Jump to content

Fred Lee

Medlemmer
  • Content Count

    13
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

24 :)
  1. Det er mulig at dette er et bra rør-anlegg, men det elektriske kunne jo vært litt bedre, synes jeg?
  2. Jeg sliter litt med kritikken her. For alle som ikke har lett tilgang til daglig lading, så er "Hybrid hybrid" eller "selvladende hybrid" ganske lurt. Vedlikehold: flere deler, men et batteri, en elektronikkpakke og en el-motor har alle svært lav feilrate sammenlignet med annet roterende maskineri. Halvert driftstid på bensinmotoren sparer inn dette lett. Bensin-motoren kjører en 'Atkinson-syklus' eller "anti-turbo". Det gir lav topp-effekt, men mer effektiv utnyttelse av bensinen. Sammen med el-motoren, så gir det en bra ytelse totalt sett. Praktisk bruk viser 20-40% lavere forbruk. Også på langkjøring (ref Atkinson-syklus.) Hovedgreia er at man samler opp energien (eller "får gratis") når man bremser inn mot krysset, som brukes til å sparke i gang bilen når det skifter til grønt. Ugunstige effekt/turtall-kombinasjoner unngås. I påvente av at hele verden får bygget ut ladeinfrastruktur, så er er "hybrid hybrid" eller "selvladende hybrid" en god løsning mens man venter. (at man får samme forbruk på diesel uten hybrid er ikke så rart, da diesel inneholder mer energi, og mer karbon per liter)
×
×
  • Create New...