Gå til innhold

High Fidelity - Kaféen for lydentusiaster


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sydvest skrev (18 timer siden):

Ja det er i denne gata jeg tenkte. Jeg ser derimot at det ligger NAD 350/370, som vel er sterkere modeller, ute til i underkant av 2000 kroner. Så spørsmålet er da, vil det være verdt det å bruke litt ekstra på NAD 350/370 vs 316/326 ?

Endret av sjamanen
Lenke til kommentar
AveMORphine skrev (På 11.5.2024 den 6:30 PM):

Edit: For en mer hifi komplett opplevelse uten behov for eksterne enheter (som dermed også er med låst til hva som er inni). Så er jo Klipsch the fives på tilbud nå.

https://www.komplett.no/product/1163373/tv-lyd-bilde/hoeyttalere-hi-fi/hoeyttalere/klipsch-the-fives-aktiv-hoeyttaler-valnoett#

Takk for tips🙂

Vil disse være bedre enn Forte mk2? 

Lenke til kommentar
Sydvest skrev (15 timer siden):

Dolby anbefaler at sidehøyttalerne skal plasseres 110-120° fra lytteposisjon. Men mange anbefaler å plassere de i 90°. Vil det hjelpe?

kan se stuen min her, og hvor jeg planlegger og henge bak høytalerene ( ble til at jeg fikk meg like som frontene "midlertidig" og de ble stående der ) 

 

om jeg henger de flatt på veggen så blir de jo 90 grader, og det er jo en enkep prosess da de kommer med brakketter montert, var bare litt usikker på om det var optimalt for surrelyd. 

 

 

Jeg har dog merket at det er litt mye ekko i stua, mistenker det gjeren er taket som gjør det, er det noen enkle og diskre måter man kan korigere dette ? 

 

kan feks disse fra temu være noe gode ? 

image.thumb.png.d74cce4826ebdae646de23bc4d4c10d4.png

Endret av Mato
Lenke til kommentar
6 hours ago, Mato said:

 

Jeg har dog merket at det er litt mye ekko i stua, mistenker det gjeren er taket som gjør det, er det noen enkle og diskre måter man kan korigere dette ? 

 

kan feks disse fra temu være noe gode ? 

image.thumb.png.d74cce4826ebdae646de23bc4d4c10d4.png

Sansynligvis veldig tynne, og vil dermed kun dempe de alle høyeste frekvensene. 

Se om du finner noe feks her:

https://www.gear4music.no/no/Mobler/Acoustic-Treatment/Akustiske-paneler?page=1

Lenke til kommentar
15 hours ago, Mato said:

kan se stuen min her, og hvor jeg planlegger og henge bak høytalerene ( ble til at jeg fikk meg like som frontene "midlertidig" og de ble stående der ) 

 

om jeg henger de flatt på veggen så blir de jo 90 grader, og det er jo en enkep prosess da de kommer med brakketter montert, var bare litt usikker på om det var optimalt for surrelyd. 

 

 

Jeg har dog merket at det er litt mye ekko i stua, mistenker det gjeren er taket som gjør det, er det noen enkle og diskre måter man kan korigere dette ? 

 

kan feks disse fra temu være noe gode ? 

image.thumb.png.d74cce4826ebdae646de23bc4d4c10d4.png

Mye slikt blir for tynt til stereo/surround. Fungerer kanskje med stemme-basert for å hjelpe på i ett lite streamer rom ell men har mer eller mindre ingen effekt på annlegg-lyd.

Det som en får fra gears4music ol er nok bedre, men du kan ikke forvente veldig stor effekt av dette. Til det kreves det proff konfigurasjon fra f.eks viacustics ol. Er vel også ett norsk firma som har spesialisert seg på slikt. Norsk akustikksenter.

https://www.akustikksenter.no/

I tillegg er det ørten videoer på nett om diverse diy løsninger. Jeg har hatt effekt av dette i tideligere bolig:

 

Lenke til kommentar
16 hours ago, The_Viper said:

Takk for tips🙂

Vil disse være bedre enn Forte mk2? 

Skal være det ja. Men krever siste oppdatering for å få bassen til å ikke være boomy (htt er dsp korerigert og det gjelder å bruke riktig preset). Til den prisen er det ett veldig godt kjøp. Og om du ikke liker de er det jo returrett på slikt. Men husk å oppdatere firmware og prøv forskjellige dsp preset (fra appen) før du tar avgjørelsen på om det er bra eller ikke for deg og ditt rom.

Lenke til kommentar
AveMORphine skrev (3 timer siden):

Mye slikt blir for tynt til stereo/surround. Fungerer kanskje med stemme-basert for å hjelpe på i ett lite streamer rom ell men har mer eller mindre ingen effekt på annlegg-lyd.

