Gå til innhold

Ventet i tre år på Tesla Model 3. Etter at han betalte, ble bilen levert ut til en annen kunde


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Enhver kult defineres av lederen.

 

Robyn Denholm som er styreleder? Eller noen av de andre grunnleggerene av Tesla, Martin Eberhard, Jeffrey B, eller Marc Tarpenning? Eller Ze'ev Drori og Martin Eberhard som begge er admin dir i Tesla? :) 

 

Montro om du holder på slik med andre bilmerker som har hatt tilsvarende "utfordringer" som Tesla.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eller noen av de andre grunnleggerene av Tesla, Martin Eberhard, Jeffrey B, eller Marc Tarpenning? Eller Ze'ev Drori og Martin Eberhard som begge er admin dir i Tesla? :)

 

Du mener samme Tarpenning og Eberhard som startet Tesla, som ble presset ut av Elon Musk i 2008, og som gikk til søksmål mot Musk?

 

Ze'ev Drori ble tatt inn som CEO i Tesla i 2007 hvis ikke jeg husker feil, og når han etter mye motgang klarte å stable Roadster på beina som et salgbart produkt ble han raskt erstattet, av Elon Musk som mente han selv kunne gjøre en bedre jobb.

 

Er noen av disse "admin dir" i Tesla, så vidt jeg vet har alle sammen forlatt Tesla etter uenigheter med Elon Fusk.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

I følge Hr Fusk så skal han lansere Semien sin med 965 km rekkevidde i løpet av året.

Ja jøss. Ikke kommer det noe Semi i 2019, og ikke har den 965 km rekkevidde når den kommer heller.

 

Det eneste store med Elon, er egoet hans.

 

Vi får se da vet du, Tesla har vært dårlige på prognoser for produksjonsstart og leveringsdato. Og det er egentlig helt greit. For de er jo en svært ung bedrift som ikke bare skal lære å være bilprodusent, de må samtidig skalere opp produksjon og lære seg å masseprodusere. Parallelt skal de innovere, forbedre, utvikle og skape nye modeller. Og på toppen av alt også tilfredsstille investorene. Da har de greit med forståelse fra min side for at datoer for levering forskyves, at ikke logistikken er 100% eller at uforutsette problemer i produksjon forlenger produksjonstiden og leveringstiden. 

 

Det Tesla ikke har bommet på er spesifikasjoner, inkludert rekkevidde. Tvert imot har de vel heller holdt igjen, for ofte kommer det mer før utleveringen starter. 

 

Tesla Semi blir 2.6 meter bred og den blir lang i forhold til europeiske trekkere. Så er det sikkert plass til å stable batterier i bredden og kanskje 3 pakker i høyden, så da snakker vi egentlig bare om størrelse og vekt på batteripakken så er målet nådd. Såvidt jeg husker så bør batteriene veie under 3.5-4 tonn for å nok nyttelast.  Klarer han det? Vel han bommer sikkert på leveringen, for å produsere bil og lastebiler er nok ikke enkelt. Men jeg tror han har lært av model 3 problemene og kommer til å ha mindre problemer neste gang. Spesifikasjonene tenker jeg kommer til å være nært det han har lovet at folk vil si det er godkjent. 

 

Hvorfor bryr du deg om hvor stor legoen til Musk er, forresten? Stor eller liten lego, hva spiller det for rolle liksom? Etter MeToo skal jo direktørene holde legoen helt for seg selv, da betyr ikke størrelsen noenting for noen.

Endret av bojangles
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Og han var idiot nok til å signere? Det er utrolig hvordan folk lar seg utnytte av kult-lederen Musk.

 

 

Fyren ble utnyttet av Musk faktisk? Du bruker ikke litt vel store ord her? 

 

So what - kjøper har bestilt bilen. Gleder seg til å motta den. Og får beskjed om å signere papirene. Javel, skal han ha bilen så signerer han. Om ikke lar han være. Men selv om han ønsker bilen og derfor signerer noen papirer så er han vel ikke utnyttet av Musk? 

 

De gangene jeg har kjøpt bil så har jeg også signert papirer. Om jeg må signere i løpet av neste uke eller bli uten bil vel da velger jeg å signere i neste uke. Den underskriften skal jo på papiret uansett før jeg får eierskap til bilen å får nøklene i hånden. 

 

Ser ikke problemet i akkurat dette med signering. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

De gangene jeg har kjøpt bil så har jeg også signert papirer. Om jeg må signere i løpet av neste uke eller bli uten bil vel da velger jeg å signere i neste uke. Den underskriften skal jo på papiret uansett før jeg får eierskap til bilen å får nøklene i hånden. 

 

Ser ikke problemet i akkurat dette med signering.

