Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Statistisk sett har du vel fortsatt større kjangs for og bli slått ned av lynet enn og dø i et terror angrep.

 

Om du tar Britene, så om du tar perioden 1975-2018 så hadde de en odds på 1 : 1.100.000

 

Om du tar bare det siste tiåret. Så har man en en odds på 1 : 11.400.000

 

Så det er ca 10 ganger så trygt og leve med tanke på terror, i dag som det var før. Folk blir lurt av media.

 

DET ER INGEN TERROR KRISE!!

Merkelig sammenlikning, hadde ikke folk tatt helt ekstreme forholdsregler når det lyner hadde jo langt flere dødd.

 

Dessuten har du åpenbart ikke skjønt hva fenomenet terror er, når du gjør slike sammenlikninger. Det er ikke det å bli drept i seg selv som er hovedfrykten ved terror. Hva slags følelse satt du med etter at 130 personer ble skutt i Balaclan noen år tilbake? Man tenker ikke «nå ble jeg ekstra redd for å dø», det betyr ikke at slike hendelser ikke påvirker folk. Handlinger som den på Utøya påvirker folk mye selv om det ikke nødvendigvis er en rasjonell tanke om å dø som gjør seg mest gjeldende.

 

Merkverdig argumentasjon. Det er ingen «terrorkrise», nettopp fordi man hele tiden avverger nye terrorangrep, ikke fordi ingen ønsker å gjennomføre noe.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Eller få media til å drive en sympatikampanje for dem og dermed tvinge barnevernet til å bytte omsorgovertakelse med hjelpetiltak.

 

 

Enn så lenge ser media uvanlig lite investerte i den ene eller andre siden ut. Men ja, det kan selvsagt skje. Derfor må vilkårene være klare på forhånd, så barnevernet har ryggen fri.

 

I noen tilfeller kan det jo hende at moren faktisk angrer og hjelpetiltak kan være riktige. Det er en vurdering vi ikke kan gjøre fra utsiden. Men det er det "fine" med denne saken, de mødrene vi bør være redde for plumper frivillig ut med det i media allerede før de kommer hjem: 

 

Hyller IS og kaller tiden i kalifatet "den beste i sitt liv": - Jeg vil egentlig ikke tilbake til Norge, men det er bedre enn å være her.

 

Akkurat hun har visst ikke barn...

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Hva mener du med henter de hjem? De er fra Syria. De er syriske barn. Syria er deres hjem.

 

 

Nei. Denne regelen er nokså universell: Har du foreldre av en eller annen nasjonalitet, er det din nasjonalitet. Det er en åpenbar rettighet basert på det faktum at små barn ikke kan påvirke sine foreldres valg av bosted.

 

Så om jeg hadde tatt imot jobbene jeg fikk tilbud om rundt i verden i mine yngre år, og våre sønner hadde vært født utenlands, så hadde de selvsagt fortsatt vært norske statsborgere, med norske rettigheter (og plikter).

 

Syria har aldri gitt disse fremmedkrigerne eller mødrene startsborgerskap. Tvert om, de ville jo ikke ha dem der. Og det foreldrene ikke er, kan ikke barna være. Om fedrene i det enkelte tilfellet var fra et annet land enn mødrene, så vil jo barnet ha teoretisk mulighet til å få den ene eller andre nasjonaliteten. Men Norge kan ikke med noen rimelighet si at barna skal ha den andre, og ikke den norske.

 

Så har mødrene stilt seg slik at de ikke har noe "hjem". Bare flyktningeleire. Det endrer ikke barnas sak, bare deres livssituasjon. 

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Nei. Denne regelen er nokså universell: Har du foreldre av en eller annen nasjonalitet, er det din nasjonalitet. Det er en åpenbar rettighet basert på det faktum at små barn ikke kan påvirke sine foreldres valg av bosted.

 

Så om jeg hadde tatt imot jobbene jeg fikk tilbud om rundt i verden i mine yngre år, og våre sønner hadde vært født utenlands, så hadde de selvsagt fortsatt vært norske statsborgere, med norske rettigheter (og plikter).

