Gå til innhold

Har de tre-fire store i matnæring noe ansvar her?


Anbefalte innlegg

Det kommer fram en dokumentar på Nrk om dyrevelferd. Man vet at handelsnæringen stadig presser bøndene for bedre priser, så det er litt merkelig at det kun er Nortura og Bondelaget som får gjennomgå, eller hva tenker andre om dette?

 

https://www.nrk.no/dokumentar/xl/filmet-grisefjos-med-skjult-kamera-i-bh-en-1.14592834

 

(det er vel en tre-fire større som dikterer mattilbudet man får i norske butikker)

Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I Norge har vi et regime som har svært god oversikt over produksjonen av matvarer, og det er meg bekjent kvoter for det meste av import. Regimet som forvalter produksjon gjennom b.la prisregulering og styring av investeringstilskudd lykkes svært ofte med å skape overproduksjon av de forskellige dyreartene. I det ene øyeblikket gir de investeringsstøtte med overproduksjon som følge, i det neste reduserer de produksjonstilskudd, og kjøttprisene til bonden. Konsekvensen er b.la at de små skvises ut, mens de som mottar investeringsstøtte og bygger større får økonomiske utfordringer som følge av at de mottar mindre for varene sine enn de la til grunn når de investerte.

 

Dette har en sett gang på gang på gang med sau, gris, fjørfe og kyr.

 

Det er politikernes ansvar fordi de på denne måten bevisst presser frem større produksjonsenheter, og det er bøndenes ansvar fordi de eier organisasjonene som styrer reguleringen. Bøndene kannibaliserer hverandre og skviser ut de små.

 

Kjedene består av kremmere, og de gjør hva de kan for å skvise priser. Det er ikke for å selge billig til forbrukerne, det er for å skaffe seg selv høyest mulig margin og størst mulig andel av salgsprisen på kjøttet de selger. For å skvise innprisene importerer de uten særlig hensyn til annet enn sin egen lommebok.

 

Konsumentene er - som alle andre i produktkjeden - opptatt av pris, men jeg har ikke lagt merke til at kjøttprisene i butikk har sunket de siste årene. Jeg gidder ikke lete opp statistikk.

Det er ingen grunn til å tro at "pris og kvalitet følger hverandre" i ordinære matbutikker, betaler konsumentene mer, betyr det bare at kjedeeierne får større margin for den samme kvaliteten.

 

På et sted jeg bodde hadde jeg for vane å bruke en dyktig slakter som var svært opptatt av kjøttkvalitet. Han fant en veldig god produsent av blandingsgris og et par andre som leverte svært bra storfekjøtt. Slakteren ble oppsøkt av Gilde som forsøkte å presse ham på en svært skitten måte (b.la vanskeligheter med leveranser/regularitet og lavere prioritet på kvalitet) for å kutte ut de små men svært dyktige produsentene. Gilde er bondeeid.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det jeg syntes er merkelig er at det så vanskelig og få tak i oksekjøtt av storfe som er avlet for det i Norge.

 

Er jo bare den "melke-ku" storfekjøttet som ikke er noe særlig. Må jo stort sett handle utenlandsk storfe for og få kvalitets kjøtt.

 

Er vel bare noen få som drive med black angus her til lands feks. Melke subsidieringen som ødelegger for meg antar jeg :p

Endret av DirekteDemokrati
Lenke til kommentar

Støter på Skotsk høylandsfe i fjellet enkelte steder - de går fritt i høyfjellet hele beitesesongen. De er skikkelig lettbente og løper fort i ulendt terreng når de finner det for godt. Får man fatt i kjøtt umiddelbart etter at de er hentet ned fra fjellet er det bare å glede seg til litt gørrmett.

