Gå til innhold

Ventet i tre år på Tesla Model 3. Etter at han betalte, ble bilen levert ut til en annen kunde


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Med et utslipp på ca. 3000g/liter under produksjon og forbrenning betyr det et CO2-utslipp på  154g/km. Det er bortimot best-case.

Altså 3 kilo CO2 per liter bensin som brukes, er "best-case"?

 

Du snakker om fabrikkenes fantasitall, jeg snakker om utslipp i reell bruk...

Hvorfor mener du tallene som oppgis er fantasi?

Mener du dette ikke testes regelmessig av uavhengige, som oppdager juksing, slik de gjorde med Volkswagen?

 

Det tilsvarer 600g CO2 per kWh. Det er ca. det dobbelte av EU-miks (mine tall var foreldet, allerede i 2016 var den nede i 295g/kWh). Høres ut som det kan stemme sånn ca. med polsk kraftmiks. 

 

Ved 295g/kWh blir uslippet 59g/km.

 

Det er merkelig hvordan tallene dine blir bare bedre og bedre for elektrisitet, men dårligere og dårligere for olje?

 

EU restmiks ligger vel fremdeles på rundt 531 gCO2/kWh, i følge AIB, det samme som NVE legger til grunn.

 

For Norge, når man regner med salg av opprinnelsesgarantier for norsk strøm til utlandet, er utslippene beregnet til 460 gCO2 / kWh i følge AIB, med 57% fossil kraft, da er elbilen din raskt oppe i over 80 gCO2 / km.

 

Dersom man antar at du bare surrer når du hevder utslippstallene til fabrikantene er oppspinn, så er det altså 10% lavere utslipp med en elbil enn en liten bensinbil.

 

Ta med at du må kjøre elbilen 2-3 år før du i hele tatt er likestilt med bensinbilen, sannsynligvis en del lengre dersom forskjellen er så liten som 10%, på grunn av økte utslipp under produksjon av bilen, så hjelper det ikke stort å kjøre elektrisk.

 

https://www.aib-net.org/sites/default/files/assets/facts/residual-mix/2017/AIB_2017_Residual_Mix_Results_v13.pdf

Endret av 0laf
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Altså 3 kilo CO2 per liter bensin som brukes, er "best-case"?

 

Hvorfor mener du tallene som oppgis er fantasi?

Mener du dette ikke testes regelmessig av uavhengige, som oppdager juksing, slik de gjorde med Volkswagen?

 

 

Det er merkelig hvordan tallene dine blir bare bedre og bedre for elektrisitet, men dårligere og dårligere for olje?

 

EU restmiks ligger vel fremdeles på rundt 531 gCO2/kWh, i følge AIB, det samme som NVE legger til grunn.

 

For Norge, når man regner med salg av opprinnelsesgarantier for norsk strøm til utlandet, er utslippene beregnet til 460 gCO2 / kWh i følge AIB, med 57% fossil kraft, da er elbilen din raskt oppe i over 80 gCO2 / km.

 

Dersom man antar at du bare surrer når du hevder utslippstallene til fabrikantene er oppspinn, så er det altså 10% lavere utslipp med en elbil enn en liten bensinbil.

 

Ta med at du må kjøre elbilen 2-3 år før du i hele tatt er likestilt med bensinbilen, sannsynligvis en del lengre dersom forskjellen er så liten som 10%, på grunn av økte utslipp under produksjon av bilen, så hjelper det ikke stort å kjøre elektrisk.

 

https://www.aib-net.org/sites/default/files/assets/facts/residual-mix/2017/AIB_2017_Residual_Mix_Results_v13.pdf

 

Hvis du mener fabrikktall er enkle å oppnå for alle i årssnitt så får vi bruke de for Model 3 også. WLTP-rekkevidde er 560km, med batteri på 75kWh gir det forbruk på 134Wh/km. Det blir litt andre tall for det. 

 

Opprinnelsesgarantier? Har null og niks med fysisk bruk av strømmen å gjøre. Men ok. De koster 2 euro pr. MWh. For en elbil som kjører 15000km i året og bruker 200Wh/km blir det 6 euro i opprinnelsesgaranti. Da kan vi jo bare legge på årsavgiften med en drøy femtilapp og kjøpe opprinnelsesgarantier for all strøm til norske elbillister, så kjører alle på 100% fornybar energi. Letteste tiltaket noensinne, med 0g/km må vel også du innrømme at elbil er best? (hint: Elbilforeningen kjøper allerede opprinnelsesgarantier til alle medlemmene). 

 

"Restmiks" er altså det som er igjen etter at fornybar kraft er tatt ut av bildet. Det er det du bruker hjemme for å varme opp huset ditt med andre ord. 

 

I går ladet jeg forresten opp elbilen på hytta, på 100% solstrøm. Blir ikke lavere utslipp enn med det ;) (hytta er ikke koblet til strømnettet engang). Og hjemme produseres det ca. 15.000kWh i året fra sola, nesten det dobbelte av hva bilene våre bruker...

Endret av Jens Kr. Kirkebø
  • Liker 1
Lenke til kommentar

...så kjører alle på 100% fornybar energi. Letteste tiltaket noensinne, med 0g/km må vel også du innrømme at elbil er best? (hint: Elbilforeningen kjøper allerede opprinnelsesgarantier til alle medlemmene).

Det er verre stilt en jeg trodde dersom du tror norsk vannkraft er helt fri for utslipp?

