Gå til innhold

Hvor mye regnes som en meget god årslønn i Norge?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er vel ingen definisjon på 'meget god årslønn', og dessuten er jeg en forkjemper for at slikt skal oppgis som timelønn og totallønn. Det gir større innsikt i hvor mange timer man faktisk jobber for pengene man tjener.

 

I forrige jobb jeg hadde som elektriker kunne jeg tjene ned mot 400k og ha mye fritid. I samme stilling var det heller ingen problem å tjene opp mot 600k, men da med mindre fritid.

 

Men for å prøve å svare deg på spørsmålet, vil jeg si at en timelønn på 450kr og over er meget godt betalt. Sannsynlig er det arbeid som ikke er spesielt fysisk krevende også.

Endret av Minus
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Innslagspunktene for det som tidligere het toppskatt trinn 1 og 2 (nå trinnskatt trinn 3 og 4) er for 2019 617 500 kr og 964 800 kr. Førstnevnte er en god årslønn. Sistnevnte er en meget god lønn, vil jeg si.

 

Men lønn er overvurdert. Formue er undervurdert. Hvem har best råd, den som tjener 450 000 og har gjeldfri bolig verdt 5 millioner, eller den som tjener 700 000 og har 5 millioner i boliglån?

Endret av Titanic
Lenke til kommentar

Men lønn er overvurdert. Formue er undervurdert. Hvem har best råd, den som tjener 450 000 og har gjeldfri bolig verdt 5 millioner, eller den som tjener 700 000 og har 5 millioner i boliglån?

 

Tja, si det?

Med 450'000 i lønn må man betale ca 110'000 i skatt. Da sitter man igjen med sånn ca 330'000, som fordelt pr mnd ca 28'000.

Med 700'000 i lønn blir skatteregning på ca 180'000. Da sitter man igjen med 520'000. Pr mnd 43'000. 

Et lån på 5mill resulterer i rentekostnad på sånn ca 10'000 pr mnd. 

Avdrag sier man på generelt grunnlag at er sparing, siden man betaler ned eget lån. 

For meg er det ikke åpenbart at det lønner seg å være gjeldsfri slik du fremstiller det... 

Men selvfølgelig merker man det på lommeboka å ha så høy gjeldsbelastning. Og ikke lovlig i dagens finansmarked, da myndighetene satt en stopper ved 5x (3,5mill). Så her ville det vært naturlig å hatt en samboer til å dele kostnadene med

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er det inkludert overtidsbetaling, bonus, goder og alt det der...?

Snittlønna som ssb opererer med er alt inkludert, til og med jobb nummer to.

Det ssb brukar er oppgitt årsinntekt i skattemeldinga.

 

Så har du ssb-snittet som årslønn i ein jobb, så meiner eg at du har god lønn. Kanskje ikkje meget god lønn, men i alle fall betre enn det store fleirtalet dersom du også har litt inntekt frå andre kilder.

Lenke til kommentar

Hvilket land bor du i? For i norge så betaler man alldeles ikke 25% skatt på en inntekt på 700k

lol. Har du prøvd skatteetatens skattekalkulator? 180 000 er temmelig spot on for hva du betaler i skatt med en inntekt på 700k og rentefradrag for normal rente på 5 millioner kroner. (Riktignok vanskelig å få et så stort lån på den inntekten, men det var jo forutsetningen).
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...