Gå til innhold

Derfor ser Game of Thrones så elendig ut


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"På eldre TV-er med dårlig svartnivå"

Det finnes da plenty med nye TVer som har også..

Alle nye LCD skjermer med IPS display (dvs alt av TVer fra f.eks LG utenom OLED) har dårlig sortnivå.

 

Har en 2016 LG 49" 4K IPS. skarpt og fint bilde i lyse scener, bra farger men helt elendig i mørke scener. Brukes kun til vanlig tv titting på soverommet. Hadde aldri i verden klart å hatt noe slik i stua til film.

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

Ble faktisk positivt overrasket, hadde lest så mye klaging på om mørke scener og elendig kvalitet på siste episode av Got men kan oppriktig talt ikke se det enorme problemet.

Så den gjennom Altibox boksen.

Tror problemet for folk flest er en elendig TV, eller la meg ordlegge meg annerledes: tror problemer for folk flest er en flott TV med elendig bildeprosessiseringsmotor.

Har sett episoden på to TVer for å se om fenomenet kunne skyldes TV i kombinasjon med dårlig kvalitet fra HBO. Den ene TVen er en noen år gammel Panasonic, den andre var en LG OLED toppmodell. På LG TVen var det ren og skjør kaos av en smørje i actionfylte sekvenser og mørke scener, her så jeg virkelig hva det omtalte problemet var. På Panasonicen var det en smertefri opplevelse, joda det er mørke sekvenser i episoden men grøten og kaoset i bildet uteble.

Som regress vil jeg legge til at Panasonic alltid har vært steike god på bildeprossesering.

Det er bevist at HBO Nordic sender med lav bitrate

Muligens Altibox sender bedre kvalitet, eller at du ikke er så kresen

 

Jeg har sett på HBO, og lastet ned samme episoden, det var som natt og dag, og det er det mange andre som har gjort også, så nei, det er ikke utstyret vi bruker til å se på med

Lenke til kommentar

Så episoden første gang på Samsung KS7000 borte. Den slet voldsomt, selv om den har peak nits over 1000. De forrige episodene har jeg sett på LG C8 hjemme, og det har vært en helt rå opplevelse i forhold. Trolig blir jeg å se episoden igjen på OLED senere, da episoden i seg selv var utrolig imponerende. Det å kunne skille nyanser i sortnivået, gir ofte et mye bedre inntrykk av nok "lysstyrke" i mørke scener. Motsatt såklart i svært lyse scener, f. eks. i Planet Earth, der KS7000 sparker godt i fra.  :wee:

 

LG C9 har jeg lest fra Forbes, at er enda flinkere på å beholde sorte detaljer, og skjære igjennom med høy lysstyrke på de glimtene i scenene som inneholder dette. 

 

Synes i grunn det er litt tøft av HBO å satse på scener som du virkelig trenger en råbra TV for å nyte. Spesielt når det blir såpass bra på disse TVene. 

 

Tøft? Er tragisk at de tror alle har en OLED TV til 20 tusen. Uansett er det mange andre mørke filmer og serier som formidler mørke scener i mye bedre detalj enn det HBO presterer med GoT, så de kan ikke unnskyldes for dette. De blir nok å gå en tøff framtid i møte etter GoT er over.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er bevist at HBO Nordic sender med lav bitrate

Muligens Altibox sender bedre kvalitet, eller at du ikke er så kresen

 

Jeg har sett på HBO, og lastet ned samme episoden, det var som natt og dag, og det er det mange andre som har gjort også, så nei, det er ikke utstyret vi bruker til å se på med

Selvfølgelig er det en kombinasjon hvor også TVens evne til å behandle bildefilene er utslagsgivende.

Jo dårligere filen er jo viktigere er det at TVen klarer å prosessere den på en god måte. Er jo bare e se hvor elendig enkelte TVer er på på SD kvalitet kontra HD kvalitet - noe av det samme opplever man her.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig er det en kombinasjon hvor også TVens evne til å behandle bildefilene er utslagsgivende.

Jo dårligere filen er jo viktigere er det at TVen klarer å prosessere den på en god måte. Er jo bare e se hvor elendig enkelte TVer er på på SD kvalitet kontra HD kvalitet - noe av det samme opplever man her.

Ikke i dette tilfellet, hvorfor tror du egentlig det er flere artikler og mange forumtråder om hvor dårlig bildekvalitet er på HBO?

Alle unntatt deg har dårlige TVer..

Lenke til kommentar

Ikke i dette tilfellet, hvorfor tror du egentlig det er flere artikler og mange forumtråder om hvor dårlig bildekvalitet er på HBO?

