Gå til innhold

High Fidelity - Kaféen for lydentusiaster


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen av dere har kanskje hørt dette med at mange utgaver på blu ray/uhd blu ray har dårlig bass? 

 

Selv har jeg vel sett det som konspirasjonstøys i samme klasse som vaksinemotstandere osv. Men det har gnagd litt i bakhodet da jeg har noen eksempler på fet lyd på dvdutgaver - for så å oppgradere til blu ray og lure på hvor bassen ble av.

 

For de som har skikkelig lyst til å nerde seg inn finnes løsningen:

 

https://www.avsforum.com/forum/113-subwoofers-bass-transducers/2995212-bass-eq-filtered-movies.html#post56610164

 

Handle seg en minidsp og sette i gang  :D

 

Tviler på om jeg kommer å dra i gang med dette. Men det er litt trist at de aldri helt kan gi oss god kvalitet - er det så vanskelig?

Lenke til kommentar

Arendal vant Eisa, det må en vel si er velfortjent.

 

Nå har Norge to store høytalere.. Ja også har vi jo SEAS fabrikken i Moss?

 

Arendal og Ø Audio.

Artig. ? Håper jeg en gang i fremtiden har bolig og råd til Atmos med Arendal. Positivt å støtte norske leverandører, spesielt når de gjør det utmerket. :)
Lenke til kommentar

Dolby Atmos er en av få 3D-lyd teknologier som faktisk fungerer glimrende på gode hodetelefoner. Ser man film via Xbox One kan en shoppe Atmos og konfigurere det til å gi 3D-lyd på hodetelefonutgangen på kontroller V2. Windows 10 har også integrert dette og det kan kjøpes på Windows store men mange klager over at det ikke fungerer bra. Vet ikke helt hva som er status nå og om det funker bedre.

Lenke til kommentar

Store spoilere, bokstavlig talt. :p

 

 

Qyn5b5V.jpg

 

SVS PB10-NSD

 

HT3TmFJ.jpg

 

XTZ 12.17 Edge + veggfeste fra kina til Atmos-høyttalere

 

rnLogvu.jpg

 

Innpakket LG C8 55-tommer.

 

 

Planen er å beholde enten SVS PB10-NSD eller XTZ 12.17 Edge. Forhåpentligvis er det mulig å beholde i hvert fall en av dem. :p

 

Veggfestet fra Kina var tungt, og luktet kvalitet lang vei. Veldig positivt førsteinntrykk. 

 

Håper også LG OLED-TVen har overlevd bilturen fra Haugesund til Stavanger. Var gaaanske nøye med innpakking, med trippelrunde med bobleplast etc.  :wee:

 

Har også kjørt hjem en Samsung N660-lydplanke som skal henges under TVen nede i stua (Samsung KS7000 49"). Størrelsen er akkurat perfekt til at den fyller hele bredden på TVen, uten å stikke ut. 

Endret av Agentspoon
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Store spoilere, bokstavlig talt. :p

 

 

Qyn5b5V.jpg

 

SVS PB10-NSD

 

HT3TmFJ.jpg

 

XTZ 12.17 Edge + veggfeste fra kina til Atmos-høyttalere

 

rnLogvu.jpg

 

Innpakket LG C8 55-tommer.

 

 

Planen er å beholde enten SVS PB10-NSD eller XTZ 12.17 Edge. Forhåpentligvis er det mulig å beholde i hvert fall en av dem. :p

 

Veggfestet fra Kina var tungt, og luktet kvalitet lang vei. Veldig positivt førsteinntrykk. 

 

Håper også LG OLED-TVen har overlevd bilturen fra Haugesund til Stavanger. Var gaaanske nøye med innpakking, med trippelrunde med bobleplast etc.  :wee:

 

Har også kjørt hjem en Samsung N660-lydplanke som skal henges under TVen nede i stua (Samsung KS7000 49"). Størrelsen er akkurat perfekt til at den fyller hele bredden på TVen, uten å stikke ut.

 

 

Nå har jo du det jeg skulle ønske jeg hadde, 2 subwoofere.

 

Gjetter nok at Xtz 12.17 som er nyeste og kraftigste er best.

Lenke til kommentar

Hehe, men har ikke plass til begge, og har MER enn nok med å få aksept for en. Håper jeg får pakket opp i dag, men litt usikker, siden jeg har et helt flyttelass med meg fra Haugesund i tillegg som må pakkes ut.

 

Kan imidlertid poste bilder av det ingen ventet på. TV-montert lydplanke. :p

 

bs2WAbl.jpg

96RZKMi.jpg

9pxM8rM.jpg

 

Veldig kurant oppgradering for mine foreldre. Deres problem igjen er at de leier ut til en beboer i sokkelleilighet, så de kan heller ikke spille særlig høyt. ?