Man skal ikke signere for å ha mottatt bilen før man faktisk har mottatt bilen. Altså om det stemmer at en selger hos Tesla har presset noen til å signere før de har mottatt bilen, så er det helt forkastelig. Det bør rapporteres opp i systemet slik at de kan få sagt opp personen.
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Man skal ikke signere for å ha mottatt bilen før man faktisk har mottatt bilen. Altså om det stemmer at en selger hos Tesla har presset noen til å signere før de har mottatt bilen, så er det helt forkastelig. Det bør rapporteres opp i systemet slik at de kan få sagt opp personen.

 

Hm ok akkurat det du sier der om å signere for mottak av bil endrer jo saken vesentlig. Tenkte først det var snakk om å signere en kontrakt. Og at det da var skit det samme når kontrakten ble signert. Om det gjelder å signere på mottak så er det jo noe annet. For da regner jeg med det er snakk om å signere for at bilen er i visuelt god stand, at den overtas uten riper, lakksår etc? 

 

Det blir jo unektelig vanskelig å å signere noe slikt uten å ha sett bilen el uten at en faktisk overtar bilen fysisk såvel som juridisk om det er slike papirer du sikter til. Har ikke hatt gleden av å kjøpe splitter ny Tesla så jeg kjenner ikke prosedyrene. 

Endret av bojangles
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Man skal ikke signere for å ha mottatt bilen før man faktisk har mottatt bilen. Altså om det stemmer at en selger hos Tesla har presset noen til å signere før de har mottatt bilen, så er det helt forkastelig. Det bør rapporteres opp i systemet slik at de kan få sagt opp personen.

 

Hm ok akkurat det du sier der om å signere for mottak av bil endrer jo saken vesentlig. Tenkte først det var snakk om å signere en kontrakt. Og at det da var skit det samme når kontrakten ble signert. Om det gjelder å signere på mottak så er det jo noe annet. For da regner jeg med det er snakk om å signere for at bilen er i visuelt god stand, at den overtas uten riper, lakksår etc? 

 

Det blir jo unektelig vanskelig å å signere noe slikt uten å ha sett bilen el uten at en faktisk overtar bilen fysisk såvel som juridisk om det er slike papirer du sikter til. Har ikke hatt gleden av å kjøpe splitter ny Tesla så jeg kjenner ikke prosedyrene. 

Folk overdriver dette temaet litt. Det er Norge, og dette har lite å si i praksis.

Skulle du ha overført pengene før du har sett bilen, og det viser seg at bilen ikke er OK, er det bare å be dem fikse eller erstatte produktet. I verste fall, noe merarbeid.

Det er ikke noe anderledes enn å forhåndsbetale for et produkt kjøpt på nett eller Click and collect.

Lenke til kommentar

Han forteller at Tesla ikke bruker reklame, og er avhengige av fornøyde kunder som anbefaler bilmerket videre.

 

Hmmm. Merker at jeg ikke får lyst på Tesla....

 

 

Hm kjenner jeg gleder meg til den dagen eg kan bestille flunkende ny Tesla for første gang. Kanskje roadster, tesla pickup eller bli helt gærn å gå for Tesla Semi? Da kan jeg uten problemer kjøre båten til å fra sjøen 2 ganger i året, samt frakte rusk og rask fra hagen. 

 

For å være seriøs så ser jeg ikke bort fra at det kanskje blir en tesla pickup, om de ikke blir slått av Rivian da. Aldri eid stor US pickup og kjenner det er kanskje tiden for det? Alltid tenkt på forbruket og hvor kostbare de er å bruke, selv om mange tok besparelsen ved å kjøre på grønne skilt.Skyen av eksos fra us pickups er jo lett gjenkjennelig, og det gir også en dårlig smak i munnen. Men nå kommer det grønne alternativer en kan bruke uten særlig dårlig samvittighet og uten å tømme lommeboken så da er jeg tilgivende nok til overse teslas innkjøringsproblemer som global aktør. 

 

I ærlighetens navn, tesla har på ti år snudd opp ned på bilbransjen, blitt verdensomspennende, gått fra en svært liten eksotisk produsent av 2 seters elektrisk til å tilby de bilene mange trenger. 10 år har det tatt. Jeg overser panel glipper, dato for signering av papirer og en og annen feil ved bilene. For ingen andre produsenter har gjort noe tilsvarende på samme tiden. 

 

Mèn hva du vil om tesla som bil, om el-bil generelt eller om musk som person. Men en ting er sikkert. Det tesla har klart på kun ti år er en olympisk øvelse. Det er ikke kun elon musk sin fortjeneste. Det er alle som har bidratt til å bygge kulturen, organisasjonen og som har jobbet dedikert og målrettet samtidig som de har våget å ha visjoner, drømmer og å tenke nytt. Alt dette mens de har blitt transformert fra en bakgårdsbedrift som ikke engang produserte chassiet selv til å være den bilprodusenten i verden som har høyest egenproduksjon. Alt gjøres in-house. Ingen snarveier for å spare penger, ingen outsourcing til lavkostland. De har bygget organisasjonen slik du bygde bilen. Helt fra bunnen av. Og helt selv. 

 

Respekt sier jeg. 

Endret av bojangles
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...