Gå til innhold

Vurderer å kjøpe brukt elbil. Faremomenter?


Taurean

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Egentlig bare sjekker jeg markedet. Budsjett er vel ca 50 000.

Mitt råd, for de som ikke er spesielt interessert i biler, er å kjøpe så ny bil du kan. Kjip gjerne ned på både størrelse, motor og utstyr for å få en nyere bil.

 

Dersom jeg skulle kjøpt en brukt elbil i denne prisklassen, ville jeg funnet en så ny trilling (i-Miev/iOn/C-Zero) som mulig, forutsatt at den dekket mitt transportbehov, selvsagt. iOn fikk 8 års batterigaranti fra 2015-modellen, så jeg ville forsøkt å finne en som har det. Da har du garanti på batteriet til 2023. Regner med at C-Zero fikk samme garanti fra sammer år, men vet ikke hvordan garantien på i-Miev er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

i-Miev/iOn/C-Zero er veldig billig, og fungerer sikkert på lange distanser. Føles ut som å sitte i lekebiler dog :p

Litt som en gokart, kanskje? Jeg er ganske høy (190+ cm), og selv om det er god takhøyde foran i en trilling, er benplassen for dårlig for meg. Bilen må derfor prøves før kjøp. For de som har behov for en liten, enkel og rimelig bil for å kjøre inntil 8-13 mil på en lading er trillingen godt egnet, og at den støtter DC-hurtiglading er et stort pluss. Det er mest egnet som en bybil, den er ikke særlig komfortabel i motorveihastighet.

 

Trillingene har noen likhetstrekk med BMW i3, begge har motoren bak, og begge er 4-setere. De kan ikke sammenlignes når det kommer til kjøreglede, det er forskjell på 67 og 170 hk. Den store forskjellen er at BMW i3 er meget romslig foran, hvor både beinplass og takhøyde holder i massevis for meg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva mener dere med "trilling" og den tre-veis modellnavngivinga? ^^ Mener dere én av de merkene, eller finnes det en slags hybrid av de tre merkene? Tar gjerne en lenke.

 

Jeg bryr meg ikke nevneverdig om estetikk eller utforming. Det spørs alltid på pris og funksjonalitet.

Lenke til kommentar

Mitsubishi i-MiEV, Peugeot iOn og Citroen C-Zero er alle i bunn og grunn samme bil. Det er et samarbeidsprosjekt for de bilselskapene. De forskjellige utgavene har litt forskjellige utstyr og interiør, men batteri, motor, lader, chassis, osv er likt.

Litt forskjeller er det. I hovedsak er Pug og Citroën like, men ulike interiørfarger. Mitsubishi har litt større batteri (16 kWh mot 14,5 på de andre), den har fjernkontroll av parkeringsvarme/-kjøling, den har 3 valg for bremserekuperasjon (Pug og Citroën har kun Drive). Mitsubishi har også DAB+ (mulig de andre har fått det nå), og navigasjon, og valgfri utvendig lyd. Så får hver enkelt vurdere hva man trenger, hva man vil betale for, og hva som er mest hensiktsmessig mtp service (som ikke å kjøpe C-Zero dersom nærmeste Citroen-verkste er 20 mil unna, mens Mitsubishi og/eller Pug er rundt hjørnet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Slike ting bør man finne på bilopphogging ja, det er såpass mange av disse bilene at det er alltids en eller annen som har fått et ublidt møte med veikanten eller en annen bil.

 

Ellers har jo Leaf vist seg å være rimelige i drift med lite feil. Har hatt vår i 7 år nå og bare byttet bremseklosser bak til noen hundrelapper på biltema i tillegg til å fylle spylevæske og bytte kupefilter til et par hundre. Kjenner mange andre som har disse og felles er ca null vedlikehold og en service hvert 3. eller 4. år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Denne må det da finnes mange av på høggern? Så mange gamle Leaf det er i Norge, må det være mange som er "pensjonerte" nå.

Er ikke ladestasjonen montert i/ved huset ?

 

Tror ikke mange bestiller elektriker for å demontere den og etterpå legger laderen i bilen før de leverer bilen til huggeren, kan hende det er større kjangs og finne laderne på finn.no

 

Men tror leaf er en grei bruktbil siden det har blitt solgt mange av disse i Norge og det finnes en viss kompetansemiljø rundt hjemme-fiksere.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Laderen er montert i bilen. Ladestasjonen er montert ved parkeringsplassen.

 

Laderen omformer AC til DC og justerer akkurat hvor mye strøm og spenning som går til batteriet. Ladestasjonen er egentlig bare en plugg med AC. Som også har noe logikk for å fortelle bilen hva som er maks maks AC strømtrekk og sikringer/jordfeilvern. Hvis det er en mer avansert ladestasjon kan det også være funksjonalitet for å justere maks AC strømtrekk utifra strømprisen og bruk av andre ladestasjoner på samme kurs. Og i borettslag o.l. kan det gjerne være funksjonalitet for å kunne identifisere brukeren for å registrere hvor mye man lader for, slik at man kan få betalt for bruken.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Du kan sjekke tilstanden på batteriet ved et øyekast. Leaf har en egen indikator i dashen (capacity bars):

 

sa9N5QH.jpg

 

Har nylig selv kjørt en '13-modell som fremdeles hadde alle 12 prikker i helseindikatoren. Hadde bare gått oppunder 40 000 og antagelig hurtigladet lite i sitt liv. Ingen problem å kjøre godt over 100 km på sommerføre, men ville brukt 100 km mellom hurtigladinger til planlegging på langtur. Når det er sagt så ville ikke kjøpt en eldre Leaf hvis jeg skulle kjøre mye langtur. Ei heller hvis jeg klarte meg fint uten bil i hverdagen. Men til jobb, butikk osv med hjemmelading pluss en tålmodig langtur i ny og ne er den aldeles kurant.

 

Et vanlig brukt, pent behandlet batteri varer like lenge som en stempelmotor. Minst. Tror du klarer å finne en med 11 eller 12 prikker til 50 000 med litt tålmodighet og pruting. Det finnes dyrere elsykler enn det.

 

edit: men jeg ville unngått import, spesielt fra USA. Det var mye snusk i den perioden og det ble solgt masse biler i Norge, så ingen vits å ta for mye sjanser.

 

Det kan skje utrolig fort. Diverse delepriser på f.eks. Leaf er hinsides all fornuft.

Har du noen konkrete eksempler eller er det bare skremsel? Som nevnt er huggerne fulle av delebiler. Leaf har solgt i store mengder, det ligger jo over 1300 på Finn bare nå.

Endret av OlaML
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor kjøper du ikke en helt ny bil?

Ett råd du jo gir til så mange i din situasjon og til og med til personer med likt budsjett som du har..

 

Sist for noen minutter siden..

Men jeg hadde ikke satt meg i den situasjonen i første omgang. Jeg ville kjøpt ny bil og holdt den hele eierskapet.

Lenke til kommentar

Joda gitt, jeg har vurdert/vurderer det også.

 

Saken er at med elbil, så er det liksom en billigere type bil, føler jeg, med lavere vedlikeholdskostnader. Og jeg har lest at de har mindre bevegende deler, så det er mindre ting som kan gå galt med dem.

 

Derfor åpnet jeg for muligheten og spurte.

 

Uansett, har jeg muligens slått det fra meg, for det vil tømme budsjettet mitt. Kanskje hvis jeg begynner å studere og får jobbutsikter i fremtiden så det får litt mer nyttefunksjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...