Gå til innhold

High Fidelity - Kaféen for lydentusiaster


Anbefalte innlegg

Smule8o skrev (6 timer siden):

Når man ser på objektive data virker de å ha lite til felles med B&W

Hmm se der ja. Jeg har hatt inntrykk av at Monitor Audio sin lydsignatur er frempå slik som Bowers er.

Kan jo være at en Monitor Audio blir step-up for deg bshagen. Du får bake inn nye høyttalere i boliglånet nå som sparegrisen skal til banken å slaktes 😅 Har hørt om værre ting som bakes inn i hus ( .  )(  . )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
5 hours ago, Sydvest said:

Hmm se der ja. Jeg har hatt inntrykk av at Monitor Audio sin lydsignatur er frempå slik som Bowers er.

Kan jo være at en Monitor Audio blir step-up for deg bshagen. Du får bake inn nye høyttalere i boliglånet nå som sparegrisen skal til banken å slaktes 😅 Har hørt om værre ting som bakes inn i hus ( .  )(  . )

Mhm. Arendal 1723s towers mate...

https://arendalsound.com/store/product/1723-tower-s-thx/

1723STHX_Product_Overview_1000px_Tower_S_SW-1.thumb.png.eb429ec67f8bd07e8998e8bd9233f167.png

Endret av AveMORphine
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
AveMORphine skrev (På 18.5.2024 den 4:45 PM):

Fikk du testa dette?

Kjørte Mandalorian S01E01 her for å sjekke om det er noe i master. Var ingen forvrengning her.

Testet, greide ikke å gjenprodusere det. Litt rart egentlig
Forøvrig så skrev jeg feil episode til deg, det er S01E02 i åpningssekvensen der han slåss mot de øglene. Det kommer en tromme som spiller før logoen *MANDALORIAN* kommer på skjermen

Lenke til kommentar
bshagen skrev (1 time siden):

På 3meters avstand? 😮

Mine Arendal'er er i følge Audyssey 2,02 og 2,04 meter fra hodet mitt.. Senter er 2,02 meter og sub1 er 2,53, sub2 er 3,07 meter. Surround 2,62 og 2,42, back er 2,55 og 2,40. Front wide 3,11 og 2,92 og front høyde er 2,21 og 2,10 samt back høyde er 2,47 og 2,14.. 

 

 

Endret av Woff
Lenke til kommentar
bshagen skrev (12 minutter siden):

Mister man evnen til å produsere ørevoks over tid, på den avstanden mon tro?

Kan jeg absolutt avvise ja, produksjonen går som vanlig til tross for mye vind mellom øra her!

Anlegget spiller absolutt rimelig høyt ja og forsterkeren (Denon AVC-X8500HA) drar det hele problemfritt så langt jeg forstår. 
Er iallefall herlig å omsider ha 'nok' lyd! 😊

Endret av Woff
Lenke til kommentar

Kjellerstuen din blir vel 18  kvadrat + takhøyde? Greit nok areal til store høyttalere selv om jeg personlig hadde gått for stativ med subwoofer.

Store høyttalere med mye bass kan by på vanskeligere romintegrering. Det er lettere å få integrert stativhøyttaler med separat sub på gulvet. Da subwooferen kan plasseres nesten hvor som helst.

Endret av Sydvest
Lenke til kommentar
Sydvest skrev (1 time siden):

Kjellerstuen din blir vel 18  kvadrat + takhøyde? Greit nok areal til store høyttalere selv om jeg personlig hadde gått for stativ med subwoofer.

Store høyttalere med mye bass kan by på vanskeligere romintegrering. Det er lettere å få integrert stativhøyttaler med separat sub på gulvet. Da subwooferen kan plasseres nesten hvor som helst.

