sjiktet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har noen sagt at den er klar for resirkulering når batteriene gir seg?

 

Leaf tilbyr resirkulerte batterier. Altså batteripakker som er fikset, kommer fra ødelagte biler osv til halv pris. Altså 20000 kroner. Men dette er i Japan. Usikker på hvordan det håndteres her hjemme.

 

Så om en kjøper en leaf med "ødelagt" batteri til lav pris må man ut med 20-40000 for å få ett tilnærmet nytt batteri eller helt nytt i øvre sjiktet.

 

Fra hvor har du prisene du nevner? Jeg tok et søk, og får priser på ca USD 7000 for batteriet og ca USD 1500 for jobben, altså USD 8500, ( kilde: https://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?t=25882 ), det vil si ca 70.000 NOK. Man kan regne med at både batteriet og jobben koster mer her, pga høyere moms i Norge, og betydelig høyere verkstedpriser.

 

Jeg sa at en gammel elbil kunne være klar for resirkulering når batteriene gir seg. Dersom man har en bil til 50.000, gir det ikke mening å koste på den nesten samme beløp for å bytte batteri.

Lenke til kommentar

Fra hvor har du prisene du nevner? Jeg tok et søk, og får priser på ca USD 7000 for batteriet og ca USD 1500 for jobben, altså USD 8500, ( kilde: https://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?t=25882 ), det vil si ca 70.000 NOK. Man kan regne med at både batteriet og jobben koster mer her, pga høyere moms i Norge, og betydelig høyere verkstedpriser.

 

Jeg sa at en gammel elbil kunne være klar for resirkulering når batteriene gir seg. Dersom man har en bil til 50.000, gir det ikke mening å koste på den nesten samme beløp for å bytte batteri.

Her:

 

https://www.tu.no/artikler/satser-pa-brukte-celler-nissan-vil-tilby-batteribytte-til-halve-prisen/433708

Lenke til kommentar

Det åpenbare er batteriet. Hvordan blir batteriet "utbrukt", og hvor mye koster det å skifte batteripakke?

 

Har sett en del Nissan Leaf på Finn.no til ca 70 000 - 100 000. De er oftest 7-9 år gamle. En ny Leaf koster ca 200 000 (mulig jeg husker feil).

 

Vil bare ha noen generelle tanker.

Var i samme situasjon for ca. 1 år siden, vurderte en elbil opp til 100.000.-

 

Da kom jeg i prisklasse hvor bilene begynte å gå ut på garantitiden og vurderte det dithen at jeg ikke ville ha råd til og bytte batteripakke hvis jeg var den uheldige, mange som sier at det er meget sjeldent at en batteripakke ryker men tok ikke sjansen på og bli den ene som blir uheldig. Så jeg får se på sikt hvor elbiler blir statistikk angående levetid før jeg vurderer brukt igjen, og heller bruke gamlebilen noen år til.

 

Det jeg fant ut er at med eldre elbiler burde man satse på de som har utbyttbare celler så man kan bytte kun de som er ødelagte med brukte celler men da må man kunne fikse dette selv eller kjenne noen som kan hjelpe til, foreksempel leaf 2011 og 2012 modellene.

 

https://www.facebook.com/elbilmek/posts/bytte-av-batterimodul-nissan-leaf-eier-av-en-2012-modell-leaf-opplevde-stadig-sy/535528656650316/

 

Disse selger brukte batteripakker.

 

Men uansett hva man gjør så er god kunnskap før man beslutter det viktigste.

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

...

Egentlig bare sjekker jeg markedet. Budsjett er vel ca 50 000.

 

Jeg blir usikker når dere skriver at bilen er klar for resirkulering når batteriet celler og lignende begynner å bli ødelagt. Finnes det virkelig ingen måte å sjekke dette? Virker som en stor risikofaktor.

 

Jeg kommer antageligvis til å eie bilen til den blir for dyr å reparere.

 

Diesel er omtrent 5 ganger dyrere enn strøm per kilometer hvis du lader hjemme. Kan du lade hjemme? Hvor mye kommer du til å kjøre? Vil du passere mange bommer?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har usa import Leaf 2014 mod.

Batteriet har en sterk borte.

På en normal dag hjem-jobb-treningssenter-butikk-hjem bruker jeg ca 50%.

Så selv om rekkevidden ikke er like bra som nyere biler tror jeg det er mange år til batteriet blir så dårlig at det ikke funker for meg.

Jeg vet ikke hvor langt jeg kan kjøre, men har kjørt fra Flekkefjord til Kristiansand og parkert på 20%.

 

Brukt elbil er en super deal om du ikke nødvendigvis trenger enorm rekkevidde.

Siden jeg kjøpte min for et par år siden har disse rast i verdi, så nå får du de billig ?

 

Selv har jeg tapt en del på verditap kan du si, men jeg har nok mer en spart det inn på å ikke betale for bom, bensin og verksted

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...