Gå til innhold

Sto i kø i over ett år for Audi e-tron, og må vente i nok et halvår selv etter at bilen har kommet i salg


Anbefalte innlegg

 

Tesla lar deg avbestille når som helst uten kostnad, i motsetning til Audi tydeligvis.

Det er da en sannhet med modifikasjoner. Du får ikke tilbake avgifter betalt til staten. Noe som enkelte plasser i verden er betydelig med penger. På den andre siden så har jeg forståelse for at angrer seg etter å ha bestilt seg en Tesla og så ser alle de bedre alternativene som finnes.

Og hvilke "bedre alternativer" var det om jeg tør spørre?

Om du tenker KUN på kjørekomfort, så har jeg ikke prøvd hverken Jaguar eller Audi (alt annet er helt soleklart uinteressant å sammenligne med Tesla uansett), så kan ikke uttale meg om akkurat det parameteret.

Men samtlige andre parameter unntatt ventetid på verksted vinner vel Tesla med ganske gode marginer?

 

Spørsmål missi: Har du prøvd Tesla, og Jaguar, og Audi e-tron? Hvilke andre elbiler har du prøvd?

 

Eller er du en slik person som kjører Volvo 740 stasjonsvogn og er lyn forbannet fordi regjeringen lurte deg til å kjøpe dieselbil i 2007?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har selv kkøpt meg opp til fast track (eller pre built som det het i dialog med Audi) da jeg skjønte at dette kom til å ta litt tid, for mitt vedkommende utgjorde det 85 000 ekstra fra opprinnelig oppsett og bilen leveres første uke i juni.

Audi har vært helt klar i sin dialog ved dette også ved undertegning av kontrakt i Mars hvor man ble forespeilet opp mot et år ventetid da det var satt av kapasitet til pre built bilene, som vi på liste fikk og får tilbudt først (hører også med at disse pre built bilene er et rent kupp prismessig).

Så her er det nok kjøperen som ikke har fulgt med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Tesla lar deg avbestille når som helst uten kostnad, i motsetning til Audi tydeligvis.

Det er da en sannhet med modifikasjoner. Du får ikke tilbake avgifter betalt til staten. Noe som enkelte plasser i verden er betydelig med penger. På den andre siden så har jeg forståelse for at angrer seg etter å ha bestilt seg en Tesla og så ser alle de bedre alternativene som finnes.

Hvilke alternativer er bedre en Tesla?

Hvilken alternativer er bedre enn IPhone da ?

Lenke til kommentar

Er det lovlig? La andre gå foran å utsette leveranse på ubestemt tid men fortsatt kreve erstattning for en avbestilling?

 

Jeg synes jo det burde vaere tvert om, de som bestillt foerst men må vente lenger fordi noen andre betaler for "fast track" burde få rente på pengen når de avbestiller.

Lenke til kommentar

1. At Audi produserer en standard-bil i volum før de går for tilpassede varianter ser jeg som åpenbart. Det går raskere med volumproduksjon og logistikk, mens de samtidig selger høymargins-biler først. Businnes 101.

 

 

2. Derimot å kalle det "Fast Track" gir assosiasjoner til flyplasser hvor man betaler ekstra for å slippe køen. Det er ikke dette som skjer her. De kunne istedetfor sagt "First Edition" eller noe sånt for å si at dette er en predefinert utgave.

 

3. Å skrive kontrakt kan være bra eller dårlig. Det forplikter å kjøpe - spesielt custom bestilling, men det garanterer også plass i køen og en viss pris. Det beskytter ikke mot avgiftsøkninger (det går vel på registreringsdato), men gir en viss sikkerhet.

 

Vilkårene til Audi er ikke urimelige, ei heller strategien med masseproduksjon før custom. Leveringstider er som de er (treg for de fleste). Han har enten ikke lest avtalen eller så er han sur fordi det går tregt, selv om det var varslet. Too bad so sad.

Lenke til kommentar

Har selv kkøpt meg opp til fast track (eller pre built som det het i dialog med Audi) da jeg skjønte at dette kom til å ta litt tid, for mitt vedkommende utgjorde det 85 000 ekstra fra opprinnelig oppsett og bilen leveres første uke i juni.

Audi har vært helt klar i sin dialog ved dette også ved undertegning av kontrakt i Mars hvor man ble forespeilet opp mot et år ventetid da det var satt av kapasitet til pre built bilene, som vi på liste fikk og får tilbudt først (hører også med at disse pre built bilene er et rent kupp prismessig).

Så her er det nok kjøperen som ikke har fulgt med.

Hva du mener med forespeilet?. Leveringsdato skal stå i kontrakten med uke.nr. Kan ikke ha flytende tidspunkter. Ordnung muss sein!

Lenke til kommentar

Hvorfor bruker folk +- 800000 på en bil... jeg har aldri hatt interessen for biler, jeg skjønner det absolutt bare ikke! Jeg kjører en 1 år gammel i20 activ model den ga jeg 160 for. Denne bilen har jeg i 8-10 år, så bytter jeg den ut... 800 lapper på en bil tror jeg må være en sinsykdom

Det skjønte ikke jeg heller før jeg skjønte at månedskostnaden min ble billigere med tesla enn en gammel diesel-slede. Bompenger og drivstoff alene for bensin eller dieselbil koster meg mer en månedskostnaden på en Tesla. 

Jeg setter pris på miljøgevinsten en elbil gir, men må innrømme at det var en rent økonomisk avgjørelse.

Kort fortalt - elbilpolitikken fungerer.

Nå i ettertid har det kommet noen andre billigere elbiler med lang nok rekkevidde som ville vært betydelig billigere. I dag ville jeg nok kjøpt en billigere bil,

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor tydelige har Audi vært i kommunikasjonen sin her? Det avgjør hvor hardt jeg dømmer Audi for å synke ned på Tesla sitt nivå.

Ned på Tesla sitt nivå? Tja, hvilket av selskapene er det som er tatt i utslippsjuks? Kartellvirksomhet? Hvilket selskap har en CEO som havnet i fengsel?

 

Jeg tror ikke du skal raljere for mye over Tesla i en tråd om Audi. Som du ser, er Tesla en smågutt når det gjelder lavnivå. Audi er derimot kjent for grove lovbrudd og annet.

 

Det er da en sannhet med modifikasjoner. Du får ikke tilbake avgifter betalt til staten. Noe som enkelte plasser i verden er betydelig med penger. På den andre siden så har jeg forståelse for at angrer seg etter å ha bestilt seg en Tesla og så ser alle de bedre alternativene som finnes.

Hos Tesla får du tilbake hver eneste krone du betalte inn.

Endret av hekomo
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Audi er alt for seint ute. Dette gjelder for så vidt alle i VAG gruppen med VW som har kommet lengst så langt men selvfølgelig langt i fra Tesla og Kia/Hyundai.

 

Det er som om de ikke vil lage elbiler fordi de vet at det er tap prosjekt uansett.. De er gode på bensin og skandale diesel biler ja.. Ja det er vanskelig å få tak i batterier. Men med 95kwh burde bilene lett klare minst 550km wltp..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...