Ikke helt, tegningene til originalmodellen er ikke lik den som er satt opp på tomta nå. Kan skissere sånn circa åssen det er nå:

Screenshot2024-05-20145523.thumb.png.8329a5261fe6fbb52ae9861cec82ce9e.png

Ikke så lett å tegne det oppå her, men stua/hall/trapp er i virkeligheten ETT stort åpent rom og den boden der er sammen med vaskerommet bak i huset der. Trappa kommer ned der som boden er på denne tegningen omtrent. Så antar det blir et litt vanskelig rom å få god lyd i kanskje, det blir veldig avlangt "feil" vei, og tipper totalen på rommet da er ca 35m2 ville jeg tro.

Bredden på huset er ca 7m så delt på to (minus litt vegger osv) så vi på ca 3 meter avstand. Blir nok enda litt mindre ettersom høyttalere settes litt ut fra veggen og man trossalt ikke sitter inni veggen å ser på film, så si 2.5m ca. Har ikke målt opp enda, men det er endel som må gjøres før den tid så det blir når jeg har flytta inn :) 

Lenke til kommentar
bshagen skrev (21 minutter siden):

Bredden på huset er ca 7m så delt på to (minus litt vegger osv) så vi på ca 3 meter avstand.

Kan jo bli brukbart det der! Litt trangere enn hos meg, men du skal vel neppe ha det jeg har her heller? Det er jo litt dumt at du får tre dører der, du vurderer vel å sette tv på motsatt vegg enn det som er tegnet?

Endret av Woff
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Woff skrev (1 minutt siden):

Kan jo bli brukbart det der! Litt trangere enn hos meg, men du skal vel neppe ha det jeg har her heller? Det er jo litt dumt at du får tre dører der, du vurderer vel å sette tv på motsatt vegg enn det som er tegnet?

Det er absolutt en mulighet. Kjipt med dørene ja, men så lenge jeg bare skal ha 2.1 lyd så burde det vel la seg gjøre på en sånn noenlunde fornuftig måte (håper jeg)

Lenke til kommentar
bshagen skrev (1 time siden):

Ikke så lett å tegne det oppå her, men stua/hall/trapp er i virkeligheten ETT stort åpent rom og den boden der er sammen med vaskerommet bak i huset der. Trappa kommer ned der som boden er på denne tegningen omtrent. Så antar det blir et litt vanskelig rom å få god lyd i kanskje, det blir veldig avlangt "feil" vei, og tipper totalen på rommet da er ca 35m2 ville jeg tro.

Blir en vanvittig svær kjellerstue. Hiv opp en lettvegg og snu sittegruppen 90 grader. Bygg lydrom i ene halvdelen og treningsrom i neste :)

image.thumb.png.911ab288519a46a90ebafd20f006e8b3.png

Endret av Sydvest
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

 

23 hours ago, Sydvest said:

Blir en vanvittig svær kjellerstue. Hiv opp en lettvegg og snu sittegruppen 90 grader. Bygg lydrom i ene halvdelen og treningsrom i neste :)

image.thumb.png.911ab288519a46a90ebafd20f006e8b3.png

Ser ut som en god løsning. Ville sørget for at veggene mellom kjellerstue og treningsrom og veggen mot soverommene er lydisolert med ekstra lag gips og green glue. Og ikke minst så ville jeg sørget for at dørene inn til sovermmene er lydtette og lufttette dører. Ventilasjon på de to soverommene bør også trekke sin innluft fra ett annet sted enn fra kjellerstuen. Det samme ville jeg sørget for at selve kjellerstuen gjør. Mao at de tre rommene har ventilasjon som er isolert fra resten av huset. Døren inn til treningsrommet kan også med fordel være en lydtett dør.
En ting som jeg merker meg på illustrasjonen som jeg antar er feil er at dørene slår feil vei fra soverommene. Soveromsdører skal slå ut i rømningsretning. Mao ut mot kjellerstuen. Ergo må også søren mellom kjellerstue og treningsrom slå motsatt vei for å ikke komme i konflikt med dør fra soverommet. Og det betyr også at døren på det tredje rommet må flyttes til motsatt side av rommet (da den døren også skal slå ut mot treningsrommet).

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...