 

https://www.bondevennen.no/wp-content/uploads/2017/01/Ovedal_005.jpg

 

Innkjøp av et litt større parti direkte fra bonden er nok å foretrekke hvis mulig. Finner man bønder man vil og får handle fra så kan bonden ta mer betalt enn han får fra Gilde etc, og glade kjøttspisere får bedre kjøtt til en bra pris.

Lenke til kommentar

Det jeg syntes er merkelig er at det så vanskelig og få tak i oksekjøtt av storfe som er avlet for det i Norge.

 

Er jo bare den "melke-ku" storfekjøttet som ikke er noe særlig. Må jo stort sett handle utenlandsk storfe for og få kvalitets kjøtt.

 

Er vel bare noen få som drive med black angus her til lands feks. Melke subsidieringen som ødelegger for meg antar jeg :p

 

Så lenge det er merket som storfe, så kan du til og med bli servert hest (til info)  :)

Lenke til kommentar

Alle har ett ansvar her, fra bonden til oss forbrukere.

 

Når vi forbrukere står i butikken er det dessverre for mange av oss kun en ting som teller, og det er prisen.

 

Jeg vil påstå at forbrukeren har veldig vanskelig for å påvirke særlig mye. Alt bestemmes av kjedene. At det finnes billige produkter man kunne unngått å kjøpe betyr vel ikke automatisk at det dyre kjøttet er produsert med noe særlig bedre dyrevelferd heller.

 

Eneste jeg virkelig har sett som et valg er profitteringen på å forsøke å selge inn "kylling uten bruk av antibiotika narasin". Det er kanskje litt knyttet til dyrevelferd det valget også, men i hvor stor grad egentlig? Man vet jo at dyreholdet er strukket litt langt om det må brukes større mengde antibiotika, så sånn sett har et en absolutt relasjon. Og det er jo litt rart at det skal produktsegmenteres på en noe så negativ del av kjøttoppavlingen (da all kjøttproduksjon burde fulgt et sunt og godt regelverk istedet). Men produksjon av kjøtt uten bruk av særlig mye antibiotika kan være presset litt på dyrevelferd det også.

 

Kjøper man vilt, eller f.eks. hvalkjøtt så vet man ihvertfall at bønder ikke har hatt anledning til å stappe antibiotika i det, for å få større produksjonsvolum.

 

Kjøper man oppdrettsfisk, så får man visst den verste giftsuppen i kjøtt man kan tenke seg i følge Kurt Oddekalv-dokumentarfilmene og Co.  :wee:

 

Høner og mink er vel svært utsatt siden de er små i størrelse og sånn sett ofte veldig lite økonomisk ansett. Her har mattilsynet absolutt en jobb å gjøre. Ei utverpet høne er knapt verdt noen skarve kroner. Og man vet at kyllinger kjønnsorteres. Det er genocide i dyreriket å ikke avle opp hanene til kjøtt, bare fordi de er bærere av eggleggingsgener framfor kjøttproduktgener. Dette er kalde harde fakta. Husk at kjønnsdistribusjonen mellom kjønn i brorparten av dyreriket er ca. 50/50 (selv om det er noen mindre avvik i fra den fordelingen)..

 

Chicken-factory-646546.jpg

Kilde: https://www.express.co.uk/news/uk/646546/Baby-chickens-factory-slaughter-house-Unbelievable-life-of-baby-chicks

 

Det hullet i midten er fullt av kniver som kverner de forkastede hanekyllingene til kjøttavfall eller til et lite ettertraktet biprodukt.

 

Dersom du som forbruker skulle påvirket det der, så måtte du sluttet å spise alt som inneholder egg. Det er ingen liten manøver. Da er det bedre at noen poltikere overstyrer det og får slutt på ting som kan sees på som galskap satt i systemer.