9 av 10 nordmenn kjøper dog ikke opprinnelsesgarantier, men tror fremdeles at de kjøper 100% fornybar og 100% utslippsfri kraft, som deg, selv om det ikke eksisterer.

 

I går ladet jeg forresten opp elbilen på hytta, på 100% solstrøm. Blir ikke lavere utslipp enn med det ;) (hytta er ikke koblet til strømnettet engang). Og hjemme produseres det ca. 15.000kWh i året fra sola, nesten det dobbelte av hva bilene våre bruker...

Det er jo hyggelig for deg, du er neppe representativ, de færreste investerer så mye i solkraft, men du kan jo trøste deg med at waferene i panelene dine har en relativt høy miljøkostnad også.

 

Hadde du solgt hytta og bilen, å kjøpt deg sykkel i stedet, kunne du skryte enda mer, men det er neppe like komfortabelt som å kaste penger på problemet, å kjøpe ny bil og solcellepaneler så du kan lade den på hytta.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg glemmer det ikke, jeg lot være å ta det med, slik jeg heller ikke tok med uthenting, bearbeiding og transport av kull og gass til kraftverkene, og bygging av strømnettet, med uthenting bearbeiding og transport av aluminium og kobber til strømkablene osv.

Problemet med å utelate dette er at noe av det verste ved oljen blir skjult. Det er for eksempel utallige massive oljelekkasjer, også den dag i dag, som påfører naturen enorme skader.

 

Og i motsetning til oljen så kan strømproduksjon bli grønnere. Om kraftverk er skitne i dag, så kan de erstattes. Det kan man ikke hvis man skal holde på oljen.

Endret av hekomo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det tilsvarer 600g CO2 per kWh. Det er ca. det dobbelte av EU-miks (mine tall var foreldet, allerede i 2016 var den nede i 295g/kWh). Høres ut som det kan stemme sånn ca. med polsk kraftmiks. 

Ved 295g/kWh blir uslippet 59g/km. 

Her er et informativt kart:

https://energiogklima.no/klimavakten/live-data-strom-og-co2/

Forøvrig er din bensinbil neppe i nærheten av 120g. Da måtte du ned i 0,52l/mil i årssnitt om vi ikke regner med raffineringstap og 0,4l/mil om vi gjør det. Husk at vi snakker årssnitt her, ikke forbruk på langtur en sommerdag. Småkjøring på slapseføre vinterstid har en tendens til å ødelegge årssnittet ;)

Nå har jeg sett på tallene. Tyskerne bruker dette tallet. Det typisk verdi for et diesel kraftverk. Går ut i fra at det er kull og gasskraftverk som må gi på om tyskerne skulle ha elektrifisert bilparken. Vind møller og solpaneler er vel ikke enkle å regulere.

 

Du kan ikke regne 0,4 liter PR mil i raffineringsmarginene tap. Det er ca 10%. 10% av 0,62 er 0,062 i raffineringsmarginene tap

 

Siste måned har bilen min brukt 0,58 l/mil. Jeg kjører lite småkjøring.

Lenke til kommentar

Nå har jeg sett på tallene. Tyskerne bruker dette tallet. Det typisk verdi for et diesel kraftverk. Går ut i fra at det er kull og gasskraftverk som må gi på om tyskerne skulle ha elektrifisert bilparken. Vind møller og solpaneler er vel ikke enkle å regulere.

 

 

Kraftproduksjon i EU er i kvotepliktig sektor, dvs. at økt kraftproduksjon ikke kan føre til økte CO2-utslipp siden det er et tak på utslippene. Økt kraftproduksjon må derfor enten komme fra fornybare kilder eller føre til lavere CO2-utslipp et annet sted (ved å kjøpe kvoter). 

 

Transport er derimot ikke i kvotepliktig sektor, så enhver overgang fra fossilt drivstoff til strøm innen transport vil føre til 100% netto nedgang i utslippene. 

 

Tap i raffinering er ca. 11,5%, i tillegg kommer sekundære energikilder (bl.a strøm). Litt avhengig av raffineriet vil det føre til at CO2-utslippene er 15-30% høyere enn for kun forbrenningen av dieselen. Jeg har da tatt gjennomsnittet og lagt på 23%. Dvs. jeg regner med 3200g/L istedenfor 2600g/L. 

Endret av Jens Kr. Kirkebø
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Kraftproduksjon i EU er i kvotepliktig sektor, dvs. at økt kraftproduksjon ikke kan føre til økte CO2-utslipp siden det er et tak på utslippene. Økt kraftproduksjon må derfor enten komme fra fornybare kilder eller føre til lavere CO2-utslipp et annet sted (ved å kjøpe kvoter). 

Transport er derimot ikke i kvotepliktig sektor, så enhver overgang fra fossilt drivstoff til strøm innen transport vil føre til 100% netto nedgang i utslippene. 

Tap i raffinering er ca. 11,5%, i tillegg kommer sekundære energikilder (bl.a strøm). Litt avhengig av raffineriet vil det føre til at CO2-utslippene er 15-30% høyere enn for kun forbrenningen av dieselen. Jeg har da tatt gjennomsnittet og lagt på 23%. Dvs. jeg regner med 3200g/L istedenfor 2600g/L.

 

Tap i rafinering kommer vel i tillegg på CO2 utslippene fra kraftverkene også.

 

Er dette tatt med i regnestykket?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...