Gå til innhold

High Fidelity - Kaféen for lydentusiaster


Anbefalte innlegg

Jeg har stor plass i benken min, Skjenken jeg bruker nå, men blir kanskje litt mindre plass om jeg får en større center jeg har lyst på. Xtz Spirit.

Vet ikke enda om jeg skal ha effekt unner eller over avr.

Jeg skal kjøpe ny større effekt også og da får jeg littebitt mindre plass.

Surround og siden Atmos blir Dali Fazon, tror de fint passer oppunder taket på feste. Tror lyden i de blir bra også.

 

Først blir det ny effekt, skulle bare vente over mai, da kona har litt utgifter tror studielån...

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Da kommer jeg med en rapport :) @AveMORphine

Dæven SVS 3000 Micro spiller skikkelig tøft! Det virker ikke ut som den feiler på noe som helst, selv når jeg prøver å spille VIRKELIG høyt i min medium/store stue. For å jevne det ut litt mer så har jeg bestemt meg for å handle en til, men ikke helt enda. Fordi naboen hørte dette veldig godt. Vi er venner, men jeg fant smertegrensen rimelig fort i åpningen av Maverick, og det er skikkelig skikkelig synd.

For dette betyr? Jeg flytter. Har bestemt meg for det, jeg orker ikke naboklager og sånne limits der jeg får melding når jeg bare sitter en kveld og har lyst til å se en film. Og jeg spiller ikke så høyt en gang, men huskonstruksjonen med delt carport der vi deler reisverk i bjelkelaget er døden for oss som liker sånt. Det er en tragedie at utbyggere bygger på denne måten, det er faktisk ikke en eneste plankebit mindre i disse husene om de hadde bare skilt husene med 1m luft, jeg fatter ikke at de har gjort det på denne måte. Men sånn er det, i dag så skal folk ha en lydplanke, og det er ikke "lov" med mer. Jeg hater moter :(

OVer til lyden. Til film så er jeg nøyaktig der jeg vil være til å være 2.1, jeg er på 99%. Nydelig punch, masse dypbass og 606S2 fungerer ypperlig sammen med microen. Ja, jeg må kjøre full range på disse også, som med dine. Lyden blir mye bedre av det, men jeg har enda ikke lekt så mye med crossoveren, så det er mulig det er noe å hente der også

Musikk er også helt utrolig mye bedre, ved normale volum. Men jeg merker at ved høyere volum så får jeg en klang av diskanten som kan bli plagsom, men dette er fordi det er et eller annet den spretter av i rommet, som får det til å høres ut som den kommer litt ut av fase når lyden blir høyere. Men dette tror jeg koker ned til rommet, ikke 606, for de kan spille høyere enn jeg tåler. Jeg føler også at hyøttalerne mine når låter mer detaljert, nå som jeg fikk på plass en skikkelig sub, det overrasket meg litt

So far so good, er utrlig fornøyd med anlegget mitt nå, men det er dessverre overkill for naboen. Så det det neste på agenda. Jeg har snakket med en om en tomt oppi bygda (flytter fra Drammen). Det er fortsatt i et boligfelt, men det blir jo i hus som ikke er koblet i hverandre og tomtene er på ca 1000m2 så da håper jeg at får lov til å se på film i fred :D 

Takk for kjøpet :)

Endret av bshagen
  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
bshagen skrev (24 minutter siden):

So far so good, er utrlig fornøyd med anlegget mitt nå, men det er dessverre overkill for naboen.

BRA! Synd med naboen da men kan du fikse det ved å flytte er jo det best for alle parter.

 

bshagen skrev (25 minutter siden):

Men sånn er det, i dag så skal folk ha en lydplanke, og det er ikke "lov" med mer. Jeg hater moter

Kan ikke være mer enig! Planker er for folk som ikke setter krav!
Jeg er veldig glad for at jeg har friluft på 10-15 meter mellom meg og en veldig snill nabo! Her kan sub'ene utfolde seg uten noe problem annet enn for meg som må rydde i hyller etterpå.
Kos deg med lyden!

Lenke til kommentar
The_Viper skrev (3 timer siden):

Har dere noen gode forslag her?

Beste forslaget er å teste de først hvis du har muligheten.

Mener det var en her inne i tråden for en tid tilbake som kjøpte noen aktive Argon til kontoret sitt.

@bshagen Du skriver at du kjører full range på 606s2. Men kan det være at de ikke jobber så tungt nå som du har en dedikert sub? Går mye juice fra forsterkeren for å lage bass nemlig.

 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Sydvest skrev (8 minutter siden):

Men kan det være at de ikke jobber så tungt nå som du har en dedikert sub?