 

Det finnes kryssninger av høner som har en nokså høy kjøttvekt også. Men slikt er selvsagt uønsket da det helst er hvite italienere, eller kryssningsfrodige Rode Island Red med hvit italiener som nyttes i norsk eggproduksjon. Alt hviler på dyrefôrutgiftene egentlig. Det er derfor hanekyllingene på rene eggleggingsraser/eggleggingskrysninger blir kvernet som på bildet. Fordi de ikke ansees som verdt å avle opp til kjøtt. Og dersom du velger en rase/eller krysning som også er bærer av en god kombinasjon egglegger og kjøttegnet (for dette finnes også), så stiger også fôringsutgiftene for å bygge opp den ekstra muskelmassen (som da gir litt større kjøttproduserende kostnader og litt større eggleggingskostnader). Og det er jo produsentene ikke interesserte i. De vil ha mest mulig rendyrket til sitt formål, for å maksimere kostnadene med fôret.

 

Her er et simpelt google-søk man kan foreta seg:

excellent combination hens for eggs and meat

 

 

Chicken Breeds for Meat and Eggs

Finally, if you want to keep chickens for both meat and eggs then you should be looking at keeping:
 
Rhode Island Reds
Plymouth Rocks
Orpingtons
Wyandottes

 

Innlegg #3 synes jeg rimer veldig mye med min oppfattelse, pluss det var veldig godt formulert. Mye bedre formulert enn hva jeg selv kunne ha fått til  :thumbup:

Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Alle har ett ansvar her, fra bonden til oss forbrukere.

 

Når vi forbrukere står i butikken er det dessverre for mange av oss kun en ting som teller, og det er prisen.

 

Forbrukeren har null påvirkningskraft.  For å ha påvirkningskraft, må vi ha alternativer.  Tollmurene gjør utenlandske alternativ alt for dyre eller ikke-eksisterende, og ja, selvfølgelig teller prisen for mange av oss siden mat allerede er ekstremt dyrt i Norge og mange derfor er nødsaget til å velge det minst dyre. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Forbrukeren har null påvirkningskraft.  For å ha påvirkningskraft, må vi ha alternativer.  Tollmurene gjør utenlandske alternativ alt for dyre eller ikke-eksisterende, og ja, selvfølgelig teller prisen for mange av oss siden mat allerede er ekstremt dyrt i Norge og mange derfor er nødsaget til å velge det minst dyre. 

 

Man har lite alternativer om man er byfolk. Bor man litt landlig til eller har en utømmelig tilgang på kolonihageareal som samtidig er hanegalvennlig, så kan man fint holde seg med egg selv (for man vil jo helst kunne ruge fram nye kyllinger). Det krever lite stell om man rigger seg til med vannings og foringsutstyr som gir mange dagers vedlikeholdsfri mating. Samt om man er smart med valg av hønehus som er lett å skrape hønemøkk ut av. Man kan til og med bli kvitt hønemøkk om man ikke orker å kompostere det eller har plass til det i den brune dunken (er brun-kodet for hageavfall der jeg bor).

 

Man behøver ikke å kun gi høner Felleskjøpets fôr. Høner spiser gress, insekter, kokte poteter (bare elsker de). Rekeskall går ned med piggene på rekehode uten å mukke. Du får litt rosanyanse på eggplomme av rekeskallet. Av gress så får du gulere eggeplomme (MÅ være kortklippet gress fra gressklippere, lange strå blokkerer fordøyelse og hønene sulter da ihjel). Har hatt knalloransj eggeplomme 1) på eggene den stunden jeg hadde hønehold som hobby selv i ungdommen. Høner elsker de matrestene du har i fra middagsbordet også. Brødrester som du får i fra butikk det gafler de også i seg.

 

Det eneste du behøver å ta litt hensyn til for at eggleggingen ikke skal stoppe opp på høsten, er å ha kunstig belysning. Hypofysen eller hva det nå er i hjernen på høner som regulerer den cirkadiske rytmen, vil på høsten naturligvis stoppe eggproduksjonen. Holder du dagslengden litt mer konstant vinterstid (ja de kan gå utendørs også) med kunstig belysning så stopper eggproduksjonen først opp midtvinters for så å snu når døgnet øker i dagslengde igjen. Har du rigget deg med en lysregulering som øker i dagslengde slik bøndene har så vil det aldri kunne feile. Men med konstant lengde på døgnet med et av/på tidsur så holder du igjen på når eggleggingen ellers ville ha stoppet opp.

