Gå til innhold

Analyse: Hva er egentlig en selvladende hybridbil?


Anbefalte innlegg

 

Et slitk hybridkonsept er en så opplagt energieffektiv innretning, at det er omtrent latterlig at det ikke finnes. Man holder på med gearkasser og hybridløsninger som ble oppfunnet på 90 tallet fremdeles. Mens alt man egentlig trengte er en elbil og en enkel dieselgenerator.

 

Man burde rett og slett satt igang og laget dette. Tesla er nok ikke interessert, men man kunne laget slike biler i Norge, om det var vilje til det.

Norge er nok et dårlig marked for en slik bil siden vi har ganske bra utbygde lademuligheter og gode incentiver for biler uten eksos. Man trenger den rett og slett ikke her og salgstallene på Opel Ampera (Chevrolet Volt), som er veldig lik dette forslaget, ble lave her i Norge. I USA derimot solgte de endel. Man får mer igjen for pengene ved å bare øke batteriet litt, da får man bedre rekkevidde og raskere hurtiglading, og man kan lade når det passer, ikke etter her tur.

Ja du skal ikke si det. Jeg tror faktisk at Hyundai Ioniq plug-in hybrid og Toyota Prius plug-in hybrid hadde blitt mye mer populær hvis de hadde hatt 20-25 kw batteri. Nå kommer vel Ioniq med 39 kw batteri snart,men plug-in hybrid med f.eks 25 kw batteri hadde jo vært noe for de som vil ha både i pose og sekk og som kjører f.eks fjelloverganger på vinteren og mye på vinteren. Folk i Troms og Finnmark,Nordkalotten generelt,Canada og Alaska,Russland og slike plasser hvor mange kan lade hjemme,men hvor utbygging av ladeinfrastruktur nesten ikke er kommet igang. Og det er jo egentlig mange steder rundt i verden hvor slike biler hadde passet hvor folk kan lade litt hjemme og litt her og dær,men hvor det er lenge til det er ett oppegående system hvor en rein elbil kan brukes overalt og lades med jevne distanser mellom ladestasjonene. Også virker jo bilen like godt om det skulle være strømbrudd og man ikke får ladet,noe som vel er tilfellet endel plasser rundt om i østen og Sør-Amerika,kansje grisgrendt i Russland også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg sliter litt med kritikken her.

 

For alle som ikke har lett tilgang til daglig lading, så er "Hybrid hybrid" eller "selvladende hybrid" ganske lurt.

 

Vedlikehold: flere deler, men et batteri, en elektronikkpakke og en el-motor har alle svært lav feilrate sammenlignet med annet roterende maskineri. Halvert driftstid på bensinmotoren sparer inn dette lett.

 

Bensin-motoren kjører en 'Atkinson-syklus' eller "anti-turbo". Det gir lav topp-effekt, men mer effektiv utnyttelse av bensinen. Sammen med el-motoren, så gir det en bra ytelse totalt sett.

 

Praktisk bruk viser 20-40% lavere forbruk. Også på langkjøring (ref Atkinson-syklus.)

 

Hovedgreia er at man samler opp energien (eller "får gratis") når man bremser inn mot krysset, som brukes til å sparke i gang bilen når det skifter til grønt. Ugunstige effekt/turtall-kombinasjoner unngås.

 

I påvente av at hele verden får bygget ut ladeinfrastruktur, så er er "hybrid hybrid" eller "selvladende hybrid" en god løsning mens man venter.

 

(at man får samme forbruk på diesel uten hybrid er ikke så rart, da diesel inneholder mer energi, og mer karbon per liter)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

 

En to syl turboladet motor som ga 60Kw og 35% virkningsgrad hadde vert nok om bilen samtidig hadde en 100Kw el motor og et 20kwh batteri.

Om noen kommer til å lage en slik bil er uklart. Men teoretisk burde det gå ann.

 

Et slitk hybridkonsept er en så opplagt energieffektiv innretning, at det er omtrent latterlig at det ikke finnes. Man holder på med gearkasser og hybridløsninger som ble oppfunnet på 90 tallet fremdeles. Mens alt man egentlig trengte er en elbil og en enkel dieselgenerator.

 

Man burde rett og slett satt igang og laget dette. Tesla er nok ikke interessert, men man kunne laget slike biler i Norge, om det var vilje til det.

BMW i3 Rex har dette oppsettet.

Jaha, hvor er turboladeren, hvor er den effektive dieselgeneratoren? En liten motorsykkelmotor som hyler på x-tusen RPM er ikke nevnt som en del av dette konseptet, selv om det er en brukbar begynnelse.

