Gå til innhold

FORSKNING: Ny forskning: Vi salter veiene mer enn nødvendig


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dere glemte å skrive at saltet også kan gjøre kjøreforholdene dårligere under ulemper med salting. Hvis det er kaldere enn ca -8 grader klarer ikke saltet å smelte isen helt, men gjør den glattere fordi is er glattere jo nærmere smeltepunktet den er. Hvis det saltes oppå nysnø og mens snøen faller rekker heller ikke saltet å smelte snøen, men gjør at den får en konsistens som gjør det vanskeligere å kjøre enn i ren snø. Det burde være forbudt å salte mens snø faller og inntil det er brøytet.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

"Én blanding hadde 5 prosent fortynnet saltløsning, en annen hadde 10 prosent, og den siste hadde 40 prosent."

 

Nå er ikke jeg noen kjemiker, men er det slik at de kan bruke resultatet fra 10% og 40% løsning og vite hvordan alle løsningene mellom 10 og 40 oppfører seg?

 

Altså, kan ikkje f.eks 15,7% løsning ha en helt annen kjemisk egenskap? Nå er jo dette bare vann/snø/is, så ikke så komplisert, men uansett.

 

"Det kan også forhindre at snø komprimeres til et hardt lag, noe som gjør det lettere for ploger å rydde veier. Det kalles anti-kompaktering."

 

Dette har jeg aldri sett blitt nevnt i andre artikler om salting på veiene, ikke på TU eller andre nettaviser, rart nok. Men dette er jo en av de viktigste funksjonene til saltingen. Rart at det ikke er nevnt mer.

Lenke til kommentar

Nei, du sier ikke det!

 

Oppå det hele kan det nevnes at 'nødvendig' saltforbruk er 0.

 

Bilister kan lære seg å kjøre etter forholdene og nyte bruken av skikkelige vinterveier. De som er for redde til å kjøre i vinterforhold kan holde seg hjemme eller få seg busskort.

 

Er det for mye å be om fra Ola Dunk?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Salting har flere ulemper:

· Støyen fra biltrafikken øker enormt i de tilfellene hvor tørt snøføre erstattes med våt vei eller slapseføre. Én bil i saltsørpe kan støye mer enn ti biler på tørt snøføre (og det hjelper ikke om bilene er elektriske). Når veitrafikkstøyen utgjør nærmere 80 % av støyplagene i Norge (ifølge Statistisk sentralbyrå), er ikke dette uten betydning.

· Salting øker teledannelsen, og dermed telehiv om våren: Snø isolerer mot kulde, så selv hardstappet snø på en snødekket vei isolerer. I tillegg gjør saltingen at temperaturen på veien synker – smeltingen av is og snø krever mye varme. Selv ved temperaturer nær null blir det derfor mange kuldegrader på veien. Og mye av denne kulden forplanter seg nedover i bakken og bidrar til teledannelse.

· Salting, sammen med piggdekk som river opp veiene, gjør at det skapes en ufyselig, brunaktig bilsørpe, som ofte brøytes over på fortauer og gang- og sykkelveier. At fremkommeligheten for gående og syklister forringes, er ille nok – likeså at sko og sykler slites unødig mye. Men når vi går tur med hunden, har ikke potene til våre fiirbente venn noen beskyttelse mot denne blandingen av salt, bildekk og veipartikler.

· Når sikkerheten for bilistene i teorien blir bedre, vil mange kompensere ved å øke farten, noe som fører til mer alvorlige ulykker når det først smeller.

Pål Jensen

Seniorrådgiver i Norsk forening mot støy

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Her på Vestlandet med stadige væromslag funker sand dårlig. Jeg kan godt huske hvordan det var.

 

Piggdekk slitasjen var enda større og når det var våt is var det svært lett å få sleng når man klatret i hjulsporene.

 

Piggdekk slitasje gjør brøyting mindre effektiv da snø og is ligger igjen i hjulsporene.