Det MÅ de jo, ikke noe som begrenser lasten der. Så det beste er nok å la sub ta så mye du orker under 100 Hz ! Forsterkeren min 'anbefaler' 85 Hz noe jeg er absolutt fornøyd med og selv om Arendal'ene leverer langt under der så er det dette med hva forsterkeren må levere. 
SVS bør jo få litt å bruke forsterkeren på også! 🙂

Lenke til kommentar

Men unnskyld har tenkt på dette i det siste, og hørt mye om det her og andre steder.

Selvom du deler på 80hz så spiller jammen full range høyttalere høyt også. Er det da bass utenfor 80 som spiller høyt?

Kult å få noe håndfast om dette, etter at jeg satt inn Canton som fronter så er det mye trykk og woosj fra frontene og regn effekt og torden etc.

Skal kjøpe Delefilter til Xtz 99.26 men først ny effekt.

Lenke til kommentar
2 hours ago, bshagen said:

Da kommer jeg med en rapport :) @AveMORphine

Dæven SVS 3000 Micro spiller skikkelig tøft! Det virker ikke ut som den feiler på noe som helst, selv når jeg prøver å spille VIRKELIG høyt i min medium/store stue. For å jevne det ut litt mer så har jeg bestemt meg for å handle en til, men ikke helt enda. Fordi naboen hørte dette veldig godt. Vi er venner, men jeg fant smertegrensen rimelig fort i åpningen av Maverick, og det er skikkelig skikkelig synd.

For dette betyr? Jeg flytter. Har bestemt meg for det, jeg orker ikke naboklager og sånne limits der jeg får melding når jeg bare sitter en kveld og har lyst til å se en film. Og jeg spiller ikke så høyt en gang, men huskonstruksjonen med delt carport der vi deler reisverk i bjelkelaget er døden for oss som liker sånt. Det er en tragedie at utbyggere bygger på denne måten, det er faktisk ikke en eneste plankebit mindre i disse husene om de hadde bare skilt husene med 1m luft, jeg fatter ikke at de har gjort det på denne måte. Men sånn er det, i dag så skal folk ha en lydplanke, og det er ikke "lov" med mer. Jeg hater moter :(

OVer til lyden. Til film så er jeg nøyaktig der jeg vil være til å være 2.1, jeg er på 99%. Nydelig punch, masse dypbass og 606S2 fungerer ypperlig sammen med microen. Ja, jeg må kjøre full range på disse også, som med dine. Lyden blir mye bedre av det, men jeg har enda ikke lekt så mye med crossoveren, så det er mulig det er noe å hente der også

Musikk er også helt utrolig mye bedre, ved normale volum. Men jeg merker at ved høyere volum så får jeg en klang av diskanten som kan bli plagsom, men dette er fordi det er et eller annet den spretter av i rommet, som får det til å høres ut som den kommer litt ut av fase når lyden blir høyere. Men dette tror jeg koker ned til rommet, ikke 606, for de kan spille høyere enn jeg tåler. Jeg føler også at hyøttalerne mine når låter mer detaljert, nå som jeg fikk på plass en skikkelig sub, det overrasket meg litt

So far so good, er utrlig fornøyd med anlegget mitt nå, men det er dessverre overkill for naboen. Så det det neste på agenda. Jeg har snakket med en om en tomt oppi bygda (flytter fra Drammen). Det er fortsatt i et boligfelt, men det blir jo i hus som ikke er koblet i hverandre og tomtene er på ca 1000m2 så da håper jeg at får lov til å se på film i fred :D 

Takk for kjøpet :)

Så bra :)

Ja det er fullt mulig at du kan få bedre lyd ved å finne riktig delefrekvens og ikke minst delekurve i lyngdorfen. Er bare å sette i gang en dag du har tid til det. KHusk da å deaktivere roomperfect mens du stiller inn dette og deretter kjør roomperfect på nytt når den er ferdig justert inn mtp deling og alt (inkludert volum). Kjør Roomperfect på høyere nivå enn før for å se om det kanskje da kan fikse diskant refleksjonproblemet. Skulle la seg gjøre. Men spørs om nabo blir fornøyd ....

Ellers er det ikke til å stikke under en stol at du har vært uheldig med tanke på byggets konstruksjon. Og som jeg nevnte vil det å fikse slike problemer ofte en whack a mole sease uten like da bassen har en tendens til å finne alle små sprekker og kroker og krinker som den kan for å plage naboer. I trekonstruksjoner er dette så og si håpløst når flere boenheter er forbundet sammen. Og som du sa du hører jo når nabo går i trappen. Så strengt tatt vil nok naboen kunne risikere langt mer bråkete nabo enn deg (barnefamilie....). Men flytt om du kan. Ta deg dog god tid med prosjektet og involver Avshop når du har fått første utkast av plantegninger. Da kan de komme med innspill før du bygger (som blir langt rimeligere enn om en skal gjøre noe etterpå). I eneboligen jeg bodde før hadde vi en lydbarriere mellom huset mitt og nabo. Den besto av en tuija hekk og ett tett plankegjerde. Først etter at det var satt opp ble det mulig å kjøre "full pupp" på mitt annlegg uten at nabo ble plaget av det i sin hage (de grillet mye ute). Og barriæren virket begge veier for å si det slik. Men disse husene sto relativt tett, så det hele vil jo komme ann på hvordan tomtene er lagt opp og hus + uteareal blir lagt opp. Klart at det aller beste er jo en kjeller, men jeg forsto det slik at det ikke var aktuelt.

