Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Det har vært mye fokus på IS-kvinner og barna i Syria den siste tiden, mye diskusjon om hvor man står hen med hjelp til å hente de tilbake.
Savner dog diskusjon om sikkerhets aspektet rundt dette. Regner med at dette blir diskutert innad PST og Etterretningen men offentlig diskusjon har vært noe utelatt. 
Det generelle inntrykket jeg har fått av IS er at de har vært veldig utspekulerte og går ekstremt langt for å formidle sine budskap. 
Mens diverse europeiske land henter hjem IS-barna, hvilket tiltak er det blitt gjort for at de ikke blir brukt til terror senere i livet? Blir det gjort noe i det hele tatt for å forhindre terroristene til å oppsøke disse barna senere?
Jeg hadde ikke vært forundret om IS-krigerne forutså dette scenarioet og t.o.m. lagt igjen en propaganda video til barna sine før de døde. En annen terrorist kan ha fått oppdraget med å oppsøke disse IS-barnet når tiden var inne. 
Er disse bekymringene på sin plass, eller jeg er i overkant paranoid?

Hvis trusselen er reel, hva slags tiltak kan politikerne foreta men samtidig være innenfor den politiskekorrekte rammen? 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

PST overvåker alle nordmenn i jakten på terrorisme. Disse er ikke noe unntak. Går ut i fra at de blir holdt ekstra godt øye med, med tanke på deres bakgrunn.

 

Dette er ikke noe jeg er det minste bekrymret for, og jeg vil absolutt påstå at man er litt paranoid dersom man gjør det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

PST overvåker alle nordmenn i jakten på terrorisme. Disse er ikke noe unntak. Går ut i fra at de blir holdt ekstra godt øye med, med tanke på deres bakgrunn.

 

Dette er ikke noe jeg er det minste bekrymret for, og jeg vil absolutt påstå at man er litt paranoid dersom man gjør det.

Jeg har vanskeligheter med å forstå hvordan en generell overvåkning (elektronisk) skal forhindre terrorister å kontakte disse barna og hjernevaske de. Når tidsrammen er 5-10 år (det spørs hvor gamle barna er), blir det kanskje massivt med fysisk overvåkning. En løsning kunne være å gi barna nytt identitet, men barnas slektninger vil mest sannsynlig ikke gå med på det her. Skal mye til for at myndigheten/politikerne gjør et upopulær valg. 

Vi får bare si at jeg er paranoid og håpe på det beste. 

 

Selvfølgelig. Du kan regne med at barnevernet overtar omsorgen for barna som eventuelt kommer hjem. De har blitt utsatt for grov omsorgssvikt av sine foreldre.

 

Gjelder dette alle barna? Hva med han bestefaren som dro ned til Syria for a hente barnebarna sine? Barna vil mest sannsynlig beholde sine identiteter om de blir med tilbake til Sverige, noe som gjør det veldig enkelt for en fra terror-organisasjonen å spore enten barna eller bestefaren. 

 

Føler at det er en reel sikkerhetstrussel uten en god løsning på, annet enn å la andre i fremtiden løse problemet hvis det oppstår.

Lenke til kommentar

Jeg er mer stresset over barn av foreldre som er kristne og som ønsker å stoppe alt av innvandring fra muslimske land. Jeg ønsker tross alt ikke flere Utøya episoder.

(Statistisk så er dette mer sannsynlig, men fortsatt en totalt paranoid og absurd tankegang..)

 

TS jeg hadde vært mer stresset over å bli truffet av en komet eller lynet. PST tar trolig nødvendige grep i tilfeller de anser som en reell trussel.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg er mer stresset over barn av foreldre som er kristne og som ønsker å stoppe alt av innvandring fra muslimske land. Jeg ønsker tross alt ikke flere Utøya episoder.

(Statistisk så er dette mer sannsynlig, men fortsatt en totalt paranoid og absurd tankegang..)

 

TS jeg hadde vært mer stresset over å bli truffet av en komet eller lynet. PST tar trolig nødvendige grep i tilfeller de anser som en reell trussel.

Så du er uenig med PSTs trusselvurdering?
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er mer stresset over barn av foreldre som er kristne og som ønsker å stoppe alt av innvandring fra muslimske land. Jeg ønsker tross alt ikke flere Utøya episoder.

(Statistisk så er dette mer sannsynlig, men fortsatt en totalt paranoid og absurd tankegang..)

