Gå til innhold

Effekttariffer er bra for elbileiere


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er enkelt å være enig i effekttariff men det må ikke bli en hvilepute i å investere i nettbyggingen. Det trengs et godt nett for å flytte kraft rundt i Norge der det trengs for verdiskaping i samfunnet. Spesielt om det skal ha noe for seg med vindenergi eller andre energiformer som kan legge grunnlag for f.eks. kraftkrevende industri andre steder. Et moderne samfunn har behov for et godt utbygd energinett. Derimot er det lett å forstå at KS Bedrift ikke ønsker å bruke penger på investeringer men heller dytte utfordringen på brukerne av deres (kraft-)tjenester.

 

Samt Elbilforeningen er vel heller redde for at effekttariffer kan hindre utbygging av hurtigladestasjoner og ikke i like stor grad hjemmelading? Utbygging av flere hurtigladere som også dekker noe mindre trafikkerte strekninger/evt. nok oppdekning av meget trafikkerte strekninger er et nødvendig supplement til hjemmelading for at bileiere skal ha nok fleksibilitet til ulike behov nå som man forsøker å få alle over til elbil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

En rådgiver for bedrift er ikke privathusholdnigers sin talsmann. Jo mer kostnader han kan få over på privatfolk jo billigere blir det for bedrifter. Så her har vi åpenbart en som ikke er habil talsperson for privathusholdninger.

 

Står ved det jeg har sagt før. Er det én enste familie som omkommer pga kjøring av hvitevarer som f,eks tørketrommel på nattestid, så blir det søksmål på uaktsomt drap med crowfundig. De som innfører dette skal stå til ansvar for å bevvist påføre uskyldige familier økt risko for dødsbranner. Det er ingen som ikke har blitt advart om de alvorlige farene bl.a med artikler her på TU. Dette er dårlig utført forvaltningsansvar som har ført oss ut i denne bakleksa på vedlikehold og utbygginger 140 mrd. Dessuten så er dette selvfølgelig ett for høyt tall basert worst case scenarier med tanke på å «motivere» for effekt tariff. Synes lederne som er for effekt tariff kan ta sin hatt å gå, da dett har hatt møtt kraftig motstand og liten troverdighet hos folk flest.

 

Effekt tariff er helt unødvendig komplisert og virkningsløst tiltak for effekt de aller fleste dagene i året. Det er også mange milde vintere hvor effekt ikke er noe problem. De få dagen annet hvert år kan man bare å bruke aktiv styring av AMS på utvalgte kurser i sikringsskapet for å dempe elbillading, varmekabler og VV beredere, så er vi allerde i mål uten å plage folk med effekt tariffer. Folk flest er også villige til å sette opp tidsstyring på f.eks VV bereder om man får dette tilbudt fra nettoprstørene.

 

Hvorfor skal man betale effekttariff for å bruke varmelamper på terrassen i august når det vitterlig ikke er kapasitetsproblemer i nettet, eller betale mange hundre kr i effekt tariff for slik han uheldige fyren som skulle vinterstenge hytta si på hvaler en onsdag i oktober? Er det kapasitetsproblemer i nettet da?

 

Det eneste effekttariff vil garantere er at vanstyre i elforsyningen vil fortsetter i aksellerende fart. Bl.a er effekt tariff ett stort hinder for lønnsomhet på hurtligladerr på steder hvor det ikke er så mange elbiler enda. Altså virker mot interessene til elbileier. Også de dagene man må lade litt på elbilen mens man spiser middag fordi man skal kjøre ungene på kamp eller trening. Helt unødvendig inngripen i folks travle hverdag....

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Det kommer veldig an på hva artikkelforfatter legger i "effekttariff". Med effekttariff menes vanligvis at man får lavere nettleie pr kWh og så betaler man i tillegg en avgift som er regne ut fra den timen, eller de tre timene i måneden som abonnenten bruker høyest effekt. Dette er en dårlig løsning som gir økte kostnader og økt usikkerhet samtidig som den bare hjelper minimalt.