 

Google-søk igjen:

how many days do commercial hens lay eggs

 

https://www.thehappychickencoop.com/10-breeds-of-chicken-that-will-lay-lots-of-eggs-for-you/

 

Ca. 280 egg i året pr. høne muligens er nokså nært det maksimale du kan strekke strikken..

 

Det ligger en naturlig blokkering i genene for hvor mye avl som kan gjøres på høner med antall eggleggingsdøgn pr. år. Hadde bonden fått det som de ville så hadde høner lagt egg 365 døgn i året, noe det ikke er mulig å oppnå med naturlig krysningsforsøk av høneraser.

 

Da snakker en fort om oransjefarge 1) på eggeplomme så sterk som dette:

color-2098967_960_720.png

Endret av G
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Når vi forbrukere står i butikken er det dessverre for mange av oss kun en ting som teller, og det er prisen.

Det er vanskelig for en forbruker i butikken å vite noe særlig mer om de ulike typene bacon i hyllen foran seg enn prisen og utseende. Man kan alltids velge et dyrere produkt, men det betyr ikke at de ekstra pengene går til dyrevelferd og ikke bare større profitt. Løsningen er et strengere og bedre reguleringsregime. Myndighetene må bestemme at dyrevelferd skal tas vare på og sørge for at dersom noen bryter med dette så blir det oppdaget og får konsekvenser. Da vil de billigste varene i butikken bli dyrere, men forbruker kan da trygt prioritere pris når han/hun handler (og det er jo slik markedet er ment å fungere).

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg vil påstå at forbrukeren har veldig vanskelig for å påvirke særlig mye. Alt bestemmes av kjedene. At det finnes billige produkter man kunne unngått å kjøpe betyr vel ikke automatisk at det dyre kjøttet er produsert med noe særlig bedre dyrevelferd heller.

 

Eneste jeg virkelig har sett som et valg er profitteringen på å forsøke å selge inn "kylling uten bruk av antibiotika narasin".

 

Kjøper man vilt, eller f.eks. hvalkjøtt så vet man ihvertfall at bønder ikke har hatt anledning til å stappe antibiotika i det, for å få større produksjonsvolum.

 

Kjøper man oppdrettsfisk, så får man visst den verste giftsuppen i kjøtt man kan tenke seg i følge Kurt Oddekalv-dokumentarfilmene og Co.  :wee:

 

Dersom du som forbruker skulle påvirket det der, så måtte du sluttet å spise alt som inneholder egg. Det er ingen liten manøver. Da er det bedre at noen poltikere overstyrer det og får slutt på ting som kan sees på som galskap satt i systemer.

 

Innlegg #3 synes jeg rimer veldig mye med min oppfattelse, pluss det var veldig godt formulert. Mye bedre formulert enn hva jeg selv kunne ha fått til  :thumbup:

Takker og bukker for den :o)

 

Jeg er ganske opptatt av mat og matproduksjon og jeg kjenner en del bønder. De fleste av de driver faktisk skikkelig seriøst og jeg handler varene deres uten å blunke. De fleste av de er svært negative til rovdyr, men de som driver best er også mest balansert, og de som driver dårligst er helt fanatiske. Jeg mener det har sin naturlige forklaring i at de har for store produksjonstap i fjøset. F.eks ved at færre søyer lammer, at søyer som får lam føder færre i snitt og at flere lam dør før de sendes på beite. Med et dårlig utgangspunkt vil udokumenterte tap ha vesentlig større konsekvenser enn ved sunn og god drift.