 

TS jeg hadde vært mer stresset over å bli truffet av en komet eller lynet. PST tar trolig nødvendige grep i tilfeller de anser som en reell trussel.

Dette er utvilsomt en større trussel, ja. Slikt bekymrer jeg meg over.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er mer stresset over barn av foreldre som er kristne og som ønsker å stoppe alt av innvandring fra muslimske land. Jeg ønsker tross alt ikke flere Utøya episoder.

(Statistisk så er dette mer sannsynlig, men fortsatt en totalt paranoid og absurd tankegang..)

 

TS jeg hadde vært mer stresset over å bli truffet av en komet eller lynet. PST tar trolig nødvendige grep i tilfeller de anser som en reell trussel.

 

Jeg vil anta at PST er ganske så konkrete i sine vurderinger av hva som er mest sannsynlig. I Norge var det kun en med Breiviks holdninger som begikk terror og det var Breivik selv. Mens det var langt flere nordmenn som sympatiserte med IS som begikk terrorhandlinger og deltok i folkemord - selv om det ikke var i Norge og ofrene ikke var norske.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar

Jeg er mer stresset over barn av foreldre som er kristne og som ønsker å stoppe alt av innvandring fra muslimske land. Jeg ønsker tross alt ikke flere Utøya episoder.

(Statistisk så er dette mer sannsynlig, men fortsatt en totalt paranoid og absurd tankegang..)

 

TS jeg hadde vært mer stresset over å bli truffet av en komet eller lynet. PST tar trolig nødvendige grep i tilfeller de anser som en reell trussel.

 

Jeg vil ikke begynne å gå inn på en diskusjon om Utøya eller Christchurch. Jeg påpekte en bekymringen med disse IS-Barna, uavhengig av religion men det faktiske at de er fra en terror-organisasjon som har et mål om å utfordre våre vestlige verdier. Det er tidligere blitt brukt barn og kvinner som selvmordsbomber, hvordan kan en tro at disse IS-Barna er fritatt for utnyttelser? 

 

Trusselen kunne ha vært fra en annen terror-organisasjon med kristen-basert religion, men det er ikke der fokuset er for meg. 

En trussel mot Norge/Europa er det samme for meg hvilket farge eller religion det kommer i, men det er selve trusselen med IS-barna jeg ønsker å diskutere. 

 

Flere mener jeg er paranoid og NoxHaven mener det er en absurd tankegang. Men ingen har til nå kommet med en god begrunnelse hvorfor dette er lite sannsynlig. Utifra tidligere handlingsmønster til IS, så mener jeg fortsatt det er et reelt problemstilling. 

 

Per nå så virker det ikke som om politikerne anser disse barna som et trussel i det hele tatt. Og ved det så tror jeg at det vil føre til et begrenset handlingsrom for PST. 

 

 

 

-TxT

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som jeg vel sa i en annen tråd*: Så vidt vites dro ingen av de norske IS-kvinnene ned med barn, de fikk dem der. Og med et par hederlige unntak dro de første i 2014. Altså har de vært der mindre enn 5 år, og siden IS-kvinner som alle andre bruker 9 måneder på å få ungene ut etter at de har hatt seg med sin utvalgte IS-kriger, kan vi regne med at de fleste av disse barna ikke engang er fylt 4. 

 

Så da er spørsmålet: Hvor ideologisk hjernevasket kan en baby eller 2-3-åring være?

 

Geir :)

 

Edit: Det var visst på fjesboka, ikke her.

 

Edit 2: Jeg må korrigere meg selv. En av kvinnene - en etnisk norsk sådan - tok visstnok to barn med seg når hun dro ned sammen med faren deres. De er nå 6 og 7 år, om jeg forstår det rett.

Endret av tom waits for alice
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Som jeg vel sa i en annen tråd*: Så vidt vites dro ingen av de norske IS-kvinnene ned med barn, de fikk dem der. Og med et par hederlige unntak dro de første i 2014. Altså har de vært der mindre enn 5 år, og siden IS-kvinner som alle andre bruker 9 måneder på å få ungene ut etter at de har hatt seg med sin utvalgte IS-kriger, kan vi regne med at de fleste av disse barna ikke engang er fylt 4. 

 

Så da er spørsmålet: Hvor ideologisk hjernevasket kan en baby eller 2-3-åring være?

 

Geir :)

 

Edit: Det var visst på fjesboka, ikke her.