Alle unntatt deg har dårlige TVer..

Ei, er jo flere her som sier eksakt detsamme som meg, noen drar tom. eksakt samme eksempel.

Selvsagt er ikke bildekvaliteten suveren, det har jeg ikke sagt noe på, det som da eventuelt kan forbedre eller gjøre opplevelsen dårligere er mediet som prosdeserer materialet: i dette tilfellet TVen.

Selvsagt bør HBO levere bedre kvalitet, selvsagt bør komprimeringsgrad baseres på linjen mottaker har. Men en så lenge og uansett vil bildebehandling hos mottaker kunne gjøre opplevelsen så god som mulig eller forsterke det negative, er her TVen kommer inn.

 

Hvilken TV har du som du benyttet til å se GOT på?

Lenke til kommentar

Det er bevist at HBO Nordic sender med lav bitrate

Muligens Altibox sender bedre kvalitet, eller at du ikke er så kresen

 

Jeg har sett på HBO, og lastet ned samme episoden, det var som natt og dag, og det er det mange andre som har gjort også, så nei, det er ikke utstyret vi bruker til å se på med

Altibox sendte definitivt ikke bedre signaler (hverken via den nye boksen eller den nye appen), det kan jeg personlig skrive under på. Det som måtte til var å få tak i et bedre kildemateriale (memento har blitt nevnt), da ble det betraktelig bedre men hadde fortsatt colorbanding i enkelte scener, noen tilfeller av "compression blocks" og "filmgrain".

 

For å "fixe"/utbedre de siste "banding/blokking/grainy" restene i selv dette høyere kvalitets materialet måtte jeg koble PCen til TVen med HDMI og kjøre materialet via MPC-HC  med litt kreative tiltak og en lang tweak guide som jeg ikke orker å finne tilbake til igjen nå.

 

Stikkord er MPC-HC, LAV Video Decoder og Mad Home Cinema Control med en lang liste tweaks.

Da ble det endelig i nærheten av hva god 1080P kvalitet skal være (selvsagt ikke på BR nivå og trist nok ikke på Netflix nivå). Helt utrolig at man ikke en gang kan få Netflix kvalitet på GoT via betalte tjenester?!

 

EDIT:

Noe av disse forbedringseffektene jeg fikk via PC avspilling kunne sikkert vært oppnådd ved å slå på div. korrigeringsmekanikker i TVen som DNR og en haug andre ting men når man har kalibrert og tweaket TVen til perfeksjon for godt materiale så ødelegger man ikke det oppsettet som fungerer optimalt på kvalitetsinnhold og vanlige tv sendinger. Samt at memento kilden var vesentlig bedre enn hva HBO Nordic streamet ut.

 

Det er trist når en GoT episode i 2019 gir deg gufs tilbake til mpeg2 kabel fra laptop til TV i 2003.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Da ønsker jeg deg lykke til på Jan Mayen det neste halvåret. Husk å ha på hørselvern, så du ikke hører folk rope spoilerne fra Longyearbyen! ;) Det virker omtrent umulig å unngå spoilere med all den hypen det er nå, det var mye lettere med sesongene fram til 6.

Flyttemelding er på vei :)

Lenke til kommentar

Det er ikke bare vi med HBO Nordic som sliter. Man kan lese på f.eks Reddit at folk i USA og andre land sliter med akkurat det samme.

Jeg så episoden på en relativt dyr Philips 9-serie, og jeg syns det var enormt skuffende kvalitet.

Så jeg lurer rett og slett på om mange av problemene stammer helt tilbake til produksjon og filming, ikke bare dårlige streamingsider.

 

Jeg ser noen unnskylder med at de ønsker å fremme følelsen av håpløshet, frykt, og generelt kaos. Dette kan sikkert stemme på enkelte punkter, men det er ikke holdbart at seerne må mikse og trikse med TVens innstillinger, og fortsatt føle at kvaliteten er for dårlig.

 

EDIT: Har i ettertid lastet ned en torrent (på 4,9 GB) og det var helt klart en hel del bedre, men det er fortsatt svært mørke bilder.

 

Nå er det jo ikke første gangen folk klager på det samme. Denne episoden var bare ekstrem mtp. at alt foregår på nattestid.

Endret av Vertical^
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser på Game of Thrones via Get-appen på en Samsung UHD-TV med Google Chromecast Ultra koblet til. Bortsett fra noen små rykk i bildet til tider så er bildet jevnt over godt. Har lagt merke til at det er noen kvalitetsforskjeller på de appene som er implementert på TV'en kontra de som man har på mobil/nettbrett, spesielt når det gjelder mørkhetsgrad og lydnivå. Med Google Chromecast Ultra er "alt" bedre.

