Gå til innhold

Straight Pride Parade


  

24 stemmer

  1. 1. Ville du deltatt i en Straight Pride Parade?

    • Ja, endelig en mulighet for å komme ut av skapet
      5
    • Nei, jeg tror ikke samfunnet er klar for dette enda og er bekymret for konsekvensene
      13
    • Vet ikke
      6


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Under mottoet "It´s Great to be Straight" skal man arrangere "Straight Pride Parade" i Boston i august.

https://www.superhappyfunamerica.com/parade/

 

"The Straight Pride Event will be held to achieve inclusivity and spread awareness of issues impacting straights in Greater Boston and beyond"

 

"We will continue to educate the Mayor and the public in anticipation that one day straights will be able to celebrate their lifestyle like everyone else."

 

Et bra tiltak, men spørs om det ikke blir stoppet "for deres egen sikkerhets skyld".  Det er ikke lov å være stolt av seg selv hvis man er hetero (eller hvit, velhavende eller normal for den saks skyld).  

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har da aldri sagt at homofile er dårlige rollemodeller? Bifile, homofile, lesbiske er helt vanlige mennesker som er tiltrukket av samme kjønn. Nå diskuterer vi 2 forskjellige ting.

 

Alt jeg sa var at jeg skjønner ikke hvorfor folk skal bli så jævlig opprørt over at noen vil ha en parade for heterofile. Som om man da ødelegger homofiles rettigheter på noe vis.

 

Vi som ikke er minoriteter må da få lov å være stolte over oss selv vi også.

Jeg har aldri tidligere hatt behov for å være stolt over legning, etnisitet osv, men når jeg ser hvordan folk reagerer med avsky på at en hetero hvit mann er stolt over å være hetero, hvit eller mann, da går det en faen i meg, og jeg kommer til å promotere at JO, det er helt ok å være hvit mann.

 

Du sa det ikke, men du er i samme båt som Fluffmuffin (En av de få som er positive til Straight Pride) som sa "En veldig liten del av samfunnet er LGBT, og det er helt greit. Men hold det unna uskyldige barn". Og det er en veldig vanlig holdning blant dere.

 

Ingen her sier at du ikke får lov til å være stolt av å være hvit, hetero mann. Men det er en veldig merkelig ting å være stolt av. Når har vi blitt diskriminert mot eller blitt hetset for å være hvite hetero menn? Hva er det vi har oppnådd som skal gjøre oss stolte? Jeg er veldig fornøyd med det, men å være stolt er litt rart ordvalg. Jeg er ikke stolt over å være over gjennomsnittlig høy, men jeg er glad for at det er det. 

 

Eneste grunnen til at folk reagerer er fordi alle som sier de er stolte hvite heterofile menn har blitt tatt i å ha enten rasistiske eller homofobiske holdninger. Hvis jeg skulle sagt at jeg er stolt hvit hetero mann så hadde jeg blitt kastet i samme bås som dere.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Å være stolt, impliserer at man har oppnådd noe, eller overkommet noe, som oppnådd rettigheter og fått forbedret rettighetene sine, eller overlevd mobbing og mishandling.

17. mai.
Frigjøringdagen.
Vintersolverv (vi går mot lysere tider, etter at vinteren er på hell)
Sommersolverv (vi kan ta ferie, og nyte fruktene av vårt arbeid, mens naturen er på det varmeste)

Å være stolt over å ikke ha møtt noen som helst motgang eller oppnådd noenting som helst, og er stolt over dette bare for å demonstrere mot mennesker som faktisk har opplevd motgang og diskriminering...

Eh.
Det er mer fornuftig å være stolt over å vinne i ludo.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Eneste grunnen til at folk reagerer er fordi alle som sier de er stolte hvite heterofile menn har blitt tatt i å ha enten rasistiske eller homofobiske holdninger. Hvis jeg skulle sagt at jeg er stolt hvit hetero mann så hadde jeg blitt kastet i samme bås som dere.[/color]

Samme bås som oss? Du har altså automatisk kategorisert oss som rasister eller homofober fordi vi ikke har noe imot en straight pride parade.