Ja det oppsettet på BMW i3 med rekkeviddeforlenger er ikke noe gunstig sak. Det må være noe slikt som Toyota Prius plug-in hybrid med 20-25 kw batteri. Da har man en særdeles bra bil med lavt støynivå selv med motoren i drift. En slik bil hadde satt ett lavt avtrykk etter seg i miljøsammenheng i hele verden.

Lenke til kommentar

Jeg kjører Toyota ladbar hybrid på 0,38 l pr mil. Jeg ser at den lader hvær nedoverbakke og når motoren har over skuddsenergi. Det mangler litt om dette i artikkelen?

 

Du kan vel kjøre bilen på bare motor og trykke inn en bryter som gjør at bensinmotoren lader batteriet hele tiden til det er fullt? Hvor stort er batteriet?

Lenke til kommentar

 

Toyota vet at de har mistet overtaket de hadde da hybrider var en greie og elbiler ikke hadde tatt av. Hadde de satset på rett hest så kunne de vært ledende i dag.

I lille Norge ?

 

I resten av verden er ikke elbil så attraktivt ennå.

Elbilsalet tek av i heile verda. Salet av eksosbilar går nedover. I Kina, verdas største bilmarknad, større enn både Europa og Nord-Amerika, var 8% al nyregistrerte bilar i desember i fjor ladbare.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Toyota vet at de har mistet overtaket de hadde da hybrider var en greie og elbiler ikke hadde tatt av. Hadde de satset på rett hest så kunne de vært ledende i dag.

Elbiler har ikke tatt av, en svært liten del av bilsalget er elbiler.

I Noreg sel elbilar betre enn både bensin- og dieselbilar.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

det er vel et vesentlig poeng med ladbare, at de har lave utslipp der fartsgrensene er lave (der folk bor) slik at genereringen gjøres der det ikke er noen, og på optimalt turtall. Dessuten fanger de opp bremseenergien slik at det blir mindre bremsestøv. Ellers er jeg helt enig i at det bare er ekstra vekt og flere ting som kan feile.

 

På vår Passat Gte, (ladbar hybrid) har vi et gjennomsnitts forbruk på under 0,3 dette på grunn av masse småkjøring. På langtur uten lading 0,55, CA halvparten av bruken vår går altså bilen som en el bil. Så nesten kvar gang bensinmotoren starter er det langkjøring, dette er bra for motoren, og bra for utslipp, katalysatorer trenger som kjent varme for å fungere. I tillegg får en vekk utslipp i sentrum.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synes det er litt merkelig at det ikke har kommet flere metoder for å lade batteri i biler. Feks. å bruke varme fra eksos, små luftinntak som spinner en turbin av slags uten å skape for mye luftmotstand/drag, solpaneler i deler av tak, bagasjerom, panser. Når regenerative bremser kom på markedet regnet jeg må å se mye mer slik teknologi veldig snart. Men sånn ble det ikke.

 

Vil også påpeke til artikkelforfatter at energien fra regenerativ bremsing ikke nødvendigvis kommer fra forbrenningsmotoren. Man kan få bilen opp i fart med elektrisk drift, og få energi tilbake via bremsene. Man kommer ganske langt faktisk, avhengig av modell. Selvsagt, hvis man ser på det over lengre tid vil man på et eller annet tidspunkt måtte lade batteriene med forbrenningsmotoren, men det totale forbruket vil være særdeles mye mindre enn en konvensjonell bil.

 

Lurer også på hvorvidt det er «renere» å lade en «selvladende hybrid» i enkelte steder i verden enn via strømnettet. For eksempel der det benyttes kullkraft. Vil en forbrenningsmotor som av og til må lade batteriene da slippe ut mindre CO2 enn kullkraftverk?

 

Men joda, det er helt klart at det spilles på forenklede, «brukervennlige» begrep. Spesielt fra Japansk bilindustri, hvor det stort sett satses på hydrogen. De merker nok at de ikke har skikkelige el-bil tilbud og kjører på med litt smart marketing for å være med litt i gamet.

 

Jeg skulle forøvrig gjerne sett en studie som tar for seg hvor mye ekstra CO2-utslipp produksjonen av rene elbiler skaper. Hele prosessen fra utvinning av materialer til batteri, motorer, fabrikker og utstyret som brukes for å utvinne materialer, bygge fabrikker, transportere bilene rundt om i verden, sammenlignet med en tradisjonell bil og de effektiviserte prosessene de allerede har vært gjennom. Og hva skjer hvis man klarer å produsere elbiler med nok rekkevidde, fint utseende og konkurransedyktig pris ifht vanlige biler? Når markedet plutselig trenger mer lithium osv. Hvor mye utslipp skapes fra at batterier hentes inn med lastebiler og resirkuleres? Hvor mange land tilbyr faktisk 98% fornybar energi k strømnettet? Hvor mye tapes i prosessen transport fra hovednett og inn i batteriene fra husvegger og ladestasjoner rundt om i hele landet?

