Gå til innhold

Ventet i tre år på Tesla Model 3. Etter at han betalte, ble bilen levert ut til en annen kunde


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Og du klaget på det igjen, og jeg klager på at du klager på at han klager.. Og sånn går nu dagan.

 

Bottom line. Han har ett poeng.

Det er nettopp saken. Han har ikke noe poeng. Folk klager over ekstremt mye forskjellig på dette forumet. Det er helt greit. Hvis man mener at man ikke skal kunne klage på noe annet enn at man nærmest ligger og dør, så bør man gå foran med et godt eksempel selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er nettopp saken. Han har ikke noe poeng. Folk klager over ekstremt mye forskjellig på dette forumet. Det er helt greit. Hvis man mener at man ikke skal kunne klage på noe annet enn at man nærmest ligger og dør, så bør man gå foran med et godt eksempel selv.

Så hva skal man kalle deg da som klager over slikt? Men igjen: Hva var det du reagerte så voldsomt på? Var det det fæle "Huff og huff" ? Endret av Vice
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fyren ble utnyttet av Musk faktisk? Du bruker ikke litt vel store ord her? 

 

So what - kjøper har bestilt bilen. Gleder seg til å motta den. Og får beskjed om å signere papirene. Javel, skal han ha bilen så signerer han. Om ikke lar han være. Men selv om han ønsker bilen og derfor signerer noen papirer så er han vel ikke utnyttet av Musk? 

 

De gangene jeg har kjøpt bil så har jeg også signert papirer. Om jeg må signere i løpet av neste uke eller bli uten bil vel da velger jeg å signere i neste uke. Den underskriften skal jo på papiret uansett før jeg får eierskap til bilen å får nøklene i hånden. 

 

Ser ikke problemet i akkurat dette med signering.

 

Men jammen var det ikke noen tesla-lojale som så store problemer med dette og svarte så til deg...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du er merkelig engasjert i dette. Hva kommer det av at du er så ekstremt opptatt av Tesla?

Det er ikke Tesla som er interessant her, men kulten rundt. Noe som gjelder for alle kulter. Slik som scientologer, jøder, katoliker o.l. Det er for meg viktig å påpeke gjentatte løgner og svik som enhver kult bedriver. En skal ikke la folk la seg forlede uten å legge frem fakta og mønster for dem.
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er ikke Tesla som er interessant her, men kulten rundt. Noe som gjelder for alle kulter. Slik som scientologer, jøder, katoliker o.l. Det er for meg viktig å påpeke gjentatte løgner og svik som enhver kult bedriver. En skal ikke la folk la seg forlede uten å legge frem fakta og mønster for dem.

Du juger gjerne litt selv for å fremheve andres løgner?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Så hva skal man kalle deg da som klager over slikt? Men igjen: Hva var det du reagerte så voldsomt på? Var det det fæle "Huff og huff" ?

Jeg syntes bare det var ganske patetisk å komme med noe slikt når folk klager over alt mulig rart av småting hele tiden her på forumet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke Tesla som er interessant her, men kulten rundt. Noe som gjelder for alle kulter. Slik som scientologer, jøder, katoliker o.l. Det er for meg viktig å påpeke gjentatte løgner og svik som enhver kult bedriver. En skal ikke la folk la seg forlede uten å legge frem fakta og mønster for dem.

Du selv er jo tatt i løgn mange ganger.

 

Og hvorfor er du så ekstremt opptatt av bare Tesla? Hvorfor er du ikke ute og jakter på scientlologer, for eksempel? De gjør jo reell skade. Det Tesla gjør er i verste fall å akselerere grønn energi.

 

Men hvis jeg ikke husker feil så er du vel klimanekter (og kreasjonist), så det sier jo sitt om hvem som er den religiøse her.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

.... Det Tesla gjør er i verste fall å akselerere grønn energi.

I beste fall, Hekomo, i beste fall. :)

I verste fall så fremmer de en teknologi som kanskje viser seg å ha store , pr. i dag, ukjente negative miljø-konsekvenser.

 

Men det blir isåfall en helt annen historie å irritere seg over.

 

Edit:

Og en liten anekdote.. det er vel stortsett kun i Norge at de akselrerer grønn energi. Ellers i europa er det nok kølsvart energi de akselererer.

Endret av EremittPåTur
Lenke til kommentar

Og en liten anekdote.. det er vel stortsett kun i Norge at de akselrerer grønn energi. Ellers i europa er det nok kølsvart energi de akselererer.

 

EUs energimiks har et utslipp på ca. 360g CO2 per kWh. Det er ca. en tredjedel av det kullkraft slipper ut.  En Model 3 med en forbruk på 200Wh/km etter ladetap vil da ha et utslipp på 72g/km i reell drift. Det er ca. en tredjedel av det en dieselbil med et årssnitt-forbruk på 0,67l/mil slipper ut. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

En Model 3 med en forbruk på 200Wh/km etter ladetap vil da ha et utslipp på 72g/km i reell drift. Det er ca. en tredjedel av det en dieselbil med et årssnitt-forbruk på 0,67l/mil slipper ut. 

 

Men bare marginalt bedre enn en liten bensinbil?

Peugeot, Toyota m.fl. ligger på rundt 90g/km og har ikke store batterier som er miljøfiendtlige å produsere og sanere.

 

Mange nye dieselbiler, som Ford Focus EcoNetic, Honda Civic m.fl. ligger faktisk også på rundt 90g/km, så en tredjedel er vel ta i, "marginalt" er nok ordet du lette etter.