 

Der ser du den såkalte toleransen blant pride supportere som gjør at jeg nekter å gå i paraden deres selv om jeg ikke har noe imot homofile.

 

Å være stolt, impliserer at man har oppnådd noe, eller overkommet noe, som oppnådd rettigheter og fått forbedret rettighetene sine, eller overlevd mobbing og mishandling.

 

Å være stolt over å ikke ha møtt noen som helst motgang eller oppnådd noenting som helst, og er stolt over dette bare for å demonstrere mot mennesker som faktisk har opplevd motgang og diskriminering...

Du antar automatisk at om man ikke er en minoritet så kan man ikke ha møtt motgang og diskriminering I livet. For en fantastisk naiv tankegang.

 

Og det er ingen her som har sagt noe om å demonstrere MOT noen som helst. Hvorfor kan man ikke feire uten at det er på bekostning av noen i din verden?

Endret av Tåkefyrste
  • Liker 6
Lenke til kommentar

For all del -- det er bare til å feire, uten noen som helst logisk grunn, og blåse på hundefløyter -- men de lurer ingen.

Det er mer logisk å feire at man er mann, enn heterofil;
Menn møter en del motgang i dagens samfunn:
-Må ta initiativ til stort sett alt av dating.
-Er for umoden til å gå på skolen sammen med jenter på samme alder, og sliter mer i skolen enn jenter.
-Opplever ekstreme mengder testosteron i puberteten, som får oss til å oppføre oss asosialt, utagerende og irrasjonellt.

Men heterofil?
Eh.

Hvilken motstand møter man som heterofil?
Hva er man stolt over å ha oppnådd eller overkommet, som heterofil?

...

Og det er morsomt  at du spør hvorfor heterofile ikke kan feire uten at det er på bekostning av noen, i min verden, når feiringen foreslås nettopp fordi de som ønsker den mener at Gay Pride går på bekostning av heterofile.
Eksistensen til forslaget om Straight Pride kommer ut i fra hvite snøflak sin følelse av å være mindre verdt, om andre mennesker er verdt like mye.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Slutter de å være uskyldige hvis vi lærer dem at folk nettopp er forskjellige, og at de må få "gjøre som de vil, og være den de er", så lenge de ikke skader andre? Hvorfor skulle det skade dem på noen måte og vite at noen er anderledes? Vi skjulte det aldri for våre barn, og de fant nå sin heterofile legning uten problemer når de ble gamle nok. Hadde de funnet sin homofile legning i stedet, så hadde ikke det vært noe problem for oss heller. 

 

Tvert om: Det store problemet hadde vært om de ikke fant ut av det. Som en onkel sa det om en av sine: Det største problemet var at han brukte så lang tid på å finne det ut og komme ut av skapet. Det var mange og vanskelige år. Han kunne definitivt hatt godt av at noen arrangerte pride-tog i hans barndom...

 

Geir  :)

 

Jeg er enig med deg. Kanskje er jeg litt splittet på pride parade opplegget. Det er fint at det finnes arrangementer der likesinnede kan møtes og ha sosialt samvær, men jeg synes ikke noe om at barn og unge som ikke har erfart noen form for seksualitet enda, kommer og ser denne festen. 

 

Det er heller ikke et spørsmål om at barn slutter å være "uskyldige", da misforstår du meg. Jeg mener bare at de ikke har noe der å gjøre, hvis de aldri har hatt noen seksuelle tanker eller erfaringer. Barn blir et produkt av samfunnet de vokser opp i. Jeg er helt enig at en av grunnverdiene de bør ha er at uansett seksuell legning bør alle aksepteres som de er.  

 

Tydeligvis ikke. Å ha en parade er å gjøre som de vil.

