Gå til innhold

Enkelte Audi e-tron tåler ikke lading i mer enn 12 timer: Går «bananas» med feilmeldinger


Anbefalte innlegg

 

Ikke utelukkende Audi dette gjelder. Consumer Reports i USA har trukket anbefalingen av Tesla 3 etter omfattende feil på elektronikk, utstyr, karosseri og lakk. Men de svært entusiastiske eierne er fornøyd tross endel feil. Bakvinduet sprekker, berøringsskjermen fryser, lydanlegg slår seg plutselig på, ellers reageres det på manglende og dårlig lakk. Dette er Audis første elbil, hva med å være litt entusiastisk på Tesla vis og ikke løp til pressen hver gang det dukker opp en feilmelding, ser ikke bort fra mannen i artikkelen er et tidligere medlem av Teslamenigheten:-)

 

Det lan legges til at de fleste av de feilene som ble påpekt der var rettet opp når de slapp denne notisen tilbake i februar. Dette er deres første el-bil ja, men det er langt fra deres første bil. Med denne logikken kan vi skynder på hodet, det er mange som påpeker hvor mye bedre audi er på alt annet, ikke mye forståelse fra de samme folkene for at Tesla er på spedbarnsstadiet sammenlignet med Audi.

 

Neste spørsmål blir naturligvis hvordan Audi distribuerer denne oppdateringen som skal til for å løse dette?

 

Og, nå er det vel ikke mange merker som får like mye omtale i media for hver lille skavank som oppdages som nettopp Tesla. Så hele fanboyismkonspiraskonen din bommer vel ganske så betraktelig.

 

Og, jeg har for øvrig ikke Tesla og ikke kommer jeg til å kjøpe med det første heller.

Som du statuerer, trenger ikke å være Tesla eier for å tilhøre Tesla-menigheten. Jeg hadde en Nissan Leaf det dukket opp en feilmelding som gjorde at jeg måtte oppsøke min nærmeste Nissa forhandler, jeg ringte ikke vg og dagbladet for å annonsere feilen først.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå kjenner jeg ikke til Audi, men det er vel rimelig å forvente denne leveres "over lufta" på linje med andre moderne biler? Eller finnes det fremdeles biler i denne klassen som fysisk må leveres inn for å oppdateres? 

Det er en Audi, så den må nok inn hos Møller, hvor de vil bruke hele dagen på oppdateringen, fra erfaring med min brors Audi

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er utdannet elektro reperatør ikke bilmekaniker eller noe sånt..

 

Men her er det jeg tenker med engang er HMS ... Når bilen tuller sånn så vet man aldri hva den tuller med når man kjører og det er definitive ikke trygg og kjøre bilen så lenge feilen kommer opp ..

 

Selv om det er ikke noe feil i selveste bilen og bare programvaren så kjøre man ikke med noe sånne feil... Fordi det kan hver umulig og si hva ellers som begynner og tulle i farten ... Husker svigers sin elbil som tulla også litt med programvaren søm førte til at den bare begynte og brå bremser og tullet på flere andre måter ...

 

Så klart forsvinner alle feilene etter 15 minuter og ikke vises så er den nok litt tryggere en med aktive feil ... men selv da .. du kan ikke går rund og si til noe at bilen din kan ikke brukes i kanje en halvtime når du skall har bruker den etter en lading ... det er en bil .. en bil skall fungere .. personlig så ville jeg si at audi skylder kundene sine noe for stresset dem har pga dette som enten utvidende garanti og gratis service i det minste

Lenke til kommentar

 

Nå kjenner jeg ikke til Audi, men det er vel rimelig å forvente denne leveres "over lufta" på linje med andre moderne biler? Eller finnes det fremdeles biler i denne klassen som fysisk må leveres inn for å oppdateres? 

Det er en Audi, så den må nok inn hos Møller, hvor de vil bruke hele dagen på oppdateringen, fra erfaring med min brors Audi

Tesla er vel ikke noe bedre eller? Ser ut som alle elbiler er mandags biler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

VW gruppen introduserte 'samme' feil på tidlig e-Golf.

 

Min egen flagget med ujevne mellomrom feilmelding som indikerte at det nå bare var å taue skrotet til nærmeste bilopphugger. Men slå av tenningen i mer som femten minutter, så var alt i orden igjen. Saken tok dog en vending til det verre når bilen begynte oppvise tendenser til samme feil i fart. Der enheter som ikke skal ha noe med hverandre å gjøre begynte flagge feil. Slik som radaren, infortainment og ladeporten.

 

 

Til slutt kom der en Factory Bulletin som dikterte flytting av ledninger i bilen. Etter dette ble det slutt på disse problemene.

 

 

Konklusjonen er at dette er EMC/RFI relatert. Som gjøres verre av programvare som er totalt uforberedt på denne typen feilinnslag. Men jeg vil gjerne se den bilfabrikant som greier flytte og skjerme kabling over lufta…

Endret av 1P4XZQB7
  • Liker 3
Lenke til kommentar

At varsel lampene lyser på en audi er ganske vanlig og ikke noe nytt. At noen kan gi 800 000 for dette søppelet av en el bil er totalt uforståelig for meg. Det er så mange andre og mer pålitelige elbiler der ute. Audi har alltid vært en problem bil el eller vanlig spiller ingen rolle.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tesla er vel ikke noe bedre eller? Ser ut som alle elbiler er mandags biler.

 

Er de ikke? Dersom dette faktisk bare er en software bug, og ikke typ ledningsnett eller 12V batteri, så er det ganske dårlig at bilen må inn for å få dette utrettet. Var visst ikke så enkelt å lage elbil likevel. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser noen i Tesla-menigheten prøver seg på stikk vedr. oppdateringer "over lufta". Kan minne om at mannen fikk hjelp av Audi øyeblikkelig. I motsetning til Tesla-eiere i Oslo som må vente 6 mnd for at Tesla skal gjøre garantiarbeid. Og hvor mange ganger blir ikke en Tesla-eier bedt om å holde inne knappene på rattet for å resette skjermen? ;)

 

Jeg hører det single i glasshus...

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Det at Teslaer ikke er bra er ikke et argument for at dette er ok med Audi heller. Eller noen grunn til at vi skal legge godviljen til. Heller bør en forvente mer av Audi enn Tesla da Audi er premium bilprodusent med lang erfaring i å produsere biler ulikt Tesla. 

 

Ellers merkelig at folk snakker om OTA oppdatering basert på at en bruker var på verksted. Han fikk jo ingen oppdatering. Så om de oppdatere OTA eller ikke vet vi jo ikke enda. Han var ikke på verksted for å oppdatere, men fikse. Kan folk ikke lese?

 

Generelt er feil ille uansett omstendighet. Når du begynner å trekke inn andre argumenter med feil på denne Audien er ikke så ille, fordi Tesla har og feil er du ute å kjører altså spør du meg. Ethvert produkt bør være bra i seg selv uavhengig av hva andre gjør. Det er jo selvfølgelig uakseptabelt at dette skjer med en ny Audi elbil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke utelukkende Audi dette gjelder. Consumer Reports i USA har trukket anbefalingen av Tesla 3 etter omfattende feil på elektronikk, utstyr, karosseri og lakk. Men de svært entusiastiske eierne er fornøyd tross endel feil. Bakvinduet sprekker, berøringsskjermen fryser, lydanlegg slår seg plutselig på, ellers reageres det på manglende og dårlig lakk. Dette er Audis første elbil, hva med å være litt entusiastisk på Tesla vis og ikke løp til pressen hver gang det dukker opp en feilmelding, ser ikke bort fra mannen i artikkelen er et tidligere medlem av Teslamenigheten:-)

 

Dette gjelder utelukkende Audi... And CR reports så var anbefaling basert på tidligere modeller. BMW, Audi og alle de andre tyskerene har biler nederst på listen...

 

Feilmelding? At ingenting fungerer etter man lader bilen? At audi ikke har en fiks på det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er vel prisen man må betale når man går over til e-bil.

Ja fordi bensin bilene er mye bedre. Når man oppdaget at Ford Pinto var veldig utsatt for brann ved en kollisjon bakfra.

 

Ford viste om problemet, men regnet seg frem til at det var billigere og betale oppreisning til de etterlatte enn og fikse feilen.

 

Mange unge liv som brant opp unødig der.

 

Om du googler "autoindustry scandals", får du opp veldig mye snacks.

Endret av DirekteDemokrati
Lenke til kommentar

At helt nye biler kan ha småfeil må man nesten regne med uansett hvilken produsent og drivlinje det er snakk om.

 

Men der Tesla pusher ut en programvareoppdatering må alle andre inn på verksted. Da jeg etterspurte programvareoppdatering for å fikse noen infotainment-bugs I min Audi A3 fikk jeg som svar at "Audi sørger for at programvaren er ferdig og feilfri den, så du trenger ingen oppdatering". Ved mindre jeg kunne dokumentere feil som allerede sto på listen over kjente feil nektet de å røre bilen.

 

Grunnen til at dette blir en nyhetssak er jo primært hvordan Audi/Møller håndterte situasjonen ved å bagatellisere det og hvile seg på at en eller annen programvareoppdatering kommer på et uvisst tidspunkt. Hadde de utvist forståelse for hvor problematisk dette er for de få eierne som er berørt og lovet bot og bedring umiddelbart hadde dette vært en ikke-sak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...