 

Hvis man virkelig vil se kritisk på det, så kan man det. «Selvladende hybrid» er kanskje ikke så dumt som det først kan høres ut som.

Lenke til kommentar

Elbilsalet tek av i heile verda. Salet av eksosbilar går nedover. I Kina, verdas største bilmarknad, større enn både Europa og Nord-Amerika, var 8% al nyregistrerte bilar i desember i fjor ladbare.

Jepp, en økning på 57% 2018 på verdenbasis inkludert hybridbiler og 56% av salget var til Kina, og det utgjør ca. 2.2 % av bilsalget i 2018, angående rene elbiler var salget på 1.4% så og si at elbil-salget har tatt av globalt er en gedigen overdrivelse.

 

Og i Kina kjøper de elbil for å få ned forurensinger byene og man kan heller si at byggingen av kullkraftverk har "tatt av" istedenfor salg av elbiler i Kina.

 

Har du dokumentasjon på at salget av fossilbiler globalt har en negativ trend, eller tar du bare sjansen på at ingen orker og sjekke opp dine påstander ?

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Pluss at disse vanlige hybridene er fryktelige å kjøre da konstant start og stopp av bensinmotoren gir konstante endringer i lydbildet under kjøring samt en fryktelig nykking. Hvertfall når man ikke har erfaring med å kjøre de. Eller når man kjører taxi.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er mange plasser hybrid fungerer bra,men ikke i personbiler. Hvis det skulle ha noe nytte måtte det være en ladbar plug-in hybrid med ca 20 kw batteri. Da hadde man kunne brukt bilen som nr 1 bil og sett nytten i å lade hjemme og kunne kjørt minst 10 mil kun elektrisk og samtidig kunne bruke bilen til hytte/langtur UTEN å tenke på rekkeviddeangst. Det ville gitt ett lavt drivstofforbruk på året i snitt og det hadde vært bra for miljøet. Slik tenker ikke bilprodusentene av en eller annen merkelig grunn. De setter inn ett batteri på 7-8 kw som rekker kansje 3 mil og som ingen orker lade. Det gir ingen gevinst for miljøet,men gir derimot stor avgiftslette slik at vi kan kjøpe enda meir kostbare biler hos bilprodusentene. Miljøet taper,staten taper og bilprodusentene er de store vinnerne på slike biler. Slik vil det nok også bli til elbilene overtar,heldigvis har forbrukerne knekt koden og ser at el bil er fremtiden. Rekkeviddeangst er historie når de nye faststoffbatterier kommer i kommersiell bruk.

Du må ha hybrid, iallefall snakker du som du har det, og er en av dem som ikke gidder å lade.

Jeg har hybrid, en XC90, dog skal sies at jeg kjøpte den ikke for miljøets skyld. Uansett, småkjøring er den genial på ... kun strøm i 40km. For meg betyr det kun strøm frem og tilbake til gymmet og til byen.. GENIALT. Og når jeg skal på lengre turer trenger jeg ikke å stoppe for å lade..  så det våset du kommer med her er begrunnet på uvitenhet og synsing.

 

SNabelen

Lenke til kommentar

Jeg synes også 'selvladende' og tullereklamen med 'ledningsfri' er dum, men denne artikkelen virker mer som noe ITavisen eller DinSide kunne kommet med, ikke relativt oppegående TU.

Å måtte påpeke hvordan et hybriddrivverk fungerer overfor ingeniører, er i beste fall unødvendig, men i dette tilfellet virker det som forfatteren går ledningshybridenes ærend og gjør sitt for å svartmale Toyota.

Toyota har en god løsning de har solgt i årevis, og dessverre er folk generelt så dumme at de ikke skjønner forskjellen, og Toyota litt vel klønete i sin fremstilling.

Men ikke så klønete at de fortjener en avhandling i TU!

Lenke til kommentar

 

Elbilsalet tek av i heile verda. Salet av eksosbilar går nedover. I Kina, verdas største bilmarknad, større enn både Europa og Nord-Amerika, var 8% al nyregistrerte bilar i desember i fjor ladbare.