 

Det er ikke snakk om å glorifisere noe som helst, men å godta folk slik de er. Det går forresten ikke som et avvik, da det er såpass vanlig både blant mennesker og andre dyr. Og du har sikkert noen både fysiske og psykiske avvik selv (Noen som kommer fram i tråden). Skal vi ikke godta deg som du er?

 

 

:lol:   :lol: 

 

Jeg er mer bekymret for hvordan du påvirker barn enn hvordan en årlig parade i én av byene i Norge gjør det. 

 

Okei, la meg presentere stillingen min på nytt, siden du ikke klarte å sette andre paragraf i sammenheng med den første. Jeg synes folk får være den de er, og gjøre som de vil, så lenge handlingene deres ikke kommer til skade for andre. Her kommer barn og unge som ikke vet hva seksualitet er, under kategorien "andre".

 

Jo, å kalle det avvik er korrekt. https://snl.no/avvik

 

 

Ja, jeg, som de aller fleste på denne planeten har/har hatt flere avvik i løpet av min tid her. Jeg forstår ikke helt hvordan det er relevant.

 

 

 

Titusenvis av mennesker promoterte at de var hetero, homo, transseksuelle, polyamorøse og det ene og det andre i prideparaden i Oslo. Opp mot 300.000 mennesker var med og feiret pride i en by med 660.000 innbyggere forteller alt om hvor viktig det er.

 

Ikke minst viser noen av de forhistoriske holdningene vi ser i samfunnet (og denne tråden) at nødvendigheten av pride i aller høyeste grad fortsatt er til stede.

 

Jeg vil si meg uenig i at det er et behov for pride i Norge. Kanskje på landsbygda der folk generelt har mer konservative holdninger, men ikke i de store byene. At det var så stort oppmøte på paraden viser hvor akseptert det er å være LGBT i området.

 

For min del kjenner jeg ikke til noen som ikke aksepterer at folk har forskjellig seksuell legning. Vel, annet enn tradisjonelle religiøse og whatnot. Men hvis du leter lenge nok vil du alltid klare å finne meningsmotstandere.

 

Dette er et diskusjonsforum. Hverken jeg eller andre har krav på svar innen noen tidsfrist, eller forklaring på hvorfor det drøyer. Svar når du vil, hvis du vil.   :)

 

Men jeg ser fram til svaret.

 

Geir  :)

 

Det er ved å utfordre mine holdninger og synspunkter jeg vokser som person. Jeg synes det er veldig artig å diskutere, og jeg bryr meg mer om å ha en ærlig diskusjon, fremfor å ha "rett". Det er dessverre for mange som alltid skal ha rett..

 

Hvis jeg ikke kan forsvare mitt standpunkt i en diskusjon, så er det kanskje på tide å endre standpunktet  :hmm:

 

Jeg liker ikke når folk som ikke kan forsvare meningene sine bare ditcher uten videre, så fremt diskusjonen går frem på en ordentlig måte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Samme bås som oss? Du har altså automatisk kategorisert oss som rasister eller homofober fordi vi ikke har noe imot en straight pride parade.

 

Der ser du den såkalte toleransen blant pride supportere som gjør at jeg nekter å gå i paraden deres selv om jeg ikke har noe imot homofile.

Det er forskjell på å ikke ha noe i mot en straight pride parade, og det å aktivt ønske det. Hvis du aktivt ønsker en straight pride parade ja da tør jeg å påstå at du har homofobiske holdninger, akkurat som hvis du aktivt støtter en "white lives matter" så har du rasistiske holdninger. For normale folk kan være stolt/fornøyd med å være hvite hetero menn uten å ville ha parade.

 

Jeg har ikke noe direkte imot en slik parade i seg selv, men jeg liker ikke holdningene til de som ønsker den. Akkurat som jeg ikke hadde støttet en Pride-parade hvis tanken bak var fordi de mislikte heterofile.

 

Du antar automatisk at om man ikke er en minoritet så kan man ikke ha møtt motgang og diskriminering I livet. For en fantastisk naiv tankegang.