Endret av Agentspoon
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hmm, nå skjønner jeg ingenting. Når jeg spiller av filer med integrerte høyttalere (LG C8 har Dolby Atmos-støtte innebygget), så popper det opp Dolby Atmos logo i høyre øvre hjørne. Dette gjelder også Netflix. Med en gang jeg skifter til receiver-høyttalere derimot, så dukker ikke denne opp. Jeg tror egentlig ikke jeg har fått til å kjøre Dolby Atmos med høyttalerne enda. Front displayer på receiver sier heller ikke Atmos på Netflix, men Dolby Digital +. Hva gjør jeg galt, haha. :(

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

ARC (audio return channel) kan være ganske primitiv og tilby bare stereo, men den kan også støtte AC3 5.1. og opp til 1,3 Mbit Dolby Atmos lossy via Dolby digital Plus.

eARC støtter Atmos da denne kanalen tåler opp til 37 megabit, men det er en veldig ny sak.

 

Edit: Oppdatert med Atmos på ARC.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Ok, brukt de siste 4 timene cirka på å gjøre et skikkelig dypdykk i tematikken. Konklusjonen er ikke særlig oppløftende...  :ninja:

 

Så et postet innlegg på et annet forum som forklarte følgende:

1. **Is it possible to select a dedicated Atmos audio source in Netflix?** Since a recent Netflix update, Atmos is hidden behind the "5.1" audio stream.

2. **Does the TV have a notification when it's playing Atmos?** The TV will display the Dolby Vision and Dolby Atmos only if internal speakers are used. If the HDMI ARC is set as the default output, only the HDR format will have a notification (the Atmos part will be displayed on your receiver or compatible soundbar).

3. **How can Atmos work miraculously with ARC and not eARC only?** LG somehow managed to transmit lossy Atmos through the HDMI ARC via a Dolby Digital Plus codec, which is received and decoded as a normal Atmos signal by the receiver.

4. **Is the lossy format still enjoyable?** Short answer is yes. Sounds ok even with a dedicated Atmos system (mine is 5.1.4) as Atmos channels are usually of low complexity and preferentially in the background of the soundstage. Hence, compression artifacts are not highlighted.

... For en idiotisk avgjørelse å kun vise logo ved Dolby Atmos, dersom lyden stammer fra den integrerte høyttaleren. Forvirrende som f...!  :p

For min del tror jeg det var litt vanskelig å vite fordi jeg ikke har installert høyttalerne i taket enda, og frontene står ganske nærme hverandre i bredden, så den store stereo-seperasjonen uteblir. I tillegg til dårlig akustikk i rommet. 

 

Men så videre. Som Mr_Spock skriver, skal LG C8 støtte Atmos via ARC. Men det er en begrenset utgave, som benytter seg av lossy formatet Dolby Digital Plus. Dette bruker blant annet alle streaming tjenester, deriblant Netflix, for å kunne skilte med Dolby Atmos. Nå skal jeg være den første til å innrømme at jeg ikke er så feinschmecker at jeg MÅ ha lossless Dolby Atmos. Problemer ligger imidlertid i at de aller fleste BluRay Remux rips, har lossless-formatet 7.1 TrueHD. Dette er veldig kjedelig fordi en da faktisk må ha noe annet enn ARC for å få støtte. Min receiver, Sony DN-1080 har heldigvis fått støtte for eARC gjennom en software-oppdatering. Så den er klar. Imidlertid viser det seg at LG C8, og enda mer finurlig, LG C9, IKKE har støtte for å spille av TrueHD lydfiler over USB, og vil i stedet konvertere dem til 5.1 uten Atmos-kanaler. LG C9 med native eARC-støtte kan kun spille av TrueHD direkte over HDMI. F. eks. om en kobler til en HTPC som kan spille av TrueHD, til TVen. Med andre ord ganske verdiløst, fordi da kan en like gjerne koble PCen over til en receiver med eARC støtte, og få det på LG C8 og tidligere også. 

 

Det finnes attpåtil noen få alternativ. Det mest vanlige er Nvidia Shield, en strømmeboks, der en kan koble til noen kompatible harddisker, og spille av filer lokalt via boksen med støtte for TrueHD, HDR og hele pakka. Hipp hurra. Problemet er bare at den koster over 2000 kr, og at bildekvaliteten sies å være flat og dårlig til sammenligning med en del annet. 

 

Et fint alternativ til det igjen, er å bruke en HTPC. Jeg har ingen dedikert HTPC, da jeg aldri har sett nytten i dette. Men jeg skal forsøke i morgen å bruke Plex Media Player med støtte for alt, og koble MacBook Pro Retina 2017 direkte til receiveren over HDMI (ikke med ARC). Da tror jeg i teorien jeg skal få spilt av Dolby Atmos filmene mine, men hvem vet. :p

 

bj3e7AJ.jpg

 

Sånn her ser det foreløpig ut, forøvrig. Litt rosa Philips Hue for anledningen (tilfeldig :p ). 

 

Edit: God damn it. Glemte at min MacBook Pro kun har USB-C utganger og ingen HDMI. Neste steg ned i hustanden er en Acer 13-tommer med Intel Core i3 6100. Sist jeg sjekket, har ikke denne særlig mye kraft i seg til å drive HDR etc. Gaaaah.