 

For netteier spiller det ingen rolle om jeg trekker 2kW eller 11kW. Trafoen og inntakskabelen min er dimensjonert for å håndtere dette og videre opp i distribusjonsnettet er denne effekten så lav at den er neglisjerbar. Det som derimot betyr noe er om det er mange av oss som trekker 11kW samtidig som mange naboer gjør det samme. Og det skjer stort sett på morgenen noen timer rundt 0800 og kvelden rundt 1800 i boligområder. Vi har to elbiler som lader om natta, da er strømmen billigst. Dermed er min forbrukspeak om natta når andre bruker lite strøm (det er derfor strømmen er billig da). Sånn sett kompenserer jeg for 1 eller 2 andre naboer som ikke kan eller gidder å justere forbruket sitt.

 

Men med effekttariff vil jeg jo spare penger på å fordele ladingen utover, så da vil jeg lade med lavere effekt, men noe av ladingen flyttes da fra natta med lavt forbruk til ettermiddag med peak-forbruk. 

 

En bedre løsning er å gi litt rabatt på nettleie når det er ledig effekt, da vil en noen flytte litt forbruk og nettet blir jevnere belastet. Gir man for stor prisforskjell flytter mange mye forbruk og man får en ny topp, gir man for liten prisforskjell blir det for få som flytter forbruk. Siden vi allerede har variabel pris og en god del lader om natta allerede så kan det godt være at det enkleste er å bare se an situasjonen litt til, kanskje løser det seg av seg selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Går man inn i detaljene for å seg hva som de facto kan spares ved å styre forbruket gjennom døgnet, så fremstår Arne Jakobsen sin argumenter for effekttariffer som renspikket tøv. Over et døgn vil typisk NordPool Spot variere mellom 38 og 33 øre/KWh (16.07.19). Den laveste prisen er mellom kl 0200 og 0500. Så ved å sette vekkerklokken på kan man spare 15 øre ved å vaske klær midt på natten - nettleie og andre avgifter, som forøvrig utgjør 2/3 av strømregningen, påvirkes ikke av når forbruket skjer. Om de offentlige nettselskap hadde brukt nettleien til modernisering og oppgradering heller enn å betale utbytte til eierne, så hadde vi unngått alt dette tøvet. Når en AMS-måler koster 2500 nok, skal man bruke strøm i veldig mange år før galskapen går i pluss.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Så ved å sette vekkerklokken på kan man spare 15 øre ved å vaske klær midt på natten - nettleie og andre avgifter, som forøvrig utgjør 2/3 av strømregningen, påvirkes ikke av når forbruket skjer.

 

Eit anna problem er at slik prissetting vil påvirke dei sosiale forskjellane svært negativt.

Ingen med middels eller betre økonomi kjem til å bry seg nevneverdig om at det er marginalt billegare å bruke straum om natta.

Derimot vil dei med dårlegast økonomi heilt sikkert bruke dei muligheitene som foreligg til å spare litt pengar. Eg kan også godt sjå for meg at mange blir lurt til å tru at det er meir å spare på å bruke straum om natta enn det som faktisk er tilfelle.

 

Dei med dårleg økonomi vil som følge av slik prissetting bli pressa til eit anna livsmønster enn andre. Dei som har så dårleg økonomi at dei sett på vaske og oppvaskmaskina om natta før dei legg seg vil garantert også være den same gruppa som ikkje har tatt seg råd til å ha markedets beste brannsikring, dei har kanskje heller ikkje den beste brannforsikringa, og kanskje tilhøyrer dei den fattigare delen av befolkninga på grunn helseplagar som gjer at dei har dårlegare forutsetningar for å kunne oppdage og sløkke ein eventuell brann.

Her er det fare for at liv kan gå tapt.

I tillegg er det fare for sosiale forskjellar, ved at dei med dårleg økonomi utsett eller droppar middagen i vanleg middagstid for å spare litt pengar på straum. Vi kan fort ende opp med at enkelte barn får middag når dei kjem heim frå skule og barnehage, medan andre barn får påsmurt/kald-mat til middag før det er leggetid. Kanskje blir barna vekt opp til kvelden når foreldra tek seg råd til å fyre opp komfyren, men dette vil gå ut over søvnmønsteret og til slutt gå utover prestasjonen på skulen.

 

 

Eg kan ikkje sjå for meg at slik prissetting av straumen vil føre til anna enn at det er dei svake i samfunnet som må tilpasse seg, medan storforbrukarane med god økonomi (dei som har elbil, terrassevarmer, og komforttemperatur på 24 grader) i mykje mindre grad vil endre sitt bruksmønster når prisforskjellen er så liten.