Det har jeg ikke sagt. Men historien lyver ikke. Du her i Norge skal ha vært ekstremt uheldig om du blir hetset for å være hvit heterofil mann. Det er ikke på NÆRHETEN like ille som det de i LGBT miljøet opplever daglig og har opplevd i mange år.

 

 

Og det er ingen her som har sagt noe om å demonstrere MOT noen som helst. Hvorfor kan man ikke feire uten at det er på bekostning av noen i din verden?

Jeg har ikke sagt at feiring må gå på bekostning av noe. Det er du som drar det ut.

 

Men "STRAIGHT PRIDE" er 100% laget som et motsvar til vanlig Pride for de som ikke liker Pride.

 

Det er diskutert i timesvis her nå og ikke ETT ENESTE reelt argument for å ha Straight Pride er kommet fram. Du har ikke fremmet et eneste godt argument for at man burde ha Straight Pride.

 

Jeg tror ikke du hatt møtt i Straight Pride, men du bare ønsker å fremme tanken fordi du er dritt lei vanlig Pride.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Okei, la meg presentere stillingen min på nytt, siden du ikke klarte å sette andre paragraf i sammenheng med den første. Jeg synes folk får være den de er, og gjøre som de vil, så lenge handlingene deres ikke kommer til skade for andre. Her kommer barn og unge som ikke vet hva seksualitet er, under kategorien "andre".

 

Jo, å kalle det avvik er korrekt. https://snl.no/avvik

 

 

Ja, jeg, som de aller fleste på denne planeten har/har hatt flere avvik i løpet av min tid her. Jeg forstår ikke helt hvordan det er relevant.

Okei, men mener du at det er et stort problem for barn at Pride gjennomføres her i Oslo? Det varer noen få timer og alle vet hvor toget går. Hvis du ikke klarer å unngå å se paraden så er det jo helt og holdent din egen feil. Hvis noen har barn så er det deres ansvar å holde barna unna skulle de ønske at de ikke ser paraden. Det er greit at du ikke vil barn skal se paraden, men er det virkelig et stort problem? Jeg har ikke hørt om noen som ikke klarer å holde barna sine unna paraden. Den er ikke overalt.

 

Og poenget med avvik er at bare fordi det er et avvik betyr ikke at det er noe galt. Og det er forskjell på det å GODTA og det å glorifisere. Pride er ikke for å glorifisere LGBT-miljøet. Det er ikke derfor det gjennomføres. Om du får det inntrykket så er det mest på din egen kappe. Hvert år, gang på gang, kommer det fram blant holdninger til folk (Spesielt i kommentarfelt på nyhetssaker) at Pride må til fordi det er så mange homofober i landet her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Okei, men mener du at det er et stort problem for barn at Pride gjennomføres her i Oslo? Det varer noen få timer og alle vet hvor toget går. Hvis du ikke klarer å unngå å se paraden så er det jo helt og holdent din egen feil. Hvis noen har barn så er det deres ansvar å holde barna unna skulle de ønske at de ikke ser paraden. Det er greit at du ikke vil barn skal se paraden, men er det virkelig et stort problem? Jeg har ikke hørt om noen som ikke klarer å holde barna sine unna paraden. Den er ikke overalt.

 

Og poenget med avvik er at bare fordi det er et avvik betyr ikke at det er noe galt. Og det er forskjell på det å GODTA og det å glorifisere. Pride er ikke for å glorifisere LGBT-miljøet. Det er ikke derfor det gjennomføres. Om du får det inntrykket så er det mest på din egen kappe. Hvert år, gang på gang, kommer det fram blant holdninger til folk (Spesielt i kommentarfelt på nyhetssaker) at Pride må til fordi det er så mange homofober i landet her.

 

Paragraf 1, enig. Men jeg mener at kanskje en festival eller lignende arrangement hadde vært en bedre måte å gjennomføre pride på.