Lenke til kommentar

Ser på Game of Thrones via Get-appen på en Samsung UHD-TV med Google Chromecast Ultra koblet til. Bortsett fra noen små rykk i bildet til tider så er bildet jevnt over godt. Har lagt merke til at det er noen kvalitetsforskjeller på de appene som er implementert på TV'en kontra de som man har på mobil/nettbrett, spesielt når det gjelder mørkhetsgrad og lydnivå. Med Google Chromecast Ultra er "alt" bedre.

Jeg har også Chromecast Ulta på min TV og det utgjorde ingen forskjell. Testet selvsagt det før jeg gikk til verks med alternativt kildemateriale osv.  :)

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Det har ingen betydning da jeg har bra/perfekt bilde på andre tjenester, som f.eks Netflix

Bedre kvalitet på Youtube enn på HBO

Jovist har det det, det enormt mye å si hvordan TVn håndterer og prosesserer bildet.

En god TV klarer å gjøre underverker selv med et dårlig materiale.

Derfor er det feil at tv tester i dag blir gjennomført med 4K materiale da streaming med lavere kvalitet som krever bedre bildebehandling ofte er en mer brukt kilde.

Ja HBO leverer elendig kvalitet som kombinert med et mørkt bilde gir TVer utfordringer, derfor er det viktig å ha en TV som også er god på disse bildene.

Flere her som lister opp ting de har prøvd som fungerer, mens andre har prøvd det samme og fått grøt, synderen er her TVen.

Endret av HQ matters
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jovist har det det, det enormt mye å si hvordan TVn håndterer og prosesserer bildet.

En god TV klarer å gjøre underverker selv med et dårlig materiale.

Derfor er det feil at tv tester i dag blir gjennomført med 4K materiale da streaming med lavere kvalitet som krever bedre bildebehandling ofte er en mer brukt kilde.

Ja HBO leverer elendig kvalitet som kombinert med et mørkt bilde gir TVer utfordringer, derfor er det viktig å ha en TV som også er god på disse bildene.

Flere her som lister opp ting de har prøvd som fungerer, mens andre har prøvd det samme og fått grøt, synderen er her TVen.

 

Tv og prosessering har jeg virkelig ikke peiling på, så derfor stiller jeg sikkert et dumt spørsmål, men hvordan kan en god Tv gjøre underverker med dårlig materiale? Hvis det mangler informasjon i kildematerialet, hvordan kan en Tv på "magisk" vis gjenopprette dette? 

Lenke til kommentar

Jovist har det det, det enormt mye å si hvordan TVn håndterer og prosesserer bildet.

En god TV klarer å gjøre underverker selv med et dårlig materiale.

Derfor er det feil at tv tester i dag blir gjennomført med 4K materiale da streaming med lavere kvalitet som krever bedre bildebehandling ofte er en mer brukt kilde.

Ja HBO leverer elendig kvalitet som kombinert med et mørkt bilde gir TVer utfordringer, derfor er det viktig å ha en TV som også er god på disse bildene.

Flere her som lister opp ting de har prøvd som fungerer, mens andre har prøvd det samme og fått grøt, synderen er her TVen.

 

Kan du gi oss en rask sammenstilling av dette som fører til  din konklusjon?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Ser på Game of Thrones via Get-appen på en Samsung UHD-TV med Google Chromecast Ultra koblet til. Bortsett fra noen små rykk i bildet til tider så er bildet jevnt over godt. Har lagt merke til at det er noen kvalitetsforskjeller på de appene som er implementert på TV'en kontra de som man har på mobil/nettbrett, spesielt når det gjelder mørkhetsgrad og lydnivå. Med Google Chromecast Ultra er "alt" bedre.

 

Rykk i bildet tror jeg du kan løse ved å sette Chromecasten i 50hz "mode".

Lenke til kommentar

Så denne episoden gjennom Get-appen på Apple TV, og ble meget skuffet over bildekvaliteten. Men ble ENDA mer skuffet over lyden. Har et Sonos 5.1-oppsett og blir skuffet av at det kun klarer å kjøre stereo. Ødela mye av opplevelsen her. Tar gjerne i mot tips om noen vet måter å forbedre dette på.

 

HBO appen i min 3 år gamle LG TV har helt greit bilde og fin 5.1 lyd. Ser ikke på GOT, men har sjekket noen scener. Kunne ha vært bedre, og er klart bedre på C-More parabol. Andre serier på HBO som True Detective, Killing Eve og WestWorld var helt utmerket til å være strømming.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...