 

Syria har aldri gitt disse fremmedkrigerne eller mødrene startsborgerskap. Tvert om, de ville jo ikke ha dem der. Og det foreldrene ikke er, kan ikke barna være. Om fedrene i det enkelte tilfellet var fra et annet land enn mødrene, så vil jo barnet ha teoretisk mulighet til å få den ene eller andre nasjonaliteten. Men Norge kan ikke med noen rimelighet si at barna skal ha den andre, og ikke den norske.

 

Så har mødrene stilt seg slik at de ikke har noe "hjem". Bare flyktningeleire. Det endrer ikke barnas sak, bare deres livssituasjon. 

 

Geir :)

Ja, når du ber om et Norsk statsborgerskap. Det er lov for norske borgere å få barn som har et annet statsborgerskap. Og om du da velger dette ovenfor ditt Norske, må du selvsagt søke om statsborgerskap og gå gjennom det som er søknadsprosessen. Hadde et par kamerater som var født og oppvokst i Norge av Norsk far, men de hadde selv Dansk statsborgerskap av mor og har levd hele livet med det.

 

Det er også verdt å merke seg at foreldrene til disse barna også står i fare for å miste statsborgerskapet sitt, og da har de jo ikke den relasjonen du mener de har til Norge lenger.

Lenke til kommentar

Ja, når du ber om et Norsk statsborgerskap. Det er lov for norske borgere å få barn som har et annet statsborgerskap. 

 

Selvsagt. Men det har de aldri bedt om å få. Disse mødrene ba aldri om at barna skulle få farens statsborgerskap. De ønsket det ikke en gang, de ville at barna skulle være borgere av kalifatet, som heldigvis aldri ble noen stat. Og mødrene var norske statsborgere, og hverken de eller barna behøver dermed be om det. Det følger automatisk at de har krav på det norske, inntil de eventuelt aktivt har søkt et annet.

 

Og om du da velger dette ovenfor ditt Norske, må du selvsagt søke om statsborgerskap og gå gjennom det som er søknadsprosessen. Hadde et par kamerater som var født og oppvokst i Norge av Norsk far, men de hadde selv Dansk statsborgerskap av mor og har levd hele livet med det.

 

Ja. hvis man selv eller foreldrene aktivt valgte at du skulle ha det andre statsborgerskapet. Men hvis det valget aldri ble gjort, er dette faktisk en av unntakene fra den norske regelen som sier at du ikke kan ha to statsborgerskap. Enn så lenge, nå har jo Stortinget nettopp bestemt at det skal være tillatt med flere statsborgerskap i tillegg til det norske. Så da forsvinner den delen av problematikken, og man må eventuelt velge vekk sitt norske statsborgerskap. Kanskje alt fra neste år. 

 

Det er også verdt å merke seg at foreldrene til disse barna også står i fare for å miste statsborgerskapet sitt, og da har de jo ikke den relasjonen du mener de har til Norge lenger.

 

Nå har jeg vel ikke hørt at det faktisk er på tale foreløpig, selv om jeg ser noen ønsker seg den løsningen. Så den faren er vel mest teoretisk i øyeblikket. Høyre og FrP ville ha en anledning til å ta fra fremmedkrigere statsborgerskapet uten dom, men fikk et samlet storting mot seg. Og det ville uansett bare rammet foreldre med dobbelt statsborgerskap, siden reglene ikke tillater å gjøre noen statsløs, og disse mødrene har ikke noe annet statsborgerskap.

 

Men nei, igjen mister du ikke statsborgerskapet fordi om foreldrene dine gjør det. Da må det i så fall gjøres et eget vedtak om at barnet som individ også skal gjøre det. Så lenge mor eller far var norsk når du ble født, har du norsk statsborgerskap inntil du aktivt mister det.