Endret av 0laf
Lenke til kommentar

I beste fall, Hekomo, i beste fall. :)

I verste fall så fremmer de en teknologi som kanskje viser seg å ha store , pr. i dag, ukjente negative miljø-konsekvenser.

 

Men det blir isåfall en helt annen historie å irritere seg over.

 

Edit:

Og en liten anekdote.. det er vel stortsett kun i Norge at de akselrerer grønn energi. Ellers i europa er det nok kølsvart energi de akselererer.

Nei, selv med den skitneste kraftmiks er det lavere utslipp fra elbiler.

 

At elbiler er mer miljøvennlige enn giftbiler er et faktum.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men bare marginalt bedre enn en liten bensinbil?

 

Peugeot, Toyota m.fl. ligger på rundt 90g/km og har ikke store batterier som er miljøfiendtlige å produsere og sanere.

Du glemmer uthenting, bearbeiding og transport av olje, som er ekstremt miljøfiendtlig. For ikke å snakke om alle krigene og annen dritt som har vært et resultat av oljen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Men bare marginalt bedre enn en liten bensinbil?

Peugeot, Toyota m.fl. ligger på rundt 90g/km og har ikke store batterier som er miljøfiendtlige å produsere og sanere.

 

Mange nye dieselbiler, som Ford Focus EcoNetic, Honda Civic m.fl. ligger faktisk også på rundt 90g/km, så en tredjedel er vel ta i, "marginalt" er nok ordet du lette etter.

Produksjonen av drivstoffet har nok også en del utslipp assosiert ved seg. Notorisk vanskelig å karakterisere nøyaktig men neppe neglisjerbare.
Lenke til kommentar

Du glemmer uthenting, bearbeiding og transport av olje, som er ekstremt miljøfiendtlig. 

 

 

Jeg glemmer det ikke, jeg lot være å ta det med, slik jeg heller ikke tok med uthenting, bearbeiding og transport av kull og gass til kraftverkene, og bygging av strømnettet, med uthenting bearbeiding og transport av aluminium og kobber til strømkablene osv.

Lenke til kommentar

EUs energimiks har et utslipp på ca. 360g CO2 per kWh. Det er ca. en tredjedel av det kullkraft slipper ut.  En Model 3 med en forbruk på 200Wh/km etter ladetap vil da ha et utslipp på 72g/km i reell drift. Det er ca. en tredjedel av det en dieselbil med et årssnitt-forbruk på 0,67l/mil slipper ut.

 

Den tyske internettsiden spritmonitor sier 120 g/kWh ved 200wh PR km. Det er omtrent som min bensinbil.

Lenke til kommentar

Men bare marginalt bedre enn en liten bensinbil?

Peugeot, Toyota m.fl. ligger på rundt 90g/km og har ikke store batterier som er miljøfiendtlige å produsere og sanere.

 

Mange nye dieselbiler, som Ford Focus EcoNetic, Honda Civic m.fl. ligger faktisk også på rundt 90g/km, så en tredjedel er vel ta i, "marginalt" er nok ordet du lette etter.

 

Vi snakker om forskjellige ting. Du snakker om fabrikkenes fantasitall, jeg snakker om utslipp i reell bruk, inkl. utslipp under raffineringen av drivstoffet (det må jo med siden vi tar med utslipp for produksjon av strøm, hvis ikke blir tallet 0g/km for Model 3). 

 

I følge spritmonitor.de er Prius den mellomklassebilen med lavest bensinforbruk. Den ligger på 0,514l/mil i årssnitt. Med et utslipp på ca. 3000g/liter under produksjon og forbrenning betyr det et CO2-utslipp på  154g/km. Det er bortimot best-case. 

 

Focus Econetic diesel? Jeg fant 101 stk. på Spritmonitor. Snittforbruk 0,515l/mil. Diesel har høyere CO2-utslipp enn bensin, ca. 3200g/liter. Det gir 165g/km. Selv uten raffineringsutslipp er det 134g/km for en bil som er oppgitt til 88g/km. Altså kan man trygt legge på 50% på fabrikktallene, pluss raffineringsutslipp. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg glemmer det ikke, jeg lot være å ta det med, slik jeg heller ikke tok med uthenting, bearbeiding og transport av kull og gass til kraftverkene, og bygging av strømnettet, med uthenting bearbeiding og transport av aluminium og kobber til strømkablene osv.

 

Derfor pleier jeg heller ikke å regne med produksjon av oljeplattformer, transport av oljen og produksjon av raffinerier. Men tapene i raffineringsprosessen må med om man skal få noenlunde sammenlignbare tall. Kull og gass til kraftverk gjennomgår ikke en tilsvarende energikrevende raffineringsprosess. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den tyske internettsiden spritmonitor sier 120 g/kWh ved 200wh PR km. Det er omtrent som min bensinbil.

Det tilsvarer 600g CO2 per kWh. Det er ca. det dobbelte av EU-miks (mine tall var foreldet, allerede i 2016 var den nede i 295g/kWh). Høres ut som det kan stemme sånn ca. med polsk kraftmiks. 

 

Ved 295g/kWh blir uslippet 59g/km. 

 

Her er et informativt kart:

 

https://energiogklima.no/klimavakten/live-data-strom-og-co2/

 

Forøvrig er din bensinbil neppe i nærheten av 120g. Da måtte du ned i 0,52l/mil i årssnitt om vi ikke regner med raffineringstap og 0,4l/mil om vi gjør det. Husk at vi snakker årssnitt her, ikke forbruk på langtur en sommerdag. Småkjøring på slapseføre vinterstid har en tendens til å ødelegge årssnittet ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...