Blir prisforskjellen veldig stor så vil det berre forsterke forskjellane i samfunnet, då det fortsatt vil være pensjonistar og uføre som i størst grad vil merke prisforskjellane på sin privatøkonomi.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Det er nok ikke elbillading som slår ut transformastortene på juleaften, snarere at alle plater på komfyren er i gang, varmepumpa går for fullt og varmtvannsberederen er aktiv. Alt dette utgjør ca 8 kW.

 

Det er ca det samme antall personbiler som husholdninger. En elbil behøver i snitt ca 6 kWh per døgn i hjemmelading (enten det er Tesla eller Trilling, 1,5 kW eller 22 kW lading). Det vi si 0,25 kW i snitt per time. Regn med halvparten ved middagstid da mesteparten av ladingen foregår om natta (i følge statistikk og fornuft, riktignok skandaløs dårlig statistikk). Så at lading av elbiler skal kverke lokalnettet, har jeg vanskelig for å se! Be heller folk om å ha færre plater på samtidig!

 

 

Men for direktører og kommunikasjonsfolk i kraftbransjen med minimal innsikt (tydeligvis), er det sikkert veldig fint å ha noe å skylde på når manglende investeringer gjennom flere år skal tas igjen.

 

 

Artikkelforfatterens mange ord fremstår som det rene sludder, når hans antagelse om at billading er en sterk belastning på nettet, er et falsum.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
Kjell Gjære skrev (5 timer siden):

Så lenge effekttariff ikke er koblet opp mot travel time i nettet, er konseptet meningsløst. En kan få månedens straffeavgift for å trekke litt ekstra kl 04:00 om natten når nettet går på tomgang.

Nettopp. Jeg kunne ladet våre elbiler utelukkende på natta, med 32A. Men det blir dyrt, for da betaler jeg for 2x 7,4kW = 14,4kW effektavgift på natta (+ litt annet forbruk). Så det gjør vi ikke, vi begrenser lading til 10A på hver og lar de lade over lang tid isteden. Da står de og lader på alle mulige tider på døgnet. Kun pga. effektavgiften som vi har her i Fredrikstad. 

Om man derimot kun beregnet effektavgift for de 3 timene med høyest forbruk I HØYTRAFIKKPERIODENE så hadde det blitt noe helt annet. Om det da kun var effektavgift f.eks mellom 06 og 09 samt mellom 17 og 22 så hadde vi aldri ladet bilene i disse periodene men heller guffet på maks på natta. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (2 timer siden):

Nettopp. Jeg kunne ladet våre elbiler utelukkende på natta, med 32A. Men det blir dyrt, for da betaler jeg for 2x 7,4kW = 14,4kW effektavgift på natta (+ litt annet forbruk). Så det gjør vi ikke, vi begrenser lading til 10A på hver og lar de lade over lang tid isteden. Da står de og lader på alle mulige tider på døgnet. Kun pga. effektavgiften som vi har her i Fredrikstad. 

Om man derimot kun beregnet effektavgift for de 3 timene med høyest forbruk I HØYTRAFIKKPERIODENE så hadde det blitt noe helt annet. Om det da kun var effektavgift f.eks mellom 06 og 09 samt mellom 17 og 22 så hadde vi aldri ladet bilene i disse periodene men heller guffet på maks på natta. 

Husk at det finnes folk i dette landet som er i lønnet arbeid og ikke kan la bilen stå hjemme å lade når det er billig strøm. Bilen er borte fra hjemmet i timesvis. Om kvelden skal bilen gjerne brukes til aktiviteter og handling. Det betyr at det er som regel kveld og natt at bilen står i ro om det er da mange må lade bilene sine.

Lenke til kommentar
Trestein skrev (8 minutter siden):

Husk at det finnes folk i dette landet som er i lønnet arbeid og ikke kan la bilen stå hjemme å lade når det er billig strøm. Bilen er borte fra hjemmet i timesvis. Om kvelden skal bilen gjerne brukes til aktiviteter og handling. Det betyr at det er som regel kveld og natt at bilen står i ro om det er da mange må lade bilene sine.

Jeg har da også lønnet arbeid, men det betyr ikke at jeg har behov for bil i jobben. Så den står som regel hjemme når jeg er på jobb. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...