 

Og så kan man selvsagt diskutere hvilken relasjon disse har til Norge. Men det er mer et moralsk spørsmål, ikke et juridisk. Loven er så vidt jeg vet klar.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Selvsagt. Men det har de aldri bedt om å få. Disse mødrene ba aldri om at barna skulle få farens statsborgerskap. De ønsket det ikke en gang, de ville at barna skulle være borgere av kalifatet, som heldigvis aldri ble noen stat. Og mødrene var norske statsborgere, og hverken de eller barna behøver dermed be om det. Det følger automatisk at de har krav på det norske, inntil de eventuelt aktivt har søkt et annet.

Hva er det du snakker, kilder på denne spekulasjonen?

 

Selvsagt har de ingen interesse av at barna deres skal ha Norsk statsborgerskap når de aktivt har valgt å slutte seg til en terroristorganisasjon som har Norge som fiende. Hva i alle dager får deg til å tro de har interesse av statsborgerskapet til fienden deres?

 

Ja. hvis man selv eller foreldrene aktivt valgte at du skulle ha det andre statsborgerskapet. Men hvis det valget aldri ble gjort, er dette faktisk en av unntakene fra den norske regelen som sier at du ikke kan ha to statsborgerskap. Enn så lenge, nå har jo Stortinget nettopp bestemt at det skal være tillatt med flere statsborgerskap i tillegg til det norske. Så da forsvinner den delen av problematikken, og man må eventuelt velge vekk sitt norske statsborgerskap. Kanskje alt fra neste år.

Om du ikke fødes i Norge uansett hvor du fødes, om det er i Syria eller i Australia, så må du kontakte Norge for å få startet prosessen om statsborgerskapet.

 

Det er barn som får statsborgerskap automatisk, men som mister det etter en viss periode om de ikke er bosatt i Norge. Dette er helt vanlig praksis. Ingenting å bli hysterisk av.

 

Nå har jeg vel ikke hørt at det faktisk er på tale foreløpig, selv om jeg ser noen ønsker seg den løsningen. Så den faren er vel mest teoretisk i øyeblikket. Høyre og FrP ville ha en anledning til å ta fra fremmedkrigere statsborgerskapet uten dom, men fikk et samlet storting mot seg. Og det ville uansett bare rammet foreldre med dobbelt statsborgerskap, siden reglene ikke tillater å gjøre noen statsløs, og disse mødrene har ikke noe annet statsborgerskap.

 

Men nei, igjen mister du ikke statsborgerskapet fordi om foreldrene dine gjør det. Da må det i så fall gjøres et eget vedtak om at barnet som individ også skal gjøre det. Så lenge mor eller far var norsk når du ble født, har du norsk statsborgerskap inntil du aktivt mister det.

 

Og så kan man selvsagt diskutere hvilken relasjon disse har til Norge. Men det er mer et moralsk spørsmål, ikke et juridisk. Loven er så vidt jeg vet klar.

 

Geir :)

Barna har ingen Norsk statsborgerskap, så de trenger selvsagt ikke å miste det. De kan jo heller åpenbart ikke søke om statsborgerskap med grunn i at de har en foreldrerelasjon til en person som har mistet statsborgerskapet.

 

Nei, du har ikke automatisk Norsk statsborgerskap om du fødes i utlandet og ikke gjør Norge oppmerksom på at de eksisterer.

 

Hvordan tror du egentlig dette fungerer? At jeg blir født og oppvokst i Australia til norsk mor og kan komme traskende til Norge når jeg er 54 og be om pass for statsborgerskapet mitt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Merkelig sammenlikning, hadde ikke folk tatt helt ekstreme forholdsregler når det lyner hadde jo langt flere dødd.

 

Dessuten har du åpenbart ikke skjønt hva fenomenet terror er, når du gjør slike sammenlikninger. Det er ikke det å bli drept i seg selv som er hovedfrykten ved terror. Hva slags følelse satt du med etter at 130 personer ble skutt i Balaclan noen år tilbake? Man tenker ikke «nå ble jeg ekstra redd for å dø», det betyr ikke at slike hendelser ikke påvirker folk. Handlinger som den på Utøya påvirker folk mye selv om det ikke nødvendigvis er en rasjonell tanke om å dø som gjør seg mest gjeldende.