 

Et forbud mot piggdekk kunne ha gitt oss bedre brøyting og jevnere hastighet om vinteren.

 

Folk er ofte sløve når de tilpasse hastighet på vinterføre og lar bilen foran bestemme farten. Har denne bilen gode piggdekk og bilen bak dårlige dekk kan ting fort gå galt. Hadde alle kjørt på piggfrie dekk måtte alle ha kjørt seinere på is.

 

Det mest idiotiske jeg ser er el biler med piggdekk. Den største fordelen el bilen har er lokal forurensing. Med pigger er denne helt borte.

Lenke til kommentar

Det virker av artikkelen som snøføre er umulig å kjøre på, men det er det jo ikke. Jeg tror nok at mange norske bilister hadde foretrukket å kutte ut saltingen fullstendig, da den gjør like mye skade som gavn på veiene og dessuten fører til rust.

 

Kjørte i utkanten av landet i vinter, i snøstorm på ubrøytede veier. Det var en rimelig slitsom opplevelse, men helt klart mulig ettersom det gikk bra. Salt hadde nok ikke hjulpet, men om brøytemannskap hadde brøytet med kortere intervall enn annenhver dag hadde det ikke vært noe problem.

 

Ellers saltes det lite i våre trakter, og det er sjeldent noe problem i løpet av en vinter.

Lenke til kommentar

Jeg har sett saltbilen spyle saltlake på tørr asfalt i 5-6 plussgrader på riksvei 4. Strødd tørrsalt på tørr asfalt på E6 ved Ulven mot Alnabru. Helt unødvendig.

De beste veiene å kjøre på er de som ikke blir saltet. Da vet man at det kan være glatt, og man beholder godt kjørelys i mørket. Vinduene holder seg rene i motsetning til å tømme spylervæsketanken flere mil før neste mulighet for etterfylling - og dermed elendig sikt siden saltlake legger igjen ei grå tett hinne på frontruta selv om viskere brukes. Salting er en uting uansett føre.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Ja, siden visse sverger til piggfritt så må det strøs og saltes konstant. Slikt holder veien fuktig i mye lengre tid - og vi vet at veien slites mye mer og det skapes mange ganger mer støv ved fuktig vei. Dårligere sikt, lengre bremsestrekning, rust osv osv. 

Ja det er piggdekkene sin skyll for at det saltes og strør, værskifte har ikke noe med saltingen og gjøre.

 

Og kan du forklare meg hvorfor det saltes mer en noen gang tidligere har blitt gjort i Oslo selv om piggdekkandelen er bare på 9%

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Ja det er piggfrittdekkene sin skyll for at det saltes og strør!

 

Det saltes mer en noen gang tidligere har blitt gjort i Oslo selv om piggdekkandelen er bare på 9%. 

 

Man skriker om piggdekkstøv og avgift og bøtelegger - selv om vedfyring, diesel og forurensing fra andre steder har mye større betydning.

 

Samtidig som piggdekk har åpenbare fordeler:

 

https://www.tu.no/artikler/nar-piggdekk-skiftes-til-sommerdekk-oker-sjansen-for-ulykker-for-alle-bilister/398449

 

+++

 

Edit: Fikset  :)

Endret av Mr_Spock
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Litt ot men dette får meg til å undre hver vår:

 

For nå kommer alle de artiklene som advarer mot å kjøre piggfritt frem mot sommeren. Det er LIVSFARLIG!!!

 

For eks:

 

https://www.dinside.no/motor/sa-farlige-er-piggfrie-vinterdekk-om-sommeren/70925521

 

Vi blir nesten bombet med en haug slike artikler hvert år. Det blir detaljert vist til utregninger og verdier på hastighet og at ulykkene øker, osv osv. Du er gal hvis du tar en slik risiko!!!

 

Klart det er viktig!

 

Men faktisk er forskjellene mellom pigg og piggfritt større på krevende underlag på vinteren....  ikke en advarsel å lese. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...