 

Her skal dere få et par tips om lam/sau: Om mulig kjøp hele lam rett fra høyfjellsbonden eller "villsau" fra øyene. Kjøp kjøtt fra andre saueraser enn den vanlige hvite sauen. F.eks "pelssau" har en helt annen kjøttkvalitet. Det går an å kjøpe sau, men helst om høsten og helst dyr som er i sitt andre år og som ikke har hatt lam. Bøndene kan ikke slakte for salg, kun til egen husholdning, så dyrene må innom et slakteri, alternativt slaktes lokalt av proff. Lammehjerter og spesielt lammetunger er virkelig en delikatesse.

 

Noen etterlyser Angus i butikken, men jeg tror nok mye av den produksjonen går til slakterbutikker og "supermarked" utenfor lavprissegmentet. Jeg tror heller ikke at salget av Angus e.l vil være særlig lønnsomt for Rema/Kiwi.

 

Mht gris; finner man en bra bonde - gjerne frittgående gris, er det god butikk å kjøpe direkte fra bonden. Bra kjøtt og bra priser.

 

Rema har hatt store problemer med kyllingproduksjonen men bygger nå ny fabrikk, og jeg tror de er i ferd med å få meget sterk kontroll over hele verdikjeden inkludert produsentene. Det negative er selvsagt monopolisering og økt industriell tilnærming, det positive er jevnere kvalitet og redusert risiko for sykdom. Overgang til ny rase (skal visstnok være en stor forbedring) og redusert medisinering kan også bli bra. Det er flotte navn på produktene (Coop = Den stolte hane), men det maskerer snarere kvaliteten heller enn å bekrefte den.

 

De eggene man får i butikken ER jo ikke spesielt bra. På sitt beste er de ok, men f.eks skalltykkelsen kan være så som så. Kjøpte noen som jeg syntes var så bra at jeg ville fortsette å handle fra samme produsent, men neste gang var skallene dårlige og smaken middelmådig. Egg i butikk er ikke i nærheten av kvaliteten man kan få fra f.eks småbruk eller hobbyprodusenter. Når det gjelder kyllingkjøtt er det meste man får ganske triste greier. Før syntes jeg Stange var svært bra, men nå er vel de kjøpt opp og jeg kjenner ikke kvaliteten lengre. (Stange lot kyllingene vokse seg langt større, kjenner ikke rasen etc), mens standardkylling slaktes når de er optimale mht forutnyttelse - og ikke når de er optimal som måltid.

 

Prisene på kyllingkjøtt har økt betydelig i butikkene, men en god del av dette skyldes nok økt foredling.

 

Bra behandlet vilt lar seg høre :o) Hvalkjøtt har en helt annen kvalitet i butikkene nå enn for 30 år siden, og bra hvalkjøtt er ypperlig mat. Jeg kjøper aldri oppdettsfisk. Det skyldes fóret, lus, medisinering og hvordan de påvirker villaks og lokale fiskestammer. Pratet med noen fra NIVA for en del år siden, og vedkommende fisket ikke på flere kilometers avstand fra oppdrettsanlegg. Ikke engang katten ville ha fisken. Har selv fisket sei som var påvirket av oppdrett, og det var bare å kaste fisken.

 

Det er spesielt 3 matprodukter som frustrerer meg. Det ene er mangelen på fransk ost (jeg har ingen illusjoner om dyrehold/medisinering). De franske ostene er erstattet med dårlige kopier, og det kjedene importerer er av ytterst middelmådig kvalitet.

 

Det andre er olivenolje - masse juks og forholdsvis vanskelig å finne god kvalitet.

 

Det tredje er norske pølser som uansett innpakning er miserable greier.  Man må ut av skandinavia om man skal finne noe som er bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er vanskelig for en forbruker i butikken å vite noe særlig mer om de ulike typene bacon i hyllen foran seg enn prisen og utseende. Man kan alltids velge et dyrere produkt, men det betyr ikke at de ekstra pengene går til dyrevelferd og ikke bare større profitt.