 

At noe er avvikende betyr ikke at det er noe galt, det er vi enige om. Jeg tror ikke det er så mange homofobe i dette landet. Mange eldre/religiøse/konservative stiller seg nok skeptiske til skeive folk, fordi det er sånn samfunnet har formet dem. Uansett hvor mange pride arrangement du har i løpet av ett år, vil kristne Laila (79), mest sannsynlig fortsatt ha fordommer mot LGBT folk.

 

Jeg kjenner ingen som er homofobe, eller diskriminerer noen på grunn av legning. Jeg kjenner mange som kanskje synes det er litt rart, men det må jo være lov.

 

Dette legger til grunn at jeg ikke ser behovet for pride parade, men det er jo min subjektive erfaring. Individer som identifiserer seg som LGBT kan jo ha helt andre erfaringer enn meg, så værsågod, arranger parade. 

Endret av FluffMuffin
Lenke til kommentar

Jeg kjenner ingen som er homofobe, eller diskriminerer noen på grunn av legning. Jeg kjenner mange som kanskje synes det er litt rart, men det må jo være lov.

 

Dette legger til grunn at jeg ikke ser behovet for pride parade, men det er jo min subjektive erfaring. Individer som identifiserer seg som LGBT kan jo ha helt andre erfaringer enn meg, så værsågod, arranger parade.

Sier som deg, enig i paragraf 1.

 

Angående resten så tenkte jeg mest som deg tidligere men de siste 5+ årene så har jeg blitt kjent med flere og flere i LGBT-miljøet og da får man høre ofte hvor mye hets og diskriminering de opplever. De sier ikke historiene for å presse en agenda (som noen tror), men de forklarer fordi de går igjennom noe ubehagelig. Akkurat som når min samboer blir trakassert på byen så forklarer hun det til meg etterpå.

 

Klart det er bedre tilstander her enn i de aller fleste land, men det er fortsatt en bit igjen å gå før man kan si seg fornøyd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er diskutert i timesvis her nå og ikke ETT ENESTE reelt argument for å ha Straight Pride er kommet fram. Du har ikke fremmet et eneste godt argument for at man burde ha Straight Pride.

"Fordi man kan" burde være godt nok argument.

 

Om man vil feire at man er hetero så bør man få lov til det, uten å måtte høre på folk som sier det er homofobisk og whatever.

 

Jeg er for feiringer, folk burde finne unnskyldninger til å feire mer.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

"Fordi man kan" burde være godt nok argument.

 

Om man vil feire at man er hetero så bør man få lov til det, uten å måtte høre på folk som sier det er homofobisk og whatever.

 

Jeg er for feiringer, folk burde finne unnskyldninger til å feire mer.

Hvis det kun er det som er grunnen bak, så er det nok få som bryr seg. Men diskusjoner rundt dette viser at det ikke er det som ligger til grunn.

 

Kom igjen, har du ikke en ordentlig grunn for å feire det? Det er ganske mye arbeid å få satt i gang. Hvis du skal få folk med så burde det være eeeen legitim grunn bak. Annet enn "fordi vi kan". Sjeldent det samler folk. 

 

Med mindre du kommer med en legitim grunn for å lage Straight Pride som ikke har noe med vanlig Pride å gjøre så er hele saken tapt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis det kun er det som er grunnen bak, så er det nok få som bryr seg. Men diskusjoner rundt dette viser at det ikke er det som ligger til grunn.

 

Kom igjen, har du ikke en ordentlig grunn for å feire det? Det er ganske mye arbeid å få satt i gang. Hvis du skal få folk med så burde det være eeeen legitim grunn bak. Annet enn "fordi vi kan". Sjeldent det samler folk. 

 

Med mindre du kommer med en legitim grunn for å lage Straight Pride som ikke har noe med vanlig Pride å gjøre så er hele saken tapt.

