Gå til innhold

Derfor ser Game of Thrones så elendig ut


Anbefalte innlegg

Etter å ha sett første sesong i 4K (uten HDR, som JVC-prosjektøren min er en generasjon for gammel til å støtte, selv om den er fantastisk på mørke scener i mørklagt rom), må jeg si at hvis det hadde vært mulig å vente til serien kom ut på det uten å måtte leve som en eneboer i mellomtiden, ville jeg ventet på det! Men jeg skal iallfall se om igjen gårsdagens episode når den kommer i ordentlig kvalitet.

 

Hvis du tror du må leve som en eneboer for å vente så har du enten helt forferdelige venner eller er bare rett og slett dårlig til å navigere nyheter/nettet etc.

 

Jeg har kun sett episode 1 av sesong 1 sålangt (På Amazon Prime i full hd), og avventer for å se om det kommer ut i 4k HDR før jeg bestemmer meg om jeg skal se hele greiene. Har både TV og 4K Bluray spiller som støtter det og det er en sann fryd å se på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjenner ikke eierskapsforhold eller koblinger, altså om HBO har noe med HBO Nordic å gjøre i det hele tatt, men at man skal bruke så mye penger på å filme en serie og så godta til de grader skammelig dårlig streaming kvalitet gir jo ingen mening. Det blir jo som å kjøpe seg en Formel 1 bil for å kjøre på norske vestlandsveier, det er jo helt på jordet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg tok kontakt med Strim, som eies av RiksTV, og spurte om det er mulig å abonnere på kun HBO gjennom dem, fikk dette svaret:

 

 

Hei der

 

Slik det er per i dag er det ikke noe butikk å selge et rent HBO-produkt. Da vil prisen ende på mer enn om man går direkte til HBO. Da blir det nok ikke noe kunder på oss selv om kvaliteten vil være mye bedre, dessverre.

 

Du kan uansett teste ut Strim gratis i 30-dager slik at du får med deg noen av episodene med skarpt fint bilde da

 

Mvh

Per Allan

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

mmm - er ikke det enkleste svaret mest åpenbart? De skrudde ned kvaliteten for å gjøre det mindre krevende å produsere episoden / billigere i forhold til CGI ... De kunne lett ha gjort denne episoden 10x bedre ved å;

 

 

A) Latt slaget vært i skumringen om morningen.

B) Droppa stormen, og

C) Vist hvordan Arya greide å snike seg innpå NK / bygge opp klimaksen ..

 

 

Nei. For når den kommer på plate vil den se fantastisk ut. Det er ikke kilden, det er konverteringen.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg kjenner ikke eierskapsforhold eller koblinger, altså om HBO har noe med HBO Nordic å gjøre i det hele tatt, men at man skal bruke så mye penger på å filme en serie og så godta til de grader skammelig dårlig streaming kvalitet gir jo ingen mening. Det blir jo som å kjøpe seg en Formel 1 bil for å kjøre på norske vestlandsveier, det er jo helt på jordet.

 

HBO Nordic er et heleid datterselskap av HBO, så bare å stille dem til veggs for kvaliteten de leverer - de har ingen unnskyldning :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Nei. For når den kommer på plate vil den se fantastisk ut. Det er ikke kilden, det er konverteringen.

 

 

Støttes. Selv Amazon Prime versjonen av episode 3 så helt fryktelig ut. Color banding issues fra en annen verden da hele episoden stort sett var ørsmå variasjoner av gråtoner.. hjelpes tør ikke tenke på hva HBO Nordic seerne har måtte lide seg gjennom.

 

Vurderer sterkt å vente på Blu-ray med å se resten..

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar

Tror produsenten har gjort det veldig mørkt med hensikt kun for å spare penger også. Veldig gjennomsiktig da stormen kom i tillegg til de mørke scenene.

Jeg kan forstå å spare penger på store slag men det var jo svart som bare det inne i hus med bare to personer som pratet.

Nei jeg mistenker det var en eller annen kar som tenkte det ville vært kult om ting så veldig svart ut i siste sesongen for å symbolisere håpløsheten men nå sitter jeg bare her og lurer på hvor alle vinduene ble av.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så denne episoden gjennom Get-appen på Apple TV, og ble meget skuffet over bildekvaliteten. Men ble ENDA mer skuffet over lyden. Har et Sonos 5.1-oppsett og blir skuffet av at det kun klarer å kjøre stereo. Ødela mye av opplevelsen her. Tar gjerne i mot tips om noen vet måter å forbedre dette på.

Lenke til kommentar

Så denne episoden gjennom Get-appen på Apple TV, og ble meget skuffet over bildekvaliteten. Men ble ENDA mer skuffet over lyden. Har et Sonos 5.1-oppsett og blir skuffet av at det kun klarer å kjøre stereo. Ødela mye av opplevelsen her. Tar gjerne i mot tips om noen vet måter å forbedre dette på.

 

Tror ikke det er stort du kan gjøre annet enn å vente på BluRay/4K BluRay :-) Er forøvrig helt enig med deg.