Det som en får fra gears4music ol er nok bedre, men du kan ikke forvente veldig stor effekt av dette. Til det kreves det proff konfigurasjon fra f.eks viacustics ol. Er vel også ett norsk firma som har spesialisert seg på slikt. Norsk akustikksenter.

https://www.akustikksenter.no/

I tillegg er det ørten videoer på nett om diverse diy løsninger. Jeg har hatt effekt av dette i tideligere bolig:

 

det blir fort langt uten for hva jeg kan bruke på slikt, største problemet i rommet som jeg merker er ekko når man f eks klapper i hendene, så jeg tenker det er neppe optimalt, men selv om jeg hadde fint kunne kledd alle veggene i svart skum så deler jeg hus med noen som neppe hadde likt akkurat dette, men noen enkle paneler som de fra temu kunne jeg nok kommet unna med, men om de ikke har noe positivt for lyden så er det vell ikke verd og bruk tid på, når jeg leste spesifikasjoner så var mye av det på temu mere eller mindre samme matrialer og matrialtykkelser likt som mye av det gears4music selger. 

Lenke til kommentar
2 hours ago, Mato said:

det blir fort langt uten for hva jeg kan bruke på slikt, største problemet i rommet som jeg merker er ekko når man f eks klapper i hendene, så jeg tenker det er neppe optimalt, men selv om jeg hadde fint kunne kledd alle veggene i svart skum så deler jeg hus med noen som neppe hadde likt akkurat dette, men noen enkle paneler som de fra temu kunne jeg nok kommet unna med, men om de ikke har noe positivt for lyden så er det vell ikke verd og bruk tid på, når jeg leste spesifikasjoner så var mye av det på temu mere eller mindre samme matrialer og matrialtykkelser likt som mye av det gears4music selger. 

Du kan teste dette om du har en gammeldags madrass da det ofte er lignende materiale som er brukt der. Da kan du f.eks sette en madrass på høykant bak lytteposisjon for å se om det har noen stor effekt på lyden eller ikke. Om det ikke hjelper så vil det neppe ha mye å si med slike relativt tynne løsninger fra f.eks gears4music.

Det fra Norsk Akustikksenter lager og har er langt mer spesialisert for å dempe lyd og er deretter dyrere. Det er også mye informasjon om hvordan disse bør brukes på sidene til Norsk Akustikksenter. De har også en variant hvor du kan få bilder printet på dempeplaten og henge det som ett maleri / bilde. Koster litt men det funker.

https://www.akustikksenter.no/butikk/dekor-og-trykk/akustikkbilder-lyddempende-plater-med-trykk/

norskaudiosenterprintpanel.thumb.jpg.f60335a7c240f7b0675a415da8bae9fb.jpg

Endret av AveMORphine
Lenke til kommentar
AveMORphine skrev (2 timer siden):

Du kan teste dette om du har en gammeldags madrass da det ofte er lignende materiale som er brukt der. Da kan du f.eks sette en madrass på høykant bak lytteposisjon for å se om det har noen stor effekt på lyden eller ikke. Om det ikke hjelper så vil det neppe ha mye å si med slike relativt tynne løsninger fra f.eks gears4music.

Det fra Norsk Akustikksenter lager og har er langt mer spesialisert for å dempe lyd og er deretter dyrere. Det er også mye informasjon om hvordan disse bør brukes på sidene til Norsk Akustikksenter. De har også en variant hvor du kan få bilder printet på dempeplaten og henge det som ett maleri / bilde. Koster litt men det funker.

https://www.akustikksenter.no/butikk/dekor-og-trykk/akustikkbilder-lyddempende-plater-med-trykk/

norskaudiosenterprintpanel.thumb.jpg.f60335a7c240f7b0675a415da8bae9fb.jpg

ja jeg ser logiken, men så har jeg sett at feks Elgato Wave platene har stor suksess i og fjeren ekko i rom , mulig de ikke hjelper så mye på mere en frekrensene i spekret man prater, men tror jeg skal prøve meg på og bygge en sånn 120x60 ramme med rockwool for og ha en plass på bakveggen, men vet ikke hvor mye av ekko i rommet den vil påvirke, det er et ganske stort rom med mange store flater, kona har fått beskjed at det må mere opp på veggene, men vi er ikke så store på pynte fronten ^^ 

Lenke til kommentar

Sist jeg handlet Audio fra Danmark tok det først 1 mnd med postnord (feil vare). Deretter 2 uker med postnord (ettersendt riktig vare).

Første sendelse var feil vare, så de måtte sende riktig vare på nytt. Men det gikk vesentlig raskere på forsendelse nr2. Begge deler var postnord. Og det var PostNord Danmark + PostNord Norge så det var litt styr å spore det. Den Norske delen av PostNord var der det stoppet opp på første forsendelse (Langhus fortolling etc). Men for alt jeg vet er det blitt bedre nå (dette var i 2022). På andre forsendelse var det også forsøkt å korrigere for at jeg hadde alt betalt mva etc på den første forsendelsen når det var feil vare så jeg skulle ikke betale dette på nytt. Dette førte nok til enda lengre behandlingstid hos postnord tollbehandling på Langhus på forsendelse nr.2.

 

Edit: og det hjalp nok ikke på i tollen at dette var kjøp av tomme orginale esker. Mao kun pappesker med komponent-holde-isopor inni.

Endret av AveMORphine
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...