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

Edit: Leste innlegget litt nøyere..

 

Ja, du må rett i receiver for å få Atmos fra annet enn Netflix streming osv. Det trodde jeg du visste - du som har god kunnskap om dagens tver. eArc kommer som nevnt.

 

OG du må nok huke opp alle høytalerene og så kjøre autokalibrering før du får opp Atmos i displayet på receiver.

Endret av Mr_Spock
Lenke til kommentar

Ikke satt meg så voldsomt inn i Dolby Atmos før nå. Antok i grunn at så lenge en hadde receiver med støtte, så skulle en klare å spille av det meste av materiale på TVen også. Var ikke klar over at det var format-støtten på TVen som ville sette begrensninger, og at denne var relatert til HDMI-ARC og eARC.  :hmm: Syntes det generelt har vært vanskelig å finne frem informasjon på nettet, om nøyaktig hva en trenger for å spille av Dolby Atmos-filer som har TrueHD, slik flesteparten av rips har. Klart, en kan jo bruke en UHD BluRay-spiller, men jeg tenkte heller å ha samling på server for enkelthetens skyld. 

 

Forhåpentligvis kommer Apple TV snart med støtte for TrueHD, men folk er skeptiske om dette kommer til å skje. Folk er også skeptiske til om nVidia kommer ut med ny Shield, som også er irriterende, fordi nåværende støtter ikke Dolby Vision. 

 

Og til sist. Det hjelper jo ikke at LG C9 har eArc, når den TVen faktisk ikke støtter TrueHD over ekstern USB-harddisk f. eks. Da må en uansett ha ekstern avspillingsenhet, som nVidia Shield eller HTPC. Og skal en streame til disse enhetene, trenger en helst tilgang på fiber-internett. Vanvittig tiltak. :p 

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

Jeg har ikke hatt det problemet. Jeg har filmer på disc. Kunne tenkt meg å rippe de og legge de på server men vi er enda ikke kommet dit at prisen for så mye lagring er grei.

 

Jeg har noen filmer på hdd, nemlig alle konsertfilmene mine på blu ray/dvd og bare de tar 1,5 stk 4TB hdd. De kjører jeg fra en grei stasjonær pc, direkte i receiver.

 

Ellers har jeg en grei regionfri Sony blu ray spiller, PS4 pro for 3D filmer og en Xbox X for streaming i HDR/Atmos + UHD blu ray avspilling.

 

mgg1K2l.jpg

 

Lyd fra tven bruker jeg vel kun for Nrk appen tror jeg.

 

Med Xbox One kan du game i Atmos, det er ganske hinsides - hvor du forflytter og snur deg og lydene forflytter seg tilsvarende også i takkanalene. Jungeldelene av for eksempel Shadow of the Tomb Raider er veldig kule. Du er i jungelen!

Endret av Mr_Spock
Lenke til kommentar

Eller kan man vel si at det viktigste med Atmos er kanskje ikke Atmos lydsporene på filmer - men ditt Atmos oppsett.

 

For å være ærlig er ikke de fleste filmer med Atmos lydspor særlig imponerende - det er sjelden lydmikserne plasserer noe diskret i takkanalene. Det er så sjelden at når det virkelig skjer legger du veldig merke til det. Man får håpe de blir flinkere etterhvert. 

 

Men i og med at din receiver har Atmos oppmiksing - pleier å være noen forskjellige å velge mellom; Dolby Surround, Neural X osv. Disse mikser opp alle ikke-Atmos lydspor til Atmos. Og det fungerer veldig bra.

 

For eldre filmer som kommer på UHD med nytt og fantastisk Atmos lydspor, har de antagelig ikke muligheter til å plassere noe diskret i takkanalene - fordi lydene fra de gamle masterene ikke har flere "kanaler" enn det som ble laget til originalsporene den gangen. De har bare foretatt en oppmiksing - tilsvarende det din egen receiver selv kan gjøre. Det er min erfaring etter noen eldre UHD blu ray filmer med "nytt" Atmos lydspor. 

Lenke til kommentar

det er vel kanskje litt som hypen da "alle" filmer skulle ha 3D men få ble laget ne særlig bra.

 

Hehe, der har jeg akkurat omvendt opplevelse. Jeg hadde kun sett 3D filmer på tv og var ikke særlig imponert. Så skaffet jeg en ny projektor i januar og test Gravity i 3D og fikk fullstendig hakeslipp....

 

Nå har jeg over 200 3D filmer innkjøpt og er fullstendig frelst  :dribble:

 

3D tver og projektorer kan jo "mikse" opp vanlige filmer til fake 3D - akkurat som med Atmos - men det fungerer ikke særlig for 3D.

 

Edit: Du har jo proj - kanskje med 3D muligheter? Skaff deg Madagaskar 3 i 3D og kom med tilbakemelding!!!!

Endret av Mr_Spock
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...