 

Merkverdig argumentasjon. Det er ingen «terrorkrise», nettopp fordi man hele tiden avverger nye terrorangrep, ikke fordi ingen ønsker å gjennomføre noe.

 

Terrorhendelsen i seg selv går på sjanse for å dø.

"9 døde av terroraksjoner, 52 døde av lynnedslag, 132 ble drept av samboer, 240 døde av ullsokk i polert trapp, 270 døde av såperester i badekar, 6300, 19200 døde av sigaretter, døde av sitt eget spy eller kulde under flatfylla, 37000 døde i biltrafikken, 44000 døde av hjerte/kar sykdommer osv" 

Alt er statistikk, og samfunnet prøver å redusere antall utfall på samtlige.

 

Media ofte i kombinasjon med PST formidler og påfører oss dette "terror" aspektet som du snakker om, altså frykten for at noe plutselig kan inntreffe. Vi skal gå rundt og være redde, vi skal bry oss, vi skal bli preget, vi skal gi terroristene det dem er ute etter.

PST gjør en viktig jobb, men de er også hus-alarm selgeren til Norge. Ingen kjøper seg hus alarm om de ikke er redde for innbrudd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er det du snakker, kilder på denne spekulasjonen?

 

Barn med norsk mor eller far (født etter 2006):

Hvis du er født 1. september 2006 eller senere, og har norsk mor eller far, ble du automatisk norsk statsborger da du ble født. Dette gjelder uansett om du ble født i Norge eller i utlandet, og uansett om foreldrene dine var gift eller ikke.

(Min utheving.)

 

Kilde: UDI: Norsk ved fødsel?

 

Det følger av statsborgerloven, paragraf 4:

 

Barn blir norsk statsborger ved fødselen dersom faren eller moren er norsk statsborger og foreldreskapet følger av barneloven. Dør faren før barnet blir født, er det tilstrekkelig at faren var norsk statsborger da han døde.

 

Bare dersom forholdene som la grunnlaget for foreldrenes og dermed barnets opprinnelige krav på statsborgerskap blir erklært ugyldige kan dette endres. Jamfør paragraf 6. Edit: Eller hvis foreldreskapet i ettertid bestrides, antar jeg, altså at den norske moren ikke er den egentlige moren etter loven.

 

Siden mødrene aldri er blitt fratatt statsborgerskapet, var de uomtvistelig norske når barna ble født, og barnas statsborgerskap følger som UDI sier automatisk.

 

Dett gjelder også om de får et annet statsborgerskap fra farens land:

 

Du kan ha dobbelt statsborgerskap hvis du fikk ett statsborgerskap fra hver av foreldrene dine da du ble født.

Hvis en av foreldrene dine er norsk, ble du sannsynligvis automatisk norsk statsborger ved fødselen. Hvis landet til den andre forelderen har samme regel, får du også dette statsborgerskapet og du kan da ha dobbelt statsborgerskap. Dette gjelder bare hvis du automatisk ble statsborger av begge landene da du ble født, ikke hvis foreldrene dine gjorde noe aktivt (for eksempel leverte en søknad eller melding) for at du skulle få det andre statsborgerskapet.   
 

 

Om du ikke fødes i Norge uansett hvor du fødes, om det er i Syria eller i Australia, så må du kontakte Norge for å få startet prosessen om statsborgerskapet.

 

Nei, se over.

 

Nei, du har ikke automatisk Norsk statsborgerskap om du fødes i utlandet og ikke gjør Norge oppmerksom på at de eksisterer.

 

Jo, se over.

 

Det er barn som får statsborgerskap automatisk, men som mister det etter en viss periode om de ikke er bosatt i Norge. Dette er helt vanlig praksis. 

 

Ja, når de blir 22 og innen den tid ikke har vært 2 år i Norge. jamfør paragraf 24. Men disse barna er 0 til max 5 år gamle. De har god tid på seg før det blir et aktuelt problem... :)

 

Ingenting å bli hysterisk av.

 

Er det noen som er hysteriske her?

