Gå til innhold

Viking Cruises gir én million kroner til Redningsselskapet, Røde Kors og Norsk Folkehjelp etter redningsaksjonen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så mye tid og ressurser disse frivillige organisasjonene i FORF (Røde Kors, Norsk Folkehjelp, m.m.) bruker på dugnadsarbeid for å skrape sammen nok penger, slik at de kan sende folk på livsviktig kurs, kjøpe redningsutstyr, vedlikeholde så alt er i beredskap, så kommer slike støtter (store og små) veldig godt med!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Røde kors hadde i 2016 3 milliarder i formue. De har neppe noe mindre idag. Tror de hadde klart seg godt uten salg av dopapir.

Røde Kors kjører en fornuftig økonomi, hvor målet er å sikre organisasjonens evne til å møte fremtidig humanitære behov, i Norge og i utlandet. De har ca. 2,5 milliardene på bok, og årlig bruker ca. 1,7 milliarder på humanitære formål, mye til utlandet. De lokale Hjelpekorpsene (som er en del av Røde Kors) må i høy grad bruke sin egen tid og ressurser på å opparbeide seg kapital. I slike redningsoppdrag, så gir Staten en kompensasjon på noen tusen kroner som skal dekke drivstoff og forbruksvarer. Liten digresjon, men tragikomisk at disse organisasjonene gir mer tilbake til Staten (i skatter), enn hva de får i kompensasjon. Altså ikke nok med at de sparer Norge for uhorvelig mye penger i form av hindre og lindre, slik at arbeidsdyktige mennesker kan komme raskt tilbake i jobb, men de betaler Staten for å gjøre dette (i form av skatt).

Lenke til kommentar

Det er en million til hver frivillig organisasjon. Gjelder de som bistod på land og to redningsskøyter. Gjelder ikke redningshelikopter, rekvirert hotell, etc., det er den offentlige redningsinnsatsen. Synes en million til hver frivillig gruppe er bra!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ja, vi så jo hvor mye de fikk ut av pengene på Haiti.

Chelsea Clinton fikk seg et fint bryllup for de penga der ja.

 

Men er ganske enkelt og finne ut av hvem av disse store "fondene" eller organisasjoner som er humbug med og google litt hvor mye av hver krone går til hjelp.

 

Røde kors og Norske Folkehjelp er ordentlige humanitære organisasjoner. Men man har jo disse der lederene har 50 millioner i årslønn, og bare 2 kroner av 100 lappen går til og faktisk hjelpe.

 

Clinton foundation vil jeg ikke anbefale og donere til. Selv om Norge har vel gitt en 300 millioner eller noe til de bandittene?

Lenke til kommentar

Det er selvsagt flott at eieren gir en merkbar kompensasjon til de som sto på ute ved Hustadvika 23.mars.Skulle bare mangle.

Jeg er mer opptatt av hvordan vi skal forhindre en slik situasjon.

Som øyenvitne til det som skjedde, gikk det kaldt nedover ryggen min da jeg sjekket egne fotos mot kartplottene.

Både skipet og kysten ble reddet fra Europas største skipskatastrofe i fredstid på grunn av tilfeldigheter , noe jeg har skrevet om her:

https://rektorsryggmarg.com/2019/03/30/viking-sky-costa-concordia/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...