Lenke til kommentar

Så episoden først på oled også på vanlig LED bakbelyst TV. Ser at Dagbladet skriver at det blir bedre kvalitet og bedre nyanser i sortnivået med oled, men det stemmer rett og slett ikke. Mye bedre å se på denne smørja med vanlig bakbelyst LED skjerm 1080p, selv om det også var ekstremt dårlig. Som andre her har sagt så gleder jeg meg til GOT er ferdig så jeg kan avslutte HBO abnm mitt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ble faktisk positivt overrasket, hadde lest så mye klaging på om mørke scener og elendig kvalitet på siste episode av Got men kan oppriktig talt ikke se det enorme problemet.

Så den gjennom Altibox boksen.

Tror problemet for folk flest er en elendig TV, eller la meg ordlegge meg annerledes: tror problemer for folk flest er en flott TV med elendig bildeprosessiseringsmotor.

Har sett episoden på to TVer for å se om fenomenet kunne skyldes TV i kombinasjon med dårlig kvalitet fra HBO. Den ene TVen er en noen år gammel Panasonic, den andre var en LG OLED toppmodell. På LG TVen var det ren og skjør kaos av en smørje i actionfylte sekvenser og mørke scener, her så jeg virkelig hva det omtalte problemet var. På Panasonicen var det en smertefri opplevelse, joda det er mørke sekvenser i episoden men grøten og kaoset i bildet uteble.

Som regress vil jeg legge til at Panasonic alltid har vært steike god på bildeprossesering.

Lenke til kommentar

Du syns ikke en god 4K HDR stream fra en Apple TV enhet kan kalles laber? Da lurer jeg veldig på hvilke ekstreme krav du egentlig har.

 

Men igjen så spiller du jo ikke spill med mindre det er 60fps, så jeg burde jo ikke være sjokkert :p

 

Har kanskje sære krav, men vil jo helst oppleve det eg skal bruke tid på så bra som mulig. Har ikkje 4k, men har ikkje noko stor tru på at komprimert 4k-stream er på høgde med fysisk 4k-medie eller som eg sjølv legg merke til at komprimert 1080p-stream er dårligare enn fysiske 1080p-medier. Apple-varianten du viser til har komprimering som du er fornøgd med og som er på høgde med fysiske 4k-medie?

 

Har nokre få spill som rusler i 30fps pga eksklusivitet, men spill og film blir ikkje behandla ut fra samme kriterie hjå meg. Spill skal være best mulig gamplay-messig og da spiller 60fps ei ganske så mykje viktigare rolle for min opplevelse enn 30fps. Bedre respons(kontroller) og bedre flyt(mindre hakking i bildeflyten). Når det kommer til film gir ein oversminka gris beste opplevelse, og da gir fysiske medier eit betre alternativ enn ein laber stream(referanse Netflix vs fysiske medier(1080p)). :)

Lenke til kommentar

Jeg ble ganske imponert i er hvor godt Blade Runner 2049 såg ut hjemme hos meg på en Sony AF9 65" OLED via 4K ATV i hvert fall. Hvordan den e satt opp mot fysisk medie aner jeg ikke, men til streaming syns jeg rett og slett det var en vanvittig pen opplevelse. Jeg ser nok for meg at lydbildet er det nok mye å hente på disk, men jeg har uansett bare HIFI stereo oppsett så det er mindre merkbart her.

 

4K BD er selvsagt overlegent, men jaggu kan det se bra ut med riktig streaming tjeneste også.

Endret av Mala
Lenke til kommentar

Ble faktisk positivt overrasket, hadde lest så mye klaging på om mørke scener og elendig kvalitet på siste episode av Got men kan oppriktig talt ikke se det enorme problemet.

Så den gjennom Altibox boksen.

Tror problemet for folk flest er en elendig TV, eller la meg ordlegge meg annerledes: tror problemer for folk flest er en flott TV med elendig bildeprosessiseringsmotor.

Har sett episoden på to TVer for å se om fenomenet kunne skyldes TV i kombinasjon med dårlig kvalitet fra HBO. Den ene TVen er en noen år gammel Panasonic, den andre var en LG OLED toppmodell. På LG TVen var det ren og skjør kaos av en smørje i actionfylte sekvenser og mørke scener, her så jeg virkelig hva det omtalte problemet var. På Panasonicen var det en smertefri opplevelse, joda det er mørke sekvenser i episoden men grøten og kaoset i bildet uteble.

Som regress vil jeg legge til at Panasonic alltid har vært steike god på bildeprossesering.

 

Jeg har altibox med nyeste dekoder og kan love deg at min flunka nye TV til 50 lapper ikke er elending ;).

 

At noen ikke ser problemet med GoT S08E03 fra HBO Nordic via altibox er noe annet. Jeg hadde ikke for mørke bilder og ikke grøt som du sier.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg har altibox med nyeste dekoder og kan love deg at min flunka nye TV til 50 lapper ikke er elending ;).

 

At noen ikke ser problemet med GoT S08E03 fra HBO Nordic via altibox er noe annet. Jeg hadde ikke for mørke bilder og ikke grøt som du sier.

Hvilken TV har du?

Er der som er mere interessant, for meg virker det som enkelte TVer er konstruert for å ta seg best ut i butikken på full lyssterkhet og fargerike bilder, mens realiteten er at filmer ofte er mørke og nedtonet. Et annet godt eksempel er Suicide Squad som er en mørk film med fargerik struktur, også her har flere TVer serriøse problemer med å prosessere bildet skikkelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...