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Barn med norsk mor eller far (født etter 2006):

Hvis du er født 1. september 2006 eller senere, og har norsk mor eller far, ble du automatisk norsk statsborger da du ble født. Dette gjelder uansett om du ble født i Norge eller i utlandet, og uansett om foreldrene dine var gift eller ikke.

(Min utheving.)

 

Kilde: UDI: Norsk ved fødsel?

 

Det følger av statsborgerloven, paragraf 4:

 

Barn blir norsk statsborger ved fødselen dersom faren eller moren er norsk statsborger og foreldreskapet følger av barneloven. Dør faren før barnet blir født, er det tilstrekkelig at faren var norsk statsborger da han døde.

 

Bare dersom forholdene som la grunnlaget for foreldrenes og dermed barnets opprinnelige krav på statsborgerskap blir erklært ugyldige kan dette endres. Jamfør paragraf 6. Siden mødrene aldri er blitt fratatt statsborgerskapet, var de uomtvistelig norske når barna ble født, og barnas statsborgerskap følger som UDI sier automatisk.

 

Dett gjelder også om de får et annet statsborgerskap fra farens land:

 

Du kan ha dobbelt statsborgerskap hvis du fikk ett statsborgerskap fra hver av foreldrene dine da du ble født.

Hvis en av foreldrene dine er norsk, ble du sannsynligvis automatisk norsk statsborger ved fødselen. Hvis landet til den andre forelderen har samme regel, får du også dette statsborgerskapet og du kan da ha dobbelt statsborgerskap. Dette gjelder bare hvis du automatisk ble statsborger av begge landene da du ble født, ikke hvis foreldrene dine gjorde noe aktivt (for eksempel leverte en søknad eller melding) for at du skulle få det andre statsborgerskapet.   

 

Hvem kan ha dobbelt statsborgerskap?

 

 

Nei, se over.

 

 

Jo, se over.

 

 

Ja, når de blir 22 og innen den tid ikke har vært 2 år i Norge. jamfør paragraf 24. Men disse barna er 0 til max 5 år gamle. De har god tid på seg før det blir et aktuelt problem... :)

 

 

Er det noen som er hysteriske her?

 

Geir :)

 

Jeg antar de må spørre om å få det utlevert da, ellers ser jeg ikke hvorfor de snakker om dette engang.

Lenke til kommentar

Første som bør gjøres er vel å definere barn? Er det 10, 16, 18 eller en annen alder?

 

 

Barn blir norsk statsborger ved fødselen dersom faren eller moren er norsk statsborger og foreldreskapet følger av barneloven. Dør faren før barnet blir født, er det tilstrekkelig at faren var norsk statsborger da han døde.

Har foreldrene enda statsborgerskap etter å ha blitt med i utenlands terrororganisasjon? Hvis ikke så er vel ikke det barn med norsk statsborgerskap hvis de er født i utlandet. 

Endret av Deadhound
Lenke til kommentar

Første som bør gjøres er vel å definere barn? Er det 10, 16, 18 eller en annen alder?

 

I dette tilfellet er det 0 år. Man pleier å være det når man blir født.  :wee: Og det er da man får norsk statsborgerskap.

 

Og etter det er altså kravene:

1. At man (i dette tilfellet foreldrene) ikke aktivt velger et annet statsborgerskap, se paragraf 23, og

2. At man må oppholde seg minst to år i Norge før man blir 22, se paragraf 24.

 

Edit: Som sagt over: Siden de fleste mødrene ikke reiste før 2014, og alle fikk barna der nede, er de fleste neppe mer enn 4. 

 

Har foreldrene enda statsborgerskap etter å ha blitt med i utenlands terrororganisasjon? Hvis ikke så er vel ikke det barn med norsk statsborgerskap hvis de er født i utlandet. 

 

 

Inntil de eventuelt blir fratatt det ved lov og som, ja. Se paragraf 26a. Høyre og FrP ønsket som sagt en mulighet til at Justisdepartementet kunne gjøre dette etter en summarisk vurdering, altså uten rettsbehandling. Men det fikk de ingen andre med på, heller ikke samarbeidspartiene. Så enn så lenge er disse mødrene (fedrene er visst døde, alle sammen) norske statsborgere. Og selv om de skulle miste det, gjør ikke barna det, heller ikke etter egne handlinger begått før de fylte 18. Igjen i følge 26a.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

I dette tilfellet er det 0 år. Man pleier å være det når man blir født.  :wee: Og det er da man får norsk statsborgerskap.