Men som sagt lykke til med planlegging og sub-crawl tilpassing. Flott at det ble bra :)

Lenke til kommentar
42 minutes ago, Nimrad said:

https://www.instagram.com/reel/C6vbl2wtgNO/?igsh=eDVxanhramJlb3l3
Instagram-algoritmene mine må tro jeg er gått fra sans og samling.

Mhm. Rart med det. Blir pushet mye rart inn i mine feeds også gitt. Har mer eller mindre gitt opp å bruke instagram, fb og twitter. Virker som om de har direkte innsprøyting fra de mest ekstreme varianter av alt jeg viser interresse for. Det meste blir pushet forbi grensen til relevant for min del, men er helt sikkert det som holder flest brukere engasjert...

Lenke til kommentar
On 10.5.2024 at 1:09 PM, The_Viper said:

Hei, 

Vurderer å kjøpe meg aktive høyttalere i prisklassen 4 - 7k.

Har sett litt på https://www.hifiklubben.no/argon-audio-forte-a4-mk2-kompakt-hoeyttaler---aktive/argfortea4mk2bk/

Har dere noen gode forslag her?

Disse spiller overraskende bra også i en stue. Krever dog en DAC/preamp ved siden av. Men er svært fleksibel mtp plassering (innebygget dsp som justeres med vippebrytere på baksiden).

https://evenstadmusikk.no/kali-audio/1144961/kali-audio-in-5-svart-pris-pr-stk

Obs. Pris pr.stk.

Edit: For en mer hifi komplett opplevelse uten behov for eksterne enheter (som dermed også er med låst til hva som er inni). Så er jo Klipsch the fives på tilbud nå.

https://www.komplett.no/product/1163373/tv-lyd-bilde/hoeyttalere-hi-fi/hoeyttalere/klipsch-the-fives-aktiv-hoeyttaler-valnoett#

Endret av AveMORphine
Lenke til kommentar

Hei alle lydentusiaster. 

I en travel hverdag med mange ting som skal gjøres, så prøver jeg å finne et godt kjøp av en forsterker på finn til under 2000 kroner. Skal brukes til to gamle høyttalere wharfedale 7.2, som sikkert skal byttes ut etterhvert.

Jeg er opptatt av god lyd, men jeg er også blakk. :D

Jeg har prøvd å bruke litt tid på dette, men det er så mange forsterkere der ute og en jungel på finn. Jeg har rett og slett ikke tid til å sette meg inn i alt mulig for en brukt forsterker. 

Håper på noen fine forslag. Og takk på forhånd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
sjamanen skrev (2 timer siden):

Hei alle lydentusiaster. 

I en travel hverdag med mange ting som skal gjøres, så prøver jeg å finne et godt kjøp av en forsterker på finn til under 2000 kroner. Skal brukes til to gamle høyttalere wharfedale 7.2, som sikkert skal byttes ut etterhvert.

Jeg er opptatt av god lyd, men jeg er også blakk. :D

Jeg har prøvd å bruke litt tid på dette, men det er så mange forsterkere der ute og en jungel på finn. Jeg har rett og slett ikke tid til å sette meg inn i alt mulig for en brukt forsterker. 

Håper på noen fine forslag. Og takk på forhånd.

Bruktmarkedet, stereo forsterker?

Hvor mange watt trenger du?

 

Lenke til kommentar

noen som kan anbefale noen gode veggfester , skal brukes til Argon 4 Wall , og disse skal brukes som bak kanale i 5.1 oppsett , så ønsker og kunne justere de både horisontalt og vertikalt slik at de kan vinkles mot sitte plassen ( har skjønt at dette er den rette måten og ha bak kanalen i 5.1 skyt meg gjerne om det er feil) 

baksiden på disse ser slik ut

 image.thumb.png.25e10f853f6b2b44bbd63a40fa37e424.png

 

Per i dag har jeg gulvhøytalere men disse er jo på ca samme høyde som sofaen så føler at lyden bare forsivnner nå man synker ned i soffan med ørene lavere en rygge, slik man gjerne sitter når man nyter god film :) så da er det vell bare og få hengt opp noe på veggen og jeg har et sett 4wall liggende i boden 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...