 

Feire at vi lever. Feire at våre heterofile (ikke nødvendigvis) forfedre formerte seg, og skapte oss. Å ære våre forfedre er vel en god grunn, men hvis man velger dette som grunn, så er kanskje navnet på arrangementet litt rart.  :tease:  :tease:

Lenke til kommentar

"Fordi man kan" burde være godt nok argument.

 

Om man vil feire at man er hetero så bør man få lov til det, uten å måtte høre på folk som sier det er homofobisk og whatever.

 

Jeg er for feiringer, folk burde finne unnskyldninger til å feire mer.

Joda.

 

Men når 100% av dem som tenker på og støtter arrangementforslaget er mennesker som er hvite homofobe og i mange tilfeller rasistiske, så roper situasjonen vikarierende argumenter.

 

Spesielt når de eneste reelle argumentene er at Pride faktisk finnes, og at de vil ha en "motdemonstrasjon" -- noe man bare kan anta er fordi de føler seg truet av aksept for homofili.

 

 

 

Feire at vi lever. Feire at våre heterofile (ikke nødvendigvis) forfedre formerte seg, og skapte oss. Å ære våre forfedre er vel en god grunn, men hvis man velger dette som grunn, så er kanskje navnet på arrangementet litt rart.  :tease:  :tease:

Alle homofile har foreldre.

Alle homofile lever.

Alle kan ære sine forfedre.

 

...men det kan jo feires sammen med white pride; det virker å være circa 99% overlapping mellom white pride og straight pride.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Alle homofile har foreldre.

Alle homofile lever.

Alle kan ære sine forfedre.

 

Du trenger ikke å ta alt seriøst. Trodde jeg dekte meg med noen emoticons, men der tok jeg kanskje feil. Ikke forklar meg hvordan du dro ut de to første setningene der fra det jeg skrev heller, hjernen min er ikke gymnast. 

Endret av FluffMuffin
Lenke til kommentar

Homofile fortjener paraden sin. De har blitt undertrykt og trenger aksept. Hva er det som er galt? Jeg har en lesbisk venninne og kjente en skaphomse en gang og ikke noe galt med dem.

 

La oss feire homsene som lager liv i gatene, men jeg holder meg for meg selv for jeg synes det blir litt mye noen ganger. Jeg trenger bare å være meg sjøl for å vise verden at jeg elsker berter.

Endret av odysseus
Lenke til kommentar

Jeg vil si meg uenig i at det er et behov for pride i Norge. Kanskje på landsbygda der folk generelt har mer konservative holdninger, men ikke i de store byene. At det var så stort oppmøte på paraden viser hvor akseptert det er å være LGBT i området.

 

For min del kjenner jeg ikke til noen som ikke aksepterer at folk har forskjellig seksuell legning. Vel, annet enn tradisjonelle religiøse og whatnot. Men hvis du leter lenge nok vil du alltid klare å finne meningsmotstandere.

 

Da er du helt fullstendig ute og kjører. Her er et lite utvalg eksempler på hvorfor vi definitivt trenger pride i Norge:

 

 

Ifølge en rapport fra Barne,- ungdoms og familiedirektoratet har 81 prosent av LHBT-personer har vært vitne til hatefulle ytringer. I rapporten heter det blant annet:

 

"Resultatene viser at LHBT-personer i langt større grad enn den øvrige befolkningen er utsatt for nedsettende kommentarer, ytringer de opplever som hatefulle, og konkrete trusler."

 

Og: 

 

"Personer som har flere enn ett minoritetskjennetegn (for eksempel både LHBT og innvandrerbakgrunn), er langt mer utsatt for hatytringer enn personer som har ett minoritetskjennetegn, og dette gjelder særlig ytringer rettet mot vernede grunnlag, kjønn og kjønnsidentitet/kjønnsuttrykk."

 

Du kan lese hele rapporten her, som er utarbeidet av Institutt for Samfunnsforskning: Erfaringer med hatytringer og hets blant LHBT-personer, andre minoritetsgrupper og den øvrige befolkningen

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...