 

Regnet på første poeng også med barn som har blitt tatt med ned. Da ikke i relasjon til punkt nr 2. barn født i Syria. Men lovmessig så står det jo 18, spørmsålet er jo om det er lurt å ta 8-17 åringer som fort kan være indoktrinerte. Hvorav fler har vært i treningsleirer og med på tortur https://www.cbsnews.com/news/isis-trained-child-soldiers-cbsn-on-assignment/

Bred alder, da det er litt av spørsmålet, hvor går grensen der (ikke lovmessig)

 

 

 

Nå blir vel det punkt 2 lettere uaktuellt, da det ikke ser ut til at foreldre mister statsborgerskap automatisk. Men skrev det før jeg så den, men vil argumentere for at foreldrene burde kunne miste statsborgerskap ved domfellelse under straffelovparagraf kapittel 16, (k18:) §135,  §136, §145 (muligens) §146, (k17:)§120, §128, 

Tviler kvinnene var med på §120.

Skal innrømme at jeg ikke er godt nok kjent med hvordan lovverket funker rundt dette (ting gjort utenfor Norge og forventet straff for handlingene), men tok det med på ting som potensielt skal kunne bli dømt for og som har tilknyttning til å miste statsborgerskap (tar det med som teoretisk videre)

 

 

§ 23.Tap ved erverv av annet statsborgerskap

Den som erverver annet statsborgerskap etter søknad eller uttrykkelig samtykke, taper sitt norske statsborgerskap.

Barn under 18 år som automatisk erverver et annet statsborgerskap fordi en av foreldrene som har del i foreldreansvaret erverver et annet statsborgerskap, taper sitt norske statsborgerskap. Tapet inntrer likevel ikke dersom den andre av foreldrene er norsk statsborger, eller dersom barnet er gift eller registrert partner.

 

Nå blir det vel heller at ingen av foreldrene hadde norskt statsborgerskap når barnet ble født (i Syria). Og spørsmålet blir vel da om barnet har norskt statsborgerskap ved fødsel, når ingen av foreldrene har det. 

Man kan jo ikke tape noe man aldri har hatt 

 

 

§26

 

 

Norsk statsborgerskap kan ikke tapes etter paragrafen her dersom det i betraktning av forholdets alvor og statsborgerens tilknytning til riket, vil være et uforholdsmessig inngrep overfor vedkommende selv eller de nærmeste familiemedlemmene. I saker som berører barn, skal barnets beste være et grunnleggende hensyn.

 

Den over blir jo mot, hvor da barnet beholder norskt statborgerskap, men ingen av foreldrene har og dermed barnvernet sitt ansvar

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Regnet på første poeng også med barn som har blitt tatt med ned. Da ikke i relasjon til punkt nr 2. barn født i Syria. Men lovmessig så står det jo 18, spørmsålet er jo om det er lurt å ta 8-17 åringer som fort kan være indoktrinerte. Hvorav fler har vært i treningsleirer og med på tortur https://www.cbsnews.com/news/isis-trained-child-soldiers-cbsn-on-assignment/

Bred alder, da det er litt av spørsmålet, hvor går grensen der (ikke lovmessig)

 

 

Ja. Men nå snakker vi vel om de norske barna. Og som sagt tidligere hadde ingen av de norske kvinnene barn med ned. Andre land har det problemet, men heldigvis ikke Norge.

 

Nå blir vel det punkt 2 lettere uaktuellt, da det ikke ser ut til at foreldre mister statsborgerskap automatisk. Men skrev det før jeg så den, men vil argumentere for at foreldrene burde kunne miste statsborgerskap ved domfellelse under straffelovparagraf kapittel 16, (k18:) §135,  §136, §145 (muligens) §146, (k17:)§120, §128, 

Tviler kvinnene var med på §120.