 

En EU-rapport fra 2018 konstaterer at en del barn over ni år har deltatt i IS’ militærtrening, noe som har utløst spørsmål om hvilken trussel barna kan utgjøre hvis de kommer til Europa (Olga Stokke, Aftenposten, 2019 18 March).

 

Så tilbake til spørsmålet ditt der du spesifiserer norske IS-kvinner med barn. Tatt med utgangspunkt at barna er 2-3 år, så er de nok ikke ideologiske hjernevasket. Men som jeg påpekte på mitt første innlegg, der barna kan bli kontaktet og derav utsatt for hjernevasking senere i livet. Jeg hadde ikke vært forundret om faren til disse barna har lagt igjen en propaganda video for akkurat denne hensikten. 

Lenke til kommentar

Høres litt paranoid ut TS.

 

Men når sant skal sies så har jo mange av disse damene lært opp barna og vist dem hvordan de skal kaste stein på vestlige reportere, kalle dem ukvemsord. Mange av damene føler fortsatt at de har sterke bånd til IS og IS sitt syn, Når barn i barneskolealder lærer hat av sin mor, så skal det nok litt til før man får overbevist disse barna at mor har feil. Personlig håper jeg ikke at det blir tatt inn noen til norge som har noen som helst form for tilknytting eller tidligere tilknytting til IS

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er bare noen få dager siden det ble avverget et stort terrorangrep i Tyskland hvor 11 personer ble arrestert. PST har tidligere fått kritikk for overvåking og registrering av flere hundre mennesker med tilknytning til muslimske miljøer i Norge. Overraskende høyt tatt demografien i betraktning.

 

Grunnen til at man slipper å være «paranoide» er jo fordi det jobber en hel del mennesker med å overvåke og avverge terrorrelaterte handlinger hver eneste dag. Strafferammene for terrorplanlegging bør for øvrig økes til forvariing på livstid.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Statistisk sett har du vel fortsatt større kjangs for og bli slått ned av lynet enn og dø i et terror angrep.

 

Om du tar Britene, så om du tar perioden 1975-2018 så hadde de en odds på 1 : 1.100.000

 

Om du tar bare det siste tiåret. Så har man en en odds på 1 : 11.400.000

 

Så det er ca 10 ganger så trygt og leve med tanke på terror, i dag som det var før. Folk blir lurt av media.

 

DET ER INGEN TERROR KRISE!!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

En EU-rapport fra 2018 konstaterer at en del barn over ni år har deltatt i IS’ militærtrening, noe som har utløst spørsmål om hvilken trussel barna kan utgjøre hvis de kommer til Europa (Olga Stokke, Aftenposten, 2019 18 March).

 

 

Og det er vel et godt argument for nettopp å hente dem hjem lenge før de blir 9 og radikalisert. Ja det er en viss fare for at de kan bli det her hjemme. Det er derimot nesten helt sikkert at de vil bli det der nede.

 

Så tilbake til spørsmålet ditt der du spesifiserer norske IS-kvinner med barn. Tatt med utgangspunkt at barna er 2-3 år, så er de nok ikke ideologiske hjernevasket. Men som jeg påpekte på mitt første innlegg, der barna kan bli kontaktet og derav utsatt for hjernevasking senere i livet. Jeg hadde ikke vært forundret om faren til disse barna har lagt igjen en propaganda video for akkurat denne hensikten. 

 

 

Den største faren ligger vel i at mange av mødrene fortsatt er radikalisert. Her støtter jeg Abid Rajas forslag: Gi disse foreldrene et valg: Hvis det er for barnas skyld de vil vende hjem, mens de selv egentlig vil bli, så kan de sende barna hjem og godta omsorgsovertagelse. Hvis de selv vil vende hjem, så får de ta sin straff. 

 

Eventuelle videoer er jeg mindre bekymret for. 

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Den største faren ligger vel i at mange av mødrene fortsatt er radikalisert. Her støtter jeg Abid Rajas forslag: Gi disse foreldrene et valg: Hvis det er for barnas skyld de vil vende hjem, mens de selv egentlig vil bli, så kan de sende barna hjem og godta omsorgsovertagelse. Hvis de selv vil vende hjem, så får de ta sin straff.

 

Problemet er at det kommer aldri til å skje, om de blir sendt hjem så blir det med familien.

 

Og om barnevernet gjennomfører omsorgovertakelser, så vil de ikke dra tilbake.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...