Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+45613274

Å ha en privat eiendom betyr ikke at du kontrollerer området slik Taiwan eller IS har gjort. Gjør du noen på din egen eiendom som bryter med norges lover og dette blir kjent så vil du raskt merke at du på ingen måte har kontroll over dette geografiske området.

 

Det var derfor jeg listet Taiwan, Kosovo og Transnistria som faller utenfor FNs definisjon av stater. De som er født og oppvokst her er altså statsløse?

Og IS hadde ikke spesielt god kontroll de heller.

 

Det beste man kan si om Taiwan er at det er komplisert: https://en.wikipedia.org/wiki/Political_status_of_Taiwan#De_facto_vs._de_jure_and_whether_ROC_ceased_to_exist

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tenker at en alltid har statsborgerskap i sitt første land. Det er i tilfelle det nye statsborgerskapet i land nummer 2 som en kan miste.

Det er ikke slik det fungerer i Norge.

 

Om du får statsborgerskap i et stat Norge annarkjenner så mister du automatisk ditt statsborgerskap. Om du får dobbelt statsborgerskap ved fødsel eller innvandring fra utvalgte land, så kan Norge ta fra deg statsborgerskapet og kaste deg ut av Norge.

 

Det betyr at hvis Norge annarkjente den islamske stat (det hadde skapt reaksjoner) så ville de nye borgerene mistet sitt norske statsborgerskap.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Så det er heller lite med henrettelser av terrorister som kommer til(bake) til Norge.

 

 

Vi har ikke dødsstraff i Norge, og godt er det. Om du vil ha det for folk som Gule så er vi nok ikke på samme spor. 

 

Når vi snakker om "riktige meninger og religion": Hva med israelerne bak Lillehammerdrapet? Sylvia Rafael ble dømt til 5 1/2 år, sluppet ut etter ett, og fikk oppholdstillatelse etterpå. Så ble hun krevet utlevert til Italia for et drap der, men fikk være i Norge...

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi har ikke dødsstraff i Norge, og godt er det. Om du vil ha det for folk som Gule så er vi nok ikke på samme spor.

Jeg er ikke for dødsstraff. Kommentaren var rettet mot Alexander4840 som trodde terrorister ville bli veldig hardt straffet i Norge og at man antagelig ville gjenninføre dødsstraff.

Lenke til kommentar

De som synes synd på disse "ofrene" som påstår at de bare var hjemme og laget mat og passet unger bør lese om hvordan deres slaver påstår at de nå lyger.

 

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/2GoAKa/is-kvinnenes-ofre-forteller-de-torturerte-og-drepte-naa-lyver-de

Jeg synes absolutt ikke synd på de voksne. Alle voksne som har reist ned for å støtte IS har alle visst hvilke virkemidler IS benytter seg av.

Personlig så synes jeg det er en liten gråsone da en fra hjembyen min vervet seg til IS og han var eks-misbruker, spesialskole, mobbeoffer m.m.

Mao en god kandidat for hjernevasking.

 

Det unnskylder naturligvis ingen terrorhandlinger, men slike tilfeller synes jeg er veldig trist.

 

 

Oppsummert. Ingen barn med norsk statsborgerskap skal straffes for foreldrene sine handlinger.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det som gjøres nå er vel at foreldreløse barn (av Norske statsborgere) blir hentet til Norge. Mens barn som har en foreldre forblir der nede. Også blir det opp til forelderen å komme seg til Norge senere når vedkommende kommer seg ut fra leiren og eventuell straff der nede.

Lenke til kommentar

Så hvis foreldrene ønsker at barna skal få komme til Norge - selv om de selv ikke får det - så bør vi hente dem hjem?

 

Geir :)

 

Jeg forstår det slik at norske myndigheter er avhengig av foreldrenes (her morens) tillatelse for å la barna komme til Norge. Og flere av foreldrene (mødrene) gir ikke slikt samtykke ubetinget (de vil være med på lasset selv). Så da blir vel den moralske ballen i hendene på disse mødrene? Med andre ord: den moralske fortellingen blir at mødrene har skylda for barnas vanskeligheter - ikke den norske stat?

 

Hadde dette foregått på norsk jord, så var vel ikke barneværnet avhengig av foreldrenes samtykke?  

Endret av lada1
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg forstår det slik at norske myndigheter er avhengig av foreldrenes (her morens) tillatelse for å la barna komme til Norge. 

 

I praksis ja. Barnevernet har ingen myndighet til å gripe inn på fremmed lands territorium. Da måtte de eventuelt få de kurdiske selvstyremyndighetenes velsignelse og bistand, og selvstyremyndighetene har så vidt jeg har forstått gitt uttrykk for at de ikke vil bidra til å skille foreldre og barn mot deres vilje.

 

Og flere av foreldrene (mødrene) gir ikke slikt samtykke ubetinget (de vil være med på lasset selv). Så da blir vel den moralske ballen i hendene på disse mødrene? Med andre ord: den moralske fortellingen blir at mødrene har skylda for barnas vanskeligheter - ikke den norske stat?

 

Dersom den norske stat vil ta i mot disse barna, men mødrene nekter, så er det deres valg ja. 

 

Men det forutsetter at vi - les den norske stat - gir dem valget. Det har vi så langt ikke gjort.

 

Edit: Nå er det jo noen som mener at det er et urimelig/umoralsk valg å gi dem i utgangspunktet...

 

Hadde dette foregått på norsk jord, så var vel ikke barneværnet avhengig av foreldrenes samtykke?  

 

Ikke hvis betingelsene for omsorgsovertagelse ellers var til stede. Men barnevernet kan ikke gripe inn uten lovlig grunn. Hadde disse barna alt vært i Norge med mødrene, så hadde vi jo ikke hatt problemet med å hente dem hjem. 

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 5 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...