Gå til innhold

FORSKNING: Ny forskning: Vi salter veiene mer enn nødvendig


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Utover høsten når temperaturen synker blir gummien i sommerdekkene hardere. Støynivå stiger og grepet blir dårligere.

 

Når de piggfrie dekkene kommer på synker støynivå dramatisk.

 

Aha - kan ikke huske å ha opplevd det men. 

 

Men det kan være stor forskjell i støy selv mellom forskjellige typer sommerdekk - så den kjøper jeg.

 

Men i litt annet nivå enn det jeg snakker om da  :)  

Lenke til kommentar

Aha - kan ikke huske å ha opplevd det men. 

 

Men det kan være stor forskjell i støy selv mellom forskjellige typer sommerdekk - så den kjøper jeg.

 

Men i litt annet nivå enn det jeg snakker om da  :)

 

Når jeg hadde piggdekk på slutten av 80 tallet var det som å konstant kjøre i haglvær.

Lenke til kommentar

Salting har flere ulemper:

· Støyen fra biltrafikken øker enormt i de tilfellene hvor tørt snøføre erstattes med våt vei eller slapseføre. Én bil i saltsørpe kan støye mer enn ti biler på tørt snøføre (og det hjelper ikke om bilene er elektriske). Når veitrafikkstøyen utgjør nærmere 80 % av støyplagene i Norge (ifølge Statistisk sentralbyrå), er ikke dette uten betydning.

· Salting øker teledannelsen, og dermed telehiv om våren: Snø isolerer mot kulde, så selv hardstappet snø på en snødekket vei isolerer. I tillegg gjør saltingen at temperaturen på veien synker – smeltingen av is og snø krever mye varme. Selv ved temperaturer nær null blir det derfor mange kuldegrader på veien. Og mye av denne kulden forplanter seg nedover i bakken og bidrar til teledannelse.

· Salting, sammen med piggdekk som river opp veiene, gjør at det skapes en ufyselig, brunaktig bilsørpe, som ofte brøytes over på fortauer og gang- og sykkelveier. At fremkommeligheten for gående og syklister forringes, er ille nok – likeså at sko og sykler slites unødig mye. Men når vi går tur med hunden, har ikke potene til våre fiirbente venn noen beskyttelse mot denne blandingen av salt, bildekk og veipartikler.

· Når sikkerheten for bilistene i teorien blir bedre, vil mange kompensere ved å øke farten, noe som fører til mer alvorlige ulykker når det først smeller.

Pål Jensen

Seniorrådgiver i Norsk forening mot støy

 

I tillegg kan nevnes dårlig sikt og trafikksikkerhet pga saltbruk som følge av:

-saltlake på frontrute, lykter og sensorer for adaptiv cruisekontroll og automatisk bremsing der disse de-aktiveres

-økt bruk av spylevæske hver gang en ligger bak eller møter kjøretøy som virvler opp saltlake slik som vogntog, busser, varebiler, TESLAer, SUVer eller ligger bak biler som spyler vinduene (fint om TU kan se på utvikling i spylevæskebruk og hvordan spylevæske kan redusere friksjon i veibane og medføre økt dannelse av snøsørpe)

-svart veibane (i stedet for snøhvit) som "suger til seg lys" og gir dårligere sikt morgen, ettermiddag, (spesielt november/demeber), kveld og natt

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...