Jeg har eksperimentert litt med kjøp av bacon og konklusjonen min er at jeg handler ikke det produktet der i kjedebutikker. 


Man kan gå ut fra at nesten all bacon stammer fra helt standard (evt edel)gris dvs samme råvarekvalitet uansett hva du betaler. Nesten alt er meg bekjent produsert ved hjelp av røyksyre, så en stor del av variasjonen består av evt importkjøtt, alder (f.eks fryselagret gammelt overskuddskjøtt), skjæring, innpakning og injeksjon. 


Røyksyren kan ha forskjellig kvalitet som gir utslag. Mht injeksjon kan det være vann/salt for å øke vekten, og det kan være tørket og malt svorpulver som blandes med vann og injiseres. Svorpulveret har den egenskap at proteinet ikke kan skilles fra vanlig kjøttprotein, slik at når mattilsynet måler fettinnhold så vil svorpulveret måles som kjøtt - dvs den målte fettprosenten synker. Svorpulver blir såvidt jeg har forstått produsert i Danmark og kan forringe smaken. Kjenner ikke  omfanget/lovlighet av bruk i Norge.


Uansett kombinasjon, så er det vanskelig å se det på produkt og innpakning, så det må krympe ferdig i pannen og en må smake på det.


Jeg har funnet en liten enmanns slakterbedrift som nok bruker samme råvare, men de bruker nyslaktet gris, tilsetter ikke noe, og de røyker det istedet for å bruke røyksyre. Jeg greide å fornærme ham første gang jeg handlet der - jeg spurte om røyksyre, og forakten lyste av slakteren. Sånn skal det være! Det er den eneste leverandøren jeg kjøper bacon fra.


Et alternativ for den som ønsker skikkelig bacon er å kjøpe gris selv - evt svineribbe av normalt god kvalitet - og røyke det selv (varmrøyking blir anderledes, men anbefales sterkt). Om man ikke har anledning til å røyke selv, kan man få fatt i røyksyre og baconisere ribben selv. Det blir bedre enn nesten alt man får i butikken uansett.


 

Kjenner ikke kvaliten osv fra denne leverandøren - kun et eksempel:

https://www.scanholm.no/smaker/tilsetninger/royksyre-roykolje-ca-50ml-pa-sprayflaske.html

Endret av 1J7HHBGW
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Det er spesielt 3 matprodukter som frustrerer meg. Det ene er mangelen på fransk ost (jeg har ingen illusjoner om dyrehold/medisinering). De franske ostene er erstattet med dårlige kopier, og det kjedene importerer er av ytterst middelmådig kvalitet.

 

Det andre er olivenolje - masse juks og forholdsvis vanskelig å finne god kvalitet.

 

Det tredje er norske pølser som uansett innpakning er miserable greier.  Man må ut av skandinavia om man skal finne noe som er bra.

 

Dersom man som importør hadde spesialisert seg litt, og fått inn andre europeiske varer til en norsk butikkjede som hadde blanding av skikkelig billige konkurransedyktig varer og litt av disse kvalitetsvarene du nevner som de store kjedene i dag aldri kommer til å røre eller ta inn så tror jeg du hadde blitt rik.

 

Det er så mye det samme matvareutvalget over hele linjen av norske butikker nå. Man må over grensen for å få litt variasjon på merker og type mat ofte.

 

Det som skjer på det store "vårslippet" som jeg såvidt har hørt om er jo at de som betaler for best hylleplassering de får det.

 

F.eks. hvor mye har Xtra tyggis betalt for å utkonkurrere alt annet av merker, jeg bare spør (som et av mange eksempler)..

 

Enig i det du forteller om egg. Skallet kan til tider være så tynne greier at fingeren går igjennom det når du plukker det ut av eggpakken. Det har ihvertfall skjedd før. Og det spares nok på skjellsandtilskudd i fôret da. Gis høner skjellsand så vil du kunne få for tykke skall om du overdriver. Har sett "betong"-tykke eggeskall hjemme hos meg selv i ungdomstiden.

 

Vet du hva, jeg leste på pakken her forleden når jeg skulle kjøpe pepperoni eller var det chorizo til hjemmepizzaen. Der stod det at det var tilsatt bambus som utspedningsmiddel  :confused:

Ikke at bambus er usunt, men en spanjol hadde aldri kommet på dette trikset en gang. De er nok for mattradisjonsstolte.

Endret av G
Lenke til kommentar

Spesialimport er nok ikke heelt enkelt. Det er tidkrevende å oppsøke produsenter og man trenger volum der også, og logistikk/transport vil være kostbart med små volum. I tillegg til tildels høye importavgifter. Typisk vil handel med slike produkter være til helg/høytid, og matkulturen er ganske forskjellig rundt i landet (dels en generasjonsting). Så det er vanskelig å holde oppe et sortiment, spesielt mht ferskvarer. Kjedene har jo systematisk knekt bakeriene, slakteriene og fiskebutikkene. Torghandel med grønnsaker er også begrenset.

 

Når det gjelder norske "bondevarer" har jeg tro på etablering av lokale merkevarer der produsenter går sammen om foredling og deretter distribusjonsavtaler. Men det krever at bønder samarbeider, og de er ganske så selvstendige og egenrådige, så det er ikke uvanlig at slike samarbeid kollapser (f.eks samdrift av melkefjøs).

 

MEN om de samarbeider, tar kontroll over en større del av verdikjeden og utvikler meget gode produkter vil de kunne øke inntjeningen pr kg kjøtt avlet frem en hel del vil jeg mene. Det betinger produsentenes sterke lojalitet til varemerket og seriøs fokus på høy kvalitet i alle ledd av produksjonen. Kundene MÅ vite at de får virkelig bra produkter - gjerne med etisk/økologisk vinkling med høy kvalitet. Hver gang. År etter år.

 

Jeg mener eksempelvis Gilde har gjort noen store feil mht markedsføring og varemerker. De nesten uspiselige grillpølsene, de litt mer akseptable middagspølsene og bacon av svært variabel kvalitet selges under samme varemerke som produkter med påstått høy kvalitet.

 

Kan godt hende de høyt prisede produktene forsvarer prisen, men om forbrukeren assossierer de dyre produktene med søppelproduktene via varemerket og tilhørende reklame som sier at møkkamaten er bra saker - ja, da er de ikke villige til å bruke penger på godsakene. Jeg synes ikke Gilde er noe godt varemerke - og det samme gjelder Prior og tildels Tine. For min del skyldes det nok nettopp negative assossiasjoner

Lenke til kommentar

Enten driver man forsvarlig, i tråd med god dyrevelferd, som man kan stå for og har samvittighet til, eller så legger man ned driften.

Virkeligheten er ikke slik selv om det er naturlig å tenke i de baner. Selv når bønder sliter skal de MYE til før de legger ned 8 generasjoners arbeide. Det har jo vært noen saker der bønder som burde lagt ned eller leid inn hjelp har kollapset med alvorlige dyretragedier som konsekvens. Men alle gårdsbruk er jo ikke liv laga uansett hvilke tilskuddordninger etc som finnes.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Så lenge det er merket som storfe, så kan du til og med bli servert hest (til info)  :)

Var vel en skandale over for mange år siden.

 

Hest er forresten drit godt. Sebra tror jeg er min Nr 2 på favoritt kjøtt etter Reinsdyr, må være oppdretts Sebra da. De ville er seige som gummi.

 

Spiser alt så lenge det ikke er en truet art eller ren dyremishandling inne i bilde (foie gras)

Endret av DirekteDemokrati
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...