Gå til innhold

Derfor ser Game of Thrones så elendig ut


Anbefalte innlegg

TVn gjør minst mulig

Bruker PC

 

Synderen er HBO

 

Det er en grunn til at TV fabrikantene har minst 5 serier eller varianter av TV. Du kan få en billig 65 tommer, eller du kan kjøpe en dyr. Panelet er stort sett det samme, så det du betaler mere penger i en dyr variant av TV er akkurat det: Prosessorkraft og bildechiper. Så har man en billig TV og et dårlig bilde på strømming, så er det en dårlig kombinasjon.

En premium TV vil nok fikse slike ting bedre .

Men de som tester TV, tester ikke hvor bra en dyr TV viser strømmeTv kontra en billig TV.

Så det er kanskje derfor noen ikke klager så mye på HBO enn andre...?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg sitter å ser på en 65" OLED. Vil tørre å påstå at den er i det øvre sjiktet av TVer ute i folks hjem. Opplevelsen var fortsatt laber. Colorbanding til helvete, alt som skulle være toner av grått ble firkanter med sort/grått osv. Jeg støtter 100% serieskapernes beslutning om å lage en mørk episode hvor de kan formidle forvirringen, kaoset og frykten de døde sprer rundt seg - men når det leveres i kombinasjon emd forferdelig dårlig bildekvalitet blir det for dumt. HBO Nordic er ikke kjent for den beste streamingkvaliteten, og har ikke vært det siden tjenesten startet. Så nei. Det er ikke bare TVen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For å være på den sikre siden med å har forsøkt alle alternativer forsøkte jeg også PC muligheten til altibox og HBO Nordic på https://tv.altibox.no/streaming/hbo-nordic/play.

 

Valgte topp kvalitet som HBO Nordic tilbyr - 1080p 6.5Mbps.

post-38451-0-45225300-1556909554_thumb.jpg

 

Kvaliteten var ett lite hakk bedre men det var fortsatt colorbanding og og noe compression artifacts/blocking i enkelte scener. Kvaliteten var ikke i nærheten av så god som den alternative kilden som finnes med 1080p 10Mbps.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

HBO appen i min 3 år gamle LG TV har helt greit bilde og fin 5.1 lyd. Ser ikke på GOT, men har sjekket noen scener. Kunne ha vært bedre, og er klart bedre på C-More parabol. Andre serier på HBO som True Detective, Killing Eve og WestWorld var helt utmerket til å være strømming.

Om vi f.eks ta WestWorld som du nevner, så er det en serie med mye lys, grei mengde farger og veldig mange scener med statisk innhold (lite bevegelse f.eks som dialog).

 

Komprimeringsalgoritmene har ingen problemer med å komprimere dette til helt grei bildekvalitet ved lav bitrate. Mens med Game of Thrones (da tenker jeg på S08E03) så er det veldig mye bevegelse, lite lys, mye detaljer som skal vises i mørket og lite farger. Komprimeringen sliter kraftig med dette innholdet.

 

Prosesseringen i TVen har selvfølgelig noe å si, men kilden er den aller største synderen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Så denne episoden gjennom Get-appen på Apple TV, og ble meget skuffet over bildekvaliteten. Men ble ENDA mer skuffet over lyden. Har et Sonos 5.1-oppsett og blir skuffet av at det kun klarer å kjøre stereo. Ødela mye av opplevelsen her. Tar gjerne i mot tips om noen vet måter å forbedre dette på.

Med Sonos ville jeg vært skuffet uansett om de5 var surround men det er jo en smaksak.

Amazon Prime har 4K, HDR og surround på flere serier. De sender jo også G.O.T

Lenke til kommentar

Ordnet akkurat en gratis måned på HBO for å se GoT å må si det er ganske laber kvalitet, samt at spilleren ofte fikk et eller annet problem så jeg måtte laste inn episoden på nytt. Visst det ikke blir gjort noe for å forbedre kvaliteten så tror jeg at jeg avslutter abbonementet så fort gratis perioden går ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Siste episode av GoT føltes så antiklimatisk at hele serien nesten kunne vært droppet.

 

Det var et par ganger hvor jeg var oppe natt til mandag til nyeste episode var tilgjengelig, lastet den ned og så så den - fulgt av 3 timer søvn før neste arbeidsdag. Og et par ganger føltes det tilgomed verdt det.

 

Men med måten dem bare tar livet av folk - nesten bare for å gjøre det, for å få serien ferdig - føltes anstrengt og dårlig planlagt, og det hele kunne gjerne vært 2-3 episoder til, bare for å få mer informasjon om hva som foregår i historien rundt.

 

Hvilket var synd egentlig, for jeg synes sesong 8, episode 3 var noe av det beste jeg har sett, uansett serie eller film, noen gang! Og jeg har sett mange filmer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...