Jepp, en økning på 57% 2018 på verdenbasis inkludert hybridbiler og 56% av salget var til Kina, og det utgjør ca. 2.2 % av bilsalget i 2018, angående rene elbiler var salget på 1.4% så og si at elbil-salget har tatt av globalt er en gedigen overdrivelse.
No siterer du EV-volumes feil. Salet auka med 64%, og det inkluderer ladbare hybridar:

WW-S1-12-2018.png

 

Er ikkje dette å ta av, veit ikkje eg. Reknar du berre med reine elbilar, var salsveksten større.

 

Og i Kina kjøper de elbil for å få ned forurensinger byene og man kan heller si at byggingen av kullkraftverk har "tatt av" istedenfor salg av elbiler i Kina.

 

Det artikkelen ikkje seier noko om, er den mykje større veksten i fornybar energi. Kol utgjer ein stadig mindre del av enerimiksen i Kina. Investeringane i ny kolkraftverk i Kina var 10% lågare i 2018 enn i 2017, medan fornybar energi haadde kafftig vekst. Bygging av kolkraftverk er ikkje i seg sjølv eit problem.

 

Har du dokumentasjon på at salget av fossilbiler globalt har en negativ trend, eller tar du bare sjansen på at ingen orker og sjekke opp dine påstander ?

Salet av bilar globalt gjekk ned med 400.000 i 2018. Reknar du inn elbilveksten vil det seie a salet av eksosbilar gjekk ned med med over 1,2 millionar:

https://www.best-selling-cars.com/global/2018-full-year-international-worldwide-car-sales-and-global-market-analysis/

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Ingen kritiserer teknologien. Det er bedre enn ren fossilbil.

 

Men det er villedende markedsføring når man gir inntrykk av at hybrider er det samme som elbiler, bare at de lader seg selv. Hybrider er mer effektive fossilbiler, det er alt.

 

Ikke kan de kobles til stikkontakta hjemme, ikke kan de lades på en stasjon langs veien, ikke kjører de rundt med pantografer på taket heller, så hva annet enn "selvladende" mener du er et passende markedsføringsuttrykk?

Lenke til kommentar

Ikke kan de kobles til stikkontakta hjemme, ikke kan de lades på en stasjon langs veien, ikke kjører de rundt med pantografer på taket heller, så hva annet enn "selvladende" mener du er et passende markedsføringsuttrykk?

 

Da var min gamle Mondeo stasjonsvogn også selvladende, for den ladet også batteriet fra motoren, og når jeg kjørte nedoverbakke eller reduserte farten inn mot et kryss så kuttet den drivstofftilførselen og bilens kontrollsystemer, styring osv ble drevet fra batteriet. Sånn sett kjørte jeg noen prosent elektrisk med den også, men så aldri at Ford forsøkte å bløffe med slik tåkelegging som Toyota gjør.

 

Ikke-ladbar hybrid er den vanlige beskrivelsen på disse tidlige hybridene.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg synes også 'selvladende' og tullereklamen med 'ledningsfri' er dum, men denne artikkelen virker mer som noe ITavisen eller DinSide kunne kommet med, ikke relativt oppegående TU.

Å måtte påpeke hvordan et hybriddrivverk fungerer overfor ingeniører, er i beste fall unødvendig, men i dette tilfellet virker det som forfatteren går ledningshybridenes ærend og gjør sitt for å svartmale Toyota.

Toyota har en god løsning de har solgt i årevis, og dessverre er folk generelt så dumme at de ikke skjønner forskjellen, og Toyota litt vel klønete i sin fremstilling.

Men ikke så klønete at de fortjener en avhandling i TU!

 

Jeg synes det er bra at Tu kommer med en oppklarende artikkel og setter fokus på slikt lureri. Og når man lager en artikkel som dette er det bra at de tar med utfyllende beskrivelser i stedet for å bare lage overfladiske artikler. 

 

Men dette er ikke klønete fremstilt av Toyota, det er en veloverveid og bevisst handling fra deres ide for å lure forbrukere og tåkelegge virkeligheten. 

 

Strengt tatt er det egentlig ikke Tu som burde tatt tak i dette, men konkurransetilsynet som burde lagt ned forbud og gitt de forelegg, men når dette ikke skjer er det bra at Tu tar opp slike ting og rettleder.

:new_woot: 

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Ikke kan de kobles til stikkontakta hjemme, ikke kan de lades på en stasjon langs veien, ikke kjører de rundt med pantografer på taket heller, så hva annet enn "selvladende" mener du er et passende markedsføringsuttrykk?

Ikke-ladbare hybridbiler, som RJohannesen sier.

 

Vanlige fossilbiler lader 12V batteriet uten å kobles til stikkontakt, pantograf eller offentlig ladestasjon. Det er like unødvendig og misvisende å kalle disse selvladende.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...