Gå til innhold

Analyse: Hva er egentlig en selvladende hybridbil?


Anbefalte innlegg

Da var min gamle Mondeo stasjonsvogn også selvladende, for den ladet også batteriet fra motoren, og når jeg kjørte nedoverbakke eller reduserte farten inn mot et kryss så kuttet den drivstofftilførselen og bilens kontrollsystemer, styring osv ble drevet fra batteriet. Sånn sett kjørte jeg noen prosent elektrisk med den også, men så aldri at Ford forsøkte å bløffe med slik tåkelegging som Toyota gjør.

 

Ikke-ladbar hybrid er den vanlige beskrivelsen på disse tidlige hybridene.

 

 

Ikke-ladbare hybridbiler, som RJohannesen sier.

 

Vanlige fossilbiler lader 12V batteriet uten å kobles til stikkontakt, pantograf eller offentlig ladestasjon. Det er like unødvendig og misvisende å kalle disse selvladende.

 

Kan være delvis enig i argumentasjonen, men bilen er defintivt selvladende, den er i hvert fall ikke ikke-ladbar som i mine øye er like misvisende selv om jeg er fullt klar over at det er gjerne er det de kalles. Setter for min del strek for semantikkdiskusjonen :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når en sammenligna hybrid og plug-in hybrid ser dei heilt like ut, men plug-in kan laddast med straum. Dei fleste biler vil komme i nærheita av ei stikkontakt i løpet av levetida si og dermed vil muligheita til å ladde berre vere ein fordel.

Kva er fordelen med å ikkje kunne ladde?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Når Toyota kommer med dette batteriet til sommer OL i Tokyo til neste sommer og leverer sin første skikkelige elbil i 2022 er både hybrid og fossilbil forhistorisk teknologi og Toyota kommer til å oppleve verdens største salgs-boom med milevis av kø med mennesker som vil kjøpe ny Toyota med det nye batteriet. Det er det ingen som helst slags tvil om. Et godt tips er at Toyota bør booste salgsapparatet sitt ekstra før lanseringen,fordi salget kommer til å ta helt av,det er min spådom.

 

https://www.dinside.no/motor/super-batteriet-er-klart-neste-ar/71180027

Endret av ACYBN18O
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I Noreg sel elbilar betre enn både bensin- og dieselbilar.

Hvor stor andel av bilsalget utgjør Norge?

Norge kan ikke brukes som så mye som en indikator i denne sammenheng, på toppen av det hele er elbilenes suksess i Norge en direkte følge av subsidier få andre land kan ta seg råd til.

Lenke til kommentar

Kan være delvis enig i argumentasjonen, men bilen er defintivt selvladende, den er i hvert fall ikke ikke-ladbar som i mine øye er like misvisende selv om jeg er fullt klar over at det er gjerne er det de kalles. Setter for min del strek for semantikkdiskusjonen :)

 

Hadde de blitt ladet av solcellepanel på taket kan man kalle dem selvladende, mens eierne av Toyota sine hybrider må kjøre dem til bensinstasjonen og fylle tanken med bensin for at de skal kunne lade.

 

Hvis Tesla hadde markedsført bilene sine som selvladende så ville de fått pepper, selv om de lades både når de bremser, og når ladekabelen er plugget i.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvor stor andel av bilsalget utgjør Norge?

Norge kan ikke brukes som så mye som en indikator i denne sammenheng, på toppen av det hele er elbilenes suksess i Norge en direkte følge av subsidier få andre land kan ta seg råd til.

Elbiler er ikkje subsidierte, dei er fritatt for avgifter. Andre land tar seg råd til å gi "subsidier" til alle biler.

Om dei legg norske avgifter på fossilbilane vil det gi store inntekter

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Elbiler er ikkje subsidierte, dei er fritatt for avgifter. Andre land tar seg råd til å gi "subsidier" til alle biler.

Om dei legg norske avgifter på fossilbilane vil det gi store inntekter

De er de facto subsidiert.

De betaler eksempelvis ikke for bygging og bruk av veier. Selv indirekte subsidier er i realiteten subsidier.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

De er de facto subsidiert.

De betaler eksempelvis ikke for bygging og bruk av veier. Selv indirekte subsidier er i realiteten subsidier.

Ditt premiss var at andre land ikkje har råd til å gi elbiler subsidier. Eg viste til at dei gir alle "subsidier", og kan dermed enkelt få auka inntekter og gi incentiv til aukt elbilsalg ved å innføre avgifter på fossile biler

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Ditt premiss var at andre land ikkje har råd til å gi elbiler subsidier. Eg viste til at dei gir alle "subsidier", og kan dermed enkelt få auka inntekter og gi incentiv til aukt elbilsalg ved å innføre avgifter på fossile biler

Biler er ikke fossile.

Ingen biler er forsteinet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ladbare hybrider er et fint tillegg til rene elbiler. Snart vil et hundrekilos batteri inneholde 20 kWh, nok til 100 km. Konstruksjonen er enkel med en flat elmotor mellom bensinmotoren (eller diesel) og girkassa, eller en elmotor som driver bakhjulene. En slik bil vil kunne brukes over hele verden og også av dem med spesielle behov som lange reiser og mange som har dårlig tilgang til lading der de bor. Viktig er også at en klarer seg med et mye mindre batteri i en overgangstid der tilgang på batterier vil være det mest kritiske for bred utbredelse av elbiler.

 

 

Med 10 mils rekkevidde vil en kunne redusere behovet for fossile brensler på i området 80%, det vil si at en har lykkes 80% med målet om å redusere CO2-utslipp!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

External combustion ?

Eeh, nei. En elmotor forbrenner ikke elektroner eller noe annet, hverken inni eller utenfor selve motoren. Elektroner som passerer gjennom lederne lager magnetisme som driver rotoren rundt.

 

External combustion engine kan være en stirlingmotor eller dampturbinmotor der damp produseres i et eksternt kammer ved brenning av gass, olje, kull, ved eller lignende.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Eeh, nei. En elmotor forbrenner ikke elektroner eller noe annet, hverken inni eller utenfor selve motoren. Elektroner som passerer gjennom lederne lager magnetisme som driver rotoren rundt.

External combustion engine kan være en stirlingmotor eller dampturbinmotor der damp produseres i et eksternt kammer ved brenning av gass, olje, kull, ved eller lignende.

Store deler av verdens elektrisitet kommer fra external combustion eingines. Det var vel det som var poenget.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kan være delvis enig i argumentasjonen, men bilen er defintivt selvladende, den er i hvert fall ikke ikke-ladbar som i mine øye er like misvisende selv om jeg er fullt klar over at det er gjerne er det de kalles. Setter for min del strek for semantikkdiskusjonen :)

 

Alle hybrid-biler er i så fall selvladende. Ledning eller ei.

 

Min Nissan Leaf er forøvrig også selvladende!

(… Dersom jeg ikke tråkker alt for hardt på bremsen vel og merke – da trer nemlig de tradisjonelle bremseklossene til.)

 

Alle andre elbiler er også selvladende under fartsreduksjon …

:hmm:

 

 

Så hva er da poenget med begrepet "selvladende"? Hva tilfører begrepet?

Vis meg den hybrid-bil som ikke støtter selvlading! 

 

Selvfølgelig er dette et tullete begrep, funnet på av kreative sjeler hos/for Toyota, kun for å selge gårsdagens teknologi.

En hybrid-bil uten mulighet til å også lade med ledning gir ingen mening.

 

Dersom du dytter et batteri og en el-motor inn i en bil, så må du sørge for at batteriet kan lades både under oppbremsning, via bensinmotor og tilslutt ved ledning.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...