Skal innrømme at jeg ikke er godt nok kjent med hvordan lovverket funker rundt dette (ting gjort utenfor Norge og forventet straff for handlingene), men tok det med på ting som potensielt skal kunne bli dømt for og som har tilknyttning til å miste statsborgerskap (tar det med som teoretisk videre)

 

 

Ja, man kan mene at de burde det. Men enn så lenge har vel ingen av disse mødrene kommet hjem, så vi vet ikke hvordan domstolene vil vurdere det. Foreløpig ser det ikke ut til at noen har tatt til orde for å reise slike saker mot noen in absentia. Det er vel en god regel at man skal ha anledning til å være til stede og kunne forsvare seg.

 

Vi har derimot dømt ti fremmedkrigere, tror jeg, til straffer fra noen måneder og opp til 9 år så langt. Men om mødre som ikke har vært aktivt stridende skulle dømmes, så spørs det om straffenivået vil være alvorlig nok til å miste statsborgerskapet...

 

Nå blir det vel heller at ingen av foreldrene hadde norskt statsborgerskap når barnet ble født (i Syria). Og spørsmålet blir vel da om barnet har norskt statsborgerskap ved fødsel, når ingen av foreldrene har det. 

Man kan jo ikke tape noe man aldri har hatt 

 

 

Vi har ikke ansvaret for andre lands barn. Denne debatten dreier seg om om hvorvidt de norske mødrene og/eller deres barn skal få komme til Norge. Og disse mødrene var og er altså norske statsborgere, siden de aldri er blitt fradømt det.

 

Den over blir jo mot, hvor da barnet beholder norskt statborgerskap, men ingen av foreldrene har og dermed barnvernet sitt ansvar

 

 

Da har vi en tenkt situasjon hvor moren vender hjem og blir fradømt statsborgerskapet. Da kan barnevernet eventuelt gripe inn. Skjønt vi har ingen lov (meg bekjent) som sier at barnevernet kan ta barnet fra dømte personer, så moren ville i så fall kunne beholde barnet når hun reiste ut igjen, selv om barnet var norsk.

 

Eventuelt som jeg nevnte tidligere at Raja har foreslått, at disse mødrene frivillig går med på omsorgsoverdragelse for barnas skyld, enten de selv reiser hjem eller ikke. Det norske barnevernet har ingen myndighet i Syria, og kan ikke reise ned å ta fra moren barnet.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Da hadde det jo ikke vært en diskusjon. Men det er det jo.

 

Nei, egentlig ikke. Spørsmålet er ikke om disse barna er norske statsborgere, men om Norge skal gjøre noe for å hente dem hjem, og i så fall om mødrene også skal hjelpes, eller om vi skal la dem seile sin egen sjø. Hvis noen av dem derimot mot formodning skulle klare å ta seg til Norge på egenhånd så slipper de inn, siden de er norske statsborgere. (At det finnes nordmenn som mener at vi ikke burde slippe dem inn uansett er en annen sak.)

 

Vi har diskusjonen dels fordi en del av oss mener at norske barn har krav på norsk bistand, og ikke skal straffes for foreldrenes synder, ei heller fordi de kanskje kan bli radikale i fremtiden en gang. Og vi har den fordi en del av mødrene har innsett at kalifatet ikke kommer med det første, og har kommet til at barna tross alt har det bedre i det vantro Norge enn i en skitten flyktningeleir, og derfor ber om hjelp.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Barna har vel krav på dobbelt statsborgerskap her. Statsborgerskap i landet hvor man er født(Syria, Irak), og statsborgerskap i landet hvor en eller begge foreldrene har statsborgerskap. Det er derfor f.eks Danmark har hatt anledning, til å få vedtatt å ta statsborgerskapet fra disse "Syriabarna". 

 

Ikke at jeg er enig i dette. Barna bør ikke lastes for foreldrenes feil. Og bør gis konsulær bistand så langt det er mulig, for å få dem til Norge. Så bør barnevernet utrede hvor de bør plasseres. Foreldrene har ihvertfall vist seg